Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Men oj, varför förutsätter du att inte @karamelldrottningen har kunskap om detta?
Hon är nog kapabel till att ta hand om sitt barn, speciellt nu när hon är nykter.
Jag googlade också. Jag har jobbat med små barn i stort sett hela mitt liv och hade aldrig hört talas om att man tar in barn som är bara några månader gamla i en bastu. Precis som @hundtant säger så är problemet att barn som är så små inte har förmågan att reglera sin kroppstemperatur som vuxna eller äldre barn kan.

Jag vill skriva ja. Och jo det vill jag men jag vill också inte. Mest är det ett jäkla jobb att jobba med sig själv. Det är det jag bävar för. Vet att jag måste.
Men du - kan du inte istället se det som att du får HJÄLP att jobba med dig själv? Jag tänker att det där jobbiga jobbet, kampen mot suget osv måste du ju göra oavsett (om du vill fortsätta vara nykter), så allt som någon "utifrån" kan tillföra - oavsett det är sponsorn, samtalskontakt via vården, det där programmet du sökt eller något annat - är liksom en bonus, en hjälp och något som är tänkt att underlätta för dig! Du måste inte fixa allt själv, det blir lättare med hjälp! (även om det såklart krävs en stor insats från dig själv också)

Jag googlade också. Jag har jobbat med små barn i stort sett hela mitt liv och hade aldrig hört talas om att man tar in barn som är bara några månader gamla i en bastu. Precis som @hundtant säger så är problemet att barn som är så små inte har förmågan att reglera sin kroppstemperatur som vuxna eller äldre barn kan.
Men så kul att du lärt dig något nytt då 👌

Man behöver inte gå tillbaka så många generationer då många födslar skedde i bastun. Det var det utrymmet som var renast och lättaste att hålla efter rent hygieniskt.
Rinnande vatten fanns inte som idag.
Mödrarna tog med sig sina små till bastun. För att själva göra rent sig och njuta av värmen.
Barnen anpassades efter ålder mm vad gäller värmen. Bebisar behöver och ska inte alls vara inne i värsta värmen.

Jag har saknat att badat. Igår badade jag bastu och hade med henne eftersom jag inte riktigt kan slappna av fullt ut utan att hon är med.
Då jag ville ha mer värme var hon i relaxavdelningen där det är svalt. Inlindad i diverse som en sån där säck för bebisar för att inte bli kall. Och ylle.
Inne i bastun var hon kortis. Plaskade med vatten och jag fick tips från BM att olja in hennes huvud låta ett verka ca 1 timme sen skölja av. Så det pysslade vi med. Hon njöt. Det var tydligt.

Man behöver inte gå tillbaka så många generationer då många födslar skedde i bastun. Det var det utrymmet som var renast och lättaste att hålla efter rent hygieniskt.
Rinnande vatten fanns inte som idag.
Mödrarna tog med sig sina små till bastun. För att själva göra rent sig och njuta av värmen.
Barnen anpassades efter ålder mm vad gäller värmen. Bebisar behöver och ska inte alls vara inne i värsta värmen.

Jag har saknat att badat. Igår badade jag bastu och hade med henne eftersom jag inte riktigt kan slappna av fullt ut utan att hon är med.
Då jag ville ha mer värme var hon i relaxavdelningen där det är svalt. Inlindad i diverse som en sån där säck för bebisar för att inte bli kall. Och ylle.
Inne i bastun var hon kortis. Plaskade med vatten och jag fick tips från BM att olja in hennes huvud låta ett verka ca 1 timme sen skölja av. Så det pysslade vi med. Hon njöt. Det var tydligt.
Jo men saker och ting utvecklas och man upptäcker saker och ting. Man upptäcker att saker kan vara farliga eller skadliga kanske.

För inte länge sedan var inte thinner skadligt heller. Då hade vi det på mitt jobb utan problem.

Exakt så. Det är märkligt att man inte ska kunna få fråga om det utan att nån stör sig på det. Är det barnet man fokuserar på behöver man inte tänka särskilt länge för att landa i ”hur funkar bastuvärmen på en sån liten?” Årminstone om man är svensk. I Finland skulle det förmodligen vara en ickefråga 😄

Du skrev att förr kunde man föda barn i bastun. Jag kontrade med att förr kunde man tvätta med thinner utan mask mm. Saker ändras med tiden.
Med andra ord ingen som helst koppling till mitt och bebis spa:ande. Varför jag tog upp om förr i tiden var att folk här inte verkar veta vad en bastu är och hur man kan använda en sådan.

Är detta verkligen tråden där varenda smula av TS föräldraskap ska nagelfaras, även helt utan koppling till problematiken med alkohol?
Givetvis inte. Jag upplever en viss provokation från ts sida mot oss som läser, men jag själv måste iaf försöka att strunta i det från och med nu.
Egentligen har jag ju dessutom märkt att det jag skriver inte hjälper - trots många försök genom åren.

Givetvis inte. Jag upplever en viss provokation från ts sida mot oss som läser, men jag själv måste iaf försöka att strunta i det från och med nu.
Egentligen har jag ju dessutom märkt att det jag skriver inte hjälper - trots många försök genom åren.
Det var verkligen inte min mening att provocera!
Tvärtom verkligen. Det var en sån där - första gången upplevelse -
Precis som det var första gången hon åkte bil, första gången hon badade.
När hon var ännu mindre blev jag rörd av precis allting. Som när första flugan landade på henne började jag gråta för att en sådan helt obetydlig grej kändes som så stort.
P tyckte däremot att jag var fullständigt knäpp :rofl:
Kan iofs hålla med om det.

Jag vill gå runt i en lägenhet. Centralt läge. Sekelskifte såklart eller äldre.
Allt ska vara tidsenligt.
Jag går där. Fint klädd. Med ett glas vin i min hand. Musiken ljuder högt. Och jag njuter av ett fantastiskt liv.

Noll provokation. Bara drömmar.
Klart jag saknar gården då. Måste ha den också. Äta alla kakor och ha dem kvar. Inga smulor utan hela kakor 😍

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund