Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Det är fredag eftermiddag och hösten är här. Om jag tänker på min bekantskapskrets...

...så tänker några av dem på semesterplanerna till sommaren. Men ingen av dem som av någon anledning inte dricker, tänker "Frankrike skulle jag vilja åka till, det är vackert och så har de så trevliga vingårdar vi skulle kunna åka mellan så kan jag titta på druvodlingarna."

...och någon ser en vacker djupröd färg på en tröja på någon som passerar, men tänker inte "vilken vacker färg, det är precis samma färg som mitt favoritvin".

...och några håller på med renovering av olika slag, och funderar över färgval på väggar, parkett eller klinker, ska man bygga ut altanen först eller få klart sovrummet. Men ingen av dem sitter och funderar över en hypotetisk bar med dryck de inte skulle dricka av.

Detta är tre exempel på när en beroendehjärna blir expert på att rikta tankar mot alkohol, utan att explicit visa att det är vad den gör.

Ta tecknen på allvar @karamelldrottningen och inse att du inte är frisk från beroendet än.

Ja jag kanske har trollat hela tiden. Hela livet.
Jag kanske är en tant på 82 år som dricker måttligt på fredagar. Som virkar små gulliga mössor.
VEM VET

Jag tror inte att du är ett troll, jag tror att du är beroende av alkohol. Det du skriver tyder på det.

Men det har rätt nyligen stängts av användare här som visat sig vara ute efter att skriva upprörande trådar, och om du ser på hur dina trådar med ett utifrånperspektiv så kanske du ändå förstår att alla trådar där TS skriver på ett sätt som väcker mycket reaktioner, någon gång kommer att väcka funderingen om det är ett riktigt fall eller om reaktionerna är själva syftet. Det är ju inte en personlig förolämpning mot just dig, utan en fråga utifrån konceptet "trådar på sociala medier" där det alltid kommer att finnas både riktiga och reaktionsskapande trådar.

Eftersom du själv förnekar att du ens skulle ha någon problematik med alkohol så ser jag bara alternativen att det du tidigare skrivit var påhittat, eller att du nu är i en förnekelse. Och nu har du ju själv svarat på det (?), att det du skrivit tidigare är sant.

Och då kvarstår min tidigare fråga: går du själv tillbaka och läser vad du skrivit tidigare, när du slår bakut mot sådant som andra skriver här?

Jag tycker inte om alkohol överhuvudtaget. Tycker inte om smaken av den och lärde mig aldrig dricka öl eller vin. Så jag dricker på sin höjd söt cider eller alkoläsk eller annat som INTE smakar alkohol. Jag dricker nu som vuxen kanske en gång var tredje år.
Jag kan ha alkohol hemma. Dels sådan jag inte dricker och sådan jag skulle kunna dricka. Dock brukar det sluta med att jag får slå ut den när den gått ut i datum med råge.

Jag har aldrig någonsin funderat på att ha en bar. Eller ett urval drycker. Eller att kunna göra drinkar. Det närmsta är nog att när jag var singel och dejtade hade ett mycket litet urval halvflaskor vin för gäster (som jag valde ut genom att googla vintester och vintips 😅)

Det har aldrig varit problem för mig eller någon annan att jag inte har alkohol hemma.

Så - vad i hela friden skulle du ha en bar för och vad skulle det tjäna för syfte? Med mindre än att du lekte bartender och hällde i dina gäster alkohol (vad DET nu skulle vara bra för) så skulle du få slå ut pengar i avloppet.

Du borde mer fundera på dockhus än bar...

Det var bara en tanke!
Nej jag vill inte ha någon bar vad ska jag med en sån till :laugh:
Men jag skulle klara av det. Det var min poäng :)
Hela grejen är att du tänker på alkohol öht.
Den som inte redan har en komplicerad relation till alkohol funderar inte ens över sånt. ❤️

F ö så sökte du hjälpen när du upplevde att du behövde den och det var ju inte ett år sen utan häromveckan typ och kände du att du behövde hjälp då så behöver du den antagligen fortfarande, man blir inte kvitt ett beroende i ett nafs liksom.

Ta hjälpen, den kommer inte skada! ❤️

Jag talar om fakta. Att jag skulle klara av att bo så utan att dricka. Det är fakta.
Jag har varit i mängder med tillfällen där alkohol har funnits. Utan att dricka.
Åkt eller gått förbi mängder med systembolag utan att gå in.
Så ja det är bara fakta. Vissa klarar inte det. Men jag gör det.

Nä. Du klarar det ett tag och sedan går det åt helvete. Och i dagsläget har du inte råd med att det går åt helvete för du har din dotter att tänka på.

Du är alkoholist och måste hitta ett vettigt sätt att förhålla dig till det. Att säga att du kan ha en bar är inte ett vettigt sätt.

Och jag skulle kunna ha en bar hemma. En sån där vissa hade i källaren eller vardagsrummet förr. Inte så vanligt numer.
Hus byggda runt cirkus 70 talet.
En sådan skulle jag rent teoretisk kunna ha utan att dricka en endaste droppe därifrån.
Så så ”sjuk” är jag inte.
Hur många har en bar i hemmet? :confused: Och varför?

Du är sjuk i en beroendesjukdom. Jagär sjuk i diabetes. Bägge livslånga sjukdomar.

Jag behöver inte ha ett skåp med godis och fikabröd.

Att du tycker det känns oklart har väl noll relevans i frågan om tillgångarna på hennes gård?

Juridiskt har hon inga skyldigheter att "lösa ut" honom.

Du behöver inte försöka trassla till det i TS huvud ännu mer. Gåvor tillhör inte givaren.
Jag menar inte att det skulle vara oklart för TS. Det är oklart för MIG baserat på vad TS berättar. Ibland låter det som om han bor där på heltid, Ibland inte. Vad som händer IRL har jag ingen aning om.

Jag menar inte att det skulle vara oklart för TS. Det är oklart för MIG baserat på vad TS berättar. Ibland låter det som om han bor där på heltid, Ibland inte. Vad som händer IRL har jag ingen aning om.
Den här tråden handlar INTE om dig.

Det handlar om en kvinna som behöer stöd, kloka synpunkter och support. Inte spekulationer om relationsstatus.

Vad DU anser är i mina ögon inte det minsta relevant.
Sorry men ditt inlägg gör mig upprörd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn