Inställningen till brukshundklubbar

Gör förbundet centralt eller lokalt något extra trevligt för förtroendevalda och instruktörer? Jag tänkte att de kunde bjudas på kurs med kaffe/mat och man gick igenom regeländringar, nya rön, föreningskunskap etc. Eller varför inte bjuda på en klinik för någon kändis inom instruktörernas gren/område? Det är lättare att upprätthålla gemensamma värderingar om man träffas emellanåt. Samtidigt som de flesta som är aktiva nog har svårt nog att få tiden att räcka till de egna hundarna och den egna klubben.

Man kan ju från centralt håll också kolla t.ex. tidningen och hemsidan att de stödjer de värderingar man vill att brukshundsklubben har. Hur stor andel av utrymmet tar t.ex. tävling? Hur stor förkunskap utgår man ifrån att läsare/besökare har? Kan man ha kom i gång-sidor som människor t.ex. kunde besöka inför en kurs?
 
Gör förbundet centralt eller lokalt något extra trevligt för förtroendevalda och instruktörer? Jag tänkte att de kunde bjudas på kurs med kaffe/mat och man gick igenom regeländringar, nya rön, föreningskunskap etc. Eller varför inte bjuda på en klinik för någon kändis inom instruktörernas gren/område? Det är lättare att upprätthålla gemensamma värderingar om man träffas emellanåt. Samtidigt som de flesta som är aktiva nog har svårt nog att få tiden att räcka till de egna hundarna och den egna klubben.

Man kan ju från centralt håll också kolla t.ex. tidningen och hemsidan att de stödjer de värderingar man vill att brukshundsklubben har. Hur stor andel av utrymmet tar t.ex. tävling? Hur stor förkunskap utgår man ifrån att läsare/besökare har? Kan man ha kom i gång-sidor som människor t.ex. kunde besöka inför en kurs?
Förbundet bjuder inte på något sådant trevligt. Det hålls nånting årsvis (exakt vad vet jag inte pga inte intresserad), som de tar betalt för. Distriktet som arrangerar tror jag. Inför regelrevideringen av lydnaden hade man obligatorisk vidareutbildning av TL, det kostade ganska mycket vill jag minnas.
Hos lokalklubbarna ser det säkert väldigt olika ut, där förekommer det att det bjuds på sådant trevligt, men hur vanligt det är vet jag inte.
 
Min fundering var för min erfarenhet av kvalitetsarbete är att första steget att ta hand om kunden är att ta hand om personalen.

Om Brukshundsklubben som aktör inte tar hand om/stöttar de som driver verksamheten, så anser jag att man antingen får acceptera att de gör på sitt sätt eller lägga ner
 
Min fundering var för min erfarenhet av kvalitetsarbete är att första steget att ta hand om kunden är att ta hand om personalen.

Om Brukshundsklubben som aktör inte tar hand om/stöttar de som driver verksamheten, så anser jag att man antingen får acceptera att de gör på sitt sätt eller lägga ner

Vi har träffar både lokalt och inom distriktet. Hur det ser ut ännu högre upp vet jag inte riktigt eftersom jag bara är involverad lokalt men mig veterligen anordnar SBK diverse saker för klubbar och distrikt att ta del av. Har aldrig upplevt att vi inte skulle bli omhändertagna.

Låter ganska drastiskt att lägga ner en rikstäckande organisation med avelsansvar men jag kanske missförstod dig.
 
Har läst 6 sidor men orkar inte läsa hela, ni får förlåta mig för eventuellt trådkap...

Jag har med min förra hund erfarenhet från 2 SBK-klubbar och en lokal kennelklubb och en mer "hopp och lek"-klubb (eller vad man nu ska kalla det).
Valpkursen på SBK klubb nr 1 (en småstad) var jättebra. En engagerad instruktör och vi fick prova på sök, spår, agility osv. Jättekul. Det enda tråkiga med den var att jag bodde så långt ifrån den klubben så det blev inte aktuellt att åka dit och vardagshänga. Jag gick valpkursen hos dem för att det var fullt på precis alla andra SBK-klubbar inom rimligt avstånd.

Jag gick en vardags-/allmänlydnadskurs hos lokala kennelklubben i stan. Gav inte mkt i mitt tycke, det blev mest socialträning eftersom jag och min hund redan gått igenom alla moment och hon var också en av de säkraste deltagarna. Men hon var ju också dryga året och då anser jag väl att de flesta hundar ska kunna komma på inkallning, sitt, ligg osv. Tyckte att instruktörerna kändes mest självlärda också, inte speciellt hög kvalitet.

Gick en spårkurs på en SBK-klubb i den stad där jag då bodde och tidigare inte fått plats på valpkursen. Tyckte kursen höll bra kvalitet, kände mig inte alls udda som hade schipperke och ingen brukshund. Det var överlag varierande raser, alltifrån bruksraser till terriers och några som oss från rasgrupp 1. Kände att vi alla fick samma engagemang från instruktören, oavsett tävlingsambition eller ej.

Gick sedan på diverse vardagsaktiviteter med en nystartad klubb i stan, alltifrån ringträning, agility för skojs skull till rena socialträningar där man bara träffades på en stor plan och alla gjorde olika grejer. Mkt trevlig stämning där tyckte jag, även om det inte direkt handlade om tävlingsmoment (förutom ringträning då vi hade en riktig domare som höll i det). Men jag skulle hellre vända mig till nån SBK-klubb för mer grenspecifika saker.

Min förhoppning nu med min nya hund är att lära känna folk som är träningsintresserade. Jag känner ingen öht här, men jag vill gärna hänga med nåt roligt gäng som tävlar. Jag vill liksom ryckas med lite i det så jag kan börja själv med nån form av mentor. Kurser är toppen och jag grundar gärna med det, dock har det en tendens att rinna ut i sanden tycker jag, efter att kursen är avslutad och alla åker hem till sina stugor...
 
Det förstår jag, det ni var med om låter väldigt otrevligt. Jag kan bara säga att det var inte för att det var en brukshundklubb som det där hände, utan för att människorna i fråga var skitstövlar. Men jag förstår om du känner att det inte vore aktuellt för dig att ge någon annan klubb en chans efter det, som en första kontakt blir det ju lätt avgörande.

Jag är glad att ni hittade andra ställen där ni var välkomna och kunde ha det trevligt!

Vi får väll se vad det blir för hund i framtiden. Dp frågar vi på snnan klubb eller anlitar privat tränare.Eftersök ligger oss varmt om hjärtat och vår tidigare pudel/terrierkorsning var suveränt duktig och trägen. Har vi renrasig går det att tävla/jaktprov.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp