Inte diskutera lön innan intervju?

.. eller hur. Ser framför mig hur rekryteraren, iklädd rock och solglasögon, efter man fått jobbet, ber en möta en bakom en container där man får en post-it med namnet under stort hysch-hysch.. :D

...eller med en 4-siffrig kod som går till den låsta boxen som sitter uppsatt på en stolpe bredvid, vars innehåll brinner upp om man inte lyckas pilla in rätt kod inom 30 sek. Men eftersom man är så fylld av förväntan på sitt nya jobb som man är, så lyckas man såklart med det och får då tag på rullen som man rullar ut och hittar då en handritad karta med ett stort kryss på i övre vänstra hörnet!
 
Det låter som att den rekryteringsfirma vi jobbar med vid tillsättning av ledarpositioner är rätt okej jämfört med en del ni berättar om. Det står i deras annonser exakt vilket företag det är frågan om, men första kontakten ska gå via rekryterarna. Ingen aning om de öht nämner lönenivå dock. Jag vet att de även jobbat uppsökande, åtminstone två av de tillsatta tjänsterna har gått till folk som rekryterarna letat upp. Sen sållar de ut ett antal kandidater och ger till oss. Vet att en person som sökte till oss och som jag inte tycker är lämplig för ledarposition öht fick nej av rekryterarna tämligen omgående, så hittills litar jag på deras urvalsförmåga :)

När jag bytte jobb så fick jag fråga efter första intervjun om ungefär vilket löneläge jag tänkte mig. Helt ok för min del, jag går efter lönestatistik från mitt fackförbund och så skruvar jag på lite parametrar utifrån det.
 
...eller med en 4-siffrig kod som går till den låsta boxen som sitter uppsatt på en stolpe bredvid, vars innehåll brinner upp om man inte lyckas pilla in rätt kod inom 30 sek. Men eftersom man är så fylld av förväntan på sitt nya jobb som man är, så lyckas man såklart med det och får då tag på rullen som man rullar ut och hittar då en handritad karta med ett stort kryss på i övre vänstra hörnet!
Var ju FBI såklart.
 
Jag kan förstå att man inte går ut med löneläge innan en första intervju eftersom innan man vet vad man har för kandidat. Kanske man kan anpassa delar av tjänsten som kan påverka löneläget beroende på den sökande, men det bör kunna komma upp på själva intervjun tycker jag. Däremot rekryterare som inte går ut med vilket företag man söker till och placering av detta tycker jag är rätt huvudlöst. Är det ett företag man inte sympatiserar med eller som ligger fel till är det verkligen enbart slöseri med tid. Inte hjälper det att de skriver typ ”inom tullarna i Stockholm” - om det är på rätt sida så innebär det 30 min resväg för mig, helt okej. Ligger det på fel sida är restiden över en timme, inte lika intressant..
Jag kan i o f tänka mig fall när man inte vill/kan gå ut med vilket företag det är. Handlar framförallt om högre poster på företag där det är på gång någon form av organisationsförändring eller satsning som inte får komma ut. I det ena fallet när rekryteraren inte kunde avslöja företaget för mig så misstänker jag något sådant. I de fallen får man ju dock ändå ganska mycket information.
Det är heller inte ovanligt att man ser sådana annonser, t ex rekryteringsföretag XX söker för kunds räkning, företag av viss storlek ibland bransch och/eller var i landet, t ex ny VD eller annan hög post, även säljare kan rekryteras på det sättet. Men generellt är det svårt att se fördelen för någon part. Däremot anser jag det viktigt att företaget ser till så att man inte riskerar röja en sökande om det är känsligt, intervjuer kan t ex ske på neutral plats.
 
Om ni inte premierar arbetslivserfarenhet så förstår jag att ni inte attraherar seniora personer. (Med "senior" avses vanligen ett mått på kompetens och behöver inte innebära att personen är speciellt gammal.) Använder ni rekryterare för att hitta nyexade och andra utan erfarenhet?
Det handlar inte om premierar, som sagt våran avdelning funkar inte som det vanliga inom mitt yrke. Du måste lära om dig hur saker och ting funkar och hur saker och ting görs. Vi är inte särskilt stora heller så det är en person vi har rekryterat hittills. Vi är inte heller tillräckligt stora för att anställa rekryterare eller ha tid att gå igenom den mängden ansökningar vi får om vi lägger ut en annons utan arbetsförmedlingen fick rekommendera personer åt oss och vi tog in alla som ville komma på en intervju på en intervju.
 
Låter ju på fleras svar som att jag har tur att jag fick veta vilken kommun det var iaf :p.

Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska gå på intervjun eller avboka. Måste isf slänga ihop ett cv. Men tror ju inte de kan matcha min lön utifrån rekryterarens svar.

Jag tror de haft svårt att hitta rätt person, då den ordinarie ansökningstiden gått ut. Plus att jag inte har de två kompetenser/erfarenheter som står listade eftersom jag inte jobbat på myndighet. Vilket rekryteraren borde inse, plus att jag sagt det.
 
Jag har blivit kontaktad av en rekryterare för en tjänst inom mitt område som är på en kommun. Jag jobbar idag privat som konsult.

Jag har pratat med rekryteraren för att höra mer om tjänsten och fick då höra att han inte får prata om lönen? Jag frågade vad det var för lönenivå men fick alltså inget svar på det, men fick svar att det oftast ligger lite lägre än privat.
Har en inbokad intervju som tydligen också är med rekryteraren, så kommer ju knappast få svar på lönenivån då heller.

Tidigare när jag varit på intervju eller blivit kontaktad av rekryterare har intervjun alltid skötts av gruppchef och då har iaf ungefärlig lönenivå kommit upp på första intervjun.
Är det för att det är en kommun de inte får prata lön?
För mig känns det väldigt orimligt att de inte kan svara på om lönespannet ligger på ex 30-35 k eller 40-45 k, eller om de ens kan matcha det jag har idag.

Har hört att vissa rekryterare får betalt per intervju?
Vi betalade rekryteringsbyrån baserat på att de skulle finna 5 kandidater som uppfyllde kriterierna. Därefter var nästa att 3 kandidater skulle ta sig igenom djupintervjun och att vi slutligen kunde presentera 2 kandidater för positionen och intervju med VD. Jag var då rekryteringsansvarig. Vi hade ett maxtak på lönen som rekryteringsbyrån var tvungna att hålla sig inom. Jag misstänker att kandidaterna själva fick säga vad de ville ha i lön för anspråken skiljde 60tusen mellan högsta och lägsta.

De jobb jag har sökt har jag varit tydlig med att jag hr en viss lönenivå idag och vill att tjänsten ska matcha den. Jag har inte tackat ja till intervjuer som legat under min nivå. Jag vill inte ödsla varken min eller andras tid om vi redan är långt ifrån varandra.

Mvh Miks
 
Låter ju på fleras svar som att jag har tur att jag fick veta vilken kommun det var iaf :p.

Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska gå på intervjun eller avboka. Måste isf slänga ihop ett cv. Men tror ju inte de kan matcha min lön utifrån rekryterarens svar.

Jag tror de haft svårt att hitta rätt person, då den ordinarie ansökningstiden gått ut. Plus att jag inte har de två kompetenser/erfarenheter som står listade eftersom jag inte jobbat på myndighet. Vilket rekryteraren borde inse, plus att jag sagt det.
Det låter onekligen som att det har tagit sig vatten över huvudet när de har satt upp kraven (och kanske även lönenivån). Men det kan också vara en tjänst som det är svårt att hitta rätt kvalifikationer för p g a brist eller annat. Det låter som att de insett att de måste sänka vissa krav, det kan också innebära att de är beredda att gå upp i lön. Många kommuner har svårt med rekryteringen och måste anpassa sig till marknaden. (Minns en kommun som ersatte en person som gick i pension med en nyexad som fick högre lön. Den gamla fick arbeta på övertid ett par år för att hjälpligt lära upp den nya).
Är du intresserad av tjänsten så fortsätt men var tydligt med vad som är ditt lönekrav tidigt. Varför behöver du skriva ett CV? Rekryteraren har ju hittat dig och får beskriva för sin kund varför du är intressant.
 
Det finns oftast en tydlig profil fastställd, som ska kvalificeras. Men jag håller nog med om att man kan ifrågasätta effektiviteten. Som företag hoppas man ju att den dyra processen ger ett fåtal vassa kandidater så att tjänsten kan tillsättas.

Det är enormt tidskrävande att genomföra rekryteringar, särskilt om det bara är en liten del av det man ska göra och arbetar i en liten organisation med begränsat HR-stöd.

1 av 5 rekryteringsbolag jag samarbetat med har fungerar bra, 2 halvdant och 2 katastrof.
Lite OT, men på tal om rekryteringsbolag och katastrof. För några år sen skulle vi, redovisningsbyrå, rekrytera och anlitade en firma. De lyckades skramla fram en (1) person. Personen i fråga var dömd för bokföringsbrott :meh:
 
Jag har blivit kontaktad av en rekryterare för en tjänst inom mitt område som är på en kommun. Jag jobbar idag privat som konsult.

Jag har pratat med rekryteraren för att höra mer om tjänsten och fick då höra att han inte får prata om lönen? Jag frågade vad det var för lönenivå men fick alltså inget svar på det, men fick svar att det oftast ligger lite lägre än privat.
Har en inbokad intervju som tydligen också är med rekryteraren, så kommer ju knappast få svar på lönenivån då heller.

Tidigare när jag varit på intervju eller blivit kontaktad av rekryterare har intervjun alltid skötts av gruppchef och då har iaf ungefärlig lönenivå kommit upp på första intervjun.
Är det för att det är en kommun de inte får prata lön?
För mig känns det väldigt orimligt att de inte kan svara på om lönespannet ligger på ex 30-35 k eller 40-45 k, eller om de ens kan matcha det jag har idag.

Har hört att vissa rekryterare får betalt per intervju?

Men hur lockar man någon utan att berätta om (högre) lön, undrar jag?
 
De kanske använde sökord, som till exempel bokföring och....kreativ? Kreativ är ju ett bra ord vid rekryteringar

Haha, bra teori :) men det kom som en överraskning för rekryteraren.
Vi hittade det med en enkel googling.
Rekryteraren "kollar inte upp personerna", sa hen (kanske inte ordagrant, det här är några år sen, men det var andemeningen)
 
Jag frågade vad det var för lönenivå men fick alltså inget svar på det, men fick svar att det oftast ligger lite lägre än privat.
Kom på att hade jag varit rekryterarens uppdragsgivare så hade jag inte blivit glad om hen sagt så här. Speciellt som det inte alltid stämmer.
 
Roligare arbetsuppgifter, bättre förmåner, bättre arbetstider ...men utgångsläget är inte så bra ;-)

Roligt med tanke på att det var en kommun rekryteraren försöker anställa åt. Kommun och landsting är väl inte de sexigaste arbetsgivarna precis. :D

Skämt å sido: såklart är villkoren viktiga men tänker att lönen ofta är en starkt bidragande dragkraft. Rekryterare inriktar sig väl sällan på branscher/tjänster där personen i fråga har usla eller tråkiga arbetsförhållanden, tänker jag.
 
Jo, såklart men tänker att lönen ofta är en starkt bidragande dragkraft. Rekryterare inriktar sig väl sällan på branscher/tjänster där personen i fråga har usla eller tråkiga arbetsförhållanden, tänker jag.

Vi är i och för sig väldigt noga med att utreda att lön inte är den starkaste drivkraften. Anledningen är att det kostar år av erfarenhet och kunskapsbyggande innan man gör stor nytta och mer lön är det alltid någon annan som kan erbjuda, om man mer eller mindre struntar i hur intressant arbetet och bra arbetsförhållanden i övrigt man har.

(Den andra röda varningsflaggan är om man byter arbetsgivare ofta - då passar man bättre någon annanstans)
 
Vi är i och för sig väldigt noga med att utreda att lön inte är den starkaste drivkraften. Anledningen är att det kostar år av erfarenhet och kunskapsbyggande innan man gör stor nytta och mer lön är det alltid någon annan som kan erbjuda, om man mer eller mindre struntar i hur intressant arbetet och bra arbetsförhållanden i övrigt man har.

Det förstår jag. Men om du skulle headhunta någon så antar jag att du också skulle se till att erbjuda personen bättre lön än tidigare tjänst? Det innebär ju inte att pengarna är den största drivkraften men en starkt bidragande del (som jag skrev).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 248
Skola & Jobb Funderar på hur jag ska göra. Tycker det var synd att jag inte fick några indikationer på att vi stod så långt ifrån varandra...
Svar
6
· Visningar
1 234
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 204
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 617
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp