Bukefalos 28 år!

Inte gömma allt bland tusentals inlägg under intetsägande rubrik - Utbruten från Vad gör jag o mina bukevänner?

frågan är besvarad tidigare.
Om det redan finns en påbörjad diskussion i chattråden så blir det två separata diskussioner om samma sak, om den ligger kvar i chattråden. Och det blir jättekonstigt.
Det är ju inte så att en diskussion bestående av 2 kommentarer och inget mer bryts ut till en egen tråd.

Och, om det nu är något som är så känsligt att det inte tål att synas i en eventuell trådstart, då kanske det är för känsligt att alls skriva om på ett diskussionsforum?

Sen kan det också vara så att den ursprungliga frågeställningen i grunden inte är jättekänslig, men att de svar tråden får gör att tråden utvecklas åt ett håll som är obekvämt för frågeställaren.
Men då är det inte utbrytningen som är problemet, utan att det finns användare som inte kan bete sig som folk. Och där fortsätter jag då att tjata som en envis papegoja - använd rapporteraknappen!

Men om ni anser att en diskussion bor brytas ut fran en pagaende trad ... varfor inte bara saga att diskussionen kommer att fortsatta i en annan trad i ett kort inlagg i traden och som Moderator starta en ny trad om amnet?
Och jag sager lika envist som en pappergoja att det ar vanligen ar inlagg som (som visats pa pa flera stallen i den har traden) som bara gar ut pa att "trycka till" nagon, ibland aven i ordalag sa det gar att saga att personen inte direkt anvant personliga pahopp. Jag rapporterade en hel del sadana tidigare, men det blev aldrig nagon pafoljd ... inte ens en tillsagelse till personen sa jag startar inte inlagg i stallet.

Jag gillar att diskutera och debatera, men anser att man da haller sig till amnet utan att klanka ner pa personen, vilka kanslor den har, eller om den har ratt eller fel sa vida det inte handlar om bevisbar fakta.
 
Men det blir ologiskt. Användare vill inte delta i chattrådarna pga att de inte känner sig välkomna. Hur ska de då kunna bryta ut, spinna vidare på frågor och ämnen från chattrådarna om man inte läser/skriver i dem? Vad stoppar de som idag känner sig exkluderade från tex VGV tråden från att starta sina egna trådar?
Hur tänkte du nu?
Det är inte användare som inte vill delta i chattrådarna som ska bryta ut trådar. Eller hur menar du?

Intressanta diskussionsämnen ska inte avhandlas i chattrådar. Det är grunden i hela det här.
Antingen bör ämnen som kan tänkas skapa en diskussion få en egen tråd direkt, eller också kommer de brytas ut ur chattrådarna, för att fler än de chattande ska se dem.

INGET stoppar någon från att skapa egna trådar.
Problemet är att för många intressanta diskussioner göms bland chattandet.
 
Fast de kanske inte var medvetna om att de var intresserade av en tråd om till exempel sömn förrän ämnet faktiskt kom upp till diskussion. Det är ju det som är problemet, att många potentiellt jätteintressanta diskussioner begravs för att ingen utanför den relativt slutna gruppen ser dem och kan "nappa"

Därför är det önskvärt att de som gärna skriver i evighetstrådarna vågar/orkar kliva ut och ställa en del frågor mer allmänt.

Men de som vill att det ska göras i större utsträckning än det görs idag är moderatorer och användare som inte läser eller skriver i allmänna trådar. Rent logiskt, varför skulle användare i de sk 'slutna' om de är så slutna starta nya trådar i större utsträckning än vad som görs idag. Så istället är de moderatorer/Gunnar som gör det med det obehag som följer med det.
 
MEN för mig luktar det illa när det är ungefär samma personer som hävdar att "att Alla är välkomna" också är upprörda över att trådar bryts ut eftersom de vill vara i sin trygga tråd och inte stå för inläggen som en egen trådstart.
Det tolkar jag tydligt som att man vill vara i sin egna "privata" trygga kompisgrupp.


Det säger liksom mot sig självt.
Fast här känns det som du missuppfattat så jag skriver igen; det handlar inte om att man är emot utbrytningen i sig utan om hur det gjorts. Det handlar också om att vissa i vgv- tråden mår psykiskt dåligt av olika anledningar och när de skriver i den tråden om lite känsligare ämnen (men ändå inte så känsligt att man håller det för sig själv- bara man själv vet var den gränsen går) så försvinner det snabbt i mängden och ingen lägger någon större vikt vid det, kanske peppar lite eller frågar hur det är fatt. I en egen tråd är man väldigt exponerad och precis som många sagt, väldigt mycket enklare för alla att hitta (och även exempelvis ifrågasätta) och det är inte alla som vill eller orkar det.
Jag tycker det är tråkigt att se att fastän det kommit förklaringar från användare i vgv- tråden så vinklas det fortfarande till att det skulle vara en skyddad verkstad med ett privat kompisgäng = ingen förståelse för människorna i tråden, men dessa människor ska ha förståelse för att andra känner sig exkluderade? Jag står fast vid mitt tidigare nämnda förslag om hur detta med "gömda ämnen" ska lösas.

Därmed är det ju de som känner sig exkluderade som bör få komma till tals, vilket har kommit både i förra tråden (om utbrytningar) och i denna. Medan argument och situationen för de som är emot utbrytningar och diskussioner i diskussionstrådar har tröskats på längden och bredden och tvären, från alla håll och kanter, har de som känner sig exkluderade mer fått ett "då måste vi veta varför för att göra det bättre".

Vilket jag tycker är ungefär att fortsätta på den exkluderande linjen.
Vi undrar uppriktigt vad det är för att kunna bättra oss, men det är alltså inte heller okej? Nu kom det fram att jargongen uppfattas som exkluderande och det var ju skönt att höra att ingen blivit utfryst medvetet, dock tråkigt att det blivit omedvetet men detta går ju att göra något åt. Om man inte får veta vad man gör fel eller dåligt, hur ska man då bli bättre eller göra annorlunda? Uppriktig fråga alltså.
 
Men om ni anser att en diskussion bor brytas ut fran en pagaende trad ... varfor inte bara saga att diskussionen kommer att fortsatta i en annan trad i ett kort inlagg i traden och som Moderator starta en ny trad om amnet?
Av flera skäl.
Diskussionen har redan pågått ett tag och kan ha flera intressanta vinklingar.
Om det ska skapas en ny tråd, då finns inte de inläggen kvar att spinna vidare på.
Och, det kan vara inlägg som är spridda över flera sidor i chattråden, så att de är mer eller mindre omöjliga att hitta för den som inte följt diskussionen från början

Och
Luttrad moderator undrar varför du tror att användarna skulle lyda moderatorerna blint just i dessa fallen?
 
Fast här känns det som du missuppfattat så jag skriver igen; det handlar inte om att man är emot utbrytningen i sig utan om hur det gjorts. Det handlar också om att vissa i vgv- tråden mår psykiskt dåligt av olika anledningar och när de skriver i den tråden om lite känsligare ämnen (men ändå inte så känsligt att man håller det för sig själv- bara man själv vet var den gränsen går) så försvinner det snabbt i mängden och ingen lägger någon större vikt vid det, kanske peppar lite eller frågar hur det är fatt. I en egen tråd är man väldigt exponerad och precis som många sagt, väldigt mycket enklare för alla att hitta (och även exempelvis ifrågasätta) och det är inte alla som vill eller orkar det.
Jag tycker det är tråkigt att se att fastän det kommit förklaringar från användare i vgv- tråden så vinklas det fortfarande till att det skulle vara en skyddad verkstad med ett privat kompisgäng = ingen förståelse för människorna i tråden, men dessa människor ska ha förståelse för att andra känner sig exkluderade? Jag står fast vid mitt tidigare nämnda förslag om hur detta med "gömda ämnen" ska lösas.
Förklara för mig...
Ni vill inte att det ska ses som en skyddad verkstad.
Men ändå är det där det känns tryggt att skriva om känsliga saker.
Jag får inte ihop den ekvationen...
 
Men de som vill att det ska göras i större utsträckning än det görs idag är moderatorer och användare som inte läser eller skriver i allmänna trådar. Rent logiskt, varför skulle användare i de sk 'slutna' om de är så slutna starta nya trådar i större utsträckning än vad som görs idag. Så istället är de moderatorer/Gunnar som gör det med det obehag som följer med det.

Jag tänker mest att de kanske inte reflekterat över att de skriver och tjattrar om till vardags är intressant för andra också, och att utbrytandet av trådar är ett rätt effektivt sätt att visa att även vardagliga funderingar kan väcka engagemang och kul diskussioner! De allra flesta är ju informativa och positiva trådar! Det kanske är lätt att glömma att det faktiskt är ett diskussionsforum man befinner sig på och att det finns fler människor som gärna vill läsa dina och andras åsikter och funderingar.
Nu fick du halka med som exempel trots att du skapat nya trådar.
Det är kul med ett livligt forum helt enkelt! Alla har väl att vinna på det?
 
Hur tänkte du nu?
Det är inte användare som inte vill delta i chattrådarna som ska bryta ut trådar. Eller hur menar du?

Intressanta diskussionsämnen ska inte avhandlas i chattrådar. Det är grunden i hela det här.
Antingen bör ämnen som kan tänkas skapa en diskussion få en egen tråd direkt, eller också kommer de brytas ut ur chattrådarna, för att fler än de chattande ska se dem.

INGET stoppar någon från att skapa egna trådar.
Problemet är att för många intressanta diskussioner göms bland chattandet.

Problematiken är att de som som skriver om de intressanta diskussioner i de allmänna trådarna inte ser behovet av separata trådar. Inte för att man medvetet vill gömma intressanta diskussioner utan för att man helt enkelt inte ser det som en frågeställning viktig not att skapa en tråd om. Jag tror inte att de som skriver i evighetstrådarna tänker att, det här är så intressant att jag borde göra en tråd av det, men det kommer jag inte att göra eftersom jag vill ha den fortsatt gömd i VGV tex.

Så då blir det ett dödläge, de som inte läser evighetstrådarna och därför missar de intressanta diskussionerna där kan inte starta trådar eftersom de inte ser diskussionen. De som är aktiva och diskuterar intressanta ämnen anser inte att de är tillräckligt intressanta för att starta en separat tråd om det.
 
Jag tänker mest att de kanske inte reflekterat över att de skriver och tjattrar om till vardags är intressant för andra också, och att utbrytandet av trådar är ett rätt effektivt sätt att visa att även vardagliga funderingar kan väcka engagemang och kul diskussioner! De allra flesta är ju informativa och positiva trådar! Det kanske är lätt att glömma att det faktiskt är ett diskussionsforum man befinner sig på och att det finns fler människor som gärna vill läsa dina och andras åsikter och funderingar.
Nu fick du halka med som exempel trots att du skapat nya trådar.
Det är kul med ett livligt forum helt enkelt! Alla har väl att vinna på det?

Iofs har jag nog startat Bukes mest onödiga tråd någonsin, hur klipper man tånaglar som är av samma konsistens som hästhovar. Det skulle antagligen ha varit mycket bättre i VGV.
 
Av flera skäl.
Diskussionen har redan pågått ett tag och kan ha flera intressanta vinklingar.
Om det ska skapas en ny tråd, då finns inte de inläggen kvar att spinna vidare på.
Och, det kan vara inlägg som är spridda över flera sidor i chattråden, så att de är mer eller mindre omöjliga att hitta för den som inte följt diskussionen från början

Och
Luttrad moderator undrar varför du tror att användarna skulle lyda moderatorerna blint just i dessa fallen?

I min erfarenthet fungerar det aldeles utmarkt om man sager till anvandarna att det har ar alternativen ... sluta skriva har och skriv i den nya traden eller sa bryter jag ut inlaggen har.

/hastflicka som var moderator i ett betydligt storre forum an Buke under manga ar/
 
Problematiken är att de som som skriver om de intressanta diskussioner i de allmänna trådarna inte ser behovet av separata trådar. Inte för att man medvetet vill gömma intressanta diskussioner utan för att man helt enkelt inte ser det som en frågeställning viktig not att skapa en tråd om. Jag tror inte att de som skriver i evighetstrådarna tänker att, det här är så intressant att jag borde göra en tråd av det, men det kommer jag inte att göra eftersom jag vill ha den fortsatt gömd i VGV tex.

Så då blir det ett dödläge, de som inte läser evighetstrådarna och därför missar de intressanta diskussionerna där kan inte starta trådar eftersom de inte ser diskussionen. De som är aktiva och diskuterar intressanta ämnen anser inte att de är tillräckligt intressanta för att starta en separat tråd om det.
Om man har en frågeställning som man vill ta upp i chattråden, det kan vara allt från hur man gör marmelad till om alla som jobbar inom ett visst yrke är idioter, så bör man gå från att förstahandsvalet är att lägga det i chattråden, till att det i första hand bör vara en egen tråd.

Gör det inte svårare än vad det är, helt enkelt! Är det tillräckligt intressant för att alls skriva, så kan det ha en egen tråd ;)
 
Förklara för mig...
Ni vill inte att det ska ses som en skyddad verkstad.
Men ändå är det där det känns tryggt att skriva om känsliga saker.
Jag får inte ihop den ekvationen...

Jag vill nog inte bli inkluderad i 'ni' om det även är riktat mot mig, utan jag talar enbart för mig själv. Skillnaden, enligt mig, är att i en tråd som VGV tråden så drunknar enskilda inlägg och behandlas på samma informella nivå som när man pratar under en fika bland vänner/bekanta/medarbetare/whatever, och att ställa sig inför samma grupp och hålla ett anförande om något som jag delvis nämnde i förbifarten under fikan.
 
Om man har en frågeställning som man vill ta upp i chattråden, det kan vara allt från hur man gör marmelad till om alla som jobbar inom ett visst yrke är idioter, så bör man gå från att förstahandsvalet är att lägga det i chattråden, till att det i första hand bör vara en egen tråd.

Gör det inte svårare än vad det är, helt enkelt! Är det tillräckligt intressant för att alls skriva, så kan det ha en egen tråd ;)

Men ärligt, egentligen, var mina tånaglar tillräckligt för att meritera en egen tråd?
 
Men ärligt, egentligen, var mina tånaglar tillräckligt för att meritera en egen tråd?
absolut!
Det kanske är flera som har samma problem, som kan hjälpa varandra att hitta en bra lösning.
Sen vet man aldrig i förväg om en tråd blir 4 kommentarer eller 40 sidor lång, men det är inte heller kriteriet för vad som är ett tillräckligt intressant ämne...

Chansen att ni hittar varandra är ju betydligt större om tråden ligger på öppet forum, med egen trådstart, än om den ligger gömd i en chattråd med begränsat antal deltagare...
 
Men de som vill att det ska göras i större utsträckning än det görs idag är moderatorer och användare som inte läser eller skriver i allmänna trådar. Rent logiskt, varför skulle användare i de sk 'slutna' om de är så slutna starta nya trådar i större utsträckning än vad som görs idag. Så istället är de moderatorer/Gunnar som gör det med det obehag som följer med det.
Det är här pudelns kärna ligger.
Så länge en stor andel av diskussionerna förs insprängt i chattrådar, så syns de inte för den stora massan av bukes besökare. För en utomstående ser det ut att vara ett rätt dött forum, eftersom det är få trådar som hålls aktuella. Chattråden, är en av dem.
Om fler nya ämnen startas utanför chattrådarna, alternativt bryts ut ur dem, så syns det bättre för alla besökare att det är ett aktivt, levande forum. Och jag tror att de flesta av oss här vill att Bukefalos ska vara ett aktivt levande forum.
Därför vill vi, som sagt, att det startas fler trådar och att färre diskussionsämnen avhandlas i chattrådar.
Och - det blir bättre för alla parter, mer begripligt och snyggare trådstarter, om trådarna skapas nya direkt än om moderatorerna ska bryta ut dem. För utbrytningarna kommer fortsätta så länge diskussioner förs i chattrådarna.
 
Förklara för mig...
Ni vill inte att det ska ses som en skyddad verkstad.
Men ändå är det där det känns tryggt att skriva om känsliga saker.
Jag får inte ihop den ekvationen...
Jag tror att det beror lite på hur man tänker när man skriver helt enkelt, för att ta ett helt påhittat exempel; Jag skriver i en chattråd "Jag är så ledsen för en god vän har dött", då skriver jag det för att uttrycka vad jag känner just nu och har ingen som helst tanke på att det ska bli en diskussion. Men kommentaren kanske utmynnar i en diskussion om dels hur man sörjer och hur man stöttar någon som sörjer, jag känner mig inte intresserad av att diskutera det just nu, jag har fullt upp med min egen sorg och hamnar väldigt mycket i "skottgluggen" om det skulle brytas ut till en egen tråd.
Nej jag har ingen god vän som har dött nyligen så ingen behöver beklaga mig. ;) Men hade jag vilja diskutera sorg och sorgearbete i ett senare skede så hade jag kanske skrivit en helt annan inledning och frågeställning och det hade inte stått mig själv så nära.

Jag är rätt övertygad om att de flesta håller med om att det är bra om intressanta diskussioner blir synliga, problemet här är att det har blivit en väldigt infekterad diskussion, personer har känt sig utpekade som mobbare trots att deras egen känsla är att de själva inte känner sig bekväma på forumet och därför inte vågar skriva egna trådar. Att få ett inlägg kanske skrivet i en ledsen stund i en snacktråd som start och därmed ständigt synlig så länge tråden är aktiv, trots att man själv inte är med i diskussionen kan kännas jobbigt. Jag tror att man behöver ha förståelse för det.
 
Jag tror att det beror lite på hur man tänker när man skriver helt enkelt, för att ta ett helt påhittat exempel; Jag skriver i en chattråd "Jag är så ledsen för en god vän har dött", då skriver jag det för att uttrycka vad jag känner just nu och har ingen som helst tanke på att det ska bli en diskussion. Men kommentaren kanske utmynnar i en diskussion om dels hur man sörjer och hur man stöttar någon som sörjer, jag känner mig inte intresserad av att diskutera det just nu, jag har fullt upp med min egen sorg och hamnar väldigt mycket i "skottgluggen" om det skulle brytas ut till en egen tråd.
Nej jag har ingen god vän som har dött nyligen så ingen behöver beklaga mig. ;) Men hade jag vilja diskutera sorg och sorgearbete i ett senare skede så hade jag kanske skrivit en helt annan inledning och frågeställning och det hade inte stått mig själv så nära.

Jag är rätt övertygad om att de flesta håller med om att det är bra om intressanta diskussioner blir synliga, problemet här är att det har blivit en väldigt infekterad diskussion, personer har känt sig utpekade som mobbare trots att deras egen känsla är att de själva inte känner sig bekväma på forumet och därför inte vågar skriva egna trådar. Att få ett inlägg kanske skrivet i en ledsen stund i en snacktråd som start och därmed ständigt synlig så länge tråden är aktiv, trots att man själv inte är med i diskussionen kan kännas jobbigt. Jag tror att man behöver ha förståelse för det.
Jag tänker som så att även om det blir en diskussion av ditt inlägg så får vi alla hjälpas åt att starta nya trådar?
Jag tänker att det är förståeligt att det inte är av intresse för dig, men det hindrar ju ingen annan att starta en tråd "jag hamnade i en diskussion om det här i vgv- tråden och vill ha lite mer input, vad tycker ni?" Precis som det faktiskt har gjorts emellanåt, bara alltför sällan. :)
Jag är alldeles för kass på att starta egna trådar då jag känner mig "ansvarig" och är här väldigt sporadiskt. Har jag fått svar på min fråga och kommit tillbaka två dagar senare så har tråden kanske utvecklats åt ett annat håll.
Men ska definitivt försöka mig på att göra det, har därför startat en tråd på "Hem och Hobby" eftersom jag funderar på vilken typ av kakel att sätta i köket. :D
 
Jag tänker som så att även om det blir en diskussion av ditt inlägg så får vi alla hjälpas åt att starta nya trådar?
Jag tänker att det är förståeligt att det inte är av intresse för dig, men det hindrar ju ingen annan att starta en tråd "jag hamnade i en diskussion om det här i vgv- tråden och vill ha lite mer input, vad tycker ni?" Precis som det faktiskt har gjorts emellanåt, bara alltför sällan. :)
Jag är alldeles för kass på att starta egna trådar då jag känner mig "ansvarig" och är här väldigt sporadiskt. Har jag fått svar på min fråga och kommit tillbaka två dagar senare så har tråden kanske utvecklats åt ett annat håll.
Men ska definitivt försöka mig på att göra det, har därför startat en tråd på "Hem och Hobby" eftersom jag funderar på vilken typ av kakel att sätta i köket. :D
Absolut! :) Min känsla är att det egentligen inte är någon som är emot att diskussionerna ska synas, sen är det en definitionsfråga om vad som faktiskt är ett diskussionsämne och det kan nog debatteras i många sidor. :D
Grundfrågan var/är hur nya trådar bör brytas ut om det uppstår en intressant sidodiskussion och där menar jag att det behövs mer fingertoppskänsla och en förståelse för att människor upplever saker på olika sätt.
Sen vet jag av erfarenhet att det är tidvis tungt att vara moderator på bukefalos och att det skulle kräva mer än vad moddarna faktiskt orkar i längden. Jag valde att kliva av eftersom mitt irl och buke tillsammans blev mer än jag orkade. Det tror jag också att många behöver ha med sig att moddarna är inte mer än människor de heller och de kan också må dåligt eller ha dåliga dagar.
 
Absolut! :) Min känsla är att det egentligen inte är någon som är emot att diskussionerna ska synas, sen är det en definitionsfråga om vad som faktiskt är ett diskussionsämne och det kan nog debatteras i många sidor. :D
Grundfrågan var/är hur nya trådar bör brytas ut om det uppstår en intressant sidodiskussion och där menar jag att det behövs mer fingertoppskänsla och en förståelse för att människor upplever saker på olika sätt.
Sen vet jag av erfarenhet att det är tidvis tungt att vara moderator på bukefalos och att det skulle kräva mer än vad moddarna faktiskt orkar i längden. Jag valde att kliva av eftersom mitt irl och buke tillsammans blev mer än jag orkade. Det tror jag också att många behöver ha med sig att moddarna är inte mer än människor de heller och de kan också må dåligt eller ha dåliga dagar.
Jag är inne på samma spår, har full förståelse för att man inte vill starta en tråd om ett känsligt ämne, trots att allt man skriver här inne är öppet för allmänheten. Man kanske inte heller vill "sno" någon annans ämne genom att starta en tråd när diskussionen är i rullning.

Men eftersom vi behöver ett levande forum för att det ska fortsätta finnas så tror jag att det diskuteras och vänds på det i denna tråden gör att "acceptansen" för att starta en tråd om någon annans ämne och att fler små trådar behövs gör att det är något fler kommer ha i bakhuvudet. Följaktligen kommer det göra att forumet ser mer levande ut. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 182
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
635
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 068
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp