Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Jag vill gå runt i en lägenhet. Centralt läge. Sekelskifte såklart eller äldre.
Allt ska vara tidsenligt.
Jag går där. Fint klädd. Med ett glas vin i min hand. Musiken ljuder högt. Och jag njuter av ett fantastiskt liv.

Noll provokation. Bara drömmar.
Klart jag saknar gården då. Måste ha den också. Äta alla kakor och ha dem kvar. Inga smulor utan hela kakor 😍
Men de provocerar enormt när en alkolist skriver att hon drömmer om vin! Oavsett hur det skrivs!

Du kan gå gå omkring med ett glas vin och skriva om det. Men att jag skriver om det hypotetiskt då är det nej nej och fy fy

Det är verkligen inte bra att dina tankar upptas såhär mycket av alkohol, det är starka varningssignaler som du borde vara väldigt uppmärksam på...

Du romantiserar bilden av alkohol väldigt mycket, se tillbaka på tiden då du drack, hur vackert var det, egentligen?

Det är verkligen inte bra att dina tankar upptas såhär mycket av alkohol, det är starka varningssignaler som du borde vara väldigt uppmärksam på...

Du romantiserar bilden av alkohol väldigt mycket, se tillbaka på tiden då du drack, hur vackert var det, egentligen?
Men musiken har aldrig känts mer och möblerna aldrig lika vackra. Skillnaden mellan verkligheten och drömmen suddas ut

Men musiken har aldrig känts mer och möblerna aldrig lika vackra. Skillnaden mellan verkligheten och drömmen suddas ut

Hur känns det inuti dig, när de här tankarna dominerar?

Utifrån, från perspektivet som läsare, så är det som att det finns två helt olika karamelldrottningen. Som två olika personer! Olika sätt att skriva till och med.

Upplever du att det är som det inuti också? Kommer du ihåg sånt du har skrivit när du är "drama-Karamellen"?

Hur känns det inuti dig, när de här tankarna dominerar?

Utifrån, från perspektivet som läsare, så är det som att det finns två helt olika karamelldrottningen. Som två olika personer! Olika sätt att skriva till och med.

Upplever du att det är som det inuti också? Kommer du ihåg sånt du har skrivit när du är "drama-Karamellen"?
… ja två olika… men nu är hon här. Hatar henne men älskar henne också…
Så att ehh

Och skillnaden är?

Den allvarligaste skillnaden i ditt liv nu och tidigare är att du numera ansvarar för ett litet barn som inte klarar sig på egen hand. Jag kan inte förstå hur du är så villig att leka med elden genom att fantisera och romantisera om något som har potential att förstöra både ditt och din dotters liv. Jag förstår att du tänker att det bara är tankar, och jag förstår lockelsen att drömma sig bort till en värld där inte vardagens tråk och problem finns. Men med hänsyn till din historik, så tar du en oerhörd RISK med att göra som du gör. Och din dotter är det du gamblar med. Det kan gå fint som du tror, men det kan också gå åt helvete. Det är risken som du tar för hennes räkning, hon kan ju själv inte välja.

Men du har förstås ett val. Om alkoholen och dina drömmar är så viktiga för dig att få hänga kvar i, så kan du lämna bort din dotter så kan du sedan både drömma om och testa att dricka igen.

… ja två olika… men nu är hon här. Hatar henne men älskar henne också…
Så att ehh

Vad bra att du kan identifiera det! Har du någon gång pratat med någon inom vården om det här?

Känner du till att det finns något som heter Disassociative Identity Disorder? Och en terapiform som heter Internal Family Systems? Jag har ingen koll på hur bra koll svenska vården har på det här, men jag har en kompis i utlandet med den problematiken som använt sig av IFS i sin terapi. Hen går regelbundet och bör nog inte sluta med varken medicineringen eller terapin, men klarar livet bra med det. Det var därför jag frågade, mönstret kändes bekant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund