Internet & Chefer

Hur mycket kan ens chef på sitt jobb bestämma över vad man får och inte får skriva om på nätet?
Får man inte längre skriva om jobbet även om man inte nämner arbetsplatsen vid sitt riktiga namn utan använder ordet "jobbet"?

En bekandt till mig fick ett tillsägelse att sluta med nätet, pga att hen hade skrivit hur hen mådde pga jobbet, ej nämnt jobbet vid sitt namn. Någon måste ha läst och lagt ihop ett och ett, ringt till hens chef och hen fick en varning.
Hade hens chef lyssnat på hen och tagit det på allvar, hade hen aldrig behövt skriva om sitt mående från början. Hen visste inte att man inte får skriva om sitt mående på nätet.

Hen vågar inte längre skriva själv på nätet, hen känner sig bevakad och förföljd även om hen inte skrivit något direkt negativt om sin arbetsplats, mer om sitt eget mående, känslor och varför hen mår som hen gör.

Vad är det egentligen som gäller? Vem har rätt? Finns det ens något rätt? Vad säger lagen? Finns det något lag? Något annat? Era tankar?

Om någon listar ut vem hen är, håll det för er själva. Hen mår inte speciellt bra just nu. :(

Om hen skrivit omsin srbetsplatd och sitt mående ex på Fejjan så är det många som vet vem hen är och vart hen jobbar.
Om det är helt anonymt skrivet är det säkert någon kollega som vet vem hen är och pratat om detta.
Man ska vara väldigt försiktig med att skriva negativt om arbetsplats på nätet.
Sen hur det ligger till med lagar mm vet jag ej. Men vet folk som blivit uppsagda när det uppdagats att de skrivit negativa saker om arbetsplatsen.

Bösta hen kan göra är stt prata med vhef och fack om vadet är som gör att hen mår dåligt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 167
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 457
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 939
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp