Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Jo han har varit sån hela tiden. Jag vet inte men känner ofta att jag måste ge något tillbaka. Att det blir konstigt annars.
Just nu är jag trött. Orkar inte komma fram till något vettigt. Läser däremot vad ni skriver.

Men du kan ju inte ge nånting dyrt tillbaka eller hur? alltså känner du dig tvingad att ge något känslomässigt tillbaka och han har såklart fattat det sen första gången det här utbytet gjorts. Känns det bra i magen när du tänker på det? känns det schysst?

Jo han har varit sån hela tiden. Jag vet inte men känner ofta att jag måste ge något tillbaka. Att det blir konstigt annars.
Just nu är jag trött. Orkar inte komma fram till något vettigt. Läser däremot vad ni skriver.

Det är så manipulativa rövhål gör, dom utnyttjar att vi är uppfostrade till att svara gåva med gengåva och vara snälla.

Älskar du honom? Mår du bra av att vara med honom? Längtar du efter han när han är borta? Vill du att han ska vara din dotters fadersfigur?

Om det inte är ja på alla ovanstående så hör han inte hemma i ditt liv. Men jag har absolut förståelse för att det kan ta tid.

Jag vet inte om de som tjatar om traktorn förstår riktigt, men från mitt perspektiv så förstår jag precis. Det är skitjobbigt, nästan omöjligt, att få en hästgård med inhyrda att gå runt utan traktor. Och det tar tid att avveckla och ställa om sig på något nytt. Tid som det behöver få ta, eftersom du dels har en nyfödd och dels en beroendesjukdom.

Så läs, smält, fundera, och ge dig själv tiden :).

Det är så manipulativa rövhål gör, dom utnyttjar att vi är uppfostrade till att svara gåva med gengåva och vara snälla.

Älskar du honom? Mår du bra av att vara med honom? Längtar du efter han när han är borta? Vill du att han ska vara din dotters fadersfigur?

Om det inte är ja på alla ovanstående så hör han inte hemma i ditt liv. Men jag har absolut förståelse för att det kan ta tid.

Jag vet inte om de som tjatar om traktorn förstår riktigt, men från mitt perspektiv så förstår jag precis. Det är skitjobbigt, nästan omöjligt, att få en hästgård med inhyrda att gå runt utan traktor. Och det tar tid att avveckla och ställa om sig på något nytt. Tid som det behöver få ta, eftersom du dels har en nyfödd och dels en beroendesjukdom.

Så läs, smält, fundera, och ge dig själv tiden :).
Varför skulle vi inte förstå? Poängen är ju att hon inte behöver köpa en ny traktor. Hon har en. Som han inte har någon rätt att få tillbaka när dom gör slut.

Du behöver inte komma fram till någonting eller ha några svar eller lösningar med en gång. Ibland är det bra att bara observera situationen, få lite input från andra runtomkring och se saker med nya perspektiv för att sedan landa i något. Kram till dig ❤️

Varför skulle vi inte förstå? Poängen är ju att hon inte behöver köpa en ny traktor. Hon har en. Som han inte har någon rätt att få tillbaka när dom gör slut.

Nu vet jag ju inte så mycket om TS karl, men ibland är det betydligt viktigare att bli av med karln än att behålla grejerna.

Om han inte är en total rövhatt så tjafsar han inte om det. Men om han är det, så tycker jag inte att TS ska låta sig själv hållas gisslan över en pryl, oavsett hur dyr den var. Hellre bli av med både prylen och karln.

Nu vet jag ju inte så mycket om TS karl, men ibland är det betydligt viktigare att bli av med karln än att behålla grejerna.

Om han inte är en total rövhatt så tjafsar han inte om det. Men om han är det, så tycker jag inte att TS ska låta sig själv hållas gisslan över en pryl, oavsett hur dyr den var. Hellre bli av med både prylen och karln.

Jag tror att ett betydligt större problem än grejerna är att han flera gånger helt enkelt sagt nej när hon försökt göra slut, bara sagt att nej vi gör inte slut och bara fortsatt som att ingenting har hänt och hon har mått för dåligt för att stå på sig

Jag tror att ett betydligt större problem än grejerna är att han flera gånger helt enkelt sagt nej när hon försökt göra slut, bara sagt att nej vi gör inte slut och bara fortsatt som att ingenting har hänt och hon har mått för dåligt för att stå på sig
Och i det sammanhanget blir hästen ett problem, eftersom det inte går att tvärdra en gräns att han inte ska komma dit mer. Under minst en rimlig uppsägningstid kommer han som inhyrd kunna röra sig i hennes vardagsmiljö och arbeta på att skaffa sig de där påverkanstillfällena.

Ja, det är såna saker som gör att jag tänker att han förmodligen kommer att vara en rövhatt.

Och av egen erfarenhet så vet jag att det tar tid att bygga upp modet, styrkan, och tankeklarheten för att kunna göra slut med någon som är manipulativ. Dom fuckar med hela ens världsbild.

Att TS ens börjar lufta tanken och vill läsa ett forums input på det är stora framsteg.

Och i det sammanhanget blir hästen ett problem, eftersom det inte går att tvärdra en gräns att han inte ska komma dit mer. Under minst en rimlig uppsägningstid kommer han som inhyrd kunna röra sig i hennes vardagsmiljö och arbeta på att skaffa sig de där påverkanstillfällena.
Vi har nog inte ens skrivit något avtal om det ens. Eller har vi det? Minns inte men tror inte det. Annars är jag jättenoga med sånt. Han är ett undantag.
Måste dubbelkolla men inget minne av att vi skrivit något. Har nog däremot haft tankar på det men sen av någon anledning släpp det.

Är man sambos så delas sådant som är inköpt till den gemensamma bostaden på hälften. Är det något du känner att du måste ha kvar som han köpt så kanske du kan ta det på avbetalning. Har jag förstått det hela rätt att du driver gården som ett företag? Så det är ditt arbete? Isåfall så behöver du ju räkna med hans stallhyra (om han inte betalar en sådan) som en utgift för företaget samt dra av det mot vad det han investerat kan tänkas kosta om du vill ha en rättvis kostnad. Samma sak om du tränat eller motionerat hans häst. Liksom allt du skulle tagit betalt för om han var en vanlig kund. Sen drar du av de kostnaderna på det han investerat och betalar av resten. Typ 5 år stallhyra a 3500 kr = 2 100 000 kr.

Är man sambos så delas sådant som är inköpt till den gemensamma bostaden på hälften. Är det något du känner att du måste ha kvar som han köpt så kanske du kan ta det på avbetalning. Har jag förstått det hela rätt att du driver gården som ett företag? Så det är ditt arbete? Isåfall så behöver du ju räkna med hans stallhyra (om han inte betalar en sådan) som en utgift för företaget samt dra av det mot vad det han investerat kan tänkas kosta om du vill ha en rättvis kostnad. Samma sak om du tränat eller motionerat hans häst. Liksom allt du skulle tagit betalt för om han var en vanlig kund. Sen drar du av de kostnaderna på det han investerat och betalar av resten. Typ 5 år stallhyra a 3500 kr = 2 100 000 kr.
Nu har du väl ändå fått med en nolla för mycket??

Dom är väl inte sambo?

Vi har nog inte ens skrivit något avtal om det ens. Eller har vi det? Minns inte men tror inte det. Annars är jag jättenoga med sånt. Han är ett undantag.
Måste dubbelkolla men inget minne av att vi skrivit något. Har nog däremot haft tankar på det men sen av någon anledning släpp det.
Hur stora summor rör det sig om?

Dom är inte sambos, så det han gett henne är hennes.

Ja men det känns elakt.
Plus att jag är rädd för att börja dricka igen om vi gör slut helt. Vet inte varför men just förändringar kan trigga sånt.
Helt ärligt är du ju väldigt nära att dricka med tanke på dina inlägg senaste veckorna och att "hantera honom" verkar också vara väldigt jobbigt för dig, så kanske bättre att byta bort den stressfaktorn mot lite lugn i längden? Plus faktiskt ta medicinen varje dag och ta emot övrigt stöd som finns tillgängligt.

Jag vet inte om du verkligen känner samvetskval/skuld inför att lämna honom (sedan han "investerat" i din gård) ELLER om det är en ursäkt för att du egentligen tvekar och är rädd för det där stora steget. Du ska nog fundera lite kring detta, tänker jag.

Folk gifter sig, köper hus och investerar och har barn tillsammans, dvs gigantiska saker ... för att sedan den ena partnern vill skiljas - och det är ok. Inga materiella ting betyder mer än ens mående och ens egna liv. Oavsett vad den andra partnern tänker och tycker.

Var "självisk" nu (eller: sätt dig själv och ditt mående högst) - det är helt ok, inte minst med tanke på bebis, som är en person som ska växa upp i det här sammanhanget.

Senast ändrad:
Om han ansett det viktigt att få tillbaka pengarna eller traktorn eller något hade väl HAN sett till att skriva avtal/skuldebrev/revers/etc

Det är inte ditt ansvar att han inte skrivit avtal.
Är du säker på att han skulle vilja ha tillbaka ett dugg eller tror du mer att han skulle det?

Kaosnatt. Ingen sömn förrän runt 5. Allt var fel. Inget funkade. Till slut tog jag barnvagnen och la mig i soffan och gungade den. Då först kunde hon sova litegrann.

Fått kallelse att prata med psykolog och läkare.
Känns rätt onödigt. Bättre den platsen går till någon annan. Jag dricker inte ens. Allt är helt ok. Inte mer än någon annan.

Nu sover hon i sin björn men måste vagga ibland. Tror det är magen som krånglar. Inget bajs på två och ett halvt dygn men det ska ändå vara normalt vad jag läst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund