Inte lös i skogen men på tomten?

Sv: Inte lös i skogen men på tomten?

Nä men om nu tomten är låt säga 30 meter bred, så är det varken lång sträcka eller så hög hastighet det är fråga om för en hund heller, om den nu driver ut viltet ut över staketet, bort från tomten.

Så för viltet kan inte obehaget vara mycket annorlunda, om det är jag eller hunden som driver ut den från tomten. Alltså bör ju mitt avlägsnande av vilt från min tomt likställas med olaga jakt precis som när min hund gör samma sak på samma lilla tomt.

Även om jag går på 2 ben, inte skäller och inte är lika snabb som hunden så stör jag ju viltet.

Härnäst får man väl inte sitta i trädgården, det kan ju hindra och störa nåt vilt djur som hemskt gärna skulle velat komma innnanför mitt staket och äta av nån av mina växter eller bara vandra över just min gräsplätt...

Kort sagt, min tomt är min tomt. Mitt hem är min borg.
Jag vill inte ha vilda djur på min tomt.
Men jag vill ha mina hundar på min tomt, det är liksom därför jag köpt hus med tomt och inte bor i lägenhet.
Viltet får maka på sig och hålla sig utanför mitt staket.

Du är ju knappast en hund som jagar/förföljer/ströjer viltet i hög hastighet :confused:

Vi diskuterar i den här tråden vad hundar får och inte får enligt jaktlagen.

Om du vill flaxa omkring och skrämma rådjur på din tomt eller inte regleras däremot inte på samma sätt som vad det gäller hunden.

Vill du inte ha djur i din trädgård, så får du hägna dem ute. Plättlätt!

Det är helt okej att du jagar rådjuren så länge du inte tänker fånga eller döda dem. Då går jaktlagstiftningen in. Det hela handlar ytterst om uppsåt.

Sen kan jag tycka att vissa villaägare har en väl rabiat inställning vad gäller rådjur och vilt i trädgården. Vad gör väl det om de äter en tulpan eller två? Vackra att se på är de hur som helst. Har en granne som tycker att jag ska ta ihjäl räven som springer i området bara för att hennes katter ska slippa risken att bli kvällsmat. Lösningen är för mig enklare än så (åtminstone eftersom vi bor i en stockholmsförort) - låt inte katten gå ut. Lika dant. Plantera tulpaner i kruka om det är så hemskt att de blir uppätna. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 233
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar... 2
Svar
32
· Visningar
2 345
Senast: Sporthorse
·
Övr. Hund Hej! Vi funderar på att skaffa en stående eller stötande fågelhund. Det är endast min sambo som kommer att jaga med den, medan jag...
Svar
4
· Visningar
3 226
Övr. Hund Jag har en vän/kompis som har 100 % pli på sin hund vad det gäller vilt. Jag har sett det själv när ett rådjur hoppar upp en meter från... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka