Inte fått studiebidrag än?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Läser ju då alltså på gymnasiet och borde ha rätt till studiebidrag kan tyckas. Jag har inte haft en enda dags frånvaro sedan jag började, så problemet borde inte ligga där.

Enligt reglerna borde jag fått mitt sista barnbidrag i september, och första studiebidraget nu i oktober.

Barnbidraget kom utan några som helsta konstigheter i september, men studiebidraget för oktober månad lyser med sin frånvaro :eek:
För man ska väl få det den 20:e? Och eftersom att det var en söndag så borde man väl fått det i fredags?

Om det nu skulle vara så att pengarna inte kommer inom en väldigt snar framtid, vart vänder jag mig då?
Till skolan? Direkt till CSN?
 
Sv: Inte fått studiebidrag än?

De kanske inte har ditt kontonummer? I sådana fall lär du få bidraget på en utbetalningsavi. Men ta och ring i morgon.
 
Sv: Inte fått studiebidrag än?

Studiebidraget kommer den sista vardagen varje månad, alltså 31 den här månaden.
 
Sv: Inte fått studiebidrag än?

Du kommer få pengarna på en avi som någon här skrev, senare i månaden troligtvis. Barnbidraget fick dina föräldrar, studiebidraget är ditt, därför sätts det inte in på samma konto där barnbidraget gick in.
 
Sv: Inte fått studiebidrag än?

Det var ju på p3nyheterna i förra veckan att CSN hade haft nåt problem och inte betalat ut pengar till alla för den senaste månaden. Det skulle ju kunna vara så att du blev en av dem? (vet inte om det var specifikt bara för högskola/universitet eller om också gymnasieelever drabbats). Kolla in hemsidan eller maila/ring och fråga, den enda gång jag kontaktat dem har jag fått svar snabbt (typ dagen efter) :)
 
Sv: Inte fått studiebidrag än?

Får även omyndiga studiebidraget till eget konto? :confused: Alla på gymnasiet är ju inte 18 år.
 
Sv: Inte fått studiebidrag än?

Studiebidraget kommer den sista varje månad.
Alltså kommer du inte få några pengar först den 31a.
 
Sv: Inte fått studiebidrag än?

Får även omyndiga studiebidraget till eget konto? :confused: Alla på gymnasiet är ju inte 18 år.

Alla gymnasieelever över 16 får väl bidraget själva?

Har för mig att jag (född i december, men det är många år sedan jag var gymnasiestudent) fick studiebidrag fr.o.m. andra terminen på gymnasiet. Alltså att barnbidraget övergick i studiebidrag då medan en av mina vänner som var född tidigare på året fick sitt redan första terminen på gymnasiet. Antar att det är övergången från FK till CSN som spelar in där.
 
Sv: Inte fått studiebidrag än?

Studiebidraget kommer som de andra har skrivit, den sista varje månad.
Om inte dina föräldrar anmäler till banken, kommer pengarna in på deras konto.
För att du ska få det insatt måste alltså dina föräldrar meddela detta till banken. Dom ska ha fått ett papper från CSN om detta.
 
Sv: Inte fått studiebidrag än?

Som dom andra har skrivit som kommer studiebidraget den sista varje månad.
Är du under 18 får dina föräldrar studiebidraget. Från den dagen du fyller 18 så får du bidraget själv. Har du Swedbank så behöver du inte anmäla något konto, men har du ett annan bank behöver du gå in på csn hemsida och anmäla ditt kontonr. Anmäler du inte kontonr till dom får du "pengarna på ett utbetalningskort från Swedbank. När du löser in utbetalningskortet får du lämna ett kontonummer för de fortsatta utbetalningarna." - Det citerade kommer direkt ifrån Csn hemsida.

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/vanliga-fragor/studiebidrag/1.2405
 
Sv: Inte fått studiebidrag än?

Får även omyndiga studiebidraget till eget konto? :confused: Alla på gymnasiet är ju inte 18 år.

Nä, om föräldrarna vill att den omyndiga eleven ska ha studiebidraget så måste dom själva anmäla det till Swedbank och göra en överföring. Studiebidraget kommer till den förälder som senast tog emot barnbidraget... :)
 
Sv: Inte fått studiebidrag än?

Får även omyndiga studiebidraget till eget konto? :confused: Alla på gymnasiet är ju inte 18 år.

Man får barnbidrag tills man är 18år, därefter får man studiebidrag. Så bara för att du går i gymnasiet får du inte automatiskt studiebidrag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 010
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 127
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 276
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 184
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp