Att det är tillfredsställande för dig att se jobbet göra skillnad, att du är intresserad av arbetsmiljö och vara en del av teamet?

Vad skrev du i ansökan? :)
Skulle jag säga så, så skulle jag ljuga. Jag har liksom noll intresse av jobbet och gör det bara för pengar. Men det kanske är okej att ljuga för pengar?

Jag skrev att jag jobbat med lokalvård tidigare, mina egenskaper, att jag har miljöintresse (vilket var relevant) och lite om vad andra sagt om mig. Brevet var rätt kort.
 
Kul! Grattis och lycka till!

Tänker också att det antagligen är ett självständigt jobb men som gör skillnad för många, vilket du kan säga passar dig om det är så.

Ur mitt perspektiv går det också att lyfta hur viktigt det är för dig att verka nära ditt hem. Det går att koppla till både hur du ser på skogsträdgårddsodling som en framtidssatsning, och kanske vidare perspektiv att lokala resurser ska stanna lokalt (vilket både ditt arbete och din lön kommer göra om du får jobbet).

Jag skulle inte alls tycka det var negativt att prata om dina tankar om många små inkomster från dina olika engagemang såsom odlingskunskap, biodling, växtuppdragning kommer bygga det liv du vill ha och att det i din målbild är viktigt med en ekonomisk bas och kontinuitet för att möjliggöra att dela med dig i bygden av övrigt engagemang. Där kan anställningen vara en viktig möjliggörare. (Det är ju bara ett pråligt sätt att säga ”jag gör det för pengarna”, men samtidigt visar du att du är en person med visioner och idéer samt att du kommer bygga på med många andra små bäckar inkomstmässigt, vilket kan vara en trygghet för dem att veta att du ser värdet av deltid och inte nödvändigtvis kommer ta första bästa heltidsjobb som dyker upp (vilket stämmer då du i nuläget har krav om maxpendling osv som är ganska specifika).

Och bara en tanke; kanske går att para den halvtiden med halvtid säsong parkvård, vilket utslaget över året ger snittinkomst på ca 75% lön. Kanske bra under några år när odlingarna byggs upp och blir inkomstbringande (i form av försäljning, utbildning och/eller egen matförsörjning)?

Hur som helst, lycka till imorgon!
 
Kul! Grattis och lycka till!

Tänker också att det antagligen är ett självständigt jobb men som gör skillnad för många, vilket du kan säga passar dig om det är så.

Ur mitt perspektiv går det också att lyfta hur viktigt det är för dig att verka nära ditt hem. Det går att koppla till både hur du ser på skogsträdgårddsodling som en framtidssatsning, och kanske vidare perspektiv att lokala resurser ska stanna lokalt (vilket både ditt arbete och din lön kommer göra om du får jobbet).

Jag skulle inte alls tycka det var negativt att prata om dina tankar om många små inkomster från dina olika engagemang såsom odlingskunskap, biodling, växtuppdragning kommer bygga det liv du vill ha och att det i din målbild är viktigt med en ekonomisk bas och kontinuitet för att möjliggöra att dela med dig i bygden av övrigt engagemang. Där kan anställningen vara en viktig möjliggörare. (Det är ju bara ett pråligt sätt att säga ”jag gör det för pengarna”, men samtidigt visar du att du är en person med visioner och idéer samt att du kommer bygga på med många andra små bäckar inkomstmässigt, vilket kan vara en trygghet för dem att veta att du ser värdet av deltid och inte nödvändigtvis kommer ta första bästa heltidsjobb som dyker upp (vilket stämmer då du i nuläget har krav om maxpendling osv som är ganska specifika).

Och bara en tanke; kanske går att para den halvtiden med halvtid säsong parkvård, vilket utslaget över året ger snittinkomst på ca 75% lön. Kanske bra under några år när odlingarna byggs upp och blir inkomstbringande (i form av försäljning, utbildning och/eller egen matförsörjning)?

Hur som helst, lycka till imorgon!
Så bra formulerat! Tack!
 
Kul! Grattis och lycka till!

Tänker också att det antagligen är ett självständigt jobb men som gör skillnad för många, vilket du kan säga passar dig om det är så.

Ur mitt perspektiv går det också att lyfta hur viktigt det är för dig att verka nära ditt hem. Det går att koppla till både hur du ser på skogsträdgårddsodling som en framtidssatsning, och kanske vidare perspektiv att lokala resurser ska stanna lokalt (vilket både ditt arbete och din lön kommer göra om du får jobbet).

Jag skulle inte alls tycka det var negativt att prata om dina tankar om många små inkomster från dina olika engagemang såsom odlingskunskap, biodling, växtuppdragning kommer bygga det liv du vill ha och att det i din målbild är viktigt med en ekonomisk bas och kontinuitet för att möjliggöra att dela med dig i bygden av övrigt engagemang. Där kan anställningen vara en viktig möjliggörare. (Det är ju bara ett pråligt sätt att säga ”jag gör det för pengarna”, men samtidigt visar du att du är en person med visioner och idéer samt att du kommer bygga på med många andra små bäckar inkomstmässigt, vilket kan vara en trygghet för dem att veta att du ser värdet av deltid och inte nödvändigtvis kommer ta första bästa heltidsjobb som dyker upp (vilket stämmer då du i nuläget har krav om maxpendling osv som är ganska specifika).

Och bara en tanke; kanske går att para den halvtiden med halvtid säsong parkvård, vilket utslaget över året ger snittinkomst på ca 75% lön. Kanske bra under några år när odlingarna byggs upp och blir inkomstbringande (i form av försäljning, utbildning och/eller egen matförsörjning)?

Hur som helst, lycka till imorgon!
Du är anställd! :D
 
Öva inte så noggrant att det låter inövat sedan.
För min del så lägger jag typ stödord eller punktlistor på minnet så jag vet vad jag ska ta upp. Men inte hela formuleringar för att jag ska producera naturligt tal. Men där kan det säkert vara olika vilka strategier som passar en.
Jag har lite svårt med minnet och behöver ha lite färdiga fraser i huvudet.
 
Perfekt! :) Glöm bara inte bort att du inte får öppna kuvertet (eller, så har det varit för mig tidigare)
Det där är inte riktigt sant, de arbetsgivare som har det som krav (att du inte får öppna kuvertet) har egentligen inte lagstöd för att begära utdrag ur belastningsregistret. Läs mer om det här.
Ingen annan än du har ju egentligen rätt att öppna din post om du inte gett dem fullmakt. :)
Utdragen med lagstöd skrivs ut på särskilt papper och har finesser som gör att de är svårare att förfalska.
(Har jobbat med dem tidigare.)
 
Senast ändrad:
Det där är inte riktigt sant, de arbetsgivare som har det som krav (att du inte får öppna kuvertet) har egentligen inte lagstöd för att begära utdrag ur belastningsregistret. Läs mer om det här.
Ingen annan än du har ju egentligen rätt att öppna din post om du inte gett dem fullmakt. :)
Utdragen med lagstöd skrivs ut på särskilt papper och har finesser som gör att de är svårare att förfalska.
Så när jag har varit på förskolor och skolor (eller på annat sätt varit i närheten av barn) så har de inte rätt att begära utdrag ur belastningsregistret?
För oss var det så, men det var också väldigt många år sedan. Ville tipsa om att det KAN vara en grej för TS, så att hen slipper begära ut det igen (vilket vi var tvungna att göra).
 
Så när jag har varit på förskolor och skolor (eller på annat sätt varit i närheten av barn) så har de inte rätt att begära utdrag ur belastningsregistret?
För oss var det så, men det var också väldigt många år sedan. Ville tipsa om att det KAN vara en grej för TS, så att hen slipper begära ut det igen (vilket vi var tvungna att göra).
Jodå, det är ju precis de som HAR lagstöd! (Kolla länken i mitt förra inlägg.)
Om det var många år sedan du var tvungen att göra så för ett jobb i barnomsorgsverksamhet (eller LSS, eller försäkringsförmedling) kan det bero på att utformningen och administrationen av de här speciella utdragen inte kunde sjösättas i samma veva som lagen trädde i kraft och det var ett sätt för arbetsgivarna att få oförfalskade utdrag.
Tyvärr spred sig "kuvertkravet" till andra arbetsgivare; på nivån att t.ex. McDonalds började kräva det av de som sökte sommarjobb, vilket medförde en alldeles för stor arbetsbelastning på både system och personal... O_o
 
Det där är inte riktigt sant, de arbetsgivare som har det som krav (att du inte får öppna kuvertet) har egentligen inte lagstöd för att begära utdrag ur belastningsregistret. Läs mer om det här.
Ingen annan än du har ju egentligen rätt att öppna din post om du inte gett dem fullmakt. :)
Utdragen med lagstöd skrivs ut på särskilt papper och har finesser som gör att de är svårare att förfalska.
(Har jobbat med dem tidigare.)
Tänker att det är lite oklart beroende på var Wille sökt jobb som lokalvårdare? Platsen kan ju falla inom de ramar som beskrivs i din länk.
Sen, lagstöd eller inte - i normala fall brukar de ju önska att man inte ska öppna kuvertet och då är det ju dumt att missa ett jobb bara för att man vill vara obstinat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
602
  • Artikel
Dagbok Ok TW om ni är allergiska mot ovetenskapliga metoder eller spiritualitet i största allmänhet. Jag är själv väldigt öppen men tar inte...
Svar
2
· Visningar
378
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Ja, så tänker jag nu. Vad skulle jag ens bli till för? Från att jag var väldigt liten har livet varit en uppförsbacke. Det blir bättre...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Mkb
·
  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
334
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp