Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Den här dan är helt jävla förstörd innan den knappt har börjat.
P låtsas som att allt är bra och precis som vanligt.
Alla hatar mig och jag står snart inte ut.
Allt jag gör blir fel och lättast hade varit om någon bara kunde ta mitt liv så det tar slut.
Perfekt! Alla slipper mig 👌

Allt jag gör blir fel och lättast hade varit om någon bara kunde ta mitt liv så det tar slut.
Det måste vara jättejobbigt. Försök att vända tankarna till att fokusera på det som är allra viktigast. Så, vad är det som är allra viktigast för dig?

Släpp dramat och bli konstruktiv. Kontakta soc. Var ärlig mot omgivningen. Och ta hand om dig och bebis. Behöver du hjälp, be om den.

Släpp dramat och bli konstruktiv. Kontakta soc. Var ärlig mot omgivningen. Och ta hand om dig och bebis. Behöver du hjälp, be om den.
Allt står redan i journalen. Om hur totalt misslyckad jag är.

Bifogade filer

• IMG_1669.webp
    IMG_1669.webp
    67,4 KB · Visningar: 995
Vänta nu här, du vill väl inte dö? Eller hur? Låter snarare som ett desperat rop på hjälp.

@karamelldrottningen. Du kämpar mot din svåra beroendesjukdom. Det är ett mödosamt arbete, med många ronder och med många fallgropar längs vägen. Själv kan jag inte ens sluta bita på naglarna, som jämförelse.
Du är inte misslyckad.

MEN du har ansvar för en annan liten människa nu. Och hon måste ALLTID och utan undantag komma först. Hon ska alltid hållas trygg och i säkerhet. Om du är i en sårbar period just nu, med risk för fler återfall, så måste du ta hjälp. För då ska hon inte vara hos dig just nu:heart.

Är det vad P hotar att anmäla om, samt ringde din mamma för? Det är såklart oroväckande och du behöver förmodligen mer hjälp - men du gör alla rätt när du är öppen med vården etc. :heart sedan känns det väl tbh som att det vore mindre toxiskt för dig att ha en bra dialog med socialtjänsten på egen hand, snarare än att personer som tenderat att trigga dig på olika vis ska dras in för mycket.

Men du. Du har tagit ett återfall. Sånt händer.
Nu får du ta hand om effekterna av det. Du är inte misslyckad. Men jag tror inte heller du anser att små bebisar i synnerhet och barn i allmänhet ska tas omhand av påverkade vuxna? Det innebär inte att du är en dålig person eller människa eller mamma. Du kan. Återuppta din nykterhet och ta emot hjälp som erbjuds och gå på möten. Använd din sponsor.
Och hur jobbigt det än är att mamma är där är det för din dotters skull och din.

Fast det vet du faktiskt inte, om det är manipulation. Tycker det finns anledning att vara försiktig med antaganden i den här tråden. Visst vore det bättre om han bara anmälde istället för att "hota" med det, men dels vet vi inte vad som sagts och av vilken anledning och dels kan det vara lättare för en orolig närstående att "hota" med anmälan än att faktiskt göra en.

Det vi vet, utifrån hur TS beskrivit sitt missbruk, är att det finns skäl att vara orolig för barnet.
Jag håller med. Det är potentiellt jättefarligt att lugna TS i att det inte finns fog för partnerns oro. Vi ser inte vad som sker i det dagliga livet, vi vet inte allt. Vi vet inte ens om de beskrivningar vi får från TS av partnern är korrekta eller färgade av missbruk och konflikter.

@karamelldrottningen Bra att din mamma är på plats. Hoppas du kan återfå din nykterhet med hjälp av stödinsatser. Så din dotter får växa upp i ett nyktert, stabilt hem.

Hinner inte skriva så mycket just nu, men vill bara skicka en stor kram till dig @karamelldrottningen

Tycker att det är starkt att du delar med oss att du haft ett återfall, jag förstår om det känns jättejobbigt när alla berömmer dig så mycket för att du hållit dig nykter.

Men vi dömer dig inte för det. Vi vet att det är jättevanligt, och att det inte är något konstigt om du också skulle drabbas. Det viktiga är vad du gör sedan, och att du alltid kämpar för att din dotter ska få växa upp i en stabil miljö.

Ta den hjälp du kan få, det kommer att bli bättre sedan. Även om vägen kan vara krokig och gå en omväg ibland, så behöver du ha i fokus att din dotter ska ha det tryggt och då är din egen nykterhet en avgörande faktor för att kunna ge henne det.

Det som har hänt har hänt och går inte att ändra på, nu får du ta nya tag och göra vad som går för att det inte ska hända igen. Jag tror att du kan nå det målet! ❤

Senast ändrad:
Det låter som att det är jättejobbigt för dig nu.
Jag är övertygad om att ingen hatar dig.
De jobbiga känslorna kommer att lägga sig, även om det just nu är svårt.

Hjälper det alls att försöka se dig själv utifrån, liksom tänka "här är en mamma som har en betoendesjukdom, inte sover tillräckligt och känner sig otillräcklig." Känna medkänsla med dig själv, istället för att slå på dig själv?

Även om du gjort något mindre bra, så kan du alltid dra lärdom av det, och aktivt välja att göra på ett annat sätt, nästa gång du befinner dig i en liknande situation.

Ingen människa är perfekt, alla gör vi saker vi ångrar.

Det står ingenstans i den journalen att du är misslyckad. Det står att du är sjuk, kämpar med sjukdomen och är positivt inställd till hjälp.
Däremot visar journalen det halva den här tråden tjatat om - du klarar inte att besegra sjukdomen själv. Du behöver hjälp.

Så ta nu emot hjälpen. Från alla håll. Idag, imorgon, nästa vecka och nästa år!

Och ta mammas råd på orden, allt blir bättre med mat och sömn och allt blir värre utan det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund