Inställningen till brukshundklubbar


Anser dock inte att det gav något svar på vad du menat med ditt tidigare inlägg, så min frågeställning står kvar. Jag förstår helt enkelt inte varför du pekar ut frallan som något problematiskt på en lydnadskurs för tävling, eller varför man borde ha startat inom en viss, eller ens tävla alls. Vad gör det för skillnad för DIG, som kursdeltagare, för att någon dyker upp med en fralla, eller inte har startat inom ett år EFTER kursens slut? :confused: Jag förstår helt enkelt inte relevansen.

Att människor använder kurserna som aktivering hindrar ju liksom inte mitt eget deltagande på något sätt. Mitt deltagande blir inte sämre för att vi inte har precis samma målsättning.
 
Den tolkningen får stå för dig. Jag har aldrig sagt att det ska finnas privata klubbar enbart för bruksraser.
Det jag har sagt är att många med bruksraser söker sig till privata klubbar.

Vad menar du med många? Och gäller det alla typer av bruksraser och personer med intresse för alla typer av bruksgrenar?
Jag tycker att det framför allt verkar vara personer med intresse av skyddet som kan söka sig till andra klubbar än de vanliga brukshundklubbarna.
 
Anser dock inte att det gav något svar på vad du menat med ditt tidigare inlägg, så min frågeställning står kvar. Jag förstår helt enkelt inte varför du pekar ut frallan som något problematiskt på en lydnadskurs för tävling, eller varför man borde ha startat inom en viss, eller ens tävla alls. Vad gör det för skillnad för DIG, som kursdeltagare, för att någon dyker upp med en fralla, eller inte har startat inom ett år EFTER kursens slut? :confused: Jag förstår helt enkelt inte relevansen.

Att människor använder kurserna som aktivering hindrar ju liksom inte mitt eget deltagande på något sätt. Mitt deltagande blir inte sämre för att vi inte har precis samma målsättning.

Jag har gett svar och helt omöjlig att förstå har jag inte varit för andra så jag orkar inte dra allt igen men på ytterligare ett sätt.
Det känns som att du tar kritiken jag har gett mot de BHKs jag har gått på lite personligt. För jag har varit jättetydlig med att detta är mina och bekantas upplevelser från BHKs i våra trakter.
Om du inte har varit på dem så är det väl inte så konstigt att du inte delar min uppfattning.
 
Vad menar du med många? Och gäller det alla typer av bruksraser och personer med intresse för alla typer av bruksgrenar?
Jag tycker att det framför allt verkar vara personer med intresse av skyddet som kan söka sig till andra klubbar än de vanliga brukshundklubbarna.

Att många i skyddet söker sig till andra klubbar beror på två annledningar.
-Fördommar mot skyddsträning.
-Brist på kompetens både vad gällade hundtypen och skyddets tekninska bitar.

För trots allt så var det på BHKs som skyddet en gång startade.
 
Att många i skyddet söker sig till andra klubbar beror på två annledningar.
-Fördommar mot skyddsträning.
-Brist på kompetens både vad gällade hundtypen och skyddets tekninska bitar.

För trots allt så var det på BHKs som skyddet en gång startade.

Jo, men det var inget svar på mina frågor.

Det kan faktiskt även finnas andra anledningar, t ex att det krävs att man är flera personer med god kunskap för att kunna bedriva en vettig skyddsträning. De skyddsekipage vi har på min klubb tävlar för klubben men åker ofta iväg till en annan klubb(även den en brukshundklubb) för själva skyddsträningen eftersom våra planer för närvarande är lite för små.
 
Tittar jag på vilka brukstävlingar som ordnas av privata klubbar i höst så är det inte en enda tävling i svenskbrukset, enbart IPO. Den skyddsträning som startade på brukshundklubbarna får man också åka till brukshundklubbarna om man vill tävla i.
 
Jo, men det var inget svar på mina frågor.

Det kan faktiskt även finnas andra anledningar, t ex att det krävs att man är flera personer med god kunskap för att kunna bedriva en vettig skyddsträning. De skyddsekipage vi har på min klubb tävlar för klubben men åker ofta iväg till en annan klubb(även den en brukshundklubb) för själva skyddsträningen eftersom våra planer för närvarande är lite för små.

Dina frågor är redan besvarade i ett inlägg där jag skriver att jag menar de människor jag är i kontakt med i min region. De som upplevt och övergett klubbarna i vårar område.

Kan du sluta anta att jag pratar generellt om hela landets klubbar.
Har du frågor som rör min trakt så ställ dem.

Och ja, det gäller alla bruksgrenar. De finns iaf ett stort intresse för samtliga på alternativa klubbar så av någon anledning har den efterfrågan skapats.
 
Dina frågor är redan besvarade i ett inlägg där jag skriver att jag menar de människor jag är i kontakt med i min region. De som upplevt och övergett klubbarna i vårar område.

Kan du sluta anta att jag pratar generellt om hela landets klubbar.
Har du frågor som rör min trakt så ställ dem.

Och ja, det gäller alla bruksgrenar. De finns iaf ett stort intresse för samtliga på alternativa klubbar så av någon anledning har den efterfrågan skapats.

Ok, jag upplevde det inlägg som jag svarade på ursprungligen som mer generaliserande än som att det gällde bara den handfull klubbar i din omgivning, annars hade jag inte frågat. Men då vet jag.
 
Jag har gett svar och helt omöjlig att förstå har jag inte varit för andra så jag orkar inte dra allt igen men på ytterligare ett sätt.
Det känns som att du tar kritiken jag har gett mot de BHKs jag har gått på lite personligt. För jag har varit jättetydlig med att detta är mina och bekantas upplevelser från BHKs i våra trakter.
Om du inte har varit på dem så är det väl inte så konstigt att du inte delar min uppfattning.

Men det handlar varken om uppfattning eller att det skulle vara personligt. Det jag undrar är ju fortfarande vad det har för relevans för dig som kursdeltagare om andra väntar med att tävla ett år? Eller har udda raser? Jag förstår inte hur det påverkar DITT deltagande i kursen och det verkar du ju inte heller kunna ge svar på. Så jag undrar varför det ens är relevant. Jag ser inte att du skulle ha svarat på det tidigare, annars hade jag ju inte fortsatt att fråga.
 
Men det handlar varken om uppfattning eller att det skulle vara personligt. Det jag undrar är ju fortfarande vad det har för relevans för dig som kursdeltagare om andra väntar med att tävla ett år? Eller har udda raser? Jag förstår inte hur det påverkar DITT deltagande i kursen och det verkar du ju inte heller kunna ge svar på. Så jag undrar varför det ens är relevant. Jag ser inte att du skulle ha svarat på det tidigare, annars hade jag ju inte fortsatt att fråga.

Åter igen så har du inte läst det jag skrivit.
Jag skrev att jag önskade en nivå på vissa kurser som motsvarar tävling eller de som vill träna hund mycket för att utveckla sig och hund. Alltså inget tävlingskrav.

På de kurser jag har gått på så har kursernas mål varit låg pga att flera på kurserna inte haft större ambitioner än nöja sig med "lite nytt". Det har varit mer "ett kul häng".
Jag skiter egentligen fullständigt i vilka raser folk har men det som har varit genomgående på de kurser jag gått har varit att varken hunden eller ägaren har haft motivation för det kursen har haft som inriktning.

Jag har tidigare skrivit att vi som hade ambitionen fick stå tillbaka och se på när en massa tid lades på simpla övningar som man borde ha kommit förbi vid det laget.
Självklart påverkar det mitt deltagande om halva tiden ska gå åt till att repitera saker man kunnat sen länge och inga nya övningar för oss erbjuds.
 
Men @Voff det var ju i brukset. Såhär skrev du om lydnaden:

Jag ställde mig i kö till gruppen för tävlingslydnad med fick ingen plats. Där gick bla Mops, Fralla, Beagel (inte sällskap förvisso) och Berner Senner. För mig är det mer sällskapsraser. Så vitt jag vet tävlade aldrig någon. Endast två av ekipagen var av brukstyp. Två Aussis.

En kurs du alltså inte ens fått en plats i. Varför känner du att det är nödvändigt att poängtera att endast två av hundarna var av bruksras? Och vad spelar det för roll att endast de ekipagen tävlat? Varför skulle du fara illa av det?

Alla dessa idéer om vem som platsar i vilken grupp/kurs utifrån ras och förmodad ambition är sådant som stoppar folk från att bli bitna av hundsport. Det stoppar i sin tur möjligheten till engagemang och utveckling. Jag blir galet trött av attityden och sen ska det klagas om att brukset och lydnaden dör ut. Konstigt.
 
Men @Voff det var ju i brukset. Såhär skrev du om lydnaden:



En kurs du alltså inte ens fått en plats i. Varför känner du att det är nödvändigt att poängtera att endast två av hundarna var av bruksras? Och vad spelar det för roll att endast de ekipagen tävlat? Varför skulle du fara illa av det?

Alla dessa idéer om vem som platsar i vilken grupp/kurs utifrån ras och förmodad ambition är sådant som stoppar folk från att bli bitna av hundsport. Det stoppar i sin tur möjligheten till engagemang och utveckling. Jag blir galet trött av attityden och sen ska det klagas om att brukset och lydnaden dör ut. Konstigt.

Poängen var att det kanske vore läge att ha kursen i två format, en för sattsande och en för prova på för att inte tappa de satsande till andra klubbar.
Dvs att alla får chansen.
Jag är själv innerligt trött på att höra att folk sviker BHKs och gå till alternativa klubbar och skylla allt på att folk är lata och inte vill hjälpa till.
Självklart finns dessa, men det är långt ifrån hela sanningen.
 
Poängen var att det kanske vore läge att ha kursen i två format, en för sattsande och en för prova på för att inte tappa de satsande till andra klubbar.

Men hur ska detta rent praktiskt gå till när det knappt verkar gå att skrala ihop folk till en vanlig oambitiös nybörjarkurs på sina håll? Jag tror inte man lär locka fler genom att dela upp potentiella kursdeltagare i läger, speciellt inte när det verkar stå mellan de som vill tävla och resten av oss som tydligen borde stanna hemma istället för att stjäla kurstid från de som har ambitioner.

Min erfarenhet är att de inbitna bruksrävarna som i stort sett bor på klubben kan vara skrämmande, oavsett om de menar att vara det eller inte. Det är liksom bara schäfer (eller möjligen nån belgare) som duger, och ska man inte tävla så kan man typ dra åt fanders. Så jag förstår om nya inte riktigt känner sig manade att bli involverade i klubben om det är såna som mest syns och hörs i föreningen.

Dessutom finns det delar av så kallade tävlingsförberedande kurser, som kan vara användbara för alla hundägare. T ex finslipning av moment är ju fantastiskt som aktivering, ska då vanliga "hobbyägare" känna att de inte är välkomna på dylika kurser för att det är förbehållet tävlingsfolket? Personligen ser jag hellre att det syns fler medel-Svenssons ute på kurserna, det är ju oftast de som behöver kunskapen mest.
 
Med första hunden var jag ganska engagerad i brukshundsklubben, men då inom agilityn och eftersom det är skrämmande många år sedan så var vi inte poppis hos "lydnadsfolket" en bitter lydnadsgubbe menade att klubben skulle lägga ner agilityn eftersom den "tog" deltagare från lydnaden. Att det var de som skrämde bort de som var nyfikna på lydnad slog dem aldrig. :cautious:
Men under åren jag var kvar ändrades attityden och när jag tittar på utbudet idag så undrar jag snarare varför det inte finns några kurser i tävlingslydnad, men det är många olika i agility, rallylydnad osv

Jag kommer antagligen att söka mig tillbaka dit med Ville. Både agility och rallylydnad lockar och anläggning ligger bra till för mig. :)

Dessutom är det inte alla raser som gör sig bra ifrån inom lydnad, men kan vara riktigt duktiga inom agility eller rallylydnad.

Jag har märkt detta hos en del brukshundsfolk, att varenda hund kan visst bli värsta elitlydnads-hundar, det är bara till att träna så får du en lydnadsstjärna, försöker sen sig på min selektivt hörande spets, och sen står helt förvirrade varför hunden verkar totalignorera dom och tröttnar efter typ två minuter. :D Alla hundar är inte brukshundsmaterial, och det är just därför vi har brukshundsraser. Min ras är avlad för självständigt arbete och gör inte saker bara för att göra sin ägare glad, vill tjäna något på det och tröttnar snabbt när något är tråkigt, men även om dom i de allra flesta fall gör dåligt ifrån sig på lydnad kan dom göra någorlunda bra ifrån sig inom hundsportsgrenar som rallylydnad eller NoseWork (som här omkring har ökat enormt i populäritet!).
 
Senast ändrad:
Men hur ska detta rent praktiskt gå till när det knappt verkar gå att skrala ihop folk till en vanlig oambitiös nybörjarkurs på sina håll? Jag tror inte man lär locka fler genom att dela upp potentiella kursdeltagare i läger, speciellt inte när det verkar stå mellan de som vill tävla och resten av oss som tydligen borde stanna hemma istället för att stjäla kurstid från de som har ambitioner.

Min erfarenhet är att de inbitna bruksrävarna som i stort sett bor på klubben kan vara skrämmande, oavsett om de menar att vara det eller inte. Det är liksom bara schäfer (eller möjligen nån belgare) som duger, och ska man inte tävla så kan man typ dra åt fanders. Så jag förstår om nya inte riktigt känner sig manade att bli involverade i klubben om det är såna som mest syns och hörs i föreningen.

Dessutom finns det delar av så kallade tävlingsförberedande kurser, som kan vara användbara för alla hundägare. T ex finslipning av moment är ju fantastiskt som aktivering, ska då vanliga "hobbyägare" känna att de inte är välkomna på dylika kurser för att det är förbehållet tävlingsfolket? Personligen ser jag hellre att det syns fler medel-Svenssons ute på kurserna, det är ju oftast de som behöver kunskapen mest.

Om man jämför din erfarenhet med min så ser man hur enorma skillnaderna är mellan klubbarna.
Medans jag med brukshund känner mig som jag har ett missförstått otyg till hund som ingen vill ta på allvar så känner du motsattsen.
Så länge klubbarna inte kan få en jämnare kvalité som får alla att känna sig mottagna så kommer motståndet mot Bhks som trådstarten handlar om att kvartså.
 
Jag fick höra när jag skaffade mig en dvärgsvhnauzer efter 30 år med riesen "en sån där?? Du vill ju tävla?" Vi gick några lydnadskurser och blev alltid väl bemötta, men när vi tagit oss till elit (gamla), så la vi ner och gick över till brukset. Då fick jag höra att storleken var ett bekymmer, men vi tragglade på, blev med i ett träningsgäng, och är nu uppflyttade till Högre Spår, tränar elitmomenten och jycken kallas för "bruks-schnauzer". Så jag har upplevt båda sidor. Går lite privata kurser ibland, och visst kan några tappa hakan när jag kommer med min ds bland schäfrar och mallar, men aldrig att jag känt mig ovälkommen, snarare tvärtom.
 
Framförallt reagerar jag på att det är ett extremt fokus på momentinlärning men att relation och kommunikation med hunden som sker utanför appellplanen är något som ignoreras/bör bli bra av sig självt.

För mig som möter hundarna i en situation som verkligen testar av just kommunikation och relation så blir det så plågsamt uppenbart att det öht inte finns hos de flesta ekipagen. Att klicka in ett perfekt kryp fungerar fint på rätt gräsmatta, men det är omöjligt att få kontakt med hunden som ylar i bilen eller för all del att få den att sätta sig på högersidan.

En annan bit är ju mentalitet. Även här på forumet har det ju förts ivriga diskussioner där vi som arbetar med hundar men inte gör MH får extremt med skit för det är minsann bara MH som kan beskriva hundens egenskaper. Min kritik mot MH ligger både på nivån av hur momenten formas men också på hur reaktionerna beskrivs och tolkas. Vilket INTE möts med blida ögon från SBK-folk, som verkar helt oförmögna att ta in att riktigt jobb också är rätt talande...
Raser som ligger under SBK utvärderas genom MH, MT och bruksprov. När det gäller arvbarhet är jobb inte lika talande som MH. Du kan lära din hund mycket när det gäller arbete och det kan vara svårt att veta vad som är förarens inlärning och vad som är hundens fallenhet för arbete. MH visar nedarvbara egenskaper vilket påvisats i olika studier. Bland annat rädslor (vilka har hög nedarvbarhet).
MT är mer individprövning hos en vuxen hund där hundens erfarenheter genom livet också påverkar reaktion tillsammans med nedärvda egenskaper.
Det finns många sätt att beskriva hundars egenskaper som är beroende av vilken ras eller rasgrupp hunden tillhör. Hos fågelhund finns det specifika anlagsprov liksom hos många andra raser. Hos SKK finns också BHP.
Jag har heller inte erfarenheten att bruksmänniskor inte bryr sig om hur hundar beter sig i vardagen. Att hundar ylar i bilen handlar inte om relation enligt min mening (vad ville du säga med det exemplet egentligen?)...
 
Raser som ligger under SBK utvärderas genom MH, MT och bruksprov. När det gäller arvbarhet är jobb inte lika talande som MH. Du kan lära din hund mycket när det gäller arbete och det kan vara svårt att veta vad som är förarens inlärning och vad som är hundens fallenhet för arbete. MH visar nedarvbara egenskaper vilket påvisats i olika studier. Bland annat rädslor (vilka har hög nedarvbarhet).
MT är mer individprövning hos en vuxen hund där hundens erfarenheter genom livet också påverkar reaktion tillsammans med nedärvda egenskaper.
Det finns många sätt att beskriva hundars egenskaper som är beroende av vilken ras eller rasgrupp hunden tillhör. Hos fågelhund finns det specifika anlagsprov liksom hos många andra raser. Hos SKK finns också BHP.
Jag har heller inte erfarenheten att bruksmänniskor inte bryr sig om hur hundar beter sig i vardagen. Att hundar ylar i bilen handlar inte om relation enligt min mening (vad ville du säga med det exemplet egentligen?)...
Hela ditt inlägg är ju ett lysande exempel på precis det jag har svårt för.
 
Visst är det idealiskt om man kan dela upp kurserna i grundkurs för nybörjarna och någon form av fortsättning/tävlingsförberedande kurs för de som kommit en bit. Problemet är att få ihop tillräckligt många kursare som vill gå tävlingsförberedande och som verkligen vill satsa och träna.

Som det är nu är många intresserade av att "göra något" med sin hund, så de går olika nybörjarkurser. Men att verkligen satsa är det inte så många som är intresserade av. Eller hinner, de flesta kursarna är kvinnor som har kursen som ett par timmars egentid från allt bollande med krav från familj och jobb.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp