Inte lös i skogen men på tomten?

Sv: Inte lös i skogen men på tomten?

Jakt är en sak, att låta hundar störa det vilda djurlivet under pågående föryngring är en annan sak.

Bara för att det förekommer att ägare kan gå både ansvarsfria och skadefria från att deras hundar dödar vilt innebär väl inte det att det ska ses som "okej" för allmänheten att skita i lagen och låta sina hundar störa vilt under pågående föryngring eller att inte göra vad de kan för att förhindra att så sker :confused:

Hur FASEN kan du läsa in att jag tycker det är ok att "skita i lagen" genom att jag ifrågasätter hur mycket man som hundägare skall behöva göra för att få ha sina egna djur i sin egen inhägnade trädgård!! :mad:

Skall alla hundägare med trädgård ha 180 cm stängsel med hönsnät längst ner och el-trådar utvändigt för att det skall vara okej?!

För ett 130 cm stängsel är ju på INTET VIS något hinder för vare sej ett rådjur eller en hund som vill ut/in!! :grin:

/Swat

*kl*

någon som vet hur stor tomt man får hägna in med tanke på allemansrätten? jag har letat lite i miljöbalken men hittar inget där. står det kanske i PBL? jag har ett vagt minne att man inte får sätta något högt staket som hindrar människor från att röra sig i skog och mark, utan möjlighet att ta sig genom förutom allra närmast huset. men hur nära är det i meter?

Trevlig som vanligt ser jag.. :love: :bump: :banana:

Jag skrev inte att 130 cm är en garant för att rådjuren inte kommer in, men det är vad jag har hägnat in min tomt med och inte en enda gång har vare sig rådjur eller räven hoppat in på tomten. De går på utsidan av nätet året om.

Cilla: Sin egen trädgårdtomt kan du hägna in med vilket stängsel du vill om det inte finns någon lokal regel för stakethöjd (kan finnas i bostadsområden ibland) Däremot får man nog inte hägna in skogsmark med hundnät/viltstängsel hur som helst och har man stängt för djur med ex.vis vilt/rovdjursstängsel så måste man ha ett flertal grindar för genomgång.

I alla fall var det så när vi stängde in våra marker för att hålla björnen borta från fåren.

jo men hur stor trädgårdstomt får man ha? t ex om du har köpt en fastighet på ett visst antal ha, så får du väl inte utvidga din trädgård så att den innefattar all din mark? även om du skulle odla gräs och och plantera några äppelträd så att det såg mer "trädgårdsaktigt" ut? reglerna är ju olika hårda beroende på om det är en strandnära tomt eller ej, och säkert också om det är en jordbruks- eller skogsfastighet, men finns det någon gräns som säger att "såhär stor trädgård får du ha"?

Jag skulle ju kunna utvidga min trädgård ner på lägdan och hägna in rubbet med samma nät som jag har, men då måste jag också ha grindar i det så att allmänheten kan gå igenom, komma åt att fiska i ån osv.

Som tomt räknas området närmast boningshuset och med det skulle jag tippa på att det avses en normalstor villatomt.

ja men det är ju precis det jag menar ;). att du får inte smälla upp ett högt staket utan att ha grindar eller andra anordningar som gör att folk kan ta sig igenom utom på tomten närmast huset. då var min fråga hur stor areal man får hägna in utan att ha sådana anordningar? som i TS väns fall. är 4 000 kvm en normalstor villatomt?

Bara ett påpekande... att hundarna inte ska stör vilt handlar inte om jägarna, utan om viltet. Att låta hundar störa och hetsa viltet är djurplågeri.

Det vet jag väl men vart har jag skrivit då så att man skulle kunna tro att jag inte respekterar och accepterar vilda djur?

Kom på nu var det är för hund tjejen har det är en Akita.

Tror det är lite olika beroende på område, var i landet man bor, om man bor i bebyggt område eller ute på vischan vad som räknas som normalstor tomt, men jag tvivlar på att alla 4000 kvm räknas in i "området närmast huset" faktiskt.

ja men det är ju precis det jag menar ;). att du får inte smälla upp ett högt staket utan att ha grindar eller andra anordningar som gör att folk kan ta sig igenom utom på tomten närmast huset. då var min fråga hur stor areal man får hägna in utan att ha sådana anordningar? som i TS väns fall. är 4 000 kvm en normalstor villatomt?

Min vän har typ 3000 kvm så det är en ganska normal tomt här runt omkring annars ligger tomterna på 1000-2000 kvm. Men jag vet de runt här som har 4000 kvm också tomt så jag kan tycka att man borde få hägna in så stort

Det beror lite på tomtens utformning. Ligger den så att ett staket skulle spärra en naturlig gångväg för allmänheten så skulle det nog behövas grindar. Ligger tomten däremot så att allmänheten inte har något intresse av att uppehålla sig på marken så kan du ha ett större område inhägnat. Allt är relativt.

Vad gäller miljöbalken så ska det avgöras från fall till fall vad som är lämpligt. I ett fall kan 1000 kvm vara för stort medan det i andra fall är helt ok att hägna in 4000 kvm. Beror på situation och var tomten är belägen. Normalt sett så är det ofta så att man ser ca 50 meter från huset som gräns för "normal" villatomt, men det varierar kraftigt. Finns en del domar som man kan roa sig med att läsa om man vill.

Det beror lite på tomtens utformning. Ligger den så att ett staket skulle spärra en naturlig gångväg för allmänheten så skulle det nog behövas grindar. Ligger tomten däremot så att allmänheten inte har något intresse av att uppehålla sig på marken så kan du ha ett större område inhägnat. Allt är relativt.

Vad gäller miljöbalken så ska det avgöras från fall till fall vad som är lämpligt. I ett fall kan 1000 kvm vara för stort medan det i andra fall är helt ok att hägna in 4000 kvm. Beror på situation och var tomten är belägen. Normalt sett så är det ofta så att man ser ca 50 meter från huset som gräns för "normal" villatomt, men det varierar kraftigt. Finns en del domar som man kan roa sig med att läsa om man vill.

Japp och sedan finns det allmänhet som anser att de har rätt att uppehålla sig någonstans på de 2 metrarna som är mellan huset och garaget. :D Vilket min gamla tik som var dumsnäll snabbt ändra på.

Men för att vara allvarlig så verkar det avra så mycket regler man ska ha koll på vad sjutton det en gäller. :crazy: Man får ju fullt upp att kolla regler.

Om det handlar om att inte driva/störa vilt så borde jag alltså åtalas för att jag jagar bort rådjur o älgar från mina rabatter m m på min egen tomt?

Jag bokstavligen driver/jagar ut djuren från tomten...
Tycker att älgar i synnerhet är riktigt obehagliga att ha inpå knuten.

Tja, det beror lite på som sagt. Var går gränsen för "förhindras att driva/störa vilt"? På egen mark kan du ju alltid hävda att hunden används till jakt (under jakttid) lite oavsett ras. Däremot så är det ju tveksamt om hunden får störa vilt bara för att det råkar vara en tomt. Var går gränsen för tomt i så fall?

Som lagen ser ut idag finns som sagt inga kryphål "bara för att det är en tomt" - utan den gäller så fort hunden är utomhus. Har man inte inkallning ska den inte vara lös - lina eller inte. Många jakthundar är i koppel året om just för att de inte går att ha lösa förutom vid jakt just på grund av det här.

Fast som hundägare - som i alla andra sammanhang - så kommer man oerhört långt med vanligt sunt förnuft och normalt hänsynstagande!

Strikt lagligt så får hundar inte förfölja vilt i några andra sammanhang än vid jakt!
Om en kanin dock skuttar in i min inhägnade trädgård, där dina hundar befinner sej så har JAG svårt att se att jag brustit i min hundhållning!

/Swat

Du är ju knappast en hund som jagar/förföljer/ströjer viltet i hög hastighet :confused:

Så du anser på fullt allvar att du själv bryter mot jaktlagen när dina hundvalpar skuttar efter en sädesärla i trädgården på sommaren?!

/Swat

Jag hoppas att jag inte sårade dig - men jag ville bara göra påpekandet, eftersom min uppfattning är att djurskyddsaspekten ofta glöms bort.

Jag är inte upprörd över att hundar jagar ut rådjur från normala villatomter med normala villastaket - rådjuret kommer ju ganska lätt undan utan att få med sig hunden... detta trots lagen och trots att jag är en rabiat "håll rätt på din hund"-person. Som Swat påpekat brukar det inte heller leda till någon påföljd.

Senast ändrad:

Du är rolig du:D

OM de skulle komma in rådjur på min gård och hundarna "schasade" iväg dem så skulle jag inte känna mig som en dålig hundägare för det. Jag jagar dock hellre iväg dem själv eftersom jag inte VILL att mina hundar ska förfölja vilt. Tycker att det får vara lite rim och reson med kraven på oss hundägare. Mina hundar går även fortsättningsvis lösa på min tomt.....

Jag hoppas att jag inte sårade dig - men jag ville bara göra påpekandet, eftersom min uppfattning är att djurskyddsaspekten ofta glöms bort.

Jag är inte speciellt upprörd över att hundar jagar ut rådjur från normala villatomter med normala villastaket - rådjuret kommer ju ganska lätt undan utan att få med sig hunden... detta trots lagen och trots att jag är en rabiat "håll rätt på din hund"-person

Nej!

Funderade bara på om jag någonstans skrivit så man kunde tro att jag sket i djuren. Tycker det är viktigt att bevara, vårda och visa hänsyn till våra vilda djur också

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 233
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar... 2
Svar
32
· Visningar
2 345
Senast: Sporthorse
·
Övr. Hund Hej! Vi funderar på att skaffa en stående eller stötande fågelhund. Det är endast min sambo som kommer att jaga med den, medan jag...
Svar
4
· Visningar
3 226
Övr. Hund Jag har en vän/kompis som har 100 % pli på sin hund vad det gäller vilt. Jag har sett det själv när ett rådjur hoppar upp en meter från... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka