Inte Shakespeare och inte Richard III under parkeringen (Ulvlek)

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Myrten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 922
  • Visningar Visningar 14 873

Bukefalos 30 år!

Lägger in en färglagd lista.

DL1 21:00
00:34 Blacksmithfarm röstar på LenaH
18:25 Ceta röstar på qitis
18:46 Emtherlia röstar på Madalisto
18:53 Sryoqwe röstar på Niyama
18:55 bollen_ röstar på Blacksmithfarm
19:01 Elo röstar på Ceta
20:51 fio röstar på bollen
20:55 Madalitso röstar på LenaH

20:56 LenaH röstar på bollen_
20:58 Niyama röstar på Madalitso
20:59 Mirtai röstar på fio
20:59 Qitis röstar på Sryoqwe
21:00 LenaH ändrar röst till Madalitso
21:00 Hedinn röstar på Sryoqwe

Madalitso 3
LenaH 2
Sryoqwe 2
qitis 1
Niyama 1
Blacksmithfarm 1
Ceta 1
Fio 1

Med hintletarglasögonen på så hittade jag denna möjligheten:

Fast jag tycker nog inte det är en orimlig tanke? Det är ju bara en som faktiskt har valt, men den hade ju ingen aning om att det också skulle bli den obligatoriska frågan (förutsätter jag, eftersom frågan kom senare i tråden). Det är ju inte nödvändigtvis så att ledarvargen själv skrivit er som svar på frågan, men om en majoritet väljer er är det ju ändå nånstans rätt statistiskt sannolikt att ni/nån av er kan vara i lyan?

Sen kan ju såklart självaste ledarvargen ha valt helt annorlunda. Men som en förstadagsteori tycker jag ändå det är en av de bättre.
Mitt färglagda - med tanke på exemplet i trådstarten så skullendet inte vara omöjligt att hedinn lite fint hintar om att hon är ledarvargen som har valt sin lya här.
Bra poäng att ledarvargen inte visste att det skulle bli den obligatoriska frågan och att valet därigenom skulle nagelfaras redan nu! :up:

Jamen exakt, jag tänkte helt ärligt att det var lite osjysst mot ulvarna att ha det som obligatorisk fråga när jag läste den... :p Det är ju en sak att välja lya, men hade det varit jag hade jag nog valt annorlunda om jag visste innan att det skulle bli en fråga på det, mot om jag bara "spontanvalde", eftersom den här diskussionen ändå kan säga en del... Visst att ledarvargen själv kan ljuga, och möjligt att ulvarna också gör det, men övriga har ju ingen anledning till att välja några de inte faktiskt skulle ha valt.

Såklart kan inte ledarvargen vetat att frågan skulle komma tänker jag ? men jag kan följa ditt resonemang , och jag säger inte att teorin är dålig för förstadsgsteori -jag har absolut både själv gett sämre och sett sämre från andra

Jag försöker bara tänka utanför boxen och få igång teoriandet :)
Tycker ändå att det är hög nivå på det för att vara första DL 👍
Och då har vi några inlägg som möjligen kan vara bekräftelse från lyamedlemmar att de sett vinken?
Men det är fler än LenaH och Qitis som kommenterar senare också.

Och jag insåg nu att jag glömt att det kanske är bättre för oss om lyan inte hittar sin ledare då det ökar chansen att de råkar käka den.
Andra sidan av myntet är ju att omnde redan fattar sånär det bättre för oss att också hitta ledaren så vi får lättare att se mönster.

Väljer ändå att posta detta när jag nu lagt tankekraft på det och hoppas att det i slutändan kan gagna oss goda.

Det gör inte att du ser godare ut? I teorin om dig som möjlig ledarvarg alltså.

Njae, det hade ju varit ett sjukt snyggt alibi som ledarvarg att ha spikat igen för en ulv men det skulle isf gjort det ännu svårare för lyan att hitta mig om så var fallet.
Som ledarvarg hade jag antagligen lagt en tidigare första röst (jag hade koll på 21), antagligen inte lagt en andraröst utan en udda och valt att spika igen för någon annan än en ulv när jag själv fått två röster.

Om nu inte alla med två röster var ulvar då... 🤔

Jag blir alltid extra intresserad när folk 'räddar sig själva'. Även om det är skit att åka ut först, så tror jag inte att LenaH är bybo. Hon ändrade sin röst för att förhindra lottning. Dvs en chans på 1 av 3 att åka ut. Å andra sidan ramlade de två rösterna på Sry in precis i samma vända som hon la sin tredjeröst, så chansen var i så fall 1 av 2 att åka ut. Vilket är betydligt dämre odds.

I absolut bästa (värsta?) Fall är LenaH ledarulven, eller tjuven, men Mada var bättre att offra (som enda andra med två röster).

LenaH skulle cokså kunna ha en god roll med egenskap ochatt det bara var tur att LenaH valde en ulv (för ingen info fanns i spelet så tidigt, eller hur?). Om LenaH är god med roll, så tror jag inte hon är Narr eller röstfifflare då hon kunnat vara mer anonym då och låtit rösterna ligga som de låg men varit säker på att inte åka ut. (Om jag nu fattat rollerna korrekt).

Hedinn lägger en sen andraröst på Sry, men å andra sidan så läggs första rösten på Sry mycket kort innan. Hedinn och Q skulle kunna sitta i lyan ihop och gjort upp att rösta på Sry för att öka chanserna för att Mada inte skulle åka ut. Iom att LenaHs röst kom in i samma veva och med kort tidsram fick de inte heller möjlighet att 'fixa' sina röster sen. I så fall hade lyan bestått av Hedinn, Q, Mada med LenaH som ledarvarg? Lite för snyggt för att vara sant, dock.

Många röster las de sista minutrarna, och det är ju troligt att man inte hunnit se rösterna precis innan/efter sin egna. Så jag vill gå igenom några av de sista rösterna tänker jag.

Mellan barn och jobba har jag inte hunnit vara inne (och glömde leken), så här kommer en panikröst, så kommer mer aktivtet sen.

Madalitso röstar på LenaH
För hon tog med fler än de 2 som krävdes i sitt svar på obligatoriska frågan och jag tänker att det kan vara en ulv som vill blanda många kollegor med goda så att kollegorna ska bli friade om Lena lynchas.
Madalitso, som vi vet var ond, hade glömt leken och röstade med en teori från dagen innan.

Jaha. JAg vill ju gärna lägga en andraröst för jag gillar inte lottning och även om jag gillar @Ceta s teori om statistiken så känns @qitis kanske lite väl uppenbar och jag tycker ju @bollen__ är lite feg kanske som röstar på @Blacksmithfarm utifrån den allra första rösten men mest är det ju så att om bollen trodde det var en hint från en ledare till en ulv så borde hon röstat på mig.

LenaH röstar på bollen_
LenaH s teori här har jag inga invändningar mot.

NIYAMA RÖSTAR PÅ MADALITSO
kan ej feta!

Hade några alternativ men tycker rösten på LenaH som just dök upp skaver. Hade redan reagerat på hennes ihärdiga frågande om rollen som jag inte ens minns vad den heter. Något kändes märkligt med det, särskilt som hon själv brukar ha väldigt twistade lekar.
Niyama hade det stressigt att få in rösten. Förstår teorin, jag gick igenom Madalitso efteråt och det var väldigt många frågor om kronan, i eftethand passar det in på att de kom från en ulv kan jag tänka. Min känsla säger att Niyamas radar är välkalibrerad.

Mirtai röstar på fio

För att jag inte riktigt hänger med i alla hennes inlägg om populära spelare som blivit valda eller knre

(Och för att jag missat dl och måste rösta)
Mirtai tolkar jsg som att hon inte riktigt är ikapp/ajour i leken.

Detta känns mest skumt för mig just nu bland mycket annat n
Så med lite tidsbrist inför dl och inte hunnit tänka så mycket mer
Qitis röstar på Sryoqwe
Missade att ta med vad q citerade så nu kommer jag inte ihåg exakt vad q reagerade på. Men q skrev iaf att hon missat DL-toden och behövde tänka snabbare...

Många kollegor?
Det känns skumt?
JAg skrev två och la sen till en som bonus men det var de två första jag valde.

LenaH ändrar röst till madagaskar för att jag inte tror helt på att man lägger en andraröst utan mer på fötterna. ;)
LenaH ändrar röst för att rädda sig(?)/Madalitso blev mer skum än bollen__(?).
Nu vet vi att bollen __ var god.
Inatt tänkte jag att detta pekade på att LenaH inte borde vara ledare - men tänkte inte på möjligheten att hon kan ha en viktigare ond roll än Madalitso och/eller helt enkelt väljer att alibirösta.
Madalitso var en av de få som funderade kring antal onda igår och hon landade nästan på 5st innan hon blev ifrågasatt och backade. Kan det vara så att de är många? Eller ville hon bsra sprida osäkerhet?

Och här satt jag och trodde DL var 21.30!

Jag kanske missar något, men tycker inte bollens resonemang var så märkligt som flera hävdar?
Men ser väl inget direkt märkligt i rösterna heller.

Hedinn röstar på Sryoqwe
För att jag tänker ändå att om ledarvargen fått tid att tänka till kan det vara en lämplig kandidat i lyan för att namnet är krångligt att skriva och folk röstar inte där då. :D

Hedinn lägger sista rösten för dagen, en andraröst på Sryoqwe, set mmr ut som en BoP och jag vet inte om hedinn visste att det var en andraröst när hon la den.

(Edit, stavfel)

Jag blir alltid extra intresserad när folk 'räddar sig själva'. Även om det är skit att åka ut först, så tror jag inte att LenaH är bybo. Hon ändrade sin röst för att förhindra lottning. Dvs en chans på 1 av 3 att åka ut. Å andra sidan ramlade de två rösterna på Sry in precis i samma vända som hon la sin tredjeröst, så chansen var i så fall 1 av 2 att åka ut. Vilket är betydligt dämre odds.

I absolut bästa (värsta?) Fall är LenaH ledarulven, eller tjuven, men Mada var bättre att offra (som enda andra med två röster).

LenaH skulle cokså kunna ha en god roll med egenskap ochatt det bara var tur att LenaH valde en ulv (för ingen info fanns i spelet så tidigt, eller hur?). Om LenaH är god med roll, så tror jag inte hon är Narr eller röstfifflare då hon kunnat vara mer anonym då och låtit rösterna ligga som de låg men varit säker på att inte åka ut. (Om jag nu fattat rollerna korrekt).

Hedinn lägger en sen andraröst på Sry, men å andra sidan så läggs första rösten på Sry mycket kort innan. Hedinn och Q skulle kunna sitta i lyan ihop och gjort upp att rösta på Sry för att öka chanserna för att Mada inte skulle åka ut. Iom att LenaHs röst kom in i samma veva och med kort tidsram fick de inte heller möjlighet att 'fixa' sina röster sen. I så fall hade lyan bestått av Hedinn, Q, Mada med LenaH som ledarvarg? Lite för snyggt för att vara sant, dock.

Eller så vill man bara vara med och leka eftersom det är typ ett år sedan sista leken var. Hade varit en annan sak om vi lekte var och varannan vecka som tidigare. Bara en tanke alltså.

Lägger in en färglagd lista.

DL1 21:00
00:34 Blacksmithfarm röstar på LenaH
18:25 Ceta röstar på qitis
18:46 Emtherlia röstar på Madalisto
18:53 Sryoqwe röstar på Niyama
18:55 bollen_ röstar på Blacksmithfarm
19:01 Elo röstar på Ceta
20:51 fio röstar på bollen
20:55 Madalitso röstar på LenaH

20:56 LenaH röstar på bollen_
20:58 Niyama röstar på Madalitso
20:59 Mirtai röstar på fio
20:59 Qitis röstar på Sryoqwe
21:00 LenaH ändrar röst till Madalitso
21:00 Hedinn röstar på Sryoqwe

Madalitso 3
LenaH 2
Sryoqwe 2
qitis 1
Niyama 1
Blacksmithfarm 1
Ceta 1
Fio 1

Jag väljer att för tillfället lägga LenaH åt sidan. Jag utesluter inte att hon kan sitta i lyan och att rösten på Mada var en alibiröst. Men hade hon inte ändrat hade det blivit lottning mellan 4 spelare = även om LenaH också är ond så fanns det teoretiskt 1-2 goda (bollen vet vi var god, Sryoqwe vet vi inget om än) som lotten kunde fallit på. Fio har en poäng i att det var länge sedan senaste leken och att det kan bidra till att man vill rädda sig kvar längre oavsett roll.
Sedan kom rösterna på Sryoqwe så sent att jag inte tror att LenaH såg dem - så då är vi nere på en tredjedels risk om det skulle vara så att Sryoqwe är god och LenaH är ond.

Nu har jag glömt vart jag var på väg med det här. :bag: Åtrerkommer.

Okej, dubbelkollade Qs motivering som inte riktigt kom med i min tidigare genomgång då den var en kommentar till citat i Qs inlägg.

Q reagerar på att Sryoqwe lägger en lätt förstadagsröst på Niyama baserat på en halvt som halvt skojinlägg av Niyama angående om Q behöver försvaras.

Q var som vanligt ute i sista sekund (även om hon, som många andra, missat att DL var 21:00 och inte 21:30) så det är väl egentligen svårt att lägga någon stor vikt vid rösten egentligen.

Och i vanlig ordning känner jag att jag sitter och hittar något jag tror kan vara misstänkt, men när jag börjar skriva mitt inlägg och fördjupar mig kring det så resonerar jag mig fram till att det lika gärna kan vara en god. Såatte...:p

Fast i dl1 tycker jag inte det är så konstigt. Antingen är du ond och du vill du hellre att en god åker ut. Eller så har du bara koll på din egen roll som god och det är bättre att en känd god(dvs du själv) blir kvar. En annan sak senare i leken när man har mer koll på andras roller.

Du tänker alltså att ledarvargen hellre ”säkert” offrade en ulv, än att chansa på en 50/50 ulv/god? Ledarvargen är ju inte viktigare än en ulv, sett till förmågor?

Riktigt skönt att starten blev så bra!

Vet inte riktigt vad som går att utläsa av första DL men det var många singelröster, som väntat.

Madaliso lägger den första andrarösten vilket är på @LenaH . Strax efter lägger @Niyama en andraröst som hamnar på Madaliso. Sist att lägga en andraröst är @Hedinn , hon lägger den på @Sryoqwe . @LenaH är den som lägger den enda tredjerösten och därmed får ut M. Hon röständrar för att hon tycker M är skum, inte för att rädda sig själv?

Just att lägga röst på någon som redan har en röst i DL1 säger väl något, sen är frågan om det säger ond eller god, så långt har jag inte kommit än i mina tankar. 😜

Jag fortsätter lite på mitt förra inlägg och har nog landat i att som ulv borde man väl inte lägga upp en kollega som första alternativ till att lynchas såsom @Niyama gjorde när hon valde att lägga sin röst på M.

@LenaH räddar sitt eget skinn och det hade nog de flesta gjort i den sitsen, men det säger tyvärr inget om ondhet/godhet.

@Hedinn röstade så sent att jag tycker det är svårt att utläsa något av rösten. Motiveringen var väl sådär😆 men svårt att kräva så mycket i DL1.

Har tänkt lite på kommentaren i inlägg 109 om att det var oschysst mot ulvarna att ha den obligatoriska frågan om just vilka som man hade valt som lya. Jag tänker att det hade man inte skrivit som ond, för det låter ju lite som att man hejar på de onda då. Men å andra sidan vill jag säga att Hedinn spelat spelet ofta och då kanske gör det oväntade just för att ”en ulv hade inte gjort så”.

Eller är det en hint till lyan om att hon är ledarvargen? En kommentar som kan passera som ”neutral” men likaväl kan vara en passning till lyan om att man är på deras sida?

Du tänker alltså att ledarvargen hellre ”säkert” offrade en ulv, än att chansa på en 50/50 ulv/god? Ledarvargen är ju inte viktigare än en ulv, sett till förmågor?
Jag håller med. Ledarvargen vet ju vilka de andra ulvarna är och vem som har specialförmågan. Enda rimliga i så fall är om det bara var uppe ulvar för lottning? Annars ser jag inte det rimliga i att rösta ut en ulv istället för en god? Om Lena nu är ledarvargen eller ulv vill säga.

Men när LenaH ändrade sin röst var Mada enda alternativet för att rädda sig själv. Det är ju bättre att spika igen för en ulv än att riskera att man själv eller ond kollega lynchas utan att man röstat där. Men, detta är kanske inte så typiskt LenaH.

Den enda vi vet var god är Bollen. @fio var den enda som röstade på bollen så jag har gått igenom hennes inlägg.

Hon skulle välja lite mer okända att ha i sin lya, ett argument jag ändå köper. Sen lite tramsinlägg, för att få upp antalet inlägg utan att föra jakten på ulvar framåt? Sen en del fortsatta tankar kring hur hon hade tänkt kring lyan och där landar hon även i sin röst mot bollen, kring hur ledarvargen hade tänkt.

Jag förstår bollens resonemang kring hur hon röstade så jag tycker att fios röst på bollen är väldigt svag. Eller röstade hon på bollen pga sin egen teori om hur ledarvargen hade valt medlemmar i lyan?

Nu blev det snurrigt men jag tycker fios inlägg är misstänksamma.

Och jag insåg nu att jag glömt att det kanske är bättre för oss om lyan inte hittar sin ledare då det ökar chansen att de råkar käka den.
Andra sidan av myntet är ju att omnde redan fattar sånär det bättre för oss att också hitta ledaren så vi får lättare att se mönster.

Väljer ändå att posta detta när jag nu lagt tankekraft på det och hoppas att det i slutändan kan gagna oss goda.
Oftast har ju ulvarna lättare att hitta ledaren ändå eftersom ledaren kan vända sig mer direkt till ulvarna. Men minns nån lek där nån (Q?) pekade ut den onda utanför lyan och lyan typ "jaha toppen tack 👍".
Njae, det hade ju varit ett sjukt snyggt alibi som ledarvarg att ha spikat igen för en ulv men det skulle isf gjort det ännu svårare för lyan att hitta mig om så var fallet.
Som ledarvarg hade jag antagligen lagt en tidigare första röst (jag hade koll på 21), antagligen inte lagt en andraröst utan en udda och valt att spika igen för någon annan än en ulv när jag själv fått två röster.

Om nu inte alla med två röster var ulvar då... 🤔
Du kanske blev irriterad av att ha vinkat till lyan men ändå röstade Mada på dig? :p Sen skulle jag inte kalla det sjukt snyggt, bara helt rimligt att försöka skaffa sig alibi när en ond ändå riskerar att åka.
Om LenaH är god med roll, så tror jag inte hon är Narr eller röstfifflare då hon kunnat vara mer anonym då och låtit rösterna ligga som de låg men varit säker på att inte åka ut. (Om jag nu fattat rollerna korrekt).
Tror hon skulle kunna ändra till den hon tyckte var skummast just då oavsett. Rösten i tråden räknas ju också och Hedinn hade inte röstat och nån mer kan ändra sent. Och stoppa lynch vill man väl undvika.
Fast varför skulle de vilja ha ut just Sry? Bollen, jag, Ceta hade ju redan en röst. Varför skulle de prata ihop sig om Sry?
Jag väljer att för tillfället lägga LenaH åt sidan. Jag utesluter inte att hon kan sitta i lyan och att rösten på Mada var en alibiröst.
Madas röst på LenaH gör det väl mer osannolikt iaf.

Emtherlia röstar på fio med anledning av att det var många inlägg kring hur hon hade resonerat som ulv och hennes svaga röst på bollen i DL1.

Men när LenaH ändrade sin röst var Mada enda alternativet för att rädda sig själv. Det är ju bättre att spika igen för en ulv än att riskera att man själv eller ond kollega lynchas utan att man röstat där. Men, detta är kanske inte så typiskt LenaH.
Jo, fast bollen hade ju två röster. LenaH ändrade från bollen till Mada. Hade hon inte ändrat hade det (i det läget) stått mellan bollen, LenaH och Madalitso (alltså inte 50/50 som @Elo skrev). Jag har svårt att se att en ond skulle ändra från att en god skulle kunna ryka till att säkert rösta ut en ond. Speciellt i egenskap av ledarvarg som då inte lyan har koll på.

Jo, fast bollen hade ju två röster. LenaH ändrade från bollen till Mada. Hade hon inte ändrat hade det (i det läget) stått mellan bollen, LenaH och Madalitso (alltså inte 50/50 som @Elo skrev). Jag har svårt att se att en ond skulle ändra från att en god skulle kunna ryka till att säkert rösta ut en ond. Speciellt i egenskap av ledarvarg som då inte lyan har koll på.

Jag ändrade fram och tillbaka mellan 1/2 och 1/3 hur många gånger som helst :cautious: . Skyller på febern....

Fast om LenaH är ond så var det 33% chans att få ut en god då, egentligen mindre med tanke på möjligheten att den goda spelaren kunde ha specialroll. Läget hade ju varit sämre än 50/50? Jag hade aldrig hoppats på tur då utan hellre hoppat på chansen till alibi, vilket jag tror du också hade gjort. Men är tveksam när det gäller LenaH.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Marknad i byn (Ulvlek)
  • Spelet om väljarna (ulvlek)
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12