Bukefalos 28 år!

Inte gömma allt bland tusentals inlägg under intetsägande rubrik - Utbruten från Vad gör jag o mina bukevänner?

Jag är inne på samma spår, har full förståelse för att man inte vill starta en tråd om ett känsligt ämne, trots att allt man skriver här inne är öppet för allmänheten. Man kanske inte heller vill "sno" någon annans ämne genom att starta en tråd när diskussionen är i rullning.

Men eftersom vi behöver ett levande forum för att det ska fortsätta finnas så tror jag att det diskuteras och vänds på det i denna tråden gör att "acceptansen" för att starta en tråd om någon annans ämne och att fler små trådar behövs gör att det är något fler kommer ha i bakhuvudet. Följaktligen kommer det göra att forumet ser mer levande ut. :)

Det tror jag skulle kunna bli en riktig win-win situation, faktiskt! Skulle användare se att deras ämne ändå var intressant nog att någon annan skulle ta det vidare till en egen tråd och skapa diskussion tror jag att de kanske skulle se mer positivt på att ta chansen att våga posta själv i framtiden. :)
 
Iofs har jag nog startat Bukes mest onödiga tråd någonsin, hur klipper man tånaglar som är av samma konsistens som hästhovar. Det skulle antagligen ha varit mycket bättre i VGV.
Mer ett allmänt svar tror jag.
Fast varför skulle den vara onödig? Antingen väcker ett ämne diskussion eller också gör det inte det, det är väl bara att slänga ut betet och se om någon nappar. Om inte annat är det kanske någon som googlar och hittar din tråd - det är ju så nytt folk hittar hit kan jag tänka. Att någon googlar random ämne och så dyker Buke upp.

En del av charmen med just Buke är ju att man kan diskutera allt från tånaglar, till blå micorvågsugnar, mask i magen, politik och genus och djurhantering - och att bredden i kunskap och intressen är så stor!
Det vore himla synd att begrava allt detta i en serie evighetstrådar.
 
Det känns som folk tror att man måste driva sin tråd och att det finns ett kvalitetskrav på på trådstarter.

Jag är definitivt en av dem som tänker så om mig själv, dock så förväntar jag mig inte att andra måste skriva på en särskild nivå eller vara fastkedjad vid tråden: det räcker med att förstå vad som avses. :D
 
Det känns som folk tror att man måste driva sin tråd och att det finns ett kvalitetskrav på på trådstarter.
Jag tänkte faktiskt exakt samma sak, det händer faktiskt relativt ofta att en trådstartas, diskussionen tar en jäkla fart, TS anser sig ha fått svar eller har inget att tillägga utan "gillar" (bekräftar) en del inlägg men uppmanas återkomma.
Ibland har man fått svar, eller så blir jargongen sådan att diskussionen blev för svår eller vass och man väljer att backa.

Det är trots allt många här som är akademiker och ofta kräver källa, på gott och ont såklart då det ibland kan vara högst relevant. Men samtidigt som någon annan skrev då kan det påvisa ens kunskapsluckor på ett sätt som gör det genant.
 
Förklara för mig...
Ni vill inte att det ska ses som en skyddad verkstad.
Men ändå är det där det känns tryggt att skriva om känsliga saker.
Jag får inte ihop den ekvationen...
Men det är ju ingen skyddad verkstad eftersom alla kan läsa det. Det som gör att det känns lite skyddat är att det försvinner i mängden. Jag vet inte hur jag ska förklara det bättre än så.

Edit: Nu när jag läst ikapp så beskrev @Snurrfian det betydligt bättre än vad jag gjorde!
 
Om man har en frågeställning som man vill ta upp i chattråden, det kan vara allt från hur man gör marmelad till om alla som jobbar inom ett visst yrke är idioter, så bör man gå från att förstahandsvalet är att lägga det i chattråden, till att det i första hand bör vara en egen tråd.

Gör det inte svårare än vad det är, helt enkelt! Är det tillräckligt intressant för att alls skriva, så kan det ha en egen tråd ;)

Så om jag skriver att jag sovit i tio timmar och att det är varmt ute så bör det generera en egen tråd? Känns som att mer ointressant än så blir det inte.
 
Men ska jag starta en tråd om frysar på balkonger för att jag har accepterat reglerna på Buke?
Du har har godkänt att det inte är du som äger det du skriver utan att moderatorerna kan moderera enligt eget godtycke så ja ett inlägg av om frysar kan både tas bort, slåss ihop med en annan tråd eller brytas ut, allt enligt reglerna alla godkänt.
 
det finns ingen mall som fungerar för alla människor

Sen vet jag inte om jag tycker det är fullt jämförbart med att höja rösten i en okänd folksamling.

För att använda mig själv som exempel: Jag personligen har inga som helst problem med att ha avvikande åsikter och framföra dem på möten eller konferenser. Jag kan vara både obekväm och tydlig...
Men i ett "nytt kompisgäng", där alla andra känner varandra och jag kommer ny. OM jag ens försöker närma mig gruppen så är det väldigt försiktigt och knäpptyst. Det krävs nästan att jag aktivt tvingas in i gemenskapen för att jag ska börja ta för mig där. Det beror på hur livet format mig.
Och det är två vitt skilda situationer, som jag ser det.
Det var ju det jag skrev att det säkert inte är lika för alla, var mest en inflikelse. Det där med färjan var bara ett exempel, ett annat bättre exempel för mig kan vara att sätta sig i fikarummet på ett företag och fika med dom, prata och hänga med i samtalen. Har fikat i olika fikarum på olika företag, om vi nu ska jämföra buke's VGV till ett fika rum.
Vi har alla våra styrkor och svagheter, jag håller fortfarande på och lär mig det här med formulering i text (har mycket lättare att prata, men då har man förvisso hjälp av kroppsspråk, tonläge osv), texten är under ständig utveckling.

"Den dag då jag anser att jag kan allt, eller anser att jag inte kan bli bättre, är jag färdig. För en färdig människa förlorar snart förmågan att lära - och därmed möjligheten att utvecklas." - Magnus Carlson
 
Kollade just på några förstasidor.

Barn: 11 evighetstrådar av totalt 20
Hund: 9 evighetstrådar av 20
Allmänt: 5 evighetstrådar av 20 :up:

Den som råkar hitta till Buke och Allmänt i dag får en hel del intressanta ämnen att välja mellan och stanna kvar på sidan för. :)
 
Så om jag skriver att jag sovit i tio timmar och att det är varmt ute så bör det generera en egen tråd? Känns som att mer ointressant än så blir det inte.
Jag tänker så här, att skriva att man sovit i tio timmar är dels ingen frågeställning utan ett konstaterande.
Hade du skrivit, "oj, idag har jag sovit i tio timmar, hur många timmar brukar ni sova?" Så kan det vara läge att starta en ny tråd. :)
 
Men inget löser sig ju för att de som inte känner sig helt ok med att starta nya trådar ska blir tvingade. Anledningen att man inte vill starta trådar i många fall är ju just pga klimatet. Största sannolikhet kommer de personerna bara lämna, man kan inte tvinga folk att bli bekväma med något.

Jag tycker också det är lite tråkigt att intressanta ämnen göms i evighetstrådarna, men jag har ju faktiskt ett val. Jag kan följa trådarna och hoppas på intressanta ämnen eller låta bli. Ingen är bannad från att gå in och kolla.

Visst har moderator ett ansvar i att se till att god ton hålls, MEN det största ansvaret har ju vi, som skriver, som väljer vilken ton vi ska ha på forumet.
Jag tycker det har varit lite löjligt hur folk beter sig på internet, få skulle ''disskutera'' på den nivån de gör här irl, hoppas jag.
 
Jag tänker så här, att skriva att man sovit i tio timmar är dels ingen frågeställning utan ett konstaterande.
Hade du skrivit, "oj, idag har jag sovit i tio timmar, hur många timmar brukar ni sova?" Så kan det vara läge att starta en ny tråd. :)

Fast nu har jag fått ett konstaterande utbrutet till en egen tråd. Det var inget hemligt eller genant någonstans men kändes konstigt att mer eller mindre få en reprimand för att jag konstaterade något som någon annan tyckte var intressant.
 
Jag tänker så här, att skriva att man sovit i tio timmar är dels ingen frågeställning utan ett konstaterande.
Hade du skrivit, "oj, idag har jag sovit i tio timmar, hur många timmar brukar ni sova?" Så kan det vara läge att starta en ny tråd. :)
Vi kan väl ändå inte skapa trådar om sådant?
Idag åt jag mackor vad åt ni?
Jag tvättade idag när tvättade ni?

DÅ tror jag buke förlorar.
 
Vi kan väl ändå inte skapa trådar om sådant?
Idag åt jag mackor vad åt ni?
Jag tvättade idag när tvättade ni?

DÅ tror jag buke förlorar.
Om man skapar en tråd som är ointressant, så dör tråden eller hur? Så egentligen spelar det ingen roll om man råkar skapa en ointressant tråd.
Sedan har ju mod (kanske det var @ameo kommer inte ihåg längre) gett exempel på "snackinlägg" som platsar i evighetstrådarna och inlägg som mer förtjänar en egen tråd. :) Det borde inte vara otydligt längre efter alla dessa inlägg. :)
 
Jag tycker att vi kan pröva att skriva alla inlägg i en enda gigantisk mammuttråd, och sedan får moderatorerna nysta upp i vilka olika trådar som skulle skapats för stunden.

Jag tror vi kommer bli överraskade av resultatet, och att den positiva spiral som därefter följer kommer suga upp användare från andra forum, såsom Familjeliv, Flashback och Forthoj.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 618
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 363
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 009
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp