Inte min vårdcentral

Bukefalos 30 år!

Hazel

Trådstartare
För ett par veckor sedan fick jag ett sms att jag skulle logga in på Capio för ett meddelande. Det är över 10 år sedan jag haft med Capio att göra så jag antog det va spam och struntade i det. Sen hände det en gång till vilket jag struntade i och idag fick jag en påminnelse om "mitt besök hos capio" jag är som sagt inte listad där, dom bemötte mig fruktansvärt där och jag har verkligen sett till att inte ens använda en annan capio klinik sen dess. Jag satte igång en chatt och då använder man ju Bank Id , trotts detta säger sköterskan att jag varit listad hos dom sen 2024! jag säger till henne att det har jag självklart inte varit och då säger hon surt att jag ska "får logga in på 1177och lista om dig" nu bytte jag till en annan vc för en vecka sen (inte Capio!!) så jag ju säker på att jag inte skulle va listad där men kollade och självklart är jag inte listad hos Capio. Det som känns extra obehagligt tycker jag är att dom verkar veta att jag har högt blodtryck, vilket jag inte hade när jag gick hos dom men jag har det nu och denna kallelsen va för för det, så om dom har mig "listad" sen 2024 så har dom alltså min journal? jag tycker det känns extremt obehagligt att en privat vårdkedja kan sitta och läsa min journal pga en påhittad listning

Såg nu på 1177 att jag har 2 bokade tider till dom. Jag och brukar inte alls bli upprörd över sånt här men detta gör mig väldigt illa till mods

Senast ändrad:
För ett par veckor sedan fick jag ett sms att jag skulle logga in på Capio för ett meddelande. Det är över 10 år sedan jag haft med Capio att göra så jag antog det va spam och struntade i det. Sen hände det en gång till vilket jag struntade i och idag fick jag en påminnelse om "mitt besök hos capio" jag är som sagt inte listad där, dom bemötte mig fruktansvärt där och jag har verkligen sett till att inte ens använda en annan capio klinik sen dess. Jag satte igång en chatt och då använder man ju Bank Id , trotts detta säger sköterskan att jag varit listad hos dom sen 2024! jag säger till henne att det har jag självklart inte varit och då säger hon surt att jag ska "fixa det på 1177" nu bytte jag till en annan vc för en vecka sen (inte Capio!!) så jag ju säker på att jag inte skulle va listad där men kollade och självklart är jag inte listad hos Capio. Det som känns extra obehagligt tycker jag är att dom verkar veta att jag har högt blodtryck, vilket jag inte hade när jag gick hos dom men jag har det nu och denna kallelsen va för för det, så om dom har mig "listad" sen 2024 så har dom alltså min journal? jag tycker det känns extremt obehagligt att en privat vårdkedja kan sitta och läsa min journal pga en påhittad listning
Det skulle jag anmäla som en personuppgiftsincident. De verkar ha gett sig själva tillgång till uppgifter de inte borde ha.

https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/filtersida/

Hade det var Kry eller liknande hade jag förstått det mer, men det är inte så att du någon gång har sökt vård via en app? Kry hade en tendens att lista över alla som sökte via app när deras egen vc inte hade tid och så där och plötsligt insåg de att de var listade på Kry istället. Det är inte någon du sökt via Capio app 2024?

Be att få ut din journal därifrån för det första så ser du lite var de fått informationen ifrån.

Hade det var Kry eller liknande hade jag förstått det mer, men det är inte så att du någon gång har sökt vård via en app? Kry hade en tendens att lista över alla som sökte via app när deras egen vc inte hade tid och så där och plötsligt insåg de att de var listade på Kry istället. Det är inte någon du sökt via Capio app 2024?

Be att få ut din journal därifrån för det första så ser du lite var de fått informationen ifrån.

Jag har gått igenom lite anteckningar på 1177. Jag har aldrig sökt via en app, förra året blev jag opererad, detta va tydligen via Capio (vilket jag inte visste förrän nu) men det är alltså en akut operation, ingen situation där jag kan bli listad? och detta händer 2025 inte 2024. 2022 är sista kontakten från Capio jag hittar, då ringer min gamla läkare mig och frågar om blodprover och jag meddelar honom på telefon att jag har bytt vårdcentral

Vet du om det går att få fram var man har varit listad och när utan att gå igenom alla anteckningar? under min vårdcentral står bara där jag är listad nu inte tidigare

För ett par veckor sedan fick jag ett sms att jag skulle logga in på Capio för ett meddelande. Det är över 10 år sedan jag haft med Capio att göra så jag antog det va spam och struntade i det. Sen hände det en gång till vilket jag struntade i och idag fick jag en påminnelse om "mitt besök hos capio" jag är som sagt inte listad där, dom bemötte mig fruktansvärt där och jag har verkligen sett till att inte ens använda en annan capio klinik sen dess. Jag satte igång en chatt och då använder man ju Bank Id , trotts detta säger sköterskan att jag varit listad hos dom sen 2024! jag säger till henne att det har jag självklart inte varit och då säger hon surt att jag ska "får logga in på 1177och lista om dig" nu bytte jag till en annan vc för en vecka sen (inte Capio!!) så jag ju säker på att jag inte skulle va listad där men kollade och självklart är jag inte listad hos Capio. Det som känns extra obehagligt tycker jag är att dom verkar veta att jag har högt blodtryck, vilket jag inte hade när jag gick hos dom men jag har det nu och denna kallelsen va för för det, så om dom har mig "listad" sen 2024 så har dom alltså min journal? jag tycker det känns extremt obehagligt att en privat vårdkedja kan sitta och läsa min journal pga en påhittad listning

Såg nu på 1177 att jag har 2 bokade tider till dom. Jag och brukar inte alls bli upprörd över sånt här men detta gör mig väldigt illa till mods
Du har inte flyttat då? Då brukar man bli automatiskt listad på närmaste VC och behöver aktivt ändra listningen själv.

Du har inte flyttat då? Då brukar man bli automatiskt listad på närmaste VC och behöver aktivt ändra listningen själv.

Jag har flyttat men då skulle jag snarare blivit listad på en annan än Capio. Den som dom nu påstår jag är listad på igen ligger i Skåne, jag flyttade från ett ställe i Blekinge till ett annat ställe i Blekinge 2016

Jag har haft fel om tiden i mitt första inlägg men såhär ser det ut typ

i slutet på 2022 ringer läkaren från Capio och jag meddelar honom att jag har bytt vårdcentral (capio i skåne)
Början på 2023 är min första kontakt med min nya vårdcentral (Blekinge)
2024 när dom påstår jag bytt tillbaka finns inga möten eller telefonkontakt med Capio, istället är jag under utredning för hjärtfel på Thoraxcentrum i Blekinge, det finns inga vårdkontakter i Skåne under 2024 och jag är förutom på Thorax på min nya vårdcentral.
2025 i augusti blir jag akut opererad på centralsjukhuset i Kristianstad som tydligen går under Capio, jag tror inte dom listar om en för en akut operation?
slutet på augusti är jag tillbaka på min listade vårdcentral i Blekinge
2026 Augusti byter jag vårdcentral igen inom samma stad i Blekinge. Ingen av dom är under Capio

Capio säger jag listat mig hos dom 2024-11-13 det finns inga kontakter alls med dom efter 2022. Dom har sedan bokat in 2 tider för mig nu i september 2026

Vet du om det går att få fram var man har varit listad och när utan att gå igenom alla anteckningar? under min vårdcentral står bara där jag är listad nu inte tidigare
Det borde väl finnas någon administrativ personal på regionen med ansvarar för listningssystemet som kan få fram uppgifter?
Sannolikt borde det också finnas någon typ av log eller registrering i systemet som indikerar vad som varit "inputen" till att listningen ska ändras och varifrån den kommit.
Jag hade testat att ringa växeln eller maila till deras huvudadress för att fråga vem det är man ska ha kontakt med.

Den Capiovårdcental som nu har bokat tider och påstår att du är listad, är det samma vårdcentral som där du var listad förut?

I vår region finns det något som heter 'Vårdvalsenheten' som hanterar listningarna på vårdcentralerna. De kanske kan se din historik?

Jag har flyttat men då skulle jag snarare blivit listad på en annan än Capio. Den som dom nu påstår jag är listad på igen ligger i Skåne, jag flyttade från ett ställe i Blekinge till ett annat ställe i Blekinge 2016

Jag har haft fel om tiden i mitt första inlägg men såhär ser det ut typ

i slutet på 2022 ringer läkaren från Capio och jag meddelar honom att jag har bytt vårdcentral (capio i skåne)
Början på 2023 är min första kontakt med min nya vårdcentral (Blekinge)
2024 när dom påstår jag bytt tillbaka finns inga möten eller telefonkontakt med Capio, istället är jag under utredning för hjärtfel på Thoraxcentrum i Blekinge, det finns inga vårdkontakter i Skåne under 2024 och jag är förutom på Thorax på min nya vårdcentral.
2025 i augusti blir jag akut opererad på centralsjukhuset i Kristianstad som tydligen går under Capio, jag tror inte dom listar om en för en akut operation?
slutet på augusti är jag tillbaka på min listade vårdcentral i Blekinge
2026 Augusti byter jag vårdcentral igen inom samma stad i Blekinge. Ingen av dom är under Capio

Capio säger jag listat mig hos dom 2024-11-13 det finns inga kontakter alls med dom efter 2022. Dom har sedan bokat in 2 tider för mig nu i september 2026
Någon som uppgett/hört fel personnummer till/i receptionen. Och så har de inte kollat leg...?

Någon som uppgett/hört fel personnummer till/i receptionen. Och så har de inte kollat leg...?

Jag funderade på om de strulat till det internt hos sig själva? Att det är någon annan som listade sig hos dem 2024 som de skulle kalla nu.

Om det är så så känns det som ett ännu större personligt intrång tycker jag. Dom har alltså kommit åt mina journaler för att dom hört fel eller blandat ihop mig med någon annan? jag brukar bara engångtillgång när jag skickar in om nya recept på min egen vårdcentral tex

Tiden dom hade bokat in på torsdag va för övrigt fastande blodprov och urinprov för blodtryck påstår dom

Om det är så så känns det som ett ännu större personligt intrång tycker jag. Dom har alltså kommit åt mina journaler för att dom hört fel eller blandat ihop mig med någon annan? jag brukar bara engångtillgång när jag skickar in om nya recept på min egen vårdcentral tex

Ja alltså jag menade verkligen att det var en godtagbar anledning! Funderade mest kring vad som skulle kunna ha hänt

Tiden dom hade bokat in på torsdag va för övrigt fastande blodprov och urinprov för blodtryck påstår dom

Är det prover som du brukade göra regelbundet när du var listad hos dem? Jag men annars är det ju ännu mer märkligt att de helt random bokar in prover på en person som inte bett om det (även om du vore listad där).

Är det prover som du brukade göra regelbundet när du var listad hos dem? Jag men annars är det ju ännu mer märkligt att de helt random bokar in prover på en person som inte bett om det (även om du vore listad där).

Det finns anteckning om att jag har högt blodtryck 2021. Jag har aldrig gjort dessa proverna hos dom dock och även om dom påstår att jag är listad hos dom 2024 har dom ju inte tagit mitt blodtryck sen 2021

Det finns inte heller någon anteckning om att jag pratat med dom idag, jag hoppas iaf det kommer in senare för det ska inte kunna smusslas undan att jag påpekat allt detta och bett dom ta bort att dom kan läsa min journal

Liknande trådar

• Vilket ansvar ligger på föräldrar
  • Överreaktion? -samtalskontakt
  • Skaffa kontaktlinser
  • Söka vård?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat