Inte diskutera lön innan intervju?

Vi betalade rekryteringsbyrån baserat på att de skulle finna 5 kandidater som uppfyllde kriterierna. Därefter var nästa att 3 kandidater skulle ta sig igenom djupintervjun och att vi slutligen kunde presentera 2 kandidater för positionen och intervju med VD. Jag var då rekryteringsansvarig. Vi hade ett maxtak på lönen som rekryteringsbyrån var tvungna att hålla sig inom. Jag misstänker att kandidaterna själva fick säga vad de ville ha i lön för anspråken skiljde 60tusen mellan högsta och lägsta.

De jobb jag har sökt har jag varit tydlig med att jag hr en viss lönenivå idag och vill att tjänsten ska matcha den. Jag har inte tackat ja till intervjuer som legat under min nivå. Jag vill inte ödsla varken min eller andras tid om vi redan är långt ifrån varandra.

Mvh Miks
Ja jag tänker att de som rekryterar måste ju iaf veta vad de max kan betala och jag tänker att en kommun är väl ännu mer begränsad i vad de har för budget och mindre flexibla i lön. Så kommunen (kunden) kan ju inte tjäna på att kandidaterna inte får veta ens ungefärlig lönenivå förens sent i processen.

Jag ju hur rekryteringsfirman jobbar, om de debiterar per timme är de ju klart de vill pocka in folk till intervjuer.
 
Ja jag tänker att de som rekryterar måste ju iaf veta vad de max kan betala och jag tänker att en kommun är väl ännu mer begränsad i vad de har för budget och mindre flexibla i lön. Så kommunen (kunden) kan ju inte tjäna på att kandidaterna inte får veta ens ungefärlig lönenivå förens sent i processen.

Jag ju hur rekryteringsfirman jobbar, om de debiterar per timme är de ju klart de vill pocka in folk till intervjuer.

Jag blir lite nyfiken på vad som gjorde att du tackade ja till intervjun? :)
 
Roligt med tanke på att det var en kommun rekryteraren försöker anställa åt. Kommun och landsting är väl inte de sexigaste arbetsgivarna precis. :D

Skämt å sido: såklart är villkoren viktiga men tänker att lönen ofta är en starkt bidragande dragkraft. Rekryterare inriktar sig väl sällan på branscher/tjänster där personen i fråga har usla eller tråkiga arbetsförhållanden, tänker jag.
Jag jobbar åt ett stort konsultföretag och rekryteraren sa något i stil med att " ja jag har ju inget negativt att säga om företaget där du jobbar idag", det han ville sälja in med kommun var att det inte är samma hets med debiteringsgrader osv. Är väl den största fördelen jag skulle se också.

Hade jag inte bott i Stockholmsområdet hade inte lönen varit en lika stor faktor för mig som den är idag. Men boende är dyyyrt :meh:
 
Kom på att hade jag varit rekryterarens uppdragsgivare så hade jag inte blivit glad om hen sagt så här. Speciellt som det inte alltid stämmer.

Roligare arbetsuppgifter, bättre förmåner, bättre arbetstider ...men utgångsläget är inte så bra ;-)

Nej, jag tycker nog att jag hade kunnat få ett bättre svar från rekryteraren. Det med andra förmåner har han inte alls pratat om eller försökt sälja in.
 
Nej, jag tycker nog att jag hade kunnat få ett bättre svar från rekryteraren. Det med andra förmåner har han inte alls pratat om eller försökt sälja in.

Det kan bero på att det inte brukar vara jättebra förmåner i kommun jämfört med privata företag eller staten för den delen.

I de kommuner jag har jobbat har friskvårdsbidraget varit rätt lågt; ca 1500 kr, arbetsveckan har varit 39,5 resp 40 timmar (privat har man ju inte sällan kortare arbetsvecka för heltid), färre semesterdagar än privat/staten (däremot möjlighet att semesterväxla).

Däremot som du säger är det förhoppningsvis andra faktorer som talar för kommun, såsom inte lika hetsigt på jobbet, mer långsiktiga projekt, man är en del av en arbetsplats på ett annat sätt t ex.
 
Det kan bero på att det inte brukar vara jättebra förmåner i kommun jämfört med privata företag eller staten för den delen.

I de kommuner jag har jobbat har friskvårdsbidraget varit rätt lågt; ca 1500 kr, arbetsveckan har varit 39,5 resp 40 timmar (privat har man ju inte sällan kortare arbetsvecka för heltid), färre semesterdagar än privat/staten (däremot möjlighet att semesterväxla).

Däremot som du säger är det förhoppningsvis andra faktorer som talar för kommun, såsom inte lika hetsigt på jobbet, mer långsiktiga projekt, man är en del av en arbetsplats på ett annat sätt t ex.
De med avtal inom industri (likn) har ibland (haft) kortare arbetstid, kollektivavtalet säger dock 40 timmar och jag vet företag som har ökat arbetstiden (och då har man inte rätt till högre lön!). Som konsult har jag aldrig haft kortare än 40 timmar på pappret (i praktiken oftast mer). När det gäller semester så kan kommuner ha mer (spec för yngre), en del har också arbetstidsbanker som är generösa. Sist jag tittade på statlig tjänst så hade de en timmes friskvårdstid per vecka, som konsult får jag motionera genom att springa i trappor.
Pensionsvillkoren kan vara bättre inom framförallt statlig tjänst.
Mycket av förmånerna i det privata bygger/byggde på utrymme i skattelagstiftningen, men i takt med att de tas bort minskar även förmånerna.
Friskvårdsbidraget på min arbetsplats är 3000 kr, på årsbasis en liten skillnad, knappast det som man väljer arbetsgivare efter.
 
Roligt med tanke på att det var en kommun rekryteraren försöker anställa åt. Kommun och landsting är väl inte de sexigaste arbetsgivarna precis. :D

Skämt å sido: såklart är villkoren viktiga men tänker att lönen ofta är en starkt bidragande dragkraft. Rekryterare inriktar sig väl sällan på branscher/tjänster där personen i fråga har usla eller tråkiga arbetsförhållanden, tänker jag.
Jag tycker att @Elektronen svarade väldigt bra, i Stockholmsområdet finns det gott om intressanta jobb inom offentlig förvaltning och det är inte alls ovanligt att man går från privat till offentlig förvaltning. Lön och förmåner är inte någon större skillnad (man agerar på samma marknad), men det kan vara skillnad på om de har tyngdpunkt i att vara tids- eller pengainriktade. Offentlig förvaltning har ofta möjligheten att ge bättre/kortare arbetstider eftersom det inte "kostar" något. I många delar av livet kan det vara mer värdefullt än en tusenlapp mer i lönekuvertet.
 
Jag tycker att @Elektronen svarade väldigt bra, i Stockholmsområdet finns det gott om intressanta jobb inom offentlig förvaltning och det är inte alls ovanligt att man går från privat till offentlig förvaltning. Lön och förmåner är inte någon större skillnad (man agerar på samma marknad), men det kan vara skillnad på om de har tyngdpunkt i att vara tids- eller pengainriktade. Offentlig förvaltning har ofta möjligheten att ge bättre/kortare arbetstider eftersom det inte "kostar" något. I många delar av livet kan det vara mer värdefullt än en tusenlapp mer i lönekuvertet.

Jag har fått uppfattningen att det framförallt är det offentlig förvaltning lockar med. Min man har bytt från privat till offentlig och det var mycket tryck på lugnt arbetsklimat (hr som sa att "här jobbar vi inte så mycket" :rofl:), få resor/nätter borta och arbetstider som fungerar bra med ett jämställt familjeliv med småbarn. Det var väll också den orsaken det blev byte av arbetsgivare, tycker jag hör om många som bytt till offentlig verksamhet under småbarnsåren.
(inom mitt yrke är det dock tvärt om och de flesta offentliga anställningarna har typ inga fördelar att erbjuda vare sig gällande lön, arbetstider, "borta nätter" och övriga förmåner, konstigt att det är stora rekryteringsproblem :grin:)

Ang lönediskussion innan intervju så har varesig jag eller mannen varit med om att man inte fått besked om ungefär hur lönen ligger innan intervju. Oavsett om det handlar om kontakt av rekryterare eller inte, offentlig verksamhet eller inte. Ibland dock endast i ordalag mer/mindre/ungefär lika jämfört med ungefärlig nuvarande lön som man ombetts berätta om vid frågan om löneläge.
 
En sak till angående förmåner i det privata: De har en tendens att vara kopplade till omsättningen/resultatet och kan försvinna/ändras direkt vid lågkonjunktur eller andra nedgångar. Uppköp av utländska bolag är en annan orsak till indragna/ändrade förmåner (ni i Sverige är ju lediga jämt vill ni ha andra förmåner också? större krav på avkastning mm).
 
Låter ju på fleras svar som att jag har tur att jag fick veta vilken kommun det var iaf :p.

Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska gå på intervjun eller avboka. Måste isf slänga ihop ett cv. Men tror ju inte de kan matcha min lön utifrån rekryterarens svar.

Jag tror de haft svårt att hitta rätt person, då den ordinarie ansökningstiden gått ut. Plus att jag inte har de två kompetenser/erfarenheter som står listade eftersom jag inte jobbat på myndighet. Vilket rekryteraren borde inse, plus att jag sagt det.
Hade i så fall meddelat mitt lönekrav och sett om det fortfarande är intressant att kalla mig till intervju.
 
De med avtal inom industri (likn) har ibland (haft) kortare arbetstid, kollektivavtalet säger dock 40 timmar och jag vet företag som har ökat arbetstiden (och då har man inte rätt till högre lön!). Som konsult har jag aldrig haft kortare än 40 timmar på pappret (i praktiken oftast mer). När det gäller semester så kan kommuner ha mer (spec för yngre), en del har också arbetstidsbanker som är generösa. Sist jag tittade på statlig tjänst så hade de en timmes friskvårdstid per vecka, som konsult får jag motionera genom att springa i trappor.
Pensionsvillkoren kan vara bättre inom framförallt statlig tjänst.
Mycket av förmånerna i det privata bygger/byggde på utrymme i skattelagstiftningen, men i takt med att de tas bort minskar även förmånerna.
Friskvårdsbidraget på min arbetsplats är 3000 kr, på årsbasis en liten skillnad, knappast det som man väljer arbetsgivare efter.

Staten har bra villkor, det håller jag med om! Jag är statligt anställd och vi har bättre villkor än kommun.
 
Roligt med tanke på att det var en kommun rekryteraren försöker anställa åt. Kommun och landsting är väl inte de sexigaste arbetsgivarna precis. :D

Skämt å sido: såklart är villkoren viktiga men tänker att lönen ofta är en starkt bidragande dragkraft. Rekryterare inriktar sig väl sällan på branscher/tjänster där personen i fråga har usla eller tråkiga arbetsförhållanden, tänker jag.
Normalt längre semester (28 dagar om man är under 29 år och 35 dagar om man är över 40) Vi hade kortare dagar sommartid (eller en dag i veckan året runt) och friskvårdstimme en dag i veckan när jag jobbade som handläggare på kommun (och länsstyrelsen senare). Hade jag trivts med mina arbetsuppgifter på kommunen hade jag tagit det istället för högre lön. Sexigt, nej, kanske inte. Men som kontorsråtta på statlig eller kommunal myndighet har man bra villkor.
 
Det förstår jag. Men om du skulle headhunta någon så antar jag att du också skulle se till att erbjuda personen bättre lön än tidigare tjänst? Det innebär ju inte att pengarna är den största drivkraften men en starkt bidragande del (som jag skrev).

Nej, typiskt inte. Lönen för tjänsten måste passa i lönestrukturen ganska snävt, så det beror på vad personen tjänat innan. Men visst är det en större utmaning att lyckas rekrytera någon genom headhunting med oförändrad eller sänkt ersättningsnivå - men inte alls helt omöjligt. Inom mitt område är det ganska stor andel som värdesätter annat än lön väldigt högt när det gäller förvärvsarbete; det ser nog inte likadant ut i alla områden.

(Tanken är såklart inte heller att ha underbetalda medarbetare, men hela lönemodellen måste gå ihop sig och vara rimlig även efter enskilda rekryteringar.)

Så med det sagt, det är oerhört viktigt att tidigt matcha ersättningskrav och möjligheter, annars riskeras mycket tid och arbete att spillas bort.
 
Jag har sedan jag lämnade universitetet för ungefär 13 år sedan haft jobb på sex olika företag, hittills aldrig jobbat längre än 4 år på samma ställe. Ingen av de gånger jag blivit kallad till intervju har jag fått veta lönenivå, utan jag har alltid blivit tillfrågad vad jag vill ha för lön. Två av gångerna har jag tvingats gå ned i lön, för att företaget inte haft den nivå jag trott. Då snackar vi alltså runt 25-28' i månaden före skatt... Sist jag skulle säga vad jag ville ha för lön (observera att det återigen var jag som skulle säga en summa) tog jag i ända från tårna och fick faktiskt en ok lön (fortfarande under snittet såklart, man får vara glad åt att arbetsuppgifterna är roliga). Dock var de noga med att påpeka att jag fått en osedvanligt hög lön och att jag inte kunde räkna med nån löneökning på flera år. :crazy:
 
Jag tycker att @Elektronen svarade väldigt bra, i Stockholmsområdet finns det gott om intressanta jobb inom offentlig förvaltning och det är inte alls ovanligt att man går från privat till offentlig förvaltning. Lön och förmåner är inte någon större skillnad (man agerar på samma marknad), men det kan vara skillnad på om de har tyngdpunkt i att vara tids- eller pengainriktade. Offentlig förvaltning har ofta möjligheten att ge bättre/kortare arbetstider eftersom det inte "kostar" något. I många delar av livet kan det vara mer värdefullt än en tusenlapp mer i lönekuvertet.

Jag skulle skriva något liknande. Det beror ju lite på bransch så klart (har bara erfarenhet av teknisk förvaltning) med de offentliga arbetsgivarna konkurrerar absolut med de privata och det är vanligt att gå från privat till offentligt. På samma sätt konkurrerar de offentliga arbetsgivarna med varandra. Stockholms län består förutom (förutom regionen, Lst och ett gäng statliga myndigheter) av 26 kommuner som nästan alla ligger på iaf hyfsat pendlingsavstånd från varandra Det skapar en helt annan konkurrenssituation om arbetskraften än kommuner som är den enda kommunen inom långt avstånd, eller där det bara finns ett fåtal alternativ. Även jämfört med Gbg och Malmö så är skillnaden ganska stor eftersom där täcker Göteborgs stad och Malmö stad även ytterområdena på ett helt annat sätt än i Sthlm.

Med det sagt så är det ju väldigt sällan som kommunen försöker rekrytera folk med högre lön i första hand. Men det är ju samtidigt individuell lönesättning som gäller. Att som kommun försöka rekrytera en erfaren person från en annan arbetsgivare utan att (iaf som sammanvägd bedömning) kunna matcha villkoren är ju ganska naivt.
 
Sen måste jag säga att jag håller med om att det var ett väldigt märkligt uttryckt av rekryteraren att han inte "får" prata lönenivå. Men jag tycker det inte är så konstigt att arbetsgivaren inte vill ange lön innan intervju. Vilket lön man kan tänka sig att sträcka sig till kan ju variera väldigt beroende på vem det är man anställer. Framför allt när det gäller seniora personer och nyckeltjänster.

Jag har flera gånger varit med om (när jag jobbade i en kommun) att personen kom med ett löneanspråk som vad långt över det vi såg framför oss. Men samtidigt hade sålt in sig själv och sin kompetens så bra på intervjun att anställande chef gått högre i organisationen och möjliggjort att vi kunnat komma överens. Hade arbetsgivaren angett tänkt lönenivå i förväg hade personerna i fråga antagligen inte ens kommit till intervjun.
 
Lite OT, men på tal om rekryteringsbolag och katastrof. För några år sen skulle vi, redovisningsbyrå, rekrytera och anlitade en firma. De lyckades skramla fram en (1) person. Personen i fråga var dömd för bokföringsbrott :meh:
Haha, vi hade ett elände med konsultbolag som hyrde ut studenter. Vi ville ha en driven typ med programmeringsintresse, gärna som skrivit egna grejer vid sidan av studierna, för saker vi inte hinner med och som inte är tidskritiska. Visst, sa bolaget och gav oss ett spann på timpenningen de brukade debitera. Efter en vecka ringer de och säger "Nu har vi en GULDKANDIDAT åt er!". Lät ju bra, så vi kollade hens CV. Andraårsstudent, har gått en enda programmeringskurs, säger att hen har begränsad erfarenhet av kodning. Tidigare arbetslivserfarenhet: säljare i klädbutik. Och de skulle ha en timpenning som låg 10 kr under deras maximala timpenning! Vi var inte imponerade alls :meh:

Vi tyckte lite artigt att vi ville kolla på fler kandidater isåfall, men de var lika dyra och ännu mer oerfarna... Så vi avbröt kontakten med firman och letade upp några på egen hand, det gick mycket bättre!
 
Jag kan i o f tänka mig fall när man inte vill/kan gå ut med vilket företag det är. Handlar framförallt om högre poster på företag där det är på gång någon form av organisationsförändring eller satsning som inte får komma ut. I det ena fallet när rekryteraren inte kunde avslöja företaget för mig så misstänker jag något sådant. I de fallen får man ju dock ändå ganska mycket information.
Så viktig är inte jag att det var relevant i det här fallet. Tror det var någon mellanchefsnivå så knappast en hajpad tjänst. Jag jobbar med IT i stockholm så det är ju en skrikande brist på folk och mycket head-huntande.
Att då inte gå ut med arbetsplats känns bara, korkat?? Jag tackade ju nej till intervju enbart därför.
 
Staten har bra villkor, det håller jag med om! Jag är statligt anställd och vi har bättre villkor än kommun.
Jobbar också statligt och visst finns det fördelar. Men jag är sååå less på att allt går så långsamt. Det är som att jobba i sirap, ingen fattar några beslut, alla skjuter på allt osv. Har egentligen ett roligt jobb och om det gick att hålla det tempo jag är van vid hade det kunnat bli SÅ bra! Nu känner jag efter ett år att jag sakta men säkert ramlar ner i ”statligt anställd-lunken” och avskyr det. Överväger byta jobb då jag inte klarar av det här sega och tröga.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 248
Skola & Jobb Funderar på hur jag ska göra. Tycker det var synd att jag inte fick några indikationer på att vi stod så långt ifrån varandra...
Svar
6
· Visningar
1 234
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 204
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 617
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp