Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Re: Ganska jobbigt.

ståpäls som i bra eller ståpäls som i dåligt?
Sover kroppsmedvetet genom att aldrig ligga i min favoritposition utan genom att alltid ligga axakt tvärtom när man väntar på att sömnen ska infinna sig. Jag insåg att här handlar det om att bryta vanor så jag började med de vanor som innbar att jag befann mig i samma ställning länge. Det tog några månader och nu sover jag hur som helst ( märker när jag vaknar). Mockning var en anna grej, har kusarna ut dygnet runt i liten hage ( ett hektar bara) så för att den ska förbli trevlig så måste den mockas ur varje dag och det gör jag från fel håll så istället för att det tar 20 minuter att mocka så tog det i början två timmar.......... Jag var som handikappad åt andra hållet men nu tar det bara 40 minuter efter ca 5 måanders övning) så det går framåt. :-)
 
Re: Ganska jobbigt.

Ett annat sätt att öva liksidighet på är att ramla av och slå i den starka sidans axel så man inte kan använda den utan MÅSTE begagna sig av den andra.

Märker en förbättrad koordination i vänster hand och arm jämfört med innan jag åkte av (har troligen en nervskada i axeln men den ska visst läka ut). Kanske inte det bästa sättet men det ger ju resultat.
 
Go for it

Då kan du ha det som ett augustiprojekt. Finns inga ursäkter. Jag har tränat att sitta upp från höger på mitt jättelika halvblod (1,60) hela sommaren och nu kan jag komma upp utan blodsmak. Träna även på att ta på byxorna med fel ben först (jag stoppade alltid i höger ben först), börja att gå i trappa med fel ben osv osv. Det finns MASSOR av gratis koordinationsövningar. En rak ryttare är väl det minsta hästen kan begära. :)
 
Re: Go for it

Å, bra tips! Har aldrig funderat på det, men jag börjar också alltid med ena benet när jag sätter på mig byxorna. :o
Däremot har jag suttit upp varannan gång från höger sida de senaste dryga året och numera går det automatiskt, så det går ju att öva upp även om det var jättesvårt i början. Att sitta AV på höger sida glömmer jag dock oftast bort, men nu skall jag gå in för det också.
Min förra häst var väldigt sned så jag ägnade större delen av ett år till att få henne rak igen, och det gick bra med mycket medveten rakriktnings- och liksidighetsträning, men hur lätt är det inte att glömma bort sig själv i sammanhanget... :crazy:
Ett annat rakriktningstips för människor är att byta mushand på datorn då och då, dvs flytta musen till vänstersidan. Väldigt avigt i början men det går också att träna upp och är första steget på en mycket användbar tvåhändighet! :cool:
 
Re: Djurjourens sits - testing, testing

Attans, gott folk - det här är superintressant!!!! :bow:

Testade faktiskt i går efter att ha låtit detta volta runt i medvetandet några dagar och nog för att det är en amatörmässigt hemmasnickrad variant, men ändå. Poffen och dansen kom faktist om än i minidoser!

Som jag tolkat det ska jag sluta påverka hästen så förbaskat mycket, och inskränka mig till diskreta inverkningar. Koncentrerade mig på MIG och hur jag agerade och lät hästen mera eller mindre sköta sitt. Mantrat var nått i stil med *stilla - solar plexus - spänn - rak*. Hade stumma muskler vid avsittandet, men en mycket glad pålle :)

Givetvis inser jag att det var just ett enskilt amatörmässigt försök, men jag tyckte ändå att jag kände en stor skillnad.

Det här tål garanterat att tänkas och tränas mera på, och här skall nu koordiantionsövas. Om nåt år har jag säkert bara 25.997 steg kvar att gå...

Kollade utdrag på en boksite ur boken "Balance in Movement" och det ser högintressant ut.

PS
Får jag vara mera om det blir nåt mera clinicande i sthlm?!
 
Spännande!

Vad roligt, Ang, att du hittade lite guldkorn! Du har helt rätt, du ska koncentrera dig på att bli stilla, rak och koordinerad. Det låter lätt, men är väldigt svårt. Och bli inte förvånad om hästen känns såsig i början, det är inte lätt för den heller att börja balansera om sig. Tänk på att om du med sitsen ber hästen höja ryggen, måste den få stöd i bettet. Den behöver en tältpinne i framändan att häva sig mot så att säga. Hästens rygg ska välvas som en tältduk mellan de två pinnarna bettet och bakbenen. (Du ska inte dra i bettet, bara ge ett mjukt stöd). Tänk dig när du ber hästen höja ryggen att du trillat ner i ett utedasshål och inte har handtag att dra dig upp med. Du måste häva dig upp ur hålet med muskler på baksidan lår och utsida/baksida rumpan. Det är lite samma teknik som lättridning.
 
Re: Go for it

det där med att gå i trappor med "fel" ben före ger massor! Jag var mkt mkt starkare i ena sidan förut, men det var en effektiv övning (naprapaten som sa till mig).
 
Re: Spännande!

Joda, jag märkte svårigheten.

Men min häst har nog svårt för såsigheten; det är en explosiv, samarbetsvillig och rasandes nyfiken individ - så det känns som om vi har ett större trassel med bådas vår koordination och att jobba i ett konstant tempo, än just såsigheten...

Det är dock otroligt roligt och intressant att få ännu en infallsvinkel till det här med ridkonst.
 
Re: Ganska jobbigt.

Visst skulle tråden kunna göra mycket nytta under "ridning" eller andra rubriker, men skulle jag flytta alla trådar som kan göra det blir det inte mycket kvar. Min policy är att ha högt i tak, folk måste kunna diskutera gångartsridning på islandshäst, specifika utrustningsfrågor etc utan att behöva fundera om tråden möjligen kan utvecklas i en riktning som passar bättre under andra rubriker. Har jag väl accepterat en tråd här ska det dessutom mycket till innan den flyttas.

En annan aspekt av var denna diskussion är lämplig är att utan islandsforumet här på Buke hade inte träffen som tråden behandlar inte existerat, en träff som vad jag förstår handlade om ridning i allmänhet och islandhstridning i synnerhet, i själva verket hade Djurjouren troligen inte ens ägt någon islandshäst utan detta forum. Det bästa sättet att döda framtida intressanta diskussioner är att ta bort den gemensamma plattformen, och sprida ut diskussionerna över andra lämpliga forum och endast behålla de som väldigt specifikt behandlar tölt, flygande pass och islandshästtävlingar. Resultatet kommer knappast bli fler intressanta diskussioner på andra forum utan att folk söker sig någon annanstans eller att diskussionen dör.

Med detta menar jag inte att allt som kan tänkas beröra islandshästar ska behandlas här, har man probem med tex bakdelsvändningar, foderstater eller hinderavstånd så finns det bättre forum. Det är ochså trevligt om folk som inte är hemma i islandshästvärden kommer och ger sina synpunkter, så länge diskussionerna ligger här så brukar ändå "aspekten" islandshäst genomsyra debatten.

Helena//Moderator
 
Re: Go for it

Men jag är ju redan JÄTTERAK, det är min häst som av nån mysko anledning blir mer och mer bananformad :smirk:...

Nä, jag skojade. Tack för bra tips, såna enkla grejer har jag aldrig ens tänkt på :).

mandalaki
 
Alltid hästens fel

Du har självklart rätt. Det ÄR hästens fel. Det är begåvade djur de dummingarna. Med mig låtsas hästen att han har svårt att galoppa i vänster varv. Med den andra ägaren har han inga problem. Och jag som är så rak och fin?!
 
Re: Alltid hästens fel

Det lustiga är att nyligen red jag två av Tims hästar, och den ena var banan åt samma håll som min :)! Av det drar jag slutsatsen att de flesta hästar faktiskt är bananformade åt det hållet. Eller att Tim också rider sina hästar på det sättet.

Sen påstod Tim att mitt vänsterben pekade rakt ut, och så fort hästen hörde det blev hon alldeles rak igen. Så det GÅR att lära dem!

Nej, jag ska inte tramsa i en sån bra diskussion, förlåt :bow:!

mandalaki
 
Re: Ganska jobbigt.

Superspännande diskussion!

En bra tankebild jag fått av Tim (angående sidvärtesrörelser egentligen, men är bra att tänka på i många situationer);

"Tänk på hästen som en amöba. För att hålla den på rakt spår måste du sitta precis rakt över den, sitter du snett glider den undan, flyttar du vikten bakåt halkar den framåt, lutar du dig framåt bromsar du den."

Fungerar särskilt bra på välridna amöbor, men en avtrubbad "planka" kan också lära sig att lyssna på små hjälper, man måste som sagt var anstränga sig för att sortera bort alla onödiga hjälper& signaler man skickar ut hela tiden. (Inte_Ung; som att rätta till trosorna i sadeln kanske.. :D) Som säkert många vet (för mig har en ny värld öppnats!!) KAN hästar bli så lyhörda att det enda som krävs för tex en sidoförflyttning är att man kombinerat med små förhållningar "pumpar över lite vikt" till ena skinkan och blir tung i samma sidas ben och nuddar med skänkeln på motsatt sida så rinner den iväg ditåt man vill!

Förut (före upplysningarnas tid :smirk:) gjorde jag sidoförflyttningar (till vänster) genom att klämma med vänster ben lätt vid sadelgjorden, höger ben en smula tillbakadragen och skänklande där, ganska mycket stöd i höger tygel (och en del i vänster) och lutade mig något åt höger, ganska grova hjälper alltså, men så trodde jag att man MÅSTE göra, för det var så jag blivit lärd! Det gick väl det med, hästen gick åt sidan, om än tveksamt (tacka för det!) oftast förböjd inser jag, och själv satt jag vikt i sidan.

En dressyrinstruktör har sagt till mig att rida med "Rund mage", och det hjälper också mycket. Magen kan inte vara"rund" om man kutar med axlarna. Sally Swifts bok har massor av superbra tips med "tankebilder" att ta till i ridningen.

Finns det fler böcker om centrerad ridning?
 
Om var trådar skall ligga

Detta forum heter Tävla Islandshäst.

Islandshästar tävlas i ALLA gångarter. Vi rider och blir bedömda i skritt, trav och galopp också, inte bara i tölt och pass. Dessutom så Tävlar vi i Dressyrklasser på Islandshäst.

Det går då inte att sprida gångarterna för vindarna över de olika forumen. Dessutom så finns det många specifika svårigheter med att rida de tre grundgångarterna på en häst med 4 eller 5 gångarter.

Att på Ridning lägga en tråd av karaktären: Min häst har svårt att trava, tror jag inte skulle vara särskilt meningsfullt.
 
Re: Ganska jobbigt.

JAg är också storhästryttare men vågade mig till och med gå på cliniksen hos Int Ung och det var nyttigt!
 
Re: Ganska jobbigt.

Vad skönt, nu är vi två med kolosser här.

Känslan jag har när jag har läst igenom vad alla ni har delat med er av är att jag känner mig nästan nyförälskad, korkat...jag vet...men detta gav mig den kick jag behövde och det känns faktiskt i magen.

Så hatten av och :bow: :bow: för er.

Okej...en liten :banana: också.

MVH Madde
 
Re: Ganska jobbigt.

Islandshästridning är ett himla finlir jämfört med Storhästridning. I alla fall om det skall vara litet finess på det hela. Islandshästen kan alltid ta till att byta gångart till någon annan än den man hade velat ha om man blir för grov. Och som för grovt kan räcka med att sitta för tungt.
 
Re: Alltid hästens fel

...satt så stilla jag kunde och kände med handen först i magen, sen i ryggen. Och det var sjögång :crazy:.

mandalaki
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 236
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 935
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 311
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp