Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Inte? Vem har sagt det?
Kanske bryr han sig för mycket snarare?

Jag skulle vilja träffa en vän -vännina bara för att vara tydlig. Han tyckte det lät som en bra idé men bara jag inte skulle börja dricka igen.
Jo har haft sug. Syns det så tydligt på mig :o 😞?
Nej vi ser ju bara det du skriver här såklart; att han struntar i bebis och sticker iväg för att fixa lunch själv utan minsta tanke på dig.

Nej vi ser ju bara det du skriver här såklart; att han struntar i bebis och sticker iväg för att fixa lunch själv utan minsta tanke på dig.
Jag är jättedålig på att skriva när han gör bra saker. Skriver mest när jag är frustrerad och behöver få ur mig det. Så inte konstigt att bilden ni får av honom blir skev då.

Jo jag tror alla förstår att du skriver för att få pysa ur dig irritation och frustration.

Men ändå, att han inte vill ta hand om den lilla när hon visar att hon har behov, dvs "är jobbig", det låter inte alls bra. På sikt lär hon ju sig att hon inte får ha några behov eller att det är för stort och svårt för vuxna (vissa vuxna) när hon tar plats.
Liksom vilken bild får hon av män om hon växer upp med en sådan manlig förebild?

Hörde du av dig till BVC-sköterskan och berättade att du känner ett stort alkoholsug och att det öht är rätt jobbigt nu?

Jag förstår verkligen att det känns tufft för dig nu, det är en helt rimlig känsla i din situation. Den första tiden är ofta jobbig för de flesta skulle jag säga, särskilt med första barnet när allt är nytt.

Jag tänker att det kanske också kan kännas övermäktigt att förändra något NU NU NU, som det blir när alla skriver och är oroliga för dig, och därmed ifrågasätter om det är bra för dig och din dotter att stanna kvar i detta. Men även om det känns övermäktigt och du därför vill hitta skäl till att det inte är så dåligt, och säkert kommer bli bättre med tiden, så är det nog klokt att plocka upp och reflektera över det som kommer fram här.

Du måste inte bemöta allt och hitta försvar, ibland är det bättre att reflektera själv i det tysta om det ligger något i det som skrivs, istället för att svara snabbt och slå det ifrån dig. Och kommer du in på det spåret att du faktiskt vill ha en annan situation och fadersgestalt för din dotter så måste du inte heller ha en färdig actionplan samma dag. Låt det växa fram, och landa i det själv innan du agerar.

Jag hoppas du lyckats hålla dig nykter, det är det viktigaste för din dotter att inte den enda trygga föräldern hon har nu också väljer något annat före henne. Jättebra av dig att hålla fast vid nykterheten, det är absolut viktigast!

BM har sagt till mig att det vore bra om p gör mer med bebis. Att jag ska låta han ansvara mer för henne.
Lättare sagt än gjort det.

När hon gav det rådet till dig, visste hon då om att han troligtvis inte är pappa till barnet, och att han känner till och ogillar att du fortfarande har kontakt med den som är pappa till barnet?

Inte? Vem har sagt det?

Är det säker på att det inte snarar handlar om kontroll, snarare än om den omtanke om dig och barnet som önskas av oss som skriver i tråden?

Om jag förstått det rätt så har han häst uppstallad på din gård? Verkar dessutom vara ett rätt trevligt ställe, och han kan få lite extra hjälp från dig jämfört med övriga som har sina hästar där? Och han verkar ha oregelbunden tider pga jobb m.m.

Det ligger självklart i hans intresse att din ekonomi och din vardag inte fallerar totalt och att du måste göra dig av med gården och lägga ner verksamheten, för då blir hela hans vardag starkt påverkad. Han verkar ha egna pengar, men att lösa vardagen för sin häst/hästar (särskilt om ni är i närheten av en storstad) kan bli bra mycket besvärligare...

Jag skulle vilja träffa en vän -vännina bara för att vara tydlig. Han tyckte det lät som en bra idé men bara jag inte skulle börja dricka igen.

Har du kollat upp vilka föräldragrupper du kan gå med i?

Vill du chansa på "det kanske blir bättre sedan" när det gäller din dotter? Det är inte rimligt att utsätta henne för det.

Jag uppfattar i och för sig inte det där som att man nödvändigtvis tror att allt kommer att bli bättre sen, utan kan lika gärna vara skrivet i en desperat/uppgiven känsla av att man inte vet hur man ska göra i framtiden eftersom man har fullt upp med att få ihop IDAG, och då är det svårt att mäkta med att också ha en fullständig plan för framtiden.

Det är skitjobbigt att vara ensamstående med en liten bebis för de flesta i den situationen, och samtidigt driver TS egen verksamhet som man inte bara kan pausa. Det bästa vore att få mer hjälp från sunda personer i omgivningen, och som någon annan skrivit: många hjälper gärna till! Bara man vet att hjälp behövs.

Inte? Vem har sagt det?

Vi ser det när du skriver här så ja, det syns extremt väl.

Har du pratat med din sponsor och vården?

Och hon ogillar inte honom vilket han av någon konstig anledning fått för sig.
/.../
Han har sagt att hon är älskad. Kanske behöver hon bara bli lite större först.
Läste ditt inlägg på nytt, och fastnade nu speciellt för de citerade raderna som jag klippte ut.

Alltså, jag vet inte hur jag ska formulera mig, men det känns ju som att det inte står helt rätt till med P:s känsloliv när jag läser detta. Liksom någon vajsing med hans eget anknytningsmönster.

Din dotter är ju så liten. Bebisar tänker inte "henne gillar jag, honom gillar jag inte." Bebisar tänker liksom inte. De behöver trygghet, mat, helt enkelt basbehoven uppfyllda.

Här en länk till en bra sida där du kan läsa om anknytningens betydelse och hur den påverkar även som vuxen, och när man får egna barn:
Anknytning

Om jag ska vara snäll: Kanske vill han ha en bra relation till den lilla men inte är förmögen till det pga egna svårigheter med sig själv. Då borde han dock jobba med det istället för att dra sig undan när hon uttrycker behov.

Är bara så less. Om jag nu vill dricka ett glas varför får jag då inte göra det??
Va?
Gör det mig automatiskt till en dålig människa, mamma mm bara för ett glas?

Ja tydligen. Jag ska bara göra allt rätt precis exakt hela tiden. Får inte unna mig nånting som någon annan normal människa får och gör. Nej inte jag. Jag måste bara vara konstant perfekt och LYCKLIG hela tiden.

Är bara så less. Om jag nu vill dricka ett glas varför får jag då inte göra det??
Va?

Ja tydligen. Jag ska bara göra allt rätt precis exakt hela tiden. Får inte unna mig nånting som någon annan normal människa får och gör. Nej inte jag. Jag måste bara vara konstant perfekt och LYCKLIG hela tiden.
Jag unnar mig massa saker men sällan alkohol.
Idag köpte jag lösgodis till exempel.
För en diabetiker kanske det hade varit en omöjlig sak att unna sig, eftersom den har en annan sjukdom att ta hänsyn till.

Va?

Ja, det gör dig till en dålig mamma. Bebisen har bara dig. Du måste vara totalt närvarande för att ha ansvar för henne och hennes behov. Det är man inte om man dricker. Det vet du.

Va?

Fast att dricka ett glas alkohol är helt enkelt inte "nånting som någon annan normal människa får och gör" under tiden som man är en ammande mamma med ensamt ansvar om en liten bebis?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund