Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Jag kommer inte skriva mer här nu idag. Allt bara missuppfattas konstant. Så godnatt och skål (bubbelvatten!)

När du blir arg på oss som vill att du och din dotter ska få en fin relation, så kom ihåg att du inte ska bli nykter för vår skull utan för hennes skull.

Det är henne du kämpar för att kunna behålla hos dig, inte för att göra oss nöjda. Det är inte i våra ögon du ska göra saker och ting tillräckligt, utan nykterheten är för att hon ska kunna bo kvar hos dig.

Nej, mängden alkohol som hår över i bröstmjölk är minimal, inte mer än vad som finns i apelsinjuice normalt. Faran med alkohol och bebisar är hanteringen, att man blir fumlig och slarvig. Så även om du gjort fel så kan du släppa den delen, hon har INTE fått i sig alkohol.

Även om du druckit och ammat efteråt så är mjölken ingen fara för ditt barn. Alkoholhalten är så otroligt liten att hon inte tar skada av det.
Om du har kommit upp i en alkoholhalt på säg 1 ‰ (1 promille) så är det samma mängd som det naturligt finns i typ kefir.

Ett stort problem med att dricka alkohol och ta hand om ett spädbarn är däremot att man som påverkad inte är så uppmärksam och att det finns betydligt större risk för olyckor då.

Ni tänker att det är lämpligt att övertyga en alkoholist om att det är ofarligt att amma efter alkoholintag, när det gäller själva bröstmjölken?

Så här skriver 1177:
Forskning visar att det troligen inte är skadligt för barnet om den som ammar dricker små mängder alkohol. Det motsvarar ett till två glas vin en till två gånger i veckan. Men det finns ingen säker gräns för hur mycket alkohol som är ofarligt för barnet. Därför är det bäst att vara försiktig och undvika alkohol när du ammar.
Livsmedelsverket:
Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt forskningen innebär det troligen inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten.
Observera orden "troligen" och "små/måttliga mängder" (de använder olika ord för att beskriva samma mängd). När det gäller en alkoholist handlar det vanligtvis inte om små/måttliga mängder.

Ni tänker att det är lämpligt att övertyga en alkoholist om att det är ofarligt att amma efter alkoholintag, när det gäller själva bröstmjölken?

Så här skriver 1177:

Livsmedelsverket:

Observera orden "troligen" och "små/måttliga mängder" (de använder olika ord för att beskriva samma mängd). När det gäller en alkoholist handlar det vanligtvis inte om små/måttliga mängder.
Nej, vi tänker att hon inte behöver sparka ännu mer på sig själv när hon redan ligger i leran.

Oavsett ser jag fram emot att få veta mer i veckan och förhoppningsvis någon konkret hjälp. Utöver AA.
Endast AA för mig funkar inte nu. Förhoppningsvis sen men inte nu. Jag kommer inte iväg tillräckligt ofta. Det går som inte.
Kanske P och din mamma kan hjälpa till och stötta så du kommer iväg på dina möten och håller dina rutiner. Det är ju sådant man KAN göra som närstående. De kan inte avhålla dig från att dricka, men de kan se till och hjälpa till så du kommer iväg på de möten du behöver och att din omgivning håller sig fri från triggers. På sikt kommer det bli din uppgift men nu i början så kan du behöva hjälp med dom ramarna.

Kanske P och din mamma kan hjälpa till och stötta så du kommer iväg på dina möten och håller dina rutiner. Det är ju sådant man KAN göra som närstående. De kan inte avhålla dig från att dricka, men de kan se till och hjälpa till så du kommer iväg på de möten du behöver och att din omgivning håller sig fri från triggers. På sikt kommer det bli din uppgift men nu i början så kan du behöva hjälp med dom ramarna.
Fast det kanske är bättre att vi låter TS och hennes behandlare komma överens om det, så som du sa till mig?

Allting går bara åt helvete hela tiden.
Sponsorn kan jag inte prata med. Mamma kan jag inte prata med. P orkar jag inte med just nu.
Måste ta blodprov men vet inte hur jag ska säga det till min mamma. Hon verkar vilja veta ALLT just nu vad jag gör och ska göra och allt möjligt. Väldigt tröttsamt. Jag är liksom inget barn. Långt ifrån.
F kan jag inte heller prata med för gjort bort mig fullständigt och minns inte vad jag sagt till honom ens.
Övriga vill jag inte belasta.
M försöker jag undvika. Han är förvisso den jag kan ösa ur mig skit på utan att tycka det är det minsta jobbigt. Kanske för att han är en skit själv så lite får han tåla.

Senast ändrad:
  • Ledsen
Reactions: Sel
Sponsorn kan jag inte prata med. Mamma kan jag inte prata med. P orkar jag inte med just nu.
Måste ta blodprov men vet inte hur jag ska säga det till min mamma. Hon verkar vilja veta ALLT just nu vad jag gör och ska göra och allt möjligt. Väldigt tröttsamt. Jag är liksom inget barn. Långt ifrån.
F kan jag inte heller prata med för gjort bort mig fullständigt och minns inte vad jag sagt till honom ens.
M försöker jag undvika. Han är förvisso den jag kan ösa ur mig skit på utan att tycka det är det minsta jobbigt. Kanske för att han är en skit själv så lite får han tåla.

Varför kan du inte prata med din sponsor?
Säg bara till mamma att du ska ta blodprov och att du inte vill ha några följfrågor.

Men det är väl bara att säga till mamma att du måste ta ett blodprov, och varför? Då slipper hon ju fråga. Det är ingenting pinsamt med det oavsett om det har att göra med faderskapsfrågan eller ditt beroende. Hon blir förmodligen bara uppmuntrad av det (inte för att du har någon skyldighet att göra henne nöjd, men om hon får veta vad som händer lättar säkert pressen något.). :)

Om du inte känner att du kan prata med din sponsor kanske det går att byta? Ibland blir personkemin helt enkelt fel.

Du får nog acceptera att alla är lite arga just nu. Det är för att de är oroliga för dig, för att dom vill att du ska bli fri från beroendet och få ordning på det andra. Blodprovet är en typisk sak som din mamma nog kommer tycka är bra, för det leder fram till din nykterhet och mer ordning. Så bara säg det så du kommer iväg.

Allt går precis enligt plan och allt är jättebra osv. Så nu vet ni. Och självklart är jag nykter något annat är otänkbart. Sluta gå mig att framstå som någon som inte fixar detta.
Plus att jag har tagit hjälp mm.
Och inte får jag skriva om nånting längre.
Kommer möjligen skriva om vädret. Det måste väl vara ok. Eller kanske också fel vad vet jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund