Internet & Chefer

Det beror på vad som verklige skrevs...

Det kan ligga mycket mer bakom.
Det kan också ligga mindre bakom.

Utifrån det vi vet låter det som en organisation med ett bristfälligt arbetsmiljöarbete. Utifrån svaren i tråden, finns det fler sådana arbetsplatser.

Det som framkommer är ju närmast ett mischmasch av okunnighet om regelverk och lagstiftning hos både arbetsgivare och anställda.

Arbetsmarknaden som Vilda Västern, typ.
 
Jag uppfattar också ”orsaka skada” som centralt i sammanhanget. Att man mår dåligt på jobbet kan knappast orsaka skada på samma sätt som om man lämnar ut arbetsrutiner och liknande.
I skadebegreppet ligger även skada för arbetsgivarens rykte och varumärke. Att utmåla ett företag som dålig arbetsgivare kan leda till att företaget får t ex svårt att rekrytera personer med för företaget nödvändig komptens
 
Det kan också ligga mindre bakom.

Utifrån det vi vet låter det som en organisation med ett bristfälligt arbetsmiljöarbete. Utifrån svaren i tråden, finns det fler sådana arbetsplatser.

Det som framkommer är ju närmast ett mischmasch av okunnighet om regelverk och lagstiftning hos både arbetsgivare och anställda.

Arbetsmarknaden som Vilda Västern, typ.
Att både chefer och anställda skjuter vilt från höften är inte helt ovanligt tyvärr ...
Det är därför man ska vara med i facket!
 
I skadebegreppet ligger även skada för arbetsgivarens rykte och varumärke. Att utmåla ett företag som dålig arbetsgivare kan leda till att företaget får t ex svårt att rekrytera personer med för företaget nödvändig komptens
Ja, fast även att ”utmåla ett företag som dålig arbetsgivare” kräver förmodligen viss nivå för att anses illojalt.

Alltså vi kan ju bara spekulera. Så är det väldigt ofta på buke när det gäller juridikområdet. Många är snabba med att citera lagar, men vet inte om det de hänvisar till gäller i det aktuella fallet. När jag hängde i stall bland erfarna jurister och frågade om något som jag läst här var svaret i elva fall av tio ”Det beror på”.
 
En sak om anonymitet ...
Ytterst få vet vem som döljer sig bakom mitt nick. Men den som känner mig väl och läser mina inlägg här och ser min avtar kan nog faktiskt räkna ut vem jag är.
Nu har jag inga problem med min ag, men oavsett skulle jag aldrig någonsin skriva ngt som jag inte likaväl hade kunnat öga mot öga till min chef eller stå för inom organisationen.
 
Ja, fast även att ”utmåla ett företag som dålig arbetsgivare” kräver förmodligen viss nivå för att anses illojalt.

Alltså vi kan ju bara spekulera. Så är det väldigt ofta på buke när det gäller juridikområdet. Många är snabba med att citera lagar, men vet inte om det de hänvisar till gäller i det aktuella fallet. När jag hängde i stall bland erfarna jurister och frågade om något som jag läst här var svaret i elva fall av tio ”Det beror på”.
Jag spekulerar inte. Kan det här området i sak, dvs regelverket. Jag har dock ingen åsikt om det aktuella fallet. Det går inte att ha utan att ha sett vad som skrivits och talat med både den anställde och arbetsgivaren.
 
Jag spekulerar inte. Kan det här området. Jag har dock ingen åsikt om det aktuella fallet. Det går inte att ha utan att ha sett vad som skrivits och talat med både den anställde och arbetsgivaren.
Men vad jag menar är alltså att vi bara kan spekulera i om det som berättas i den här tråden omfattas av t ex lojalitetsplikt eller andra arbetsrättsliga begrepp.
 
Men vad jag menar är alltså att vi bara kan spekulera i om det som berättas i den här tråden omfattas av t ex lojalitetsplikt eller andra arbetsrättsliga begrepp.
Ja, där är vi helt överens. Min ambition var att lite översiktligt beskriva vad som gäller rent allmänt.
 
Och här har vi ju ytterligare en av tjusningarna med och ett av problemen med sociala medier ..Vem kan vi lita på? Min trovärdighet skulle sannolikt öka om jag inte var anonym, men jag vill inte koppla ihop min fritid m mitt jobb ..
 
Och här har vi ju ytterligare en av tjusningarna med och ett av problemen med sociala medier ..Vem kan vi lita på? Min trovärdighet skulle sannolikt öka om jag inte var anonym, men jag vill inte koppla ihop min fritid m mitt jobb ..
Jag brukar använda metoden Vaksam skepsis om jag läser folk som liksom fladdrar förbi i flödena. Med människor som återkommer ofta tycker jag däremot att jag har en hygglig sorteringsförmåga, dvs, man lär sig någorlunda vilka som vet vad de pratar om. Ungefär.
 
Det är inte jag som har problemet, hen som bad mig fråga vet ej på vilket socialt media som hen kan ha blivit igenkänd på. Hen sa till mig att hen inte skrivit något på fb om det, hen börjar nu fundera på om det ens kommer från nätet. Hen kan inte minnas att hen skrivit något, möjligen en gång.

Hens chef hade sagt att det var folk utifrån arbetsplatsen (dvs personer som inte jobbar där) som hade hört av sig till chefen. Chefen ska om jag förstod det rätt sagt detta till hen och att det var något som var läst på nätet. Hen vet inte vart de läst det eller minns vad hen skrivit exakt, men hen vet att hen ej namngivit någon och fokuserat mer på sina egna känslor.
Jag vet att hen känner sig mer motarbetad än innan, hen har tidigare varit inne på samtal hos sin chef pga måendet på jobbet, men chefen inte gjort något, varpå hen söker alternativ för att hålla sig flytande.
Jag vet att hen går med självmordstankar och försöker stötta det jag kan. :(

För hen har internet varit ett bollplank, hen har inte så många att prata med i verkligheten. Tyvärr räcker inte min egen tid till även om jag vill, det är nu jag önskade att jag kunde klona mig. Jag vet inte riktigt vad mer jag kan göra för hen. Hela historien känns så sorgsen, önskar jag kunde berätta mer för er men vill inte åsamka hen mer skada. :heart
 
Senast ändrad:
Jag tycker i alla fall det är konstigt att man får en "varning " istället för att chefen försöker se till att alla får må bra.
Det är en av bitarna jag personligen tycker är sorgligast i hela hens historia, hen trivs jättebra på sitt jobb i övrigt.
 
Det är inte jag som har problemet, hen som bad mig fråga vet ej på vilket socialt media som hen kan ha blivit igenkänd på. Hen sa till mig att hen inte skrivit något på fb om det, hen börjar nu fundera på om det ens kommer från nätet. Hen kan inte minnas att hen skrivit något, möjligen en gång.

Hens chef hade sagt att det var folk utifrån arbetsplatsen (dvs personer som inte jobbar där) som hade hört av sig till chefen. Chefen ska om jag förstod det rätt sagt detta till hen och att det var något som var läst på nätet. Hen vet inte vart de läst det eller minns vad hen skrivit exakt, men hen vet att hen ej namngivit någon och fokuserat mer på sina egna känslor.
Jag vet att hen känner sig mer motarbetad än innan, hen har tidigare varit inne på samtal hos sin chef pga måendet på jobbet, men chefen inte gjort något, varpå hen söker alternativ för att hålla sig flytande.
Jag vet att hen går med självmordstankar och försöker stötta det jag kan. :(

För hen har internet varit ett bollplank, hen har inte så många att prata med i verkligheten. Tyvärr räcker inte min egen tid till även om jag vill, det är nu jag önskade att jag kunde klona mig. Jag vet inte riktigt vad mer jag kan göra för hen. Hela historien känns så sorgsen, önskar jag kunde berätta mer för er men vill inte åsamka hen mer skada. :heart
Tycket att du får ett bra råd från @Magiana - råd din vän att ta professionellt stöd och undvika att konsultera okända eller ytliga bekanta. Tyvärr kan man inte heller alltid lita på dina arbetskamrater i sådana här lägen. Många drar sig inte för att först hålla med om hur hemsk chefen är för att sedan klaga hos chefen över hur mkt skit arbetskamraten pratar. Det är också tyvärr så att man sällan får rätt i en konflikt med en chef. Chefens chef brukar skydda chefen. Här är det bästa rådet till en vän ofta : hellre fly än illa fäkta
 
Det är inte jag som har problemet, hen som bad mig fråga vet ej på vilket socialt media som hen kan ha blivit igenkänd på. Hen sa till mig att hen inte skrivit något på fb om det, hen börjar nu fundera på om det ens kommer från nätet. Hen kan inte minnas att hen skrivit något, möjligen en gång.

Hens chef hade sagt att det var folk utifrån arbetsplatsen (dvs personer som inte jobbar där) som hade hört av sig till chefen. Chefen ska om jag förstod det rätt sagt detta till hen och att det var något som var läst på nätet. Hen vet inte vart de läst det eller minns vad hen skrivit exakt, men hen vet att hen ej namngivit någon och fokuserat mer på sina egna känslor.
Jag vet att hen känner sig mer motarbetad än innan, hen har tidigare varit inne på samtal hos sin chef pga måendet på jobbet, men chefen inte gjort något, varpå hen söker alternativ för att hålla sig flytande.
Jag vet att hen går med självmordstankar och försöker stötta det jag kan. :(

För hen har internet varit ett bollplank, hen har inte så många att prata med i verkligheten. Tyvärr räcker inte min egen tid till även om jag vill, det är nu jag önskade att jag kunde klona mig. Jag vet inte riktigt vad mer jag kan göra för hen. Hela historien känns så sorgsen, önskar jag kunde berätta mer för er men vill inte åsamka hen mer skada. :heart
Lustigt... jag tror chefen ljuger.

Chefen tar en rackare och säger att ”folk utifrån läst något på internet”, oklart vilken plattform. Chefen testar den anställde och fick in en femetta, dvs den anställde känner sig skyldig och mår dåligt. Förmodligen var det inte svårt att gissa och testa och utfallet blev till belåtenhet. Nu ska bara chefen lista ut var och ge varningar ,tre stycken va? , sedanär den anställde kickad.

Säg till din vän att med empati neka allt. Erkänn Fan ingenting. Blåneka. Det är upp till arbetsgivaren att bevisa. Folk som mår dåligt brukar ofta i egenterapi läsa psykologi, grupppsykolgi, ledarskap etc. Tror jag är bra. Kolla in den där domarn i USA, oavsett skuldfrågan så är det en väldigt engagerad förnekelse. Gå en teaterkurs och övrig personlig utvecklingskurser för att må bra. Släpp skiten och gå vidare.
 
Om allt bottnar i en anonym användare som skrivit om en anonym arbetsplats så kanske det inte enns handlar om rätt person.
Den här anställda verkar ju knappt vara medveten om vad som ska ha blivit skrivet.

Det kanske är någon helt annan som öst ut sig galla över sin arbetsplats och så tror någon att det är den här vännen som skrivit det. Kanske de har liknande arbete och situation?

Om någon ska ges en varning borde väl en chef kunna lägga fram bevis för "brottet" och inte dela ut varningar på hörsägen?
 
Säg till din vän att med empati neka allt. Erkänn Fan ingenting. Blåneka. Det är upp till arbetsgivaren att bevisa. Folk som mår dåligt brukar ofta i egenterapi läsa psykologi, grupppsykolgi, ledarskap etc. Tror jag är bra. Kolla in den där domarn i USA, oavsett skuldfrågan så är det en väldigt engagerad förnekelse. Gå en teaterkurs och övrig personlig utvecklingskurser för att må bra. Släpp skiten och gå vidare.

Utan tvekan några av de konstigaste "råd" jag läst i ett inlägg på Buke.
 
Lustigt... jag tror chefen ljuger.

Chefen tar en rackare och säger att ”folk utifrån läst något på internet”, oklart vilken plattform. Chefen testar den anställde och fick in en femetta, dvs den anställde känner sig skyldig och mår dåligt. Förmodligen var det inte svårt att gissa och testa och utfallet blev till belåtenhet. Nu ska bara chefen lista ut var och ge varningar ,tre stycken va? , sedanär den anställde kickad.

Säg till din vän att med empati neka allt. Erkänn Fan ingenting. Blåneka. Det är upp till arbetsgivaren att bevisa. Folk som mår dåligt brukar ofta i egenterapi läsa psykologi, grupppsykolgi, ledarskap etc. Tror jag är bra. Kolla in den där domarn i USA, oavsett skuldfrågan så är det en väldigt engagerad förnekelse. Gå en teaterkurs och övrig personlig utvecklingskurser för att må bra. Släpp skiten och gå vidare.

Neka med empati :confused:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 182
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 779
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 995
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp