Bukefalos 28 år!

Iq test och iq nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min farsa gjorde mensas IQ-test, på plats och övervakat alltså. Han blev inbjuden efteråt men tackade nej, ”ville inte sitta i ett rum med en massa idioter som tror de är smarta på grund av ett test” :cautious::grin: ja ja, surgubbe

Orkar inte göra ett själv, vet redan att jag är smart baserat på mina egenskaper och prestationer. Behöver inte få det i en siffra.

Kommer istället ihåg att vi någon gång i grundskolan fick för oss att göra IQ-test, tror det pratades om på en lektion så sen satt alla på lunchrasten och gjorde onlinetester. Det var dåligt, de som fick lågt resultat blev retade efteråt :(
Vad taskigt att reta dom som fick lågt!
 
Jag tolkar blandannat dig som att du vill fram ställa det som dåligt att ha hög iq eller typ som jante lag aktigt att man inte ska tro att man är nåt bara för man har hög iq. Som att nån har på stått det? Men det är inte precis FULT att ha hög iq heller.
Ja jag blir upp rörd av att före tag tycker att det är helt rimligt att ut gå från iq i vilka dom väljer bort. Inte deras egen skaper som personer utan deras iq. Jag skulle inte bry mig ett dugg om nån sa: Nej du går inte vidare till nästa steg för att du rea gerar på diskri minering och vi vill anställa nån som aldrig blir upp rörd. Det skulle vara helt okej förmig! Därimot: Nej du går inte vidare för att du har för hög iq. DÅ skulle jag bli upp rörd!
Du kan bli hur upprörd du vill, det är liksom så företag väljer ut anställda. Alla med högt IQ passar inte på alla jobb, precis som de med lågt inte passar på vissa jobb. På en del jobb är det bäst vara lagom smart.
 
Så iq har stor be tydelse hur nån är och vad den kan alltså enligt dig? Alltså inte bara i iq test utan i verklig heten.

Enligt mig? Jag tror att du får läsa vad jag faktiskt skrivit i tråden innan du kommer med den där typen av insinuanta(och rätt otrevliga) frågor.

Att jag förklarar hur företag sätter upp sina kriterier och sållar bland sökande till en tjänst är inte samma sak som att jag beskriver mina åsikter om människor.
 
Fast nja, man tillskriver ju vissa egenskaper till dem med högt IQ som inte är direkt kopplade till högt IQ. Att förutsätta att de saknar förmåga att kommunicera på ett bra sätt med kunderna är ju rent krasst en fördom och inte en egenskap som är direkt kopplad till IQ. Visst, det kanske är svårare, men det är ju något som går att lära sig. Lite som att förutsätta att någon född utanför Sverige inte kan kommunicera på svenska utan att kontrollera om den här personen faktiskt kan prata svenska.

Nej, jag anser inte att det är samma typ av diskriminering, men det är samma typ av förutfattade meningar och tillskriver egenskaper baserat på ett attribut som inte behöver vara direkt relaterade till varandra.
Exakt! Och det är ju inte alls säkert att det är svårare bara för att nån har hög iq. Utan hög iq be tyder bara hög iq inte att den personen är varisig bra eller dålig på att förklara saker så att andra förstår eller vad det handlar om.
 
Vet du vad, nu tycker jag att du går för långt i dina anklagelser och jag blir faktiskt lite ledsen över ditt sätt att diskutera.

Jag har inte sagt att det är vare sig bra eller dåligt att ha hög IQ.

Jag värderar inte heller människor som bra/dåliga utgående från hur duktiga de är på att se vilken figur som följer efter en annan i ett test, hur duktiga de är på talserier, verbala delar osv osv osv.

Jag kommer att lämna tråden eftersom jag inte gillar att bli tillskriven åsikter jag inte har.
Såhär blir varenda tråd, när man inte håller med blir det otrevligheter tills tråden låses. Därför brukar jag ignorera de flesta trådar men just detta ämne och allmänbildning tillhör ämnen jag tycker är intressanta men håller med dig så jag väljer också lämna denna tråd nu.
 
Du kan bli hur upprörd du vill, det är liksom så företag väljer ut anställda. Alla med högt IQ passar inte på alla jobb, precis som de med lågt inte passar på vissa jobb. På en del jobb är det bäst vara lagom smart.
Fast flera i tråden har skrivit att iq INTE säger såmycket om hur smart nån är. Hur är det egentligen?
Jag tycker att det är helt sjukt att tycka att det är rimligt att av göra om nån passar för ett jobb eller inte bara pågrund av dens iq!
 
Fast nja, man tillskriver ju vissa egenskaper till dem med högt IQ som inte är direkt kopplade till högt IQ. Att förutsätta att de saknar förmåga att kommunicera på ett bra sätt med kunderna är ju rent krasst en fördom och inte en egenskap som är direkt kopplad till IQ. Visst, det kanske är svårare, men det är ju något som går att lära sig. Lite som att förutsätta att någon född utanför Sverige inte kan kommunicera på svenska utan att kontrollera om den här personen faktiskt kan prata svenska.

Nej, jag anser inte att det är samma typ av diskriminering, men det är samma typ av förutfattade meningar och tillskriver egenskaper baserat på ett attribut som inte behöver vara direkt relaterade till varandra.

Som sagt, finns det många sökande kan man sålla bort folk med egenskaper man upplevt tidigare inte fungerat bra. Det kan till och med ligga på nivån att man väljer sökande som spelar golf framför de som inte gör det för att de ska passa in bättre i arbetslaget.

Jag säger inte att det är rätt eller fel, bara att företag kan göra så och varför.
 
Enligt mig? Jag tror att du får läsa vad jag faktiskt skrivit i tråden innan du kommer med den där typen av insinuanta(och rätt otrevliga) frågor.

Att jag förklarar hur företag sätter upp sina kriterier och sållar bland sökande till en tjänst är inte samma sak som att jag beskriver mina åsikter om människor.
Jag frågade om du tyckte så efter som att du skrev att dom ser ett sam band att personer med hög iq inte passar för det jobbet.
 
Som sagt, finns det många sökande kan man sålla bort folk med egenskaper man upplevt tidigare inte fungerat bra. Det kan till och med ligga på nivån att man väljer sökande som spelar golf framför de som inte gör det för att de ska passa in bättre i arbetslaget.

Jag säger inte att det är rätt eller fel, bara att företag kan göra så och varför.
Jag förstår inte vad felet är då att jsg säger att JAG tycker att det är diskri minering och att JAG tycker att det är dåligt och fördoms fullt. Jag har inte sagt mot att det inte ÄR så bara att jag tycker att det är sjukt att av göra bara från nåns iq om den passar eller inte.
 
Jag frågade om du tyckte så efter som att du skrev att dom ser ett sam band att personer med hög iq inte passar för det jobbet.

Nej, jag skrev "om man har märkt". Jag har inte tagit upp något specifikt exempel eftersom jag inte känner till något.

Och oavsett - varför skulle jag ha den åsikten bara för att jag skriver om hur företag kan resonera? Läs något av mina tidigare inlägg i tråden så har du svaret där och kan låta bli att skriva något direkt sårande.
 
Såhär blir varenda tråd, när man inte håller med blir det otrevligheter tills tråden låses. Därför brukar jag ignorera de flesta trådar men just detta ämne och allmänbildning tillhör ämnen jag tycker är intressanta men håller med dig så jag väljer också lämna denna tråd nu.
Fast alltså det är ett disskutions forum. Men man får inte tycka att nånting är fel för att då blir man an klagad att vara o trevlig?
 
Nej, jag skrev "om man har märkt". Jag har inte tagit upp något specifikt exempel eftersom jag inte känner till något.

Och oavsett - varför skulle jag ha den åsikten bara för att jag skriver om hur företag kan resonera? Läs något av mina tidigare inlägg i tråden så har du svaret där och kan låta bli att skriva något direkt sårande.
Jag skrev: Välja bort nån bara pågrund av hög IQ NEJ inte själv klart tycker jag!
Du svarade: Men det kan ju vara samma sak om man märkt att personer med hög IQ är mindre lämpade för tjänsten.
Det upp fattade jag som att du tyckte att det var samma sak eller att det är ett an tagande som går att göra att nån är på nåt sätt pågrund av hög iq. Och därför så frågade jag OM du menade så.
 
Det kan bero på fler faktorer än IQ.
Men alltså jag fattar inte dethär.
Först så jag håller somsagt INTE med att iq av gör hur nån är att um gås med eller nåt sånt! Jag tycker att det är helt själv klart att det INTE gör det!
Men det blir väldigt dubbelt att samma personer tycker att iq inte på verkar hur nån är att um gås med och att man inte av gör på nåns iq om man kan vara vän med den.
MEN att det är helt okej att ut gå från nåns iq om nån passar för ett jobb eller inte? Vad är det för skillnad?
 
Jag skrev: Välja bort nån bara pågrund av hög IQ NEJ inte själv klart tycker jag!
Du svarade: Men det kan ju vara samma sak om man märkt att personer med hög IQ är mindre lämpade för tjänsten.
Det upp fattade jag som att du tyckte att det var samma sak eller att det är ett an tagande som går att göra att nån är på nåt sätt pågrund av hög iq. Och därför så frågade jag OM du menade så.

Du får nog lära dig skilja på när folk skriver "man" och "jag". Och gärna läsa vad folk skriver i dina trådar. Det är inte att du tycker något är fel som gör att du uppfattas som otrevlig.

Jag lämnar tråden jag också. Den lär inte leda till något mer av intresse.
 
Fast alltså det är ett disskutions forum. Men man får inte tycka att nånting är fel för att då blir man an klagad att vara o trevlig?
Fast det är inte att du tycker att något är fel som vissa reagerar på utan att du tillskriver vissa vad de tycker som inte stämmer, du vränger till meningar som vissa skriver till att de har mer ofördelaktiga åsikter när de inte har det, och försvarar de sig och förklarar för dig vad de menar-med risk för att du fattat fel- då vränger du runt orden , tar inte förklaringen , utan fortsätter att mena dig veta vad de tycker utefter din feltolkning av deras texter. Det är du som rätt ofta läser in fel, antingen fattar du fel eller också har du ett behov av rundgång och tjafs.
 
Men alltså jag fattar inte dethär.
Först så jag håller somsagt INTE med att iq av gör hur nån är att um gås med eller nåt sånt! Jag tycker att det är helt själv klart att det INTE gör det!
Men det blir väldigt dubbelt att samma personer tycker att iq inte på verkar hur nån är att um gås med och att man inte av gör på nåns iq om man kan vara vän med den.
MEN att det är helt okej att ut gå från nåns iq om nån passar för ett jobb eller inte? Vad är det för skillnad?

Därför att det går inte att jämställa ett jobb med att umgås socialt med någon. Jag har ofta en chefsroll och det finns de som jag jobbar med som är jätteduktiga men som jag inte skulle vilja umgås privat med och tvärtom, jag har vänner som jag inte skulle anställa.

Dock är jag rätt ointresserad av någons IQ även när det gäller jobb. Det som är intressant är om hen kan göra jobbet eller ej. Sedan skulle det för mig vara svårt att anställa någon som inte intellektuellt kan ta in vilka faror som finns i arbetet, just för att jag måste ha någon som kan arbeta självständigt och det finns riskabla moment.
 
Jag tycker att det blir väldigt konstigt att många säger både att iq inte har nästan nån be tydelse och så OCH att det är helt rimligt att välja bort nån BARA pågrund av dens iq. Då har det ju stor be tydelse iallafall?
Jag är övertygad om att det har stor betydelse för de flesta - inte så att det är avgörande om man har 100 eller 110, men jag tror absolut det gör skillnad för en människas liv om man har 80 eller 120. Och då menar jag inte bara yrkesmässigt, utan hela livet. Nu vill jag inte framhäva mig själv som en person med extremt hög IQ, för det är jag ju inte, men samtidigt är jag så otroligt tacksam för att jag har begåvats med en förmåga att snabbt lära mig saker, lätt förstå olika sammanhang, lära mig olika språk, prata med folk osv. Jag har på riktigt byggt upp hela mitt yrkesliv på det, min hjärna är min försörjning och min trygghet. För mig har det EXTREMT stor betydelse.

Sen tycker jag väl inte att just en persons IQ ska vara ensamt avgörande för om man får ett visst jobb eller inte, men att det är ETT kriterie kan jag tycka är rimligt. I min bransch är det väldigt vanligt med olika typer av tester i samband med rekryteringar (men då är det inte bara IQ som testas, utan andra förmågor också, liksom personlighetstyp).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 780
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 345
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 708
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 679
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp