Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Det är 50% på skoj, 50% för att få se mer om vad det verkligen handlar om.

Det är oerhört förvirrande att prata med någon med 2 (eller fler) personligheter, och det kan bli mycket drama och konflikter runt den personen (även på forum). Och ibland kanske den personen inte har så bra kontakt mellan sina olika delar, och faktiskt inte kommer ihåg.

Jag tycker @Thaliaste förstod det bra.
Jag tycker att du stjälper. Det gör liksom ingen nytta att bjuda in ett annat resonemang eller ursäkt hos någon som kämpar med beroende, och att uppmuntra någon slags annan världsuppfattning kan vara rent farligt. Tycker inte att TS visat några tecken på att inte komma ihåg saker och ting utöver vid missbruk, och knappt ens då faktiskt.
Nu tror jag att Karamellen har rätt bra koll på sig själv, men ändå... att börja kalla olika humör för olika namn känns för mig som ett steg långt över gränsen.

Men så kul att du lärt dig något nytt då 👌
Nja. Jag tror att jag håller mig till mina "gamla" kunskaper att mycket små barn inte ska utsättas för extrem värme eller extrem kyla eftersom de inte har en vuxens förmåga att reglera sin kroppstemperatur. I en bastu kan de t.ex. inte svettas som en vuxen kan. Av den anledningen skulle jag vara lite försiktig med en liten människa som bara är några månader gammal.

Men det är skönt att höra att det gick bra.

Du skrev ”ett tips att kolla vidare på”, det låter alltså väldigt lättvindigt. Precis som när du nu säger att hon kan googla på det. Ännu lättvindigare.

Jag tvivlar på att en enda person som har det jobbigt är betjänt av att få svåra diagnoser som ”tips”.

Ja, jag ser det inte som min eller någon annans sak här att definiera om eller vilken diagnos TS skulle ha. Det är en omöjlighet, och i slutändan kanske hon faktiskt inte har någon diagnos alls! Allt går inte att klassificeras som diagnoser.

Men jag ser inget större problem med att läsa om olika diagnoser och symptom som man själv inte har diagnosticerad med, för att få hjälp med reflektion och sätta ord på hur man fungerar och inte fungerar. Sedan blir det som jag skrivit tidigare en fråga om vården, när man är redo. Men för att kunna prata med vården så underlättar det att kunna sätta ord på ens svårigheter, och då menar jag att det kan vara till hjälp att läsa om andras svårigheter och diagnoser. Detta är därmed självklart inte den enda diagnosen som jag tycker att TS skulle kunna läsa om. Du får tycka att det är lättvindigt att använda det som ett sätt att reflektera över sig själv, det är okej att vi tycker olika om det.

Kanske ska lägga till att jag inte hade skrivit så, om jag hade haft uppfattningen att TS varit hypokondrisk eller allmänt osäker på sig själv och "köpt" allt som alla andra skriver om henne. Då hade det kunnat bli destruktivt om alla skriver om olika tankar. Men så verkar det inte vara i detta fall, så jag tror TS kan sålla själv i vilka trådar hon vill plocka upp och vilka hon lämnar.

Personligen så tycker jag snarare att det är en grov förenkling att allt handlar om nykterhet för att må bra. Nykterheten är viktigast att hålla just nu, för att det annars kommer att bli kaos och gå åt helvete, men på längre sikt så tror jag att det OCKSÅ behövs mer hjälp även vid nykterhet. Risken med att ge bilden att det är alkoholen som är den enda orsaken till kaoset och dåligt mående, är att det kan bli en stor besvikelse när det inte blir lättare att leva när alkoholen är borta (i värsta fall svårare, eftersom ens medicin är borta).

Nu tycker jag att vi släpper detta, ingen av oss veta vad som faktiskt leder framåt för TS och inte.

Nja. Jag tror att jag håller mig till mina "gamla" kunskaper att mycket små barn inte ska utsättas för extrem värme eller extrem kyla eftersom de inte har en vuxens förmåga att reglera sin kroppstemperatur. I en bastu kan de t.ex. inte svettas som en vuxen kan. Av den anledningen skulle jag vara lite försiktig med en liten människa som bara är några månader gammal.

Men snälla någon. Ingenstans skriver @karamelldrottningen att det var extrem värme i bastun. Hon beskriver att de hade mysig stund, att bebisen var nöjd och att hon inte var med när Karamellen ville basta varmare. Jag kan inte se problemet.

Ja, jag ser det inte som min eller någon annans sak här att definiera om eller vilken diagnos TS skulle ha. Det är en omöjlighet, och i slutändan kanske hon faktiskt inte har någon diagnos alls! Allt går inte att klassificeras som diagnoser.

Men jag ser inget större problem med att läsa om olika diagnoser och symptom som man själv inte har diagnosticerad med, för att få hjälp med reflektion och sätta ord på hur man fungerar och inte fungerar. Sedan blir det som jag skrivit tidigare en fråga om vården, när man är redo. Men för att kunna prata med vården så underlättar det att kunna sätta ord på ens svårigheter, och då menar jag att det kan vara till hjälp att läsa om andras svårigheter och diagnoser. Detta är därmed självklart inte den enda diagnosen som jag tycker att TS skulle kunna läsa om. Du får tycka att det är lättvindigt att använda det som ett sätt att reflektera över sig själv, det är okej att vi tycker olika om det.

Kanske ska lägga till att jag inte hade skrivit så, om jag hade haft uppfattningen att TS varit hypokondrisk eller allmänt osäker på sig själv och "köpt" allt som alla andra skriver om henne. Då hade det kunnat bli destruktivt om alla skriver om olika tankar. Men så verkar det inte vara i detta fall, så jag tror TS kan sålla själv i vilka trådar hon vill plocka upp och vilka hon lämnar.

Personligen så tycker jag snarare att det är en grov förenkling att allt handlar om nykterhet för att må bra. Nykterheten är viktigast att hålla just nu, för att det annars kommer att bli kaos och gå åt helvete, men på längre sikt så tror jag att det OCKSÅ behövs mer hjälp även vid nykterhet. Risken med att ge bilden att det är alkoholen som är den enda orsaken till kaoset och dåligt mående, är att det kan bli en stor besvikelse när det inte blir lättare att leva när alkoholen är borta (i värsta fall svårare, eftersom ens medicin är borta).

Nu tycker jag att vi släpper detta, ingen av oss veta vad som faktiskt leder framåt för TS och inte.
Jag har inte sagt en stavelse om nykterhet i den här delen, det jag pratat om är det absurda i att ”tipsa” om svåra psykiska störningar. Utifrån inlägg i en tråd på internet. Om det inte var så allvarligt skulle jag skratta åt det.

Men snälla någon. Ingenstans skriver @karamelldrottningen att det var extrem värme i bastun. Hon beskriver att de hade mysig stund, att bebisen var nöjd och att hon inte var med när Karamellen ville basta varmare. Jag kan inte se problemet.
Och jag tänker att det måste få vara helt okej för mig att svara på TS direkta kommentar till mig, så länge jag inte är elak? Annars vore det väl bra märkligt om inte också jag få ha en åsikt?

Jag har inte sagt en stavelse om nykterhet i den här delen, det jag pratat om är det absurda i att ”tipsa” om svåra psykiska störningar. Utifrån inlägg i en tråd på internet. Om det inte var så allvarligt skulle jag skratta åt det.

Vi kan tycka olika om saker och ting. Jag kan själv tycka att det är lika absurt att förfäras över att ta med en bebis till en bastu, utan att veta hur varmt det faktiskt var i bastun när bebis var där. Vi har olika erfarenheter av saker och ting, och tycker och tänker därmed olika helt enkelt.

Vi kan tycka olika om saker och ting. Jag kan själv tycka att det är lika absurt att förfäras över att ta med en bebis till en bastu, utan att veta hur varmt det faktiskt var i bastun när bebis var där. Vi har olika erfarenheter av saker och ting, och tycker och tänker därmed olika helt enkelt.
Om min korta fråga om bastun är att förfäras, vad är då dina skärmsidor om ämnet DID? Nu är det här långt över gränsen för tramsigt, du kan hitta nåt jag skrev förra året och dissekera det om du vill, jag har släppt det här nu.

Tråden lär nog rensas snart, men innan dess: Var bastun en allmän så är temperaturen för hög för en liten bebis, även längst ner. Och var fanns bebis när ts gick in igen, till en högre bänk? Jag tänker liiiite att det rör sig om att provocera, röra om i grytan av engagerade läsare. Hur nåt egentligen gått till vet vi inte - överhuvudtaget...

Det förekommer lite för många provocerande (avsiktligt eller ej) inlägg.

Tråden lär nog rensas snart, men innan dess: Var bastun en allmän så är temperaturen för hög för en liten bebis, även längst ner. Och var fanns bebis när ts gick in igen, till en högre bänk? Jag tänker liiiite att det rör sig om att provocera, röra om i grytan av engagerade läsare. Hur nåt egentligen gått till vet vi inte - överhuvudtaget...

Det förekommer lite för många provocerande (avsiktligt eller ej) inlägg.
Jag tror som du.

Vårat barn har erbjudits bastu sen tidig ålder, men inte trivts (det gör jag heller inte när det är för varmt). Men här rörde det sig om en kort stund med vad jag förstår låg temperatur, vad är problemet egentligen?

Nu börjar ni bli löjliga helt ärligt. Jag skulle aldrig gå igång så här om någon annan skrivit. Snacka om att anta saker i absurdum.

Bebis var kort tid i bastun. Längst ner. Tillsammans med mig. Med bad. Plaskade och hade sig. Njöt. Jag hade märkt direkt om hon var obekväm.
Jag har ingen termometer i bastun så vet inte exakt temp. Men när hon var med in var det mer som ett värmeskåp. Dvs ingen hög temp öht.
Då jag var i själv var hon precis utanför i sin vagn. Så att jag kunde hålla koll på henne medan.

Fler frågor?

Nu börjar ni bli löjliga helt ärligt. Jag skulle aldrig gå igång så här om någon annan skrivit. Snacka om att anta saker i absurdum.

Bebis var kort tid i bastun. Längst ner. Tillsammans med mig. Med bad. Plaskade och hade sig. Njöt. Jag hade märkt direkt om hon var obekväm.
Jag har ingen termometer i bastun så vet inte exakt temp. Men när hon var med in var det mer som ett värmeskåp. Dvs ingen hög temp öht.
Då jag var i själv var hon precis utanför i sin vagn. Så att jag kunde hålla koll på henne medan.

Fler frågor?
Jag tycker oavsett du inte behöver svara på fler frågor, även om de kommer. Hela föräldraforum här är fullt av föräldrar som ibland misslyckas i sitt föräldraskap och skäms över det. Vi kommer alla göra saker som ibland är lite dumma/fel och barnen när de blir stora kommer nästan alltid ha något de behöver bearbeta. Det viktigaste för dig nu är att det inte är en full mamma hon behöver bearbeta. Och du gör det bra. Sen tror jag det finns mer hjälp att få gällande suget. Vet int dom du är med i heja livet på Facebook/instagram men där var det nyligen en person som delade hur det var att ha en förälder som är alkoholist och för inte så länge sen en fd alkoholist som delade hur det var att vara nykter på riktigt och inte bara hålla sig nykter. Kan vara värt att kolla in. Du gör det jättebra, heja dig!

Fler frågor?
Det var inte just det där med bastun jag menade i mitt inlägg ovan (ska inte skriva mer om det, jag lovar!) utan mest intrycket att du då och då vill provocera lite? I alla möjliga ämnen. Ffa det där med alkoholen. För då går kommentarsfältet igång med buller och bång och jag är imponerad om du ens hinner/orkar läsa allt. Men om du luftar dina tankar och fantasier mest för att just lufta dem, eller om du som sagt vill provocera lite, det vet jag ju inte.

Oavsett så, vad gäller bebis, finns det nog ingen förälder som aldrig gjort nåt "olämpligt" eller ställt till med nåt som kunnat sluta illa. Jag, som är en sann kycklingmamma, är inte undantagen.

Jag hade gärna skrivit lite om dagen men vet inte vad som är lämpligt att skriva om. Tycker jag skriver om helt vanliga saker redan. Förutom att jag fokuserar för mycket på alkohol i huvudet det håller jag med om. Försöker undvika ta upp sådant. Måste bli bättre på det.
Vad gäller bastun blev jag förvånad över responsen. Trodde nog det var vanligare än det tydligen är. Typ som babysim.

Vi var på träffen och bebis är nog den mest socialaste lilla person jag träffat (iofs inte träffat så många 😂).
Hon snicksnackade konstant. Tittade på de andra barnen och på allt möjligt. Hon hade ingen tid att vila som hon annars brukar göra på förmiddagarna.
Sen handlade vi lite. Jag köpte några färdigrätter. Hoppas ingen provoceras av det. Att det gör mig till en sämre mamma. Ska bli bättre på att laga mer mat och göra matlådor.
Men också äta mer frukt.
Hon var övertrött sen när vi kom hem. Somnade vid amningen men vaknade sen igen och var missnöjd.
Sen ut i vagnen till stallet. Då sov hon som en stock.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?
  • Valvaka!