Inte lös i skogen men på tomten?

Mysaan

Trådstartare
I dag på klubben kom vi att diskutera hundar som drar på rådjur osv. Som alla vet så får inte hundarna gå lösa i skogen vid denna årstid eftersom blandannat rådjuren ska till att föda snart.

En som är med i gruppen har en stor tomt på ca 4000 kvm. Bra stängels runt så hunden inte kan ta sig ut. Nu hade det fallit sig som så att i några dagar så har rådjuren tagit sig in på tomten var på hunden jagat dem till gränsen.

Då säger vår instruktör och en av jägarna som är med i gruppen att om hunden agerar på det sättet får man inte ens ha dem lösa på tomten! Jag såg ut så här: :eek:

Så stämmer detta verkligen? OM min hund jagar rådjur och katter på vår tomt men slutar vid tomtgränsen får inte min hund vara lös på vår tomt då?

Sv: Inte lös i skogen men på tomten?

Hmmm, jag vet att bruks/sällskapshundar aldrig får driva vilt, det är ett brott mot jaktlagen.

Sen om du har en jakthund och har jakträtt på din mark, så är det väl en sak.

Hoppas Gnist letar sig in på tråden, hon borde veta.

Hmmm, jag vet att bruks/sällskapshundar aldrig får driva vilt, det är ett brott mot jaktlagen.

Sen om du har en jakthund och har jakträtt på din mark, så är det väl en sak.

Hoppas Gnist letar sig in på tråden, hon borde veta.

Men gäller detta även på ens egna lilla tomt på 3000kvm mitt inne i en by. Tomten är stakad så hunden inte kan rymma. LÅter mycket märkligt i mina öron. Man kan tycka att på ens egna tomt borde hunden få vara lös.

Hoppas också att Gnist letar sig in så får vi se. Jag vet att alla jägare här omkring tycker att det är OK att hunden driver rådjur på tomten oavsett om det är jakthund eller inte och hur som är det inte årstid för jakthundar heller att driva vilt

Rent krasst så är det så att om hunden driver vilt på tomten under icke-jakttid så ska den vara kopplad. Spelar ingen roll att rådjuren hoppat in på tomten eller att den är inhägnad. Sen är det en annan femma huruvida det anmäls eller hur allvarligt det ses på. Men jaktlagen och annan lagstiftning som sådan lämnar inga kryphål i det här fallet.. Katter är en annan sak - det är tamdjur.

Det skulle alltså betyda att en hund som jagar iväg andra djur från sin egen tomt aldrig någonsin ska kunna gå lös ens på sin egen tomt.

Men detta gäller ju faktiskt inte bara under jakt tider. En icke jakt hund får ju inte driva vilt under jakttider heller

Alltså jag har full förståelse för att hundarna inte får ränna omkring hur de vill i skogen men på sin egna tomt tycker jag det låter märkligt. Då har man i princip aldrig någon möjlighet att öva inkallning utan att hunden är i långlina heller ju. Och min hund är tillräckligt smart för att fatta när hon är i lina och inte.

Hmmm ja ja jag tycker bara synd om dem som drabbas och inte kan ha hudnen lös på sin egna tomt.

Senast ändrad:

Tja, det beror lite på som sagt. Var går gränsen för "förhindras att driva/störa vilt"? På egen mark kan du ju alltid hävda att hunden används till jakt (under jakttid) lite oavsett ras. Däremot så är det ju tveksamt om hunden får störa vilt bara för att det råkar vara en tomt. Var går gränsen för tomt i så fall?

Som lagen ser ut idag finns som sagt inga kryphål "bara för att det är en tomt" - utan den gäller så fort hunden är utomhus. Har man inte inkallning ska den inte vara lös - lina eller inte. Många jakthundar är i koppel året om just för att de inte går att ha lösa förutom vid jakt just på grund av det här.

Så rätt så!

Och som mycket riktigt påpekats så får hundar av annan sort (brukshund, sällskapshund, vinthund, älghund osv.) än långsamdrivande jakthundar aldrig driva just rådjur enligt jaktlagen.

Går rådjur på tomten får man INTE ha hunden lös där och på så vis ge den möjlighet att jaga rådjuren.

Okej!

Så alternativet då är i princip att man får bygga ett högre staket som rådjuren inte kan ta sig över för att kunna ha sin hund lös på sin egen tomt?

Tänkte även lägga in svaret på ett argt PM här så jag kan förklarar för fler.
I pm:et så fick jag frågan om jag inte hade förståelse för vilda djur och jägare. SEdan stod det en hel del onödigt hårda och elaka ord och i slutet stod det att de var fler som undrade. Så för att underlätta så svarar jag här.

Jo jag har absolut förståelse för vilda djur. Därav hade jag blandannat inte i min hund lös i vintras. Trost att hon inte går på vilt utan hellre vallar hästar så med den snömängd som var tog jag inga risker eftersom rådjuren drog sig in mot byn i större utsträckning än innan.

Nej jag har inte förståelse för jägaren i din mening att jag inte för mitt liv kan begripa glädjen och nöjet av att trampa runt i skogen en hel dag och bli blöt, kall och svettig i en salig blandning. MEN detta betyder inte att jag inte respekterar jägarna och deras områden de jagar i tex. rider jag aldrig där jag vet att jakt bedrivs utan kollar vart jag kan röra mig både med hunden och hästen utan att störa för jägarna.

Ja.

Och har du fått oförskämda/elaka pm så meddela detta till Gunnar!

Tack för svaren i denna tråden.

Gnist och ni andra som vet hur högt behöver staketet vara för att inte rådjuren ska ta sig över/in på hennes tomt. Hon är ganska ledsen nu eftersom de högg ganska duktigt på henne när vi var på klubben om detta. Och jag måste ärligt säga att jag trodde ens egna tomt var fredad. Vilket den alltså inte är.

Mitt ligger på runt 130 cm och här passerar rådjuren på utsidan nätet. Inte en gång har de hoppat in.

Mitt ligger på runt 130 cm och här passerar rådjuren på utsidan nätet. Inte en gång har de hoppat in.

Tack för svaret! Hon har bara typ 50 cm nu. Ska berätta det för henne så hon slipper bli ledsen.

Fast jag har 110 cm och här kliver rådjuren fram och tillbaka utan minsta problem.

Rådjuren har dessutom blivit så härdade att de stannar i trädgården även när jag släpper ut hundarna! Så att jag först måste alltså själv gå ut och "skrata iväg dem" innan jag kan släppa ut hundarna.

Tack och lov börjar det ju nu att spira lite överallt, så jag hoppas att stora fyrbetna djur innanför staketet snart enbart skall vara hundar.

/Swat

Kan hon inte testa att lära hunden att skvallra på viltet istället för att sätta av efter det? Om hunden vänder och kommer till matte i samma sekund som den ser vilt så kan ingen säga att den har jagat det, och viltet ifråga brukar packa sig därifrån i maklig takt .

Jag har ingen aning om hon kan träna in det tror det akn bli svårt då det är en laika hon har eller Nej förresten inte laika men någon hund som var nästan likadan som laika

Senast ändrad:

Tänk lite "viltstängsel vid E4:an". Problemet kan bli att man kan åka på att man måste ha tillstånd för så höga staket. En annan variant är tjock och hög häck. Tuja växer fort och är tålig.

Bara ett påpekande... att hundarna inte ska stör vilt handlar inte om jägarna, utan om viltet. Att låta hundar störa och hetsa viltet är djurplågeri.

Att tänka på är att även på lägdor, dikeskanter osv kan det finnas djur som boar/häckar och får ungar, så att ha hunden i koppel (eller i sin omedelbara närhet och under kontroll) under det vilda livets föryngring gäller inte bara i skogen :)

Jaktlagen är inte så enkel om man inte jagar själv och alla kan ju inte veta allt, men jag tycker det är onödigt av din väns klubbkamrater att hoppa på henne för att hon inte visste att hundar inte får störa vilt även på den egna tomten.

Ett tips kan ju vara att hon hägnar in en större rastgård på en del av tomten med så pass högt nät att rådjuren kan ta sig in där och så får hunden vara i de rastgården.

Fast även om lagens mening med jakt är gällande även inne i den egna trädgården så känner jag inte till ett enda fall där någon dömts för jaktbrott om hunden skadat ett vilt inne i den egna inhägnade trädgården!

Känner till ett flertal fall där hundar skadat/dödat vilt i trädgården utan någon som helst rättslig åtgärd/efterspel trots att polisen informerats!
(Detta har dock handlat om "normala" villaträdgårdar på max några tusen kvm. Inga stora parker på 10' eller fler kvadrat.)

Självklart bör dessa händelser förebyggas så mycket det bara går, men hur noga vi än är som hundägare så kan olyckan vara framme!

/Swat

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 233
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar... 2
Svar
32
· Visningar
2 345
Senast: Sporthorse
·
Övr. Hund Hej! Vi funderar på att skaffa en stående eller stötande fågelhund. Det är endast min sambo som kommer att jaga med den, medan jag...
Svar
4
· Visningar
3 226
Övr. Hund Jag har en vän/kompis som har 100 % pli på sin hund vad det gäller vilt. Jag har sett det själv när ett rådjur hoppar upp en meter från... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka