Jag förstår verkligen att det känns tufft för dig nu, det är en helt rimlig känsla i din situation. Den första tiden är ofta jobbig för de flesta skulle jag säga, särskilt med första barnet när allt är nytt.
Jag tänker att det kanske också kan kännas övermäktigt att förändra något NU NU NU, som det blir när alla skriver och är oroliga för dig, och därmed ifrågasätter om det är bra för dig och din dotter att stanna kvar i detta. Men även om det känns övermäktigt och du därför vill hitta skäl till att det inte är så dåligt, och säkert kommer bli bättre med tiden, så är det nog klokt att plocka upp och reflektera över det som kommer fram här.
Du måste inte bemöta allt och hitta försvar, ibland är det bättre att reflektera själv i det tysta om det ligger något i det som skrivs, istället för att svara snabbt och slå det ifrån dig. Och kommer du in på det spåret att du faktiskt vill ha en annan situation och fadersgestalt för din dotter så måste du inte heller ha en färdig actionplan samma dag. Låt det växa fram, och landa i det själv innan du agerar.
Jag hoppas du lyckats hålla dig nykter, det är det viktigaste för din dotter att inte den enda trygga föräldern hon har nu också väljer något annat före henne. Jättebra av dig att hålla fast vid nykterheten, det är absolut viktigast!
BM har sagt till mig att det vore bra om p gör mer med bebis. Att jag ska låta han ansvara mer för henne.
Lättare sagt än gjort det.
När hon gav det rådet till dig, visste hon då om att han troligtvis inte är pappa till barnet, och att han känner till och ogillar att du fortfarande har kontakt med den som är pappa till barnet?
Inte? Vem har sagt det?
Kanske bryr han sig för mycket snarare?
Är det säker på att det inte snarar handlar om kontroll, snarare än om den omtanke om dig och barnet som önskas av oss som skriver i tråden?
Om jag förstått det rätt så har han häst uppstallad på din gård? Verkar dessutom vara ett rätt trevligt ställe, och han kan få lite extra hjälp från dig jämfört med övriga som har sina hästar där? Och han verkar ha oregelbunden tider pga jobb m.m.
Det ligger självklart i hans intresse att din ekonomi och din vardag inte fallerar totalt och att du måste göra dig av med gården och lägga ner verksamheten, för då blir hela hans vardag starkt påverkad. Han verkar ha egna pengar, men att lösa vardagen för sin häst/hästar (särskilt om ni är i närheten av en storstad) kan bli bra mycket besvärligare...
Jag skulle vilja träffa en vän -vännina bara för att vara tydlig. Han tyckte det lät som en bra idé men bara jag inte skulle börja dricka igen.
Jo har haft sug. Syns det så tydligt på mig

?
Har du kollat upp vilka föräldragrupper du kan gå med i?