Inställningen till brukshundklubbar

Tolkningsföreträdet. Och synen på umgänget med hunden utanför appellplanen.
Utvärderas brukshundar så är det naturligtvis SBK som har tolkningsföreträde. De har trots allt ansvar för gruppen brukshundar. Tycker du det är konstigt?
Vad vill du att jag ska skriva om umgänget utanför planen? Du har uppenbarligen andra erfarenheter än jag har. HAr enbart tränat med folk vars hundar beter sig (enligt min mening) bra i vardagen. Sen har hundar olika egenskaper såklart vilket påverkar vardagslivet ibland.
 
Utvärderas brukshundar så är det naturligtvis SBK som har tolkningsföreträde. De har trots allt ansvar för gruppen brukshundar. Tycker du det är konstigt?
Vad vill du att jag ska skriva om umgänget utanför planen? Du har uppenbarligen andra erfarenheter än jag har. HAr enbart tränat med folk vars hundar beter sig (enligt min mening) bra i vardagen. Sen har hundar olika egenskaper såklart vilket påverkar vardagslivet ibland.
Jag pratar om utvärdering av hundar, inte specifikt brukshundar. Och den diskussionen har vi haft om och om igen här på buke också, och kommer inte enas.
 
Jag pratar om utvärdering av hundar, inte specifikt brukshundar. Och den diskussionen har vi haft om och om igen här på buke också, och kommer inte enas.
Jag brukar inte ha åsikter om hur border colliens vallningsegenskaper utvärderas. När det gäller brukshundar finns det redan forskat på MH som avelsutvärdering. Och de termer som används är specifika för att missförstånd inte ska uppstå. Detsamma gäller MT och L-test riktat mot tjänstehund (polis och väktare).
 
Jag brukar inte ha åsikter om hur border colliens vallningsegenskaper utvärderas. När det gäller brukshundar finns det redan forskat på MH som avelsutvärdering. Och de termer som används är specifika för att missförstånd inte ska uppstå. Detsamma gäller MT och L-test riktat mot tjänstehund (polis och väktare).
Återigen så är det bara du som har pratat om brukshundar.
 
Återigen så är det bara du som har pratat om brukshundar.
Ja naturligtvis. Det handlar om brukshundsklubbar och jag har brukshundar (även om jag har ett generellt intresse av avel och arvbarhet).
Länkar (hoppas det är ok?) en litteraturstudie om olika utvärderingar hos hund samt arvbarhet (bla MH och vallhundsprov- olika vallhundsprov visade sig ha olika arvbarhet):
https://stud.epsilon.slu.se/10436/1/Kess_E_170613.pdf
 
Jag förstår inte vad du argumenterar mot?
Jag argumenterar inte mot något. JAg argumenterar för avelsutvärdering av arbetande hundar i allmänhet och brukshundar i synnerhet. Du kan säkert ha glädje av den länkade studien (om du har intresse av vallhundsprov som avelsutvärdering).
 
Jag argumenterar inte mot något. JAg argumenterar för avelsutvärdering av arbetande hundar i allmänhet och brukshundar i synnerhet. Du kan säkert ha glädje av den länkade studien (om du har intresse av vallhundsprov som avelsutvärdering).

Njae, vallhundsprovets arvbarhet är ganska dålig, och nu har vi ju bytt (igen) så det är inte så intressant. Det jag pratade om i mitt ursprungsinlägg handlade om hur SBKs syn på mentalitet och utvärdering har fått tolkningsföreträde i hundvärlden, även när det kommer till raser som inte ligger under SBK.
 
Njae, vallhundsprovets arvbarhet är ganska dålig, och nu har vi ju bytt (igen) så det är inte så intressant. Det jag pratade om i mitt ursprungsinlägg handlade om hur SBKs syn på mentalitet och utvärdering har fått tolkningsföreträde i hundvärlden, även när det kommer till raser som inte ligger under SBK.
Så länge det gäller aktiviteter inom SBK så är det så och ska vara så. Är man aktiv inom bruksprov, räddning (provverksamhet) så krävs MH och hunden ska utvärderas. Det har inget värde för avel dock när det gäller andra raser även om somliga uppfödare använder sig av det, även om det inte är brukshundar som föds upp.
När det gäller egenskaper kan man välja att kalla en egenskap för vad som helst, men får då vara beredd på att missförstås. Studien visade att en provform visade relativt höga arvbarheter men med stor skillnad mellan olika egenskaper. Verkar inte vettigt att ha ett vallhundsprov för att få regga om man inte mäter något av värde.
 
Oj, vad tråkigt. Det är inte en åsikt som är representativ för hela SBK. Alla oavsett hund, ren- eller blandras, är välkomna!

Det Låter bra!
Har sån tur är andra i omgivningen än hundklubben i min kommun som är duktiga på nose work, spårsv olikaslag, människo sök, utställning så jag lärt mig mängder. Fått låna hund på aktiviter sen jag blev hundlös. Det är verkligen jätte roligt!


Det var jätte trist och jag kommer inte att ta kontakt med någon brukshundsklubb vid köp av av ny hund.

Gick och tittade på en agiliti tävling i en gran kommun. Var verkligen nyfiken och ville se vad man gjorde. Hade aldrigt sett agiliti bara kollat på nätet. Då var en där från samma brukshundsklubb och hen hejade inte utan säger jätte högt-ja har du tänkt vara med med bastarden!
Det sved i hjärtat! Bestämde mig då att jag aldrig sätta min fot på nån brukshundsklubb eller liknande igen. Var där utan hund. Jag tittade en stund och kände att jag inte ville stanna kvar. Hen kunde inte kalla in sina hundar. Trodde man tränade inkallning på din brukshundsklubb sa till hen jag och gick.
 
Blev faktist väldigt ledsen.

Det förstår jag, det ni var med om låter väldigt otrevligt. Jag kan bara säga att det var inte för att det var en brukshundklubb som det där hände, utan för att människorna i fråga var skitstövlar. Men jag förstår om du känner att det inte vore aktuellt för dig att ge någon annan klubb en chans efter det, som en första kontakt blir det ju lätt avgörande.

Jag är glad att ni hittade andra ställen där ni var välkomna och kunde ha det trevligt!
 
Är det inte ofta så, man blir otrevligt bemött på en brukshundklubb och då undviker man alla brukshundklubbar. Blir man otrevligt bemött av en privatinstruktör söker man sig till en annan, man dömer inte alla privatare.

Det är stor skillnad mellan olika brukshundklubbar. Dessutom förändras de över tid, en klubb som varit full av småhundsföraktade schäfergubbar för tio år sen kan nu vara full av tanter med småhundar som tränar rallylydnad.
 
Är det inte ofta så, man blir otrevligt bemött på en brukshundklubb och då undviker man alla brukshundklubbar. Blir man otrevligt bemött av en privatinstruktör söker man sig till en annan, man dömer inte alla privatare.

Det är stor skillnad mellan olika brukshundklubbar. Dessutom förändras de över tid, en klubb som varit full av småhundsföraktade schäfergubbar för tio år sen kan nu vara full av tanter med småhundar som tränar rallylydnad.

Visst, men det slår ju åt andra hållet också. Har man en supertrevlig klubb man trivs toppen på som första erfarenhet så antar man att det är så alla klubbar är - och om man skulle hamna på en som inte är sådan så antar man att den är ett undantag bara.

Det är ju både fram- och baksidan med att vara en del av en större organisation. Detsamma skulle jag säga händer med privata där de är en kedja, tex Hundens Hus.
 
Det här tror jag skulle vara bra. Jag håller på med rallylydnad och senaste kursen jag gick var det väldig skillnad på deltagarna. Några visste precis vad rally var och siktade på tävling, några ville ha någon kul vardagsaktivering men nog inte tävla (och sedan fanns det en man som inte kommit med på allmänlydnad och tänkte att detta kunde vara en ersättningskurs...)

Jag har långsiktiga planer på att bli rallylydnadsinstruktör och tänker då att man egentligen skulle hålla två typer av kurser. En med mer tydlig tävlingsinriktning med mer teori och petande i detaljer, och en med inriktning på aktivering där man tar lite lättare på detaljerna och inte pluggar tävlingsregler. Kanske inte helt applicerbart på brukskurser eller tävlingslydnad, men det viktigaste är nog att vara tydlig med vad det är för kurs när man går ut med inbjudan. Här tror jag att många som varit länge i hundvärlden tror att terminologin är självklar, men för gemene man kan t ex en lydnadskurs lika gärna vara vardagslydnad som tävlingslydnad.
Min fetning i citatet (längst ner). Det gäller inte bara gemene man, utan även vissa instruktörer. Visserligen ca 10 år sen, men som förstagångshundägare anmälde jag mig till en allmänlydnadskurs. Vi tränade endast moment som ingår i tävling och sista gången hade vi en "tävling". Idag hade jag avbrutit kursen, men då visste jag inte bättre (och var dessutom för ung och mesig för att våga ifrågasätta).
 
Nåt jag märkt är att det verkar finnas en hel del med negativ inställning till brukshundklubbar. Folk menar att de blivit dåligt bemötta pga den ras/blandras de har, att det är elitistiskt och svårt att komma in, osv. För mig som är uppvuxen kring brukshundklubbar och som ser det som det bästa sättet att få en kvalitetssäkrad, billig utbildning för mig och min hund, och en chans att träffa likar och få möjlighet att träna i miljöer anpassade för just hundträning, känns det otroligt främmande att söka mig till privata aktörer där en får betala det dubbla eller trippla för sämre utbildade instruktörer med obefintliga lokaler.

Vad har ni själva för inställning till brukshundklubbar, och vad har ni mött för olika åsikter om dem?
Gick på BHK med nuvarande hund. Valpkursen var helt okej, kursen för unghund motsvarade inte mina förväntningar då deras lösning på vår hyperaktiva hund var att hon skulle ligga stilla 50m från de andra hela lektionerna utan att få någon annan uppgift. Efter 4 sådana lektioner där hon tillslut släpade mig över hela apellplanen satte jag ner foten och krävde att hon skulle få någon form av uppgift. Slutade med att hon fick lugnare uppgifter att utföra strax utanför gruppen.

Vi flyttade och anmälde oss till BHK här men vart visst inte välkomna på någon av kurserna. 🙄

Har sedan gått ett par kurser hos en privat tränare som var super, liknande pris som hos BHK men mer kunskap om hundar som inte följer mallen. Tyvärr slutade hon att hålla kurser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp