Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Ok jag har inte den kämparglöden HELA TIDEN utan det kommer och går.
Det är nog det som oroar folk i tråden. Och det du måste planera dig förbi. För självklart kan man inte orka vara lika pepp mm hela tiden. Men om du tex som föreslogs bokar in möten så behöver du "bara" gå även den dagen när orken är dålig. Du slipper ta tag i det osv. Obs pratar inte om mötet ikväll utan framåt.

Skulle du kunna ta ikväll till att planera för framtiden. Alltså inte i vida ordalag utan alla möten du ska gå på närmsta 3 veckorna och hur du gör med bebis då? (Tar med henne, eller vem som är barnvakt just det mötet mm)

Jag förstår det nu är kämpigt och överväldigande. Men jag är helt säker på att du tillslut kommer fixa det här 💙

Det viktigaste är väll att TS följer den plan som hon och hennes behandlare utformar tillsammans. Att vi lägger på en massa tryck härifrån som kanske tom går emot det hon och behandlaren kommit fram till är väll inte till nytta? Vi är ju inte TS vårdare. Precis som vid alla andra sjukdomar gäller det att följa den behandlingsplan som vårdgivaren tagit fram och stötta i den.
Det finns alltså en utstakad plan nu? Det hade jag missat totalt.

Det är nånting nästan varje dag kommande vecka. Och jag kan inte ha för mycket planerat på en och samma dag heller.
BVC måndag. Möte tisdag. Onsdag lite jobb, första gången på evigheter. Torsdag bebisträff. Fredag tror jag det var nånting också måste kolla. Och sen är det helg igen.

Edit: nej torsdagen var inställd kom jag på nu så den utgår.

Jag behöver ta det lite lugnt också… en gin och tonic hade suttit fint nu :rofl:

Jösses. Säger som på spåret. Vart är vi (jag) påväg 🙄
Jag hoppas du förstår att absolut ingen utom kanske du(?) tycker det där är roligt? Och att sådana "skämt" inte direkt signalerar seriositet.

Jag tycker personligen att du nu, redan, är i ganska precis samma spår som tidigare i hur du undviker och försöker distansera... 🥺 jag är inte dummare än att jag förstår att det kan vara en hanteringsmekanism. Men det är den absolut sämsta hanteringen i världen för en alkoholist...

Men kanske behövs mer bottenkänning för att inte orka bygga upp försvaren så fort..

Det är nånting nästan varje dag kommande vecka. Och jag kan inte ha för mycket planerat på en och samma dag heller.
BVC måndag. Möte tisdag. Onsdag lite jobb, första gången på evigheter. Torsdag bebisträff. Fredag tror jag det var nånting också måste kolla. Och sen är det helg igen.

Du har en sak nästan planerat i princip varje dag. Hur kan du inte ha tid för AA möte då?

Jag behöver ta det lite lugnt också… en gin och tonic hade suttit fint nu :rofl:

Jag tror att ”ta det lugnt” kanske hamnar längre ner på priolistan nu ärligt talat. Att hålla dig nykter bör komma långt före det. Och det kommer inte vara utan tufft jobb. Det känns inte som du vill inse att du måste kavla upp ärmarna nu och sluta skoja runt.

Det vet nog ingen annan här heller. Men du är den enda som kan bestämma dig för att inte utsätta din dotter för fler risker. Jag fattar att allt känns jobbigt och att ovanstående är din invanda flyktintinkt, men om du vill behålla din älskade dotter så är det dags att bita ihop nu och sluta med skojigheterna och sätta henne i främsta rummet.

DU tycker att det är jobbigt, men vad tycker HON om en onykter mamma? Hon känner allt, det vet du.

DU är inte redo för nykterhet än, men har HON ens något val?

Alltså, det är klart det blir jobbigt att jobba med dig själv och nykterheten. Men antingen kan du ha det jobbigt nu och må bättre i framtiden eller så kan du må dåligt nu OCH i framtiden.

Om du vill ha kvar din dotter och ha en bra relation till henne så behöver du lägga ner jobb nu. Och då syftar jag inte bara på hur myndigheter kan gå in utan hur mycket din dotter kommer vilja ha med dig att göra i framtiden. Tror vi är många här som kan vittna om att relationen till en onykter alkoholistförälder sällan blir bra och många av oss har nog klippt banden helt. Om du inte vill hamna där så kräver det att du lägger ner jobb nu. Inte när det passar med allt annat eller när du har kämparglöd utan även när det är jobbigt. Du har valt att sätta ett barn till världen, ta ansvar för dig själv så du kan ta ansvar för henne.

Det är bara så oerhört tröttsamt att ingen någonsin tycker att jag gör tillräckligt och inte får jag skämta om misären heller. Allt måste vara gravallvarligt konstant och ständigt.

Det är bara så oerhört tröttsamt att ingen någonsin tycker att jag gör tillräckligt och inte får jag skämta om misären heller. Allt måste vara gravallvarligt konstant och ständigt.
Du har satt ett barn till världen. Du är alkoholist. Du har precis haft ett återfall. Dina skämt är opassande. De har sin tid, den är bara inte just nu så här nära inpå när du inte ens har avstånd, eller förstår hur du ska ta dig till nykterheten.

Känns det gravallvarligt att ta tag i sin alkoholism och att t ex planera in och gå på möten?

Det är inte att skämta om misären att skämta om att dricka - om man nu inte anser att inte få dricka alkohol är misär.

Och det är ju där ditt stora stora problem är tror jag. Att alkohol har blivit det enda som är lustfyllt och roligt i livet. Och du inte vill släppa det för ett liv utan alkohol verkar du se som misär

Läget ÄR dock gravallvarligt. Du riskerar på riktigt att förlora din dotter om du inte lyckas byta spår och bryta mönster. Och det är inte för du är en dålig människa eller värdelös. Utan för att samhället måste skydda din dotter från sin mamma om mamma fortsätter dricka alkohol. Så mycket allvarligare läge än så kan det liksom inte bli.

I det här schemat behöver det finnas AA och sponsorn, minst!, varje dag. Varje dag. Det är prio 1. Borde väl vara? Före bebisträff tex? Före jobb? Före "helg"?

Fast du har precis tagit ett återfall tillsammans med din dotter, då är det inte jättekul med skämt som anspelar på alkohol i närvaro av din dotter.

Tycker du kämpar på bra, men bevisligen behöver du lägga in en extraväxel just nu så du inte fortsätter med fler återfall.

Det är visst tillåtet att skämta, men att du skämtar om just alkohol är inte lämpligt i din situation eftersom det bara är ett sätt för en beroendehjärna att få fantisera om alkohol på ett "tillåtet" sätt. En beroendehjärna vill få dig att tänka på alkohol så mycket som möjligt, och då är det perfekt att maskera det som skämt.

Och det funkar ju, verkar det som. Du framstår här som att du hellre vill skämta om alkohol än lägga upp strategier som kan leda till nykterhet och en fin relation till din dotter.

Många barn har växt upp med alkoholberoende föräldrar. Det är inget skämtsamt för dem.

Vet inte om det är en allmän strategi för dig att skoja bort jobbiga saker, men du har ett barn att ansvara för. Ett barn som just nu riskerar att växa upp med att du dricker, det skojar man inte om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund