Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Så sant så sant.
Men det är väl just Här, på forumet, som Djurjouren finns.
Sedan så finns det någon i Skåne, men hon heter något annat.

Nej, Ponnyn utan svans vill vi inte ha!
Vi vill ha ponnyn MED svans.
 
Ganska jobbigt.

Medan jag som är otränad och en ganska kass ryttare (än så länge) faktiskt får kämpa ganska mycket med mina magmuskler. Alla hästar är ju sneda och föredrar om ryttaren trillar ner i en håla på endera sidan, det krävs mycket muskelarbete för mig (i början) för att ta mig upp ur den där hålan och sätta mig rätt. När hästen börjat bygga om sig och jag hittat rätt nyckelhål att förankra mina sittben i, kan jag börja andas igen...
 
Re: Ganska jobbigt.

Jösses vad glad jag är att jag gick in på Islandshäst och läste. Brukar inte vara här då jag inte har en Islandshäst, men vad jag har missat mycket, detta var ju urintressant.

Här får man ju vara mera, även om min häst är stor som ett hus.

MVH Madde
 
Re: Ganska jobbigt.

Ja vi "Skräcktanter" på Islandshästsidan har mycket spännande saker för oss.
 
Jo men den där i Skåne går det säkert att locka upp till Stockholm igen eller så får jag ta mig ner till Moniq när/om det blir. :)

Ponnyn är faktiskt hemskt fin nu fast man ser att det fattas muskler "längs med" ischias, nu när hon inte fyller ut det med fett. Iofs bra att SE.

Idag transporttränade vi lite också, de flyttade en islandshäst så jag stod i transporten och väntade på Patsy och så när hon ställt framhovarna på rampen så gick vi därifrån för då var det dags att knuffa in islänningen.

Så tja den 16e ska pappa och morfar parkera transport och bil och gå därifrån och så ska jag och Patsy lasta själva, har en och en halv timme på oss, det borde inte vara några problem. Och hon får inte se pappa heller, för det tror jag inte är något bra.

(Stackars pappa)
 
Re: Ganska jobbigt.

Om allt som har med ridning att göra skulle ligga på ridning, så skulle det bli aningen fullt.

Förresten så blev Emci nyligen obedd att flytta sig till Islandshäst, från Ridning, för hon red ju på en Islandshäst.
 
Re: Ganska jobbigt.

Lill-sis, det är för svårt att förklara över nätet sådär. Hästen jag visade folk hur man gjorde var en gammal "Ostkrok :-)" och svår att göra fel på. Den tekniken klan jag förklara över nätet men när det gäller en oanvänd ostkrok så krävs det lite andra saker, mjukare och med mer finess.

Och sen ang. denna sits så orkar jag egentligen inte skriva om det då det är så komplext men lite kort då.
Spänningen är inget man ska befinan sig i alltid, den färdiga sitsen är inte spänd, den är extremt kordinerad och utgår från stillhet. Sen ska bäckenet svikta några mm hit och dit ( så som Tims bäcken var ni som kände på det) men inte mer. De stora rörelserna som folk överlag har behövs inte på en hästrygg. Detta sätt att lära sig rida utifrån spänning är för att lära folk kontrollera sin kropp, genom att spänna vissa kroppsdelar så lär man sig var dessa finns och hur man signalerar till dessa att göra saker, man kan då även slappna av desa vid behov eller att spänna dem. Att börja ur avslappning som många ridstilar gör är svårt för om du inte kan kontrollera en kroppsdel hur kan du då slappna av den?
Spänningen är ett temporärt läge för att lära sig koordination.
En ryttare som inet kan det kan inte ta instrution på ett bra sätt. en ryttare tränad på detta vis är varje ridlärares dröm :).
Man sitter inte poffad hela tiden, ibalnd puffar man vänster knä och höger skinka, roterar bäckenet 3 mm åt vänster, vrider naveln 1 cm åt höger etc.
Min häst som kommit längst kan jag tex inte sitta perfekt på mer än en liten stund i taget. Han poofar så fort jag gör det så jag får se till att undvika poff under uppvärmningen för att maximalt uttnyttja de 13 minuter han orkar gå poffad. I uppvärmningen så räcker det att jag förflyttar mitt bäcken till ungefär 17 i 2 och håller höger knä lätt tryckt mot honom framtill ( 0,5 cm framför normalläge) och sen i övrigt inte göra nånting.
Hinner inte skriva mer nu, bäbisarna skriker.
 
Re: Ganska jobbigt.

Allt som har med allmän ridning att göra ska läggas under just den rubriken. Nu är väl detta ett gränsfall eftersom det diskuteras huruvida stilen kan påverka tölt, pass och liknande.
Men ta bort de inslagen och det är ridning som gäller.
 
Re: Ganska jobbigt.

Det blir ju ganska svårt att sortera, hur gör man då på Hoppning, Dressyr och Barock. Det är ju också mest Ridning. Hur och var skall man sätta gränserna där?

Ridning är ju så generellt. Och kan ju rymma både allt och inget.
 
Re: Ganska jobbigt.

Tim kanske kan sätta tölt i Patsy om Patsy får titta på de andra ett par veckor? Hon är ju rätt läraktig och det om något vore ju urhäftigt :cool:

Om ni har tid att kika på östertorp skulle jag bli själaglad om du ville visa maran :crazy: :)
 
Re: Ganska jobbigt.

jag menade mest att den här tråden skulle göra mkt nytta på "Ridning". För det är ju inte bara specefik "islandsridning".
 
Re: Ganska jobbigt.

Ojdå!
När och var ligger Östertorp.

Om jag har tid, så gör jag det gärna.
Jag tittar så gärna på en massa Maror.
 
Re: Ganska jobbigt.

Tyvärr är det bara två till men det är en rätt så stor rasvariation där :)

Lördag 16e augusti och jag tror att det är vår tur runt elva ungefär, hon har startnr 12.

Östertorp ligger i Färentuna här ute på Ekerö.
 
Re: Ganska jobbigt.

fortsättning:
Om jag skulle ge en instruktion till hur man ska rida en av mina hästar så skulle en normalt utbildad ryttare inte klara av det medan det för mig eller Carmensita som är koordinationsträande så skulle det vara plättlätt. För Tim skulle det oxå vara lätt för hon är en sån där äckligt koordinerad människa av naturen :bow: men hon skulle inte behöva nån instruktion för hon känner automatisk vad som är fel.
Detta sätt att lära sig rida är "uppfunnit" av en enligt egen utsago mardrömselev med noll korrdination, hon var liksom sally Swift tvungen att uppfinna ett eget system för att kunna föstå och utföra. Man kan allstå säga att det är ett sätt att kunna få ALLA människor att lära sig rida oavsett tallang eller inte. Uppdelat i små faser så består ridning egentligen bara av att kunna kontrollera kroppsdelar oberoende av varandra, spänning, avslappning och takt, dvs koordination.
Det är trevligt för hästar med såna här ryttare för de får en hjälp i taget istället för 102 hjälper i sekunden som en normalskvalpig ryttare ger.De blir vaknare, lydigare gladare och går enormt mkt framåt.
Man kan få en medelmåttig häst att bli riktigt skaplig.

Det ser ut som att jag sitter alldelles stilla och åker häst men i verkligheten så föflyttar jag mig hela tiden, balaserar i små mikromillimeter, vill att hästen ska länga en utsida genom att jag länger min utsida, vrider naveln nån mm åt vänster för att böjja hästen åt vänster men håller vänster höft kvar framåt, vrider ut vänsterbenet 2 cm för att ytterligare markera vad jag vill och för mitt bäcken rakt åt vänster för att få med mig hela hästen, trycker till lite med höger sittben bakåt/inåt för att förtydliga, spänner skinkan när jag vill bromsa upp ett bakben och slappnar av när jag vill ha ett ben framåt, eller tvärtom,beroende på vad jag vill o.s.v.

Men man ser inte så mkt på hästen för hjälperna är så små och reaktionen blir därefter och det är medvetet.

Om jag ger en STOR hjälp där jag vill överböjja hästen eller där jag med min kropp säger åt den att vika sig dubbel ( typ vissa ryttare som hört det där om att hästens bog är mina axlar och så vrider de axelpartiet så att axlen backar längre bak än höften vilket ju är en omöjlighet att kunna göra om man är häst) då kommer hästen att i början försöka lyda mig om det är en häst som är välriden i grunden men efter ett tag med sån ridning så slutar hästen att lyssna uppmärksamt men ger sken av att lyda genom att den skjuter ut bogar och lutar hit och dit.

en sån häst blir sämre för varje pass den rids även om man i början inte märker det då den fortfarande har en viss smidighet kvar från förra ryttaren.
En häst riden på mikroskopiska hjälper som inte syns för blotta ögat och hästrekationer som inte heller syns för blotta ögat blir bättre för varje gång den rids.
Ryttaren ber inte om mer än hästen är kapabel att utföra och tar perfektionen sen.Hästen känner alltid att den klarar av att göra det ryttaren ber om och man slipper den där tråkiga låsningen av ryggen som gör ridning så attans svårt.

Men givetvis tar sån här ridning tid att lära sig, och det kräver att ryttaren är rak. Att lära sig spänna kroppen är ett sätt för ryttaren att bli mer kroppsmedveten att kunna bygga om sin skevhet ( alla är skeva) för efter ett tag så märker man att man själv är största orsaken till att hästarna blir sneda och "vägrar" utföra vissa krumelurer.

Jag tex har varit så sned och okordinerad att det finns inte ord för det. sprattelgubbe kallade min tränare mig :-)
Hade noll koll på allt ovanför midjan medan mitt bäcken var överkäsnligt. Jag satt alltid i höger sluta fast ingen snygg sådan utan med roterat bäcken och ryggrad. Alla mina hästar satt oxå i höger sluta :o. Som jag bråkat med dem för att kunna krumelura innan. Det skäms jag för nu.

Jag har fått träna som en galning för att bli rak, tränar ett par timmar om dan just nu, simmar , rider några timmar, går i skogen, gör massa gymnstisk aövningar. Går står och sitter och sover!!!!!!! kroppsmedvetet, kör bil kroppsmedvetet.

Men som sagt var, detta är inget som är lätt, det är skitsvårt och man behöver ju inte gå in för det så som jag gjort ( typ låter det styra hela mitt liv )men jag tycker att det är så roligt. Jag är INGEN naturbegåvad ryttare, jag sitter förvisso kvar på vad som helst efter 7 år i en galoppsadel ridandes minst 5 galna travare om dan, och diverse annann ridning på min fritid men jag fannn aldrig nått nöjje i det, det var för lätt och jag som jobbat med hästar i hel amitt liv och haft som jobb att hålla slitna travare i startbart skick är alldelles för medveten om ömhet och smärta hos hästarna och orenheter i deras rörelsemönster för att få nått ut av att joxa runt, hästarna mår inte bra av det och då mår inte jag heller bra. Jag är för överkänslig.

Dessutom så fick jag så många ryggskott och kunde till slut inte lyfta min 10 kg som ur spjälsängen så jag var tvungen att lägga om min livsstil. Jag mår bättre ju mer jag tränar mig själv och hästarna på detta vis och jag har för första gången i mitt liv fått en hålllning *glad*

Jag märker samma sak på hästarna, de älskar det, är glada. Om jag tränat en speciell sak med en häst , som idag när jag övat en häst på att sätta ner babenen på ett speciellt sätt genom att jag fick den att böjja de leder jag böjjde när jag satt på den ( skitfräckt, känns som att man är en centaur) så när jag ridit klart och släppt ut den i hagen så gick den runt en stund i en åttvolt ( vi hade tränat detta på stigar och i backar ) och övade på det vi gjort . De andar hästarna ställde sig att glo på den och sen började vissa av dem att gå runt lite de oxå, inte så planerat som en åtta men de höjjde ryggarna och satte ner bakbenen på olika sätt och såg fundersamma ut . Detta händer ganska ofta och det är jättekul att titta på dem :-)

Men som sagt var det tar ett tag att komma dit och man skrittar och spänner sig mkt. Jag blev helt chokerad när tränaren en dag sa att jag skulel tölta, trava och galopera!!!!!Var tvungen att fråga henne om hon menade allvar. Här har jag ju suttit och skrittat och skrittat och skrittat lite till och spänt olika delar och slappnat av olika delar och lärt mig andas på olika vis och att håll atkten med magen o.s.v. att få rida nått annat än skritt kändes så stort.

Nåväl, hoppas att ni förstår bättre nu, har försökt beskriva ridsättet men jag vet inte om jag lyckades. Det är samma ridning som alla andra rider men man tar bort skitsnacket och minmerar hjälperna.
 
Re: Ganska jobbigt.

Nu vet jag!

Jag skickar ned ponnyn till dig, som får lära av dina hästar (hon är riktigt bra på att titta på och sen försöka härma) och sen när HON kan så lär hon mig, för hon är väldigt tydlig i vad hon tycker och tänker.

(Favoriten är när westernryttarna varit på ridbanan och P stått i sjukhagen, då gör hon rollbacks osv, de andra fick ju beröm liksom...)
 
Re: Ganska jobbigt.

hihi, ja det vore nått. Vad tro rdu om att skicka pållarna till Briar så de kan härma honom :-)
 
Re: Ganska jobbigt.

tack för förklaringen :bow:

Jag vet inte om jag blev klokare. Det här behöver man se o känna o få handledning av för att förstå hela innebörden.

Lena
 
Re: Ganska jobbigt.

Ja, det skulle jag också behöva veta. Jag vaknade i natt av att en nackspärr högg till när jag skulle vända på mig, i dag kan jag knappt röra mig :smirk:...

För övrigt får jag ståpäls av den här tråden.

:bow: :bow: :bow:

mandalaki
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 978
Senast: tuaphua
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 190
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 905
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 300
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp