Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

"Poffandet" är för övrigt ett tecken på att hästen har börjat bära sig med bägge bakbenen och börjar bli rakriktad. Häftig känsla, ungefär som att balansera på en badboll - och kräver lika mycket stabilitet och stillhet från ryttaren. Man liksom balanserar in hela hästen under sin kropp och så "poff" känns det som om den växer och blir en storlek större. Så gäller det att behålla det läget så länge som möjligt.

Rida lätt A-program med poffad häst, jo nog går det, men synd på så rara ärter. För fixar man att behålla poffet i mellan- och ökade gångarter så kan man förmodligen rida även de flesta svårare rörelser :d
 
HUR lösgör ni hästens länd och bäcken från marken?

Uppsuttna övningar är ganska värdelösa när hästen inte får ridas.

veterinären kollar hur pass rörlig hon är i bäckenet varje gång han är här och det blir bättre men är det JAG eller han som löser upp det?

Han kollar även länden men den har varit mkt svårare att få tag i, antar att det beror på ischias.

(Det jag gör är att tömköra i skogen i oländig terräng, tömkör på ridbanan med cavaletti, serpentiner, slalom etc. Jag har ännu inte klurat ut något bra sätt att ha henne mjukt ställd i insidan från marken men det tränar vi på så smått. Hon tömkörs i grimma och "fritt", dvs jag tar bara i tömmarna när jag vill något. Mkt övergångar skritt-trav med betoning på avslappning.)
 
Herregud!

Man ska inte lämna sadeln förstås, men man ska suga upp hästen i sin rumpa. Anal magnetism när den är som bäst.

Var får folk allt ifrån. "Anal magnetism när den är som bäst", det skall jag minnas nästa gång jag skall ut och rida.

"Nu kära väner skall ni få se prov på stor ridkonst; Anal magnetism i sin blomning." Och sedan skall jag tölta iväg med hästen fastsugen i.. Urk. :o

Jag tror jag dör! :rofl:

Vad jag vanligen utövar är en annan sorts magnetism, den som suger fast min blick i hästens öron. En märklig svårförklarlig dragningskraft som är mycket svår att motstå. Men jag har jobbat på det, genom att på långtur strutta runt med blicken på trädtopparna hos Tim. På kära gamla Skjóna, som efter timmar av trädtopps stirrande, och lätt nackspärr åstadkom förmodligen den bästa tölt jag lyckats med på henne. Det är svårt att spänna sig när man tittar upp i skyn, då trillar man av. Bra knep när hästen har en rumpa framför att följa. -Också en form av förstnämnda magnetism skulle jag tro. Men den är mest verksam på hästmular tack och lov. :D
 
Re: Herregud!

"kära gamla Skjóna" :love:
sluta upp med att framkalla saknadskänslor hos mig!
Vill ha Skjóna och hennes ridgjord här och kunna rida ut :love:
 
Re: Herregud!

Ja, tänk att man aldrig fattat det förut - först suger man upp hästen i rumpan och sen säger det POFF :rofl:!

Inte undra på att det kallas klinik ;) ;)...

mandalaki
 
Njae, bakbenen poffar inte ut bara sådär, det där med magen ingår ju i byggjobbet så att säga, man bygger sakta upp magen , dvs hästens hållning. visst tappar den fortfarande bakben då och då men inte så ostabilt som i början. Trot eller ej, efter ett tag så blir kniiipandet en normal tillvaro och man känner sig avslappnad i det, så även hästen. MMan har helt enkelt ändrat sin grundhållning ( tar ca 50 timmars kniipande)
Ibalnd händer det du säger att hästen försöker springa ifatt tappad balans men det är ryttarens grej att fånga upp den innan hästen måste springa ifatt den, därva att man över upp ryttarens balanssinne att uppfatta de allra minsta svagaste ändringar hos hästen och att med överlivet korrigera dessa.
 
*asgarvar* Just såna ridturer har jag haft många :-) Inte så vacker trav med koinslag, jäkligt vacker galopp pga fårinslag med inslag av grävskopa och grisepass i alla möjliga tempon på grund av allt möjligt men just som du säger, nånstans däremellen så poffar tölten fram bara man sitter lodrät och mjukar upp den och den tölten är trevlig, man behöver inte klydda så mkt utan bara åka .Kul att du tyckte så med :bump:
 
Absolut är det bra att lära hästen krumelurer och jag var jäkligt bra på krumelurer innan jag började lära mig SITTA sen insåg jag att när jag krumelurade så förföll hela min sits så att krumeluren inte blev mer än just en KRUMELUR inte till nytta för någon, snarare tvärtom.
Jag presterade öppna med rygglut och vidlutande ryttare och överböjd ( läs inte böjd alls) hals, slutor med dubbelvikt ryttare o.s.v. riktigt gräsligt, såg ut som vilken barrockamatör som helst fast utan stångbett :-)

Inte förrän nu klarar jag av att göra små krumelurer utan att förfalla, öppnor klarar jag inte de måste vara så otroligt små för att undvika att bogen ploppar ut.. Jag kan göra en tänkt öppna men tanken är svår att styra. Aldrig att jag trodde att marginalerna var så små. Det var mkt lättare att rida innan man börjader lägga märke till alla saker bogar har för sig.
Sluta är lättare att sitta kvar i av nån anledning?!??!?!
 
Menar ni alla som känner till detta, att man SPÄNNER sej, alla muskler i magen, men inte i rumpan?? Tar man stöd i stigbyglarna då?

Hur reagerar hästen när ryttaren är alldels spänd?? Hur andas man?? Hur funkar resten av kroppen när man sitter så?? :confused: :confused:

Jag är påverkad av centerad ridning, följsam, andas....Stanna med att spänna mag-rumpmuskler.

Lena
 
I övrigt så måste jag skratta åt er anala magnetism :-) För precis så är det ju faktiskt.
För att förbrylla er ännu mer så brukar en häst som aldrig tidigare BURIT sig korrekt när han behandlas av en stadig anal magnetism gå som om han skitit på sig ett par veckor:-). Ibland rör den sig även som en fyllehund.

Så slutsatsen är att anal magnetism ger bajsnödiga fyllehundar :-)
 
Vi använde inga stigbyglar så det fanns inga att ta stöd ifrån ;)
Men vi spände magen OCH rumpan! Rumpan slapp inte kan jag lova! Gissa om man hade träningsvärk :o och jag som inte tyckte vi red så länge alls!
 
Hehe, jag är inte bara envis, jag är dessutom otroligt envis, på gränsen till knäpp.
Fanatisk är nog rätt ord. Detta rojekt blir mer och mer intressant just för att folk påstår att det inte går :-).
Det finns nog inte så många mer än jag som är tillräckligt korkad för att ge sig på detta uppdrag :-)
Men, jag är stolt över att vara så :D

Jag håller med om att det går att få fram/finns hästar som tåler vilken ridning som helst, men de hästarna är för mig ganska tråkiga, oftast stela, lite ovilliga och oinspirerade. Jag vill ha hästar som hoppar jämnfota inför dagesn arbete och älskar sitt jobb, små atleter, roedo för jobb, men jag tror att det förmodligen finns massor av människor som uppskattar såna hästar och det förstår jag till fullo.
 
Aldrig att jag trodde att marginalerna var så små. Det var mkt lättare att rida innan man börjader lägga märke till alla saker bogar har för sig.
Marginalerna i ridning är alltid mycket små, för att inte till och med säga att de är obefintliga. Att hålla en häst i mittsträngen på grusvägen med bara sätet kan illustrera detta. Än slinker man till höger och än slinker man till vänster. Mitt på, är mest något som man passerar på vägen. Inga marginaler där inte.
 
Fanatisk är nog rätt ord. Detta rojekt blir mer och mer intressant just för att folk påstår att det inte går :-).
Jag tror inte på det, men jag skulle önska att det gick. Får du ihop den?

Men jag är helt övertygad om att det i vilket fall som helst är en stor nytta med projektet. Många är de ryttare som kommer att rida bättre av det, oavsett hur det går. Och det är ju kanske en sorts tilltro i alla fall?

Jag håller med om att det går att få fram/finns hästar som tåler vilken ridning som helst, men de hästarna är för mig ganska tråkiga, oftast stela, lite ovilliga och oinspirerade. Jag vill ha hästar som hoppar jämnfota inför dagesn arbete och älskar sitt jobb, små atleter, roedo för jobb,
Det finns hästar som är både och, det är den sortens hästar vi skall ha fram. Hästar som är på ett sätt som du och jag tycker är roligt och som håller för vad som helst.
 
Jag tror att du prioriterade fel den där fredagen.
Du borde ha varit med!

Vad du frågar går inte att beskriva, det måste visas. Och jag känner mig alldeles för oinsatt för att visa även om jag utför det för egen del. Du får be Djurjouren snällt!
 
På sätt och vis ja men hade jag INTE gjort det så hade jag stått med en häst utan svans som jag inte kunnat visa och eftersom i år är enda chansen att ens hoppas på diplom så...

Djurjouren finns ju kvar iaf, även om hon inte är HÄR :)
 
Nej, jag upplever inte att man spänner sig, snarare stabiliserar sitt mellangärde. Man ska inte behöva ta i så att man spricker, det håller ju inte i längden.

Det handlar mer om att hålla uppe sin kropp. Att räta ut sina sidor och lyfta upp sin bröstkorg så att man blir rak. Att lära sig att hålla sitt bäcken i rätt position. Det är en sits som är stabil, men inte helt statisk. Jämför mellangärdet hos en dansare. Balett är utmärkt för att lära sig att stabilisera mellangärdet och hålla det rakt.

Jag brukar be mina elever att lyfta solar plexus och försöka göra sig så lång som möjligt. Det är den känslan. Den mentala bilden är att man blir så lång att man nästan lättar och tar hästen med sig (ett mindre poetiskt uttryck för det där med anal magnetism :rofl: )

I undantagsfall om man ska räta ut en riktigt sned häst kan man dock få spänna magmusklerna en hel del för att motverka att den försöker skjuta en åt pipsvängen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 188
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 905
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 299
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp