Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Du hade nog hållit med honom om du viste mer.

Jag förstår att det är svårt att skriva exakt vad allting handlar om men i det läget som du är i nu där du verkar ha väldigt få att prata med och verkar behöva någon du kan prata med direkt när saker händer så kanske du kan försöka diskutera med oss utan att känna att du avslöjar en massa? Jag tror sådana här inlägg egentligen bara gör att du känner dig ännu sämre eftersom folk kommer anta det värsta och det du söker är egentligen att vi ska döma dig för det är så du känner dig själv just nu. Kan vi staka upp vad som hänt utan personliga detaljer så kanske vi kan hjälpa dig ur denna dippen på något sätt?

Ni pratade igår eller i förgår? Du verkade nöjd med det samtalet även om det va jobbigt
Pratade ni om att göra slut?
Tror du det är därför det här hotet kom nu eller va det något du sa under samtalet?
Är detta något han hotat med innan?

P hotar med att anmäla mig. Han har inte bestämt sig än vad gäller det.
Det är som att få knivhugg i sig. Så känns det.
En dag i sänder.
Hold your horses!
Gör han detta som ett maktmedel, ett hot (för att skrämma dig och låta bli att göra slut) så är det antagligen ett löst hot utan allvar bakom.
Sa han detta i samband med ett bråk? Med att du ville göra slut? Eller upptäckte han något som han anser vara oförlåtligt?
Oavsett så anmäls folk åt höger och vänster utan att något händer. Ofta som ett maktmedel, en skrämseltaktik, en härskarteknik.
Och - med detta kan du ju inte fortsätta med honom. Gör dig fri. Ta inte mer skit.

Upplever du att han lyfter fram de här problemen på ett konstruktivt sätt, att han försöker hjälpa dig?
Får hålla med här.

Det finns ganska många scenarion som gör att en anmälan skulle vara rimlig. Dock, från honom borde det i första hand vara direkt hjälp till TS som han sysslar med. Till exempel genom att se till att du, TS, inte har alkohol hemma. Han verkar göra motsatsen. Det är inte att hjälpa till och att anmäla då är mest märkligt. Inte nödvändigtvis fel, barnet måste komma först, men det verkar han ju inte bry sig om.

Du hade nog hållit med honom om du viste mer
Försök att inte bry dig om hotet. Helt oavsett vad som hänt så kommer en anmälan inte vara hela världen. Det enda som spelar roll är hur du hanterar det hela.
Om det är att du haft ett återfall, och det är det han vill anmäla. Då är det viktiga att du är ärlig och tar emot hjälp och vill ha hjälp .

Om det är att han anser du på annat vis varit en dålig förälder så samma där. Det viktiga är att du är ärlig och tar emot hjälp.

Eller vad det nu skulle kunna vara. Det är inte hela världen oavsett! Socialtjänsten är där för att hjälpa.

Och du - vill du helt ta ifrån P makten så ringer du själv socialtjänsten och berättar vad det nu är P hotar med att berätta. Och så ber du om hjälp
Då faller Ps både hot och anmälan platt!

Senast ändrad:
Bara det att det känns så tungt just nu. Vet inte vad jag ska skriva om nånting. Eller vad jag ska säga. Eller nånting.
Samtidigt ser det här utifrån ut som att du tagit tag i massor av saker. Rehab från beroendesjukdom är ju ju ofta två steg framåt och ett steg bakåt, man kan räkna med bakslag och det är hur man hanterar dom och går vidare som är det viktiga. Föräldraskap är ju inte heller en enkel match, bara att kolla på sina egna föräldrar alla konstigheter de gjort med oss (olika misstag på olika syskon), trots det överlevde vi och växte upp de flesta av oss. <3

Kanske skriver mer om det sen nån gång när jag inte är lika skör.
Just nu tar vi det lugnt allihopa.
Bebis håller i nappen själv nu och kan stoppa in den om den åker ut. Otroligt hon som inte ens tyckte om napp innan och nu kan hon till och med hålla i den!
P är också här. Vi är inte ovänner. Vet inte riktigt varför han är här. Tror han vill ha koll på mig. Det känns så.
Hoppas på en lugn natt och bra morgondag.

Kanske skriver mer om det sen nån gång när jag inte är lika skör.
Just nu tar vi det lugnt allihopa.
Bebis håller i nappen själv nu och kan stoppa in den om den åker ut. Otroligt hon som inte ens tyckte om napp innan och nu kan hon till och med hålla i den!
P är också här. Vi är inte ovänner. Vet inte riktigt varför han är här. Tror han vill ha koll på mig. Det känns så.
Hoppas på en lugn natt och bra morgondag.

Ta hand om dig och bebis❤️ det är det som är viktigt.

Låt honom inte styra dig på det viset han gör. Det där hotet är ren manipulation. Skicka ut honom så blir ditt liv lättare.
Fast det vet du faktiskt inte, om det är manipulation. Tycker det finns anledning att vara försiktig med antaganden i den här tråden. Visst vore det bättre om han bara anmälde istället för att "hota" med det, men dels vet vi inte vad som sagts och av vilken anledning och dels kan det vara lättare för en orolig närstående att "hota" med anmälan än att faktiskt göra en.

Det vi vet, utifrån hur TS beskrivit sitt missbruk, är att det finns skäl att vara orolig för barnet.

Fast det vet du faktiskt inte, om det är manipulation. Tycker det finns anledning att vara försiktig med antaganden i den här tråden. Visst vore det bättre om han bara anmälde istället för att "hota" med det, men dels vet vi inte vad som sagts och av vilken anledning och dels kan det vara lättare för en orolig närstående att "hota" med anmälan än att faktiskt göra en.

Det vi vet, utifrån hur TS beskrivit sitt missbruk, är att det finns skäl att vara orolig för barnet.
Det jag ser år att det även finns skäl att vara orolig för barnet pga den miljö runt henne som karamelldrottningen beskriver när de vuxna bråkar. Den miljön skulle se annorlunda ut om han inte var där. Men anser han att det finns fog för en orosanmälan så bör han göra en, att hota med en förändrar inget.

Det jag ser år att det även finns skäl att vara orolig för barnet pga den miljö runt henne som karamelldrottningen beskriver när de vuxna bråkar. Den miljön skulle se annorlunda ut om han inte var där. Men anser han att det finns fog för en orosanmälan så bör han göra en, att hota med en förändrar inget.
Visst borde han bara gjort en anmälan men som sagt är det inte alltid så enkelt. Vi vet inte vad som sagts och varför.

Är så irriterad och frustrerad på P. Han har berättat för min mamma om vad som hänt och det är ungefär sådär 100 gånger värre än att bli anmäld.
Varför ska han ringa henne och hålla på :rage:
Nu lär jag inte bli av med henne heller. Jösses detta liv

Är så irriterad och frustrerad på P. Han har berättat för min mamma om vad som hänt och det är ungefär sådär 100 gånger värre än att bli anmäld.
Varför ska han ringa henne och hålla på :rage:
Nu lär jag inte bli av med henne heller. Jösses detta liv
Vad säger du om förslaget igår att själv berätta för socialtjänsten vad som hänt? Då tar du kontroll över det.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn