Inte gömma allt bland tusentals inlägg under intetsägande rubrik - Utbruten från Vad gör jag o mina bukevänner?

Jag håller med att, förhoppningsvis, användare i allmänhet inte drar sig för att starta trådar. Men att bryta ut en tråd blir mycket mer känsligt eftersom det innebär att andras inlägg, som de kanske inte alls ville ha i den tråden, flyttades. Tex är det en del inlägg som även har annat innehåll. Det här brukar hjälpa mig när jag har migrän, särskilt när mitt rövhål till ex vägrar svara på sms om sommarplaneringen och FK har avslagit min ansökan om xxxx. Det här är naturligtvis inte information man vill ha i en tråd om migrän (och som dessutom är helt oväsentlig och kanske bör ha sin egen tråd). Så därför bör moderatorn isof skära bort allt förutom, det här hjälper mig mot migrän. Vilket iofs är möjligt. Samtidigt som den andra delen av inlägget också försvinner där man behöver stöd och pepp.

Vissa säger att basilika är svårt men Blomsterlandet säger att det är lättskött så då är det väl sant :p

Fast även om det utbrutna inlägget har lite annan info är det fortfarande ett inlägg som skrivits öppet och i ett diskussionsforum. Alla hade tillgång till det redan.
Det är kanske också lätt att glömma bort i evighetstrådarna ibland.

Folk säger så mycket. Papayor ska också vara svåra och ändå har jag drygt trettio stycken i mitt köksfönster! :D
 
Nej, vi vill inte att användare ska bryta ut trådar. Vi vill att användare funderar ett varv extra innan ni lägger in en fråga som skulle kunna vara intressant för fler än ett par stycken i chattråden. Skapa en ny tråd i så fall.

Men det är fortfarande en bedömningsfråga av den enskilda individen. Återigen, det skulle aldrig slagit mig, hur många varv jag än tänkte att starta en tråd, 'Ska folk som får bidrag från FK/inte har pengar ha en frys på sin balkong för att leva billigare' Men uppenbarligen var det en (flera?) användare som inte delade min mening och varit intresserade av en separat tråd.
 
Nej, vi vill inte att användare ska bryta ut trådar. Vi vill att användare funderar ett varv extra innan ni lägger in en fråga som skulle kunna vara intressant för fler än ett par stycken i chattråden. Skapa en ny tråd i så fall.

Men när en tråd bryts ut av en mod/Gunnar så hamnar hela hens inlägg i den nya tråden. En allmän migräntråd skulle antagligen intressera men om man inte är direkt inblandad genom att svara då startar man inte en separat tråd. Det innebär att de kanske fyra, fem personerna som svarar om vad som hjälper dem startar en tråd. Men eftersom de skriver ett inlägg och sedan går över till att prata om frukost och leriga hästar som måste hämtas in så tror jag inte att man startar en tråd om migrän som man inte ens har just nu. Övriga i VGV tråden bläddrar förbi eftersom intresset för migrän är noll.
 
Men det är fortfarande en bedömningsfråga av den enskilda individen. Återigen, det skulle aldrig slagit mig, hur många varv jag än tänkte att starta en tråd, 'Ska folk som får bidrag från FK/inte har pengar ha en frys på sin balkong för att leva billigare' Men uppenbarligen var det en (flera?) användare som inte delade min mening och varit intresserade av en separat tråd.
Det kommer alltid finnas nystartade trådar som ingen är intresserad av.
Och det kommer alltid uppstå oväntade diskussioner som är värda egna trådar inuti chattrådar och liknande.
Hur man än gör så blir det inte alltid som man tänkt sig.
Moderatorerna hjälper gärna till och bryter ut intressanta diskussioner som uppstått, när de uppstått.
Men, önskan är att fler diskussioner startas direkt som egna trådar, istället för som "ett inlägg i mängden" i en chattråd. En egen trådstart blir alltid bättre än en trådstart som är ett utbrutet inlägg.
 
Men det är fortfarande en bedömningsfråga av den enskilda individen. Återigen, det skulle aldrig slagit mig, hur många varv jag än tänkte att starta en tråd, 'Ska folk som får bidrag från FK/inte har pengar ha en frys på sin balkong för att leva billigare' Men uppenbarligen var det en (flera?) användare som inte delade min mening och varit intresserade av en separat tråd.
Fast den bedömningen bör man göra när man skriver inlägget. "Är jag bekväm med att detta diskuteras och kan ses av varenda kotte på internet/bukefalos?" Gör man en sökning på Internet på ett ämne så söker man även på Buke. Jag har hittat trådar som intresserar mig på det viset. Även uråldriga trådar.
 
Senast ändrad:
Fast den bedömningen bör man göra när man skriver inlägget. "Är jag bekväm med att detta diskuteras och kan ses av varenda katte på internet/bukefalos?" För man en sökning på Internet på ett ämne så söker man även på Buke. Jag har hittat trådar som intresserar mig på det viset. Även uråldriga trådar.

Men det handlar inte alltid om man känner sig obekväm utan att man gör sin egen bedömning att det här är en helt ointressant och irrelevant diskussion. Ska jag starta trådar om något jag tycker är ointressant för att några andra eventuellt skulle tycka det är intressant att skriva i?

Jag skriver, förbaskade katt, varför försöker hon alltid smita ut när jag öppnar dörren? Ja, den ska antagligen ligga på Katt forum men en tråd om att katten smiter ut genom dörren är meningslös. I samma inlägg muttrar jag över att det är för varmt. Så visst av ren bekvämlighet delar jag inte upp mitt inlägg i två och lägger halva som egen tråd i Katt och andra halvan i vädertråden eller VGV tråden utan det är helt enkelt bara småprat. Någon svarar och säger att här är det 27C några andra inlägg om jäklar vad varmt det är, jag dör av värmen, sitter på en buss utan a/c och badar i svett. Vad ska jag göra? Fortfarande småprat som inte ska/bör generera en egen tråd.

Men, utvecklas det till en diskussion om klimatförändringar och extremvädret i Sverige det här året, så ja, då håller jag med att det ska skapas en ny tråd om det.
 
Och hur kan du veta vad som ar kansligt for nagon annan? Om nu anvandare sagt att de ansett att amnen som blivit utbrutna ar kansliga, vem har tolkningsforetrade vad de "har ratt" att kanna?
Jag har helt enkelt inte fått intrycket av att posten, träningskläder, hanteringen av Thomas Quick-fallet, gruvnäring, resmål, ryggsäckar, pension, kroppshår och liknande ämnen är särskilt känsligt att prata om. Jag kan naturligtvis ha fel, men då hamnar ju frågan istället om vilken nivå av känslighet modereringen ska anpassas efter.

Utbrytningar som berör känsliga familjeförhållanden och liknande är åtminstone i mina ögon på en helt annan nivå och jag har full förståelse för att dessa kräver betydligt mer fingertoppskänsla i modereringen.
 
Utbrytningar som berör känsliga familjeförhållanden och liknande är åtminstone i mina ögon på en helt annan nivå och jag har full förståelse för att dessa kräver betydligt mer fingertoppskänsla i modereringen.
Jag bollar tillbaka frågan:
Borde inte fingertoppskänslan finnas redan hos den som skriver ett inlägg om känsliga familjeförhållanden? Oavsett om det är en trådstart eller ett inlägg i en chattråd?

Nej, jag har inget svar på det, utan vill gärna att du och andra ger mig svaren. :)
 
"Alltså, detta med att inte känna sig välkommen i chat-trådarna.
Det är ganska mycket samma sak som i verkliga livet, där vissa människor är bra på att ta plats i vilken grupp som helst, medan andra - ofta lite blyga eller kanske tidigare utstötta - har ett inbyggt motstånd mot att ge sig in i en befintlig grupp människor och börja diskutera. Och ju mer sammansvetsad gruppen upplevs av den försiktige, desto mindre välkommen känner man sig."
Jag kan säga att där stämmer inte alltid, i verkliga livet har jag inga problem att ta plats, synas och höras, men på nätet blir man en i mängden.
Idag höjde jag rösten och frågade om det var någon på Visingsöfärjan, som glömt sin väska (ägaren hittades). Det skulle vara en omöjlighet att göra något liknande här, texter har inte samma förutsättningar som talet.
Lite som en inflik, sen finns det säkert dom dät det stämmer överens också, men jag tror man bör akta sig för att dra alla över en kam. :)
 
Uppenbarligen är det en del användare som känner sig utanför/mobbade av det sk innegänget eller hur man ska uttrycka det. Men frågan då, imo, hur ska vi göra för att användare ska känna sig mer välkomna. Vad kan vi alla göra rent konkret? Jag har full förståelse för personers känslor, men det viktiga är att alla ska jobba tillsammans för att se till att ingen känner sig utanför.

Vad är rent konkreta förslag för att göra chatttrådarna mer välkomnande?
 
Jag bollar tillbaka frågan:
Borde inte fingertoppskänslan finnas redan hos den som skriver ett inlägg om känsliga familjeförhållanden? Oavsett om det är en trådstart eller ett inlägg i en chattråd?

Nej, jag har inget svar på det, utan vill gärna att du och andra ger mig svaren. :)
Nja, jag tycker det ska finnas utrymme för att personer ibland bara behöver få vräka ur sig/få stöd utan att vilja diskutera också. Jag tycker att det är en av bukes styrkor, hur medlemmar stöttar varandra genom svåra stunder i livet.
 
Jag kan säga att där stämmer inte alltid, i verkliga livet har jag inga problem att ta plats, synas och höras, men på nätet blir man en i mängden.
Idag höjde jag rösten och frågade om det var någon på Visingsöfärjan, som glömt sin väska (ägaren hittades). Det skulle vara en omöjlighet att göra något liknande här, texter har inte samma förutsättningar som talet.
Lite som en inflik, sen finns det säkert dom dät det stämmer överens också, men jag tror man bör akta sig för att dra alla över en kam. :)
det finns ingen mall som fungerar för alla människor

Sen vet jag inte om jag tycker det är fullt jämförbart med att höja rösten i en okänd folksamling.

För att använda mig själv som exempel: Jag personligen har inga som helst problem med att ha avvikande åsikter och framföra dem på möten eller konferenser. Jag kan vara både obekväm och tydlig...
Men i ett "nytt kompisgäng", där alla andra känner varandra och jag kommer ny. OM jag ens försöker närma mig gruppen så är det väldigt försiktigt och knäpptyst. Det krävs nästan att jag aktivt tvingas in i gemenskapen för att jag ska börja ta för mig där. Det beror på hur livet format mig.
Och det är två vitt skilda situationer, som jag ser det.
 
Jag bollar tillbaka frågan:
Borde inte fingertoppskänslan finnas redan hos den som skriver ett inlägg om känsliga familjeförhållanden? Oavsett om det är en trådstart eller ett inlägg i en chattråd?

Nej, jag har inget svar på det, utan vill gärna att du och andra ger mig svaren. :)

Fast hur svart kan det vara att papeka for nagon att det vore bra om den personen skapade en ny trad istallet for att bara bryta ut inlagg? Sarskilt om nagon i forbifarten sagt nagot om familj, ekonomi, eller annat som kan kannas kansligt.
 
Vad är rent konkreta förslag för att göra chatttrådarna mer välkomnande?
Jag ser det annorlunda
Det är inte nödvändigtvis så att målet ska vara att fler ska delta i chattrådarna.
Som jag ser det ska målet vara att diskussioner runt ämnen som är mer än just chattande ska hållas i separata diskussionstrådar. För, om de förs i chattrådarna så är de gömda för en stor andel av forumets besökare, som av någon anledning inte vill delta i chattandet.
 
Jag ÄLSKAR din tråd! Efter några år här tycker man att det mesta redan tuggats om och om igen. Men så kom en tråd om något jag aldrig funderat på.

Och skohorn med teleskopskaft. Och japanska engångshuvor - med länk!

Den tråden är drömbra :up:
Ja! Senast idag på gymmet funderade jag på det, och insåg att jag alltid använder skohorn! Med tillägg av stönande när jag ska böja mig ned! Samt att jag gillar de med metall bäst.
 
Fast hur svart kan det vara att papeka for nagon att det vore bra om den personen skapade en ny trad istallet for att bara bryta ut inlagg? Sarskilt om nagon i forbifarten sagt nagot om familj, ekonomi, eller annat som kan kannas kansligt.
frågan är besvarad tidigare.
Om det redan finns en påbörjad diskussion i chattråden så blir det två separata diskussioner om samma sak, om den ligger kvar i chattråden. Och det blir jättekonstigt.
Det är ju inte så att en diskussion bestående av 2 kommentarer och inget mer bryts ut till en egen tråd.

Och, om det nu är något som är så känsligt att det inte tål att synas i en eventuell trådstart, då kanske det är för känsligt att alls skriva om på ett diskussionsforum?

Sen kan det också vara så att den ursprungliga frågeställningen i grunden inte är jättekänslig, men att de svar tråden får gör att tråden utvecklas åt ett håll som är obekvämt för frågeställaren.
Men då är det inte utbrytningen som är problemet, utan att det finns användare som inte kan bete sig som folk. Och där fortsätter jag då att tjata som en envis papegoja - använd rapporteraknappen!
 
Jag tycker att på väldigt kort tid har det poppat upp många intressanta trådar! Jag tycker personligen att även om en tråd bara "räcker" till två sidor innan den dör ut, så vill jag läsa om andras tankar, åsikter och funderingar.
Nu hoppas jag bara att denna trenden sprider sig till de andra underforumen. :up:
 
Jag ser det annorlunda
Det är inte nödvändigtvis så att målet ska vara att fler ska delta i chattrådarna.
Som jag ser det ska målet vara att diskussioner runt ämnen som är mer än just chattande ska hållas i separata diskussionstrådar. För, om de förs i chattrådarna så är de gömda för en stor andel av forumets besökare, som av någon anledning inte vill delta i chattandet.

Men det blir ologiskt. Användare vill inte delta i chattrådarna pga att de inte känner sig välkomna. Hur ska de då kunna bryta ut, spinna vidare på frågor och ämnen från chattrådarna om man inte läser/skriver i dem? Vad stoppar de som idag känner sig exkluderade från tex VGV tråden från att starta sina egna trådar?
 
Men det blir ologiskt. Användare vill inte delta i chattrådarna pga att de inte känner sig välkomna. Hur ska de då kunna bryta ut, spinna vidare på frågor och ämnen från chattrådarna om man inte läser/skriver i dem? Vad stoppar de som idag känner sig exkluderade från tex VGV tråden från att starta sina egna trådar?

Fast de kanske inte var medvetna om att de var intresserade av en tråd om till exempel sömn förrän ämnet faktiskt kom upp till diskussion. Det är ju det som är problemet, att många potentiellt jätteintressanta diskussioner begravs för att ingen utanför den relativt slutna gruppen ser dem och kan "nappa"

Därför är det önskvärt att de som gärna skriver i evighetstrådarna vågar/orkar kliva ut och ställa en del frågor mer allmänt.
 
Men det handlar inte alltid om man känner sig obekväm utan att man gör sin egen bedömning att det här är en helt ointressant och irrelevant diskussion. Ska jag starta trådar om något jag tycker är ointressant för att några andra eventuellt skulle tycka det är intressant att skriva i?
Och jag hävdar att man gör bedömningen när man skriver på forumet. Alla har godkänt reglerna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 467
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 268
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp