Jag håller med dig om att man inte ska diagnostisera andra över nätet, men jag tycker inte att det är det
@skiesabove gör heller. Hen ger ett tips att kolla vidare på, utifrån det som varit uppe många gånger förr att inläggen i trådarna känns som skrivna av helt olika personer. Sen om det är just det tipset som leder till något, eller om det inte gör det, kan bara
@karamelldrottningen (och ev hennes vårdkontakter i förlängningen) komma fram till.
Men att söka och få hjälp utöver själva nykterheten tror jag är helt centralt för att komma till en punkt där hon mår bättre i sig själv. När alkoholen dels är en självmedicinering för att hantera det jobbiga, och dels en kick för att förstärka topparna så kommer man också behöva stöd för att lära sig hantera livet på ett annat sätt än tidigare. Genom åren har det ofta i de här trådarna låtit på andra som att om Karamellen bara slutar dricka så blir allt bra och lätt, och ångesten försvinner. Och hon behöver förstås förbli nykter, men det är nog inte så enkelt som att det bara är att inte dricka, när det varit en medicin för det man inte lyckats hantera med andra verktyg.
Vad som verkligen blir det som funkar för Karamellen vet ingen av oss här, men jag ser inget fel i att ge tips åt olika håll baserat på att alla som läser och skriver själva har olika erfarenheter och kunskap. Så länge man inte klistrar på diagnoser eller dömer, hånar osv förstås.
Sedan behövs ju kontakt med vården för att komma någonstans med den, och som jag förstått det så pågår väl inte de kontakterna längre eftersom hon menar att hon mår bra. Men jag hoppas att jag har fel i det.