Bukefalos 28 år!

Inte kört på över ett år + ny vagn

Presto

Trådstartare
Behöver bolla lite tankar. Jag körde in min ponny när hon var 13år (hon är 19 nu), allt gick jättebra. Hon älskar att bli körd. Men av olika anledningar har jag inte kunnat köra henne alls det senaste året, vilket är jättetrist. När jag har kört henne har det för det mesta varit på grusvägar, då det blev för skumpigt i paddocken (trots att ponnyn hellre vill det) för vagnen hade ingen fjädring.

Nu har jag flyttat ponnyn och här kommer jag ha möjlighet att köra henne i både paddock och ridhus dagligen. Men hur gör jag nu?

Har länge funderat på att köpa en ny vagn och en ny sele. Selen ska ha en French collar, vilket ponnyn aldrig haft innan. Vagnen står mellan http://www.driveout.se/gig-016-k/37-0 och http://www.driveout.se/gig-016-l/31-0 och http://www.driveout.se/gig-016-l/32-0. (är dom två sista samma?)


Saken är den att jag tänkte börja med att tömköra ponnyn i några veckor (hon är inte tömkörd något sen hon började dra vagn) innan jag kopplar på vagnen igen. Jag hade tänkt ha den gamla selen och den gamla vagnen i början. Men idag tänkte jag, varför? Jag kan väl lika gärna köpa den nya selen och vagnen nu? Hur stor skillnad kan det vara för hästen? Jag tömkör i den nya selen och sen tar det lugnt (vilket jag skulle gjort oavsett) när vi spänner för henne första gången. Kan tillägga att den gamla rockarden är en mer vanlig och billigare variant med typ moppedäck.

Vad tycker ni? Har ni åsikter om vagnarna jag funderar på att köpa (eller en iaf)? Hur tycker ni jag ska vänja henne vid vagn igen? Bra tömkörningsövningar (känner mig som en nybörjare igen)? Alla andra kommentarer är också välkomna ;)
 
Sv: Inte kört på över ett år + ny vagn

Min cob är inte körd sedan 2007. I år har hon dragit två olika vagnar med två olika selar. Under synnerligen kompetent övervakning. Hon har dock inte ens viftat på ett öra.

Men om det känns bäst för dig, så du får en bra magkänsla, så skulle jag använda de gamla grejerna först. Och sen tömköra ngn gång med nya selen.

Mitt nyinkörda russ kommer dra ny vagn med ny sele nästa gång. Vi går dock tillbaka några steg i utbildningen först. Men hon är ju helt färsk.

Hon är inkörd med en 016l tror jag. Fin vagn :)
 
Senast ändrad:
Sv: Inte kört på över ett år + ny vagn

Det är fina vagnar. Mellan 2 och 3 skiljer spårvidden, på den första kan man också välja mellan olika spårvidder i en drop-meny där. Om du vill tävla och/eller ha betydligt högre andrahandsvärde ska du välja minst 125 cm spårvidd.

Om du har långa ben så bör du försöka provsitta vagnen innan du bestämmer dig, för jag vill minnas att det inte var jättegott om plats för dem.

Mina hästar bryr sig inte nämnvärt om vilken vagn eller sele man kör med, men det kan väl finnas mer känsliga individer... Men har den inte körts på ett år så får man väl ta det lugnt i början och vänja in grejerna oavsett vilken utrustning man väljer.
 
Sv: Inte kört på över ett år + ny vagn

I 016L är där inte någon vidare bra plats för benen, jag har åkt i en. Kusken sitter bra med en kuskkil, men groomen sitter inget vidare. Jag är bara 1.60 lång, men upplevde ändå att jag hade knäna vid hakan.
 
Sv: Inte kört på över ett år + ny vagn

Alla vagnarna är fina vagnar i bra kvalité. 016 L är inte så liten i sätet som ovanstående tycker är min åsikt, men man sitter bäst med kuskkil som kusk, som passagerare blir det lite mindre plats för benen, men absolut ingen fara, utan helt ok. 016 K är lite större i sittdelen med lite mer plats för benen för den som är lång.
Om du ändå har tänkt att köpa ny vagn så tycker jag att du lika gärna kan satsa på ny sele också samtidigt. (I alla fall om du har en sele av enklare typ eller en loksele, för en sådan passar inte så bra i hop med denna typ a vagn).
Då vet du att du får grejor som passar ihop, något som många inte alltid tänker på vid selköp...
 
Sv: Inte kört på över ett år + ny vagn

Tack alla! Kan tillägga att jag har en b-ponny på 118cm.

Jag ska inte tävla, men tycker ändå det är bra med en rejäl vagn och som något skrev är andrahandsvärdet betydligt högre med godkända mått. Jag är 163cm och behöver inte jätteutrymme, men när man ändå ska köpa en ny vagn så... Blir nog en 016L men de bredare hjulen. Är inte jättestor skillnad mellan vagnarna vad jag ser, men jag tycker L var mycket snyggare än K.

Tömkörde ponnyn idag och hon var helt underbar, lyssnade jättebra, tror inte det blir några problem att köra på den nya vagnen direkt, tror jag gör det.

Selen vill jag dels byta för vi har gjort lite "påhittade" lösningar med svängeln och draglinorna och så. Tänker att det blir bäst att byta ut allt på en gång, så jag slipper anpassa den gamla selen till den nya vagnen för att sedan ändå köpa en ny sele. Den gamla selen har t.ex. inga snabbspännen för skacklarna eller öppningsbar svanskappa.
 

Liknande trådar

Körning Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd. Nu vill jag...
2
Svar
26
· Visningar
5 516
Senast: Maléne
·
Körning Jag är väl allmänt omotiverad just nu, men det känns inge kul med körningen nu.. Jag renoverade upp min gamla roslagsrockard (10år...
Svar
3
· Visningar
1 233
Senast: kolblakkur
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 620
Senast: _L_
·
Körning I´m back!! Så här blew det... Lille skenkulan (se tidigare tråd) är "pensionerad" från körning, men en ny liten shettis har...
Svar
11
· Visningar
1 511
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp