Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Han är ingen festprisse knappast. Då var i så fall jag det mycket mer förut.
Och att han medvetet skulle vilja få mig att börja dricka är fullständigt osannolikt.
Varför i hela friden skulle han vilja det :crazy:
Nej han säger ibland saker utan att tänka sig för. Alternativt fattar inte hur tufft jag har det just nu med alkoholen.
Jag har tex inte berättat än att jag börjat med alkoholmedicinen. Jag vill dels inte oroa honom och dels skäms jag. Och han vet inte att jag har mer kontakt med sponsorn nu. Jag försöker hålla honom lite utanför allt det där.
Och undviker att prata om alkohol generellt.
Jag har sagt några gånger att nu är jag sugen. Nu vill jag dricka. Men han kan inte bemöta det alls. Utan antingen får jag bara mer sug eller känner mig som den sämsta människan på jorden.

Vad menar du förresten med ”lilla leksak”?
Tror det är ganska kontraproduktivt att hålla honom utanför något som är så stort och som kommer påverka dig och din vardag för resten av ditt liv. Var ärlig med allt mot honom, framförallt för din egen skull. Fattar han inte allvaret med din alkoholism så visar han ju verkligen bara att han inte har något att göra hos dig.

Har inte tagit den där idag. Dels för att min mage protesterar. Dels för att jag inte behöver den och dels för att jag funderar på att dricka lite. Med betoning på lite. Så ingen behöver hetsa om det. Men vi får se. Vill egentligen inte. Men ja tar lite i taget nu. Har inget i närheten men ska in till stan sen.
Detta borde jag inte alls posta för ingen håller med mig tydligen.
Sen blir jag så ledsen när jag tittar på henne. Hon är så fin ❤️

Har inte tagit den där idag. Dels för att min mage protesterar. Dels för att jag inte behöver den och dels för att jag funderar på att dricka lite. Med betoning på lite. Så ingen behöver hetsa om det. Men vi får se. Vill egentligen inte. Men ja tar lite i taget nu. Har inget i närheten men ska in till stan sen.
Men herregud, skärp dig. Du har ett litet, litet barn som är helt beroende av dig. Självklart ska du inte dricka.

Det är pga såna tankar du behöver den. Vi som har beroenden kan inte göra bara lite. Jag skulle bara snusa ”lite” efter min graviditet, här sitter jag 6 år senare och lägger 2000:-/månad på en stock i veckan. Andra kan göra lite, och det är orättvist, det är också orättvist att mitt beroende fungerar i vardagen medan ditt inte gör det. Men du kan inte gambla med bara lite just nu. Ta dig samman och var den kloka och driftiga person du är. Gambla får du göra när barnet inte är hemma eller vuxet om du fortfarande vill det då, men absolut inte nu.

Nu har jag tagit den innan jag ändrar mig igen.
Hemsk människa som håller på så här. Men nu kommer jag inte dricka idag. Finns ingen mening med det. Kommer vara som att dricka saft.
Nu känns det som en lättnad. Slippa fundera.
Är också ledsen. Vill inte vara så här alls.

Har du alkohol hemma?

Nu har jag anmält mig till ett program. 2-3 timmar i veckan ska man avsätta och tydligen behöva ta prov också innan och under eller innan iaf. Vet inte varför. För att se om man druckit? Det är KBT och ska vara psykologer mm. Distans så jag kommer ha svårt att få för mig att jag inte kan närvara. 3 månader håller det på.
Hur ska jag nu klara detta 🙈
Vill ju helst dricka nu också. Kanske för att jag blev stressad nu 😂 :banghead:
Jo försöker skärpa mig. Går sådär. Får börja jobba mer på detta ordentligt. Har ingen lyst eller ork men känner att jag måste. För hennes skull.

Nu har jag anmält mig till ett program. 2-3 timmar i veckan ska man avsätta och tydligen behöva ta prov också innan och under eller innan iaf. Vet inte varför. För att se om man druckit? Det är KBT och ska vara psykologer mm. Distans så jag kommer ha svårt att få för mig att jag inte kan närvara. 3 månader håller det på.
Jo försöker skärpa mig. Går sådär. Får börja jobba mer på detta ordentligt. Har ingen lyst eller ork men känner att jag måste. För hennes skull.

Detta låter ju jättebra, och jag tycker idén med prover är toppen också, vi hade ju det i mitt program med!

Du klarar det, det kommer säkert vara jobbigt men också en trygghet. Stress är en vanlig utlösande grej, liksom att man är glad. Man dricker för att fira, för att trösta. Finns alltid en ursäkt om man vill. Du kanske framöver skulle hitta nån aktivitet du kan ta till, slå på boxsäck eller cykla jättesnabbt? Så du får endorfiner och utlopp för känslorna på ett icke-destruktivt sätt. Träning är en jättehjälp för många i din situation.

Du ska såklart inte dricka lite, förhoppningsvis stoppar du sig själv från att göra det.

Sen kan du ju läsa det här inlägget du skrev nästa gång du funderar på att strunta i medicinen igen för att du "inte behöver den" :) för det gör du uppenbarligen.

Senast ändrad:
Nu har jag tagit den innan jag ändrar mig igen.
Hemsk människa som håller på så här. Men nu kommer jag inte dricka idag. Finns ingen mening med det. Kommer vara som att dricka saft.
Nu känns det som en lättnad. Slippa fundera.
Är också ledsen. Vill inte vara så här alls.
Du är inte en hemsk människa. Du sträckte ut en hand och folk tog de. För att de bryr sig om dig. Sen valde du om. Det är starkt, modigt och klokt.

Att dricka "bara lite" tror jag är helt omöjligt för en person med alkoholproblem. Just det där "lilla glaset" går rakt in i hjärnan, förbi blodbarriären på några sekunder, och påverkar ditt sätt att tänka. Det brukar ge en känsla av befrielse och lite eufori, rentav. Och en glad längtan efter lite mer. Och lite mer. Oavsett vilka avsikter man hade inledningsvis.

Det är så alkohol fungerar, när man har det problemet redan. När flaskan väl öppnats dricker man gärna hela.

Jättebra, kämpa på. Det är en så slug sjukdom. Ta kontakt med din sponsor, gå på dina AA-möten. Du har ju använt alkohol för att dämpa ångest bland annat och så antagligen när du känner av lite ångest så signalerar kroppen att den vill dricka. Bara registrera det är mitt tips, jaha, nu har jag visst lite ångest igen och då vill hjärnan ha alkohol. Jag noterar och går vidare med mitt liv utan att agera på de här signalerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund