Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Jag hade gärna skrivit lite om dagen men vet inte vad som är lämpligt att skriva om. Tycker jag skriver om helt vanliga saker redan. Förutom att jag fokuserar för mycket på alkohol i huvudet det håller jag med om. Försöker undvika ta upp sådant. Måste bli bättre på det.
Vad gäller bastun blev jag förvånad över responsen. Trodde nog det var vanligare än det tydligen är. Typ som babysim.

Vi var på träffen och bebis är nog den mest socialaste lilla person jag träffat (iofs inte träffat så många 😂).
Hon snicksnackade konstant. Tittade på de andra barnen och på allt möjligt. Hon hade ingen tid att vila som hon annars brukar göra på förmiddagarna.
Sen handlade vi lite. Jag köpte några färdigrätter. Hoppas ingen provoceras av det. Att det gör mig till en sämre mamma. Ska bli bättre på att laga mer mat och göra matlådor.
Men också äta mer frukt.
Hon var övertrött sen när vi kom hem. Somnade vid amningen men vaknade sen igen och var missnöjd.
Sen ut i vagnen till stallet. Då sov hon som en stock.
Du ska givetvis skriva om det du vill i din egna dagbokstråd, men ibland får du vara beredd på reaktioner 😉 ...men det har du nog märkt redan...

Jag hade gärna skrivit lite om dagen men vet inte vad som är lämpligt att skriva om. Tycker jag skriver om helt vanliga saker redan. Förutom att jag fokuserar för mycket på alkohol i huvudet det håller jag med om. Försöker undvika ta upp sådant. Måste bli bättre på det.
Vad gäller bastun blev jag förvånad över responsen. Trodde nog det var vanligare än det tydligen är. Typ som babysim.

Vi var på träffen och bebis är nog den mest socialaste lilla person jag träffat (iofs inte träffat så många 😂).
Hon snicksnackade konstant. Tittade på de andra barnen och på allt möjligt. Hon hade ingen tid att vila som hon annars brukar göra på förmiddagarna.
Sen handlade vi lite. Jag köpte några färdigrätter. Hoppas ingen provoceras av det. Att det gör mig till en sämre mamma. Ska bli bättre på att laga mer mat och göra matlådor.
Men också äta mer frukt.
Hon var övertrött sen när vi kom hem. Somnade vid amningen men vaknade sen igen och var missnöjd.
Det är väl inget fel på färdigrätter? Det viktiga är ATT du äter. Sedan kan det väl bli lite enformigt och dyrt i längden förstås.

Men också äta mer frukt.
Det är absolut inget fel på färdigrätter, lagad mat hemma är inte per automatik bättre än färdigrätter man köper, ofta tvärtom faktiskt. Det är ju mer en praktisk och ekumenisk fråga tycker jag och man gör det som fungerar bäst för ens egen vardag. Huvudsaken är att man får i sig mat som man ska.

Det är som att varje positiv minne någonsin inkluderar alkohol mer eller mindre.
Vilket jag förstår inte stämmer alls. Alltså det stämmer verkligen inte.
Men varför ser jag då detta framför mig?
Jag dricker en gin och tonic tillsammas med min mamma. Är runt 18 år (?) och har aldrig känt mig mer tillsammans med henne. Mer tillfreds. Mer öppen. Mer nånting.
Jag har druckit före våran drink. Minns inte vad. Minns inte hur mycket.
Det var musik. Det vet semester.
Men minns att vi. Hon och jag drack varsin drink.
Älskade mamma.

Jag lovar att man kan ha fantastiska stunder och minnen utan alkohol. Några av mina bästa innefattar inte alkohol.
Ett är när min mamma och jag var på semester och skulle ta en gemensam selfie på balkongen. Och det blev bara galna miner. Som vi skrattar när vi ser på dom bilderna och som.vi skrattade då :love:.

Något jag aldrig kommer kunna ge henne.
Eftersom jag inte kan dricka normalt. Alls.
Så vi kommer aldrig få den stunden som jag och min mamma fick då.
Din dotter kommer förhoppningsvis kunna känna sig så tillfreds isom du gjorde i ditt sällskap helt utan alkohol.

Med alkohol skulle hennes minne bara bli, ytterligare en gång när mamma var påverkad när vi skulle ha det trevligt tillsammans.

Jag är ledsen men det är de stunderna som fastnat som blivit viktiga. Som är ärliga.

Det är jättevanligt att tänka såhär, man vill romantisera bilden av vad alkoholen har varit. Det är ju enklare än att verkligen gå tillbaka och se tillbaka på allt som varit jobbigt (vilket oftast är mycket)

Det är också okej att sörja det som har varit, det är ju en sorg eftersom alkoholen varit ens bästa vän och stöttepelare i så många år. Men till slut kan man lägga det bakom sig och faktiskt se hur mycket fint livet har att ge ❤️

Det är som att varje positiv minne någonsin inkluderar alkohol mer eller mindre.
Jag dricker en gin och tonic tillsammas med min mamma. Är runt 18 år (?) och har aldrig känt mig mer tillsammans med henne. Mer tillfreds. Mer öppen. Mer nånting.
Älskade mamma.

Det var sommar, musik, semester, härligt sällskap. Det kan du få igen. Det är underbart i sig självt.

Jag tänker att du kommer få mer och fler fina stunder som du också kommer komma ihåg, dina svartaste stunder har också inkluderat alkohol gissar jag.

Älskade mamma.
Det är väl kanske så att du får jobba på att kunna vara öppen, tillfreds etc för att hitta det fina i livet.
Alkoholen kunde väl delvis dränka jobbiga saker. Så du slapp ta itu med dem och ge kortvarig lycka. Men det kunde ju också bli total kaos och även på sikt ge dig mer och mer problem.
Alkoholen löste ju inget utan bara konserverade det. Så kom det upp jobbigt sen istället.

Är det verkligen de stunderna som blivit viktiga eller är det din hjärna som lurar dig och förskönar det?
Både och. Men definitivt hjärnan som härjar igen.
Fina stunder. Absolut!
Men det finns mer som inte inkluderar alkohol alls. Men det är just dessa där alkoholen är närvarande som känns extra mycket för mig just nu så här efteråt.
Det är som att livet tar slut nu och för alltid. Som att det inte finns någonting kvar.
Allt är slut.

Det är jättevanligt att tänka såhär, man vill romantisera bilden av vad alkoholen har varit. Det är ju enklare än att verkligen gå tillbaka och se tillbaka på allt som varit jobbigt (vilket oftast är mycket)

Det är också okej att sörja det som har varit, det är ju en sorg eftersom alkoholen varit ens bästa vän och stöttepelare i så många år. Men till slut kan man lägga det bakom sig och faktiskt se hur mycket fint livet har att ge ❤️
Varför kan jag inte vara mer som dig 😞?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?