Internet & Chefer

Hur menar du att det är svårt, när skribenten är anonym och arbetsplatsen inte namngiven på något vis?
Det går att vara "anonym" och skriva om sitt företag utan att nämna namnet så väldigt många kan gissa både vem som skriver och vilket företag det gäller. Hur anonym man egentligen är när man ä anonym varierar.
 
@Ridinglady om nicket Tösabiten skriver på forumet Tulpanfantaster att hon jobbar i en klädbutik och mår dåligt på jobbet så ser det inte lätt ut att få det till brott mot lojalitetsplikten. Inte ens om hon skriver i sin profil att hon bor i mörkaste Småland går det att identifiera hennes arbetsplats. Visserligen kanske nicket Skvallertant som jobbar i samma butik lyckas hitta inlägget och skvallrar för chefen. Men varken Tösabiten eller arbetsplatsen är ju identifierad.
Men tösabiten kan jobba på Tösabageriet som hon omnämner tjejfiket. I profilen framgår att hon bor i x-stad, har 2 barn och är nyskild.

Då är man inte så värst anonym
 
Men tösabiten kan jobba på Tösabageriet som hon omnämner tjejfiket. I profilen framgår att hon bor i x-stad, har 2 barn och är nyskild.

Då är man inte så värst anonym
Fast förresten - vi kan ta det exemplet. Och då är det sannolikt stor skillnad på att skriva ”Herregud vilken tur att Miljö och hälsa inte kommer hit och inspekterar” och ”Jag mår skit på jobbet, mina arbetskamrater fryser ut mig och chefen gör inget”. Typ :D
 
Fast förresten - vi kan ta det exemplet. Och då är det sannolikt stor skillnad på att skriva ”Herregud vilken tur att Miljö och hälsa inte kommer hit och inspekterar” och ”Jag mår skit på jobbet, mina arbetskamrater fryser ut mig och chefen gör inget”. Typ :D
Eller skriver både och ;)
 
Jag vet inte vad jag tycker är värst i det här fallet. Att nån har listat ut vem det är och skvallrat för chefen. Eller att chefen ger en "varning" för ett rykte utan att verkar ha pratat med den anställda och frågat om det stämmer.
Kanske chefen själv som har listat ut det..låter ju konstigt tycker jag att någon bara sådär ringer chefen först istället för att berätta för personen att den vet vem denne är och hjälpa istället för att förstöra genom att gå bakom ryggen så.
 
Kanske chefen själv som har listat ut det..låter ju konstigt tycker jag att någon bara sådär ringer chefen först istället för att berätta för personen att den vet vem denne är och hjälpa istället för att förstöra genom att gå bakom ryggen så.
Jag tycker i alla fall det är konstigt att man får en "varning " istället för att chefen försöker se till att alla får må bra.
 
Precis det jag tänkte på :D
Ja och i slutändan handlar det ju om huruvida någon väljer att agera, i detta fallet arbetsgivaren. Det händer ju hela tiden att folk gör saker som egentligen är brottsliga men där brottet inte märks eller där som blivut utsatt inte går vidare med det.
 
Jag tycker i alla fall det är konstigt att man får en "varning " istället för att chefen försöker se till att alla får må bra.
Det är inte konstigt alls ifall det är chefen själv som har listat ut det och är en tråkig typ som inte kan ta kritik eller är villig att ändra någonting. Det finns ju chefer som blir väldigt stötta och tar det helt fel när någon mår dåligt pga jobbet. Men det är väl pga sådana som facket finns också antar jag, nu verkar ju denna personen blivit tystad och verkar fortsätta utan att klaga och det är väl det som chefen ville..verkar det som.
 
Ja och i slutändan handlar det ju om huruvida någon väljer att agera, i detta fallet arbetsgivaren. Det händer ju hela tiden att folk gör saker som egentligen är brottsliga men där brottet inte märks eller där som blivut utsatt inte går vidare med det.
Det handlar inte om lagbrott oavsett, om det inte handlar om regelrätt förtal.
 
En varning är en arbetsrättslig åtgärd, den skall vara skriftlig o som arbetstagare måste man skriva på att man fått den, efter tre varningar kan man bli uppsagd.
En arbetsgivare kan bestämma vad man får o inte får göra på nätet o vilka sidor man inte får besöka eller skriva på, på arbetstid.
 
I lojalitetskravet ligger att man inte får orsaka sin arbetsgivare skada. Det är detta en privaranställd måste ha i åtanke när man skriver ngt på sociala medier. Jag är lite förundrad över hur naiva många är i detta sammanhang. Jag har sett alldeles för många exempel på hur ens ’vänner’ skärmdumpar och lämnar till arbetsgivaren och där min stilla undran faktiskt är varför man måste fläka ut sig på fb ... Ofta tycks behovet dessutom uppstå på fredag kväll när man druckit två glas vin och då blir resultatet inte så bra ...
Givetvis spelar det roll vad man skriver när man ska göra en arbetsrättsligt bedömning av om ngn verkligen har varit illojal eller inte, men i regel handlar det ju om att man blir inkallad till ett samtal med en sur chef och att man tycker ( helt begripligt) att det är väldigt obehagligt.
 
I lojalitetskravet ligger att man inte får orsaka sin arbetsgivare skada. Det är detta en privaranställd måste ha i åtanke när man skriver ngt på sociala medier. Jag är lite förundrad över hur naiva många är i detta sammanhang. Jag har sett alldeles för många exempel på hur ens ’vänner’ skärmdumpar och lämnar till arbetsgivaren och där min stilla undran faktiskt är varför man måste fläka ut sig på fb ... Ofta tycks behovet dessutom uppstå på fredag kväll när man druckit två glas vin och då blir resultatet inte så bra ...
Givetvis spelar det roll vad man skriver när man ska göra en arbetsrättsligt bedömning av om ngn verkligen har varit illojal eller inte, men i regel handlar det ju om att man blir inkallad till ett samtal med en sur chef och att man tycker ( helt begripligt) att det är väldigt obehagligt.
Jag uppfattar också ”orsaka skada” som centralt i sammanhanget. Att man mår dåligt på jobbet kan knappast orsaka skada på samma sätt som om man lämnar ut arbetsrutiner och liknande.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 749
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 989
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp