Bukefalos 28 år!

Iq test och iq nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du får nog lära dig skilja på när folk skriver "man" och "jag". Och gärna läsa vad folk skriver i dina trådar. Det är inte att du tycker något är fel som gör att du uppfattas som otrevlig.

Jag lämnar tråden jag också. Den lär inte leda till något mer av intresse.
Du hann före.:up:
 
Därför att det går inte att jämställa ett jobb med att umgås socialt med någon. Jag har ofta en chefsroll och det finns de som jag jobbar med som är jätteduktiga men som jag inte skulle vilja umgås privat med och tvärtom, jag har vänner som jag inte skulle anställa.

Dock är jag rätt ointresserad av någons IQ även när det gäller jobb. Det som är intressant är om hen kan göra jobbet eller ej. Sedan skulle det för mig vara svårt att anställa någon som inte intellektuellt kan ta in vilka faror som finns i arbetet, just för att jag måste ha någon som kan arbeta självständigt och det finns riskabla moment.
Själv klart så kan nån vara jätte bra på ett jobb utan att man vill vara vänner och tvärtom! Men det handlar väl inte om dens iq utan heltenkelt om den är bra på jobbet och om man passar som vänner?
 
Fast det är inte att du tycker att något är fel som vissa reagerar på utan att du tillskriver vissa vad de tycker som inte stämmer, du vränger till meningar som vissa skriver till att de har mer ofördelaktiga åsikter när de inte har det, och försvarar de sig och förklarar för dig vad de menar-med risk för att du fattat fel- då vränger du runt orden , tar inte förklaringen , utan fortsätter att mena dig veta vad de tycker utefter din feltolkning av deras texter. Det är du som rätt ofta läser in fel, antingen fattar du fel eller också har du ett behov av rundgång och tjafs.
Och jsg upp lever att andra gör precis samma mot mig och fel tolkar mig osv. Det är rätt ofta andra som läser in fel också faktist. Men efter som att det är jag så lyssnar ingen på det utan fort sätter att ut gå från hur dom tror dom inte stämmer.
 
Jag skrev hur JAG tolkade dig lika som DU skrev hur DU tolkade mig. Men okej 🤷🏻‍♀️
Ditt svar här till @Motacilla är inte speciellt trevligt. Hon har i svar efter svar och tråd efter tråd förklarat, väldigt tålmodigt, hur och vad hon menar. Det handlar inte om att du inte får ha åsikter eller diskutera. Det handlar om ditt sätt att göra det på. Ibland måste man stanna upp och lyssna på vad människor faktiskt säger.

IQ är inte den enda intelligensen människor använder sig av i det sociala samspelet. Så mycket spelar in och eftersom vi inte är datorer går det inte att gå efter siffror.
Att förstå hur arbetsgivare osv använder sig av intervjuer och tester för att hitta det rätta kandidaten tror jag du kommmer förstå med erfarenhet.
1710422304454.png
 
Och jsg upp lever att andra gör precis samma mot mig och fel tolkar mig osv. Det är rätt ofta andra som läser in fel också faktist. Men efter som att det är jag så lyssnar ingen på det utan fort sätter att ut gå från hur dom tror dom inte stämmer.
Nej faktiskt inte, de du debatterar med här är erfarna och duktiga på diskussioner, försåtliga och bra på att uttrycka sig- det är du som vänder deras ord till din egen agenda vad den nu är.
 
Jag är övertygad om att det har stor betydelse för de flesta - inte så att det är avgörande om man har 100 eller 110, men jag tror absolut det gör skillnad för en människas liv om man har 80 eller 120. Och då menar jag inte bara yrkesmässigt, utan hela livet. Nu vill jag inte framhäva mig själv som en person med extremt hög IQ, för det är jag ju inte, men samtidigt är jag så otroligt tacksam för att jag har begåvats med en förmåga att snabbt lära mig saker, lätt förstå olika sammanhang, lära mig olika språk, prata med folk osv. Jag har på riktigt byggt upp hela mitt yrkesliv på det, min hjärna är min försörjning och min trygghet. För mig har det EXTREMT stor betydelse.

Sen tycker jag väl inte att just en persons IQ ska vara ensamt avgörande för om man får ett visst jobb eller inte, men att det är ETT kriterie kan jag tycka är rimligt. I min bransch är det väldigt vanligt med olika typer av tester i samband med rekryteringar (men då är det inte bara IQ som testas, utan andra förmågor också, liksom personlighetstyp).
Ja såklart så har det be tydelse i vissa om råden! Men endel av det som du skriver som du har är ju inte iq utan andra sorters intiligens som du kanske också är bra på då.
Och det är ju jätte bra att du har kunnat ha ditt yrkes liv från det och att du tycker att det är en trygg het!
Jag tycker inte att personlig hets tester är så jätte bra oftast heller för jag tror att alla är mera motför bara EN sorts person. Men det är iallafall bättre motför att välja bort vissa BARA pågrund av att dom har för hög iq.
 
Ditt svar här till @Motacilla är inte speciellt trevligt. Hon har i svar efter svar och tråd efter tråd förklarat, väldigt tålmodigt, hur och vad hon menar. Det handlar inte om att du inte får ha åsikter eller diskutera. Det handlar om ditt sätt att göra det på. Ibland måste man stanna upp och lyssna på vad människor faktiskt säger.

IQ är inte den enda intelligensen människor använder sig av i det sociala samspelet. Så mycket spelar in och eftersom vi inte är datorer går det inte att gå efter siffror.
Att förstå hur arbetsgivare osv använder sig av intervjuer och tester för att hitta det rätta kandidaten tror jag du kommmer förstå med erfarenhet.
Visa bifogad fil 141050
Jag vet väldigt bra att det inte är bara iq som räknas. Det som jag rea gerade på som jag tycker är fel är att hen skrev att nåt före tag väljer bort dom som har för hög iq pågrund av deras iq!
Alltså jag håller med att det INTE går att gå efter siffror men tydligen så tycker ju inte det före taget så utan dom går efter siffror i vilka som inte passar för deras jobb.
 
Och det är även att för MIG så är det neggativt att ha hög iq. För att jag både blir som miss trodd att jag inte kan ha det för att folk ut går från att jag är dum i huvudet eller nåt. Och att endel blir chockade att jag HAR hög iq för att jag som inte kan få ut det.
Men jag VET att jag har hög iq och jag ÄR smart men jag har som inte alla sätt för att få ut det.
Och då om det är helt okej att diskri minera och väljs bort nån pågrund av dens iq så känns det ju ännu sämre. För det är inte som att man passar eller inte passar för nåt jobb bara pågrund av sin iq! Men nehe då kanske man bara ska ha vissa jobb om man har förhög iq då för att annars så an ses man inte passa pågrund av bara iq.
Så vad ska man göra då om man har hög iq men man kanske vet att dom såkallat geni jobben INTE ALLS passar för en utan att man passar för mera enkla jobb?
Men dom kan man inte få för att man har förhög iq och då passar man inte för dom jobben enligt vissa?
Så då är man dubbel körd då heltenkelt?
 
Okej, nu hoppade jag in här igen tack vare taggningen.

För att uttrycka mig så extremt klart som jag kan så använder jag mig av tekniken 'uttrycka en känsla i ord för att kontrollera om jag förstått saken rätt' när jag skriver "jag tolkar detta/dig så här....."

Det betyder INTE att jag är nedlåtande eller vill tillskriva någon några åsikter.
Jag vill kontrollera att jag uppfattar saker korrekt.

Om jag då bemöts av " och jag tolkar dig" följt av en emoji så UPPLEVER jag det som ett hånfullt och otrevligt svar på ett inlägg som jag skrivit för att klargöra diskussionen och föra den framåt på ett konstruktivt sätt.

Ofta skriver jag allmänt hållna inlägg om olika saker. Det betyder INTE att jag personligen tycker att det är bra saker alla gånger. Om jag, tack vare mina kunskaper om Ryssland förvirrar mig in i någon sådan tråd och beskriver den ryska kulturen t.ex så betyder det INTE att jag stöder Putin för att jag förstår hur det ryska valsystemet är upplagt.
 
Nej faktiskt inte, de du debatterar med här är erfarna och duktiga på diskussioner, försåtliga och bra på att uttrycka sig- det är du som vänder deras ord till din egen agenda vad den nu är.
Hur menar du nu? Jag vet väl bäst vad JAG menar eller om andra fel tolkar det och vrider det till nåtannat. O avsett hur bra eller dålig nån är på att ut trycka sig.
 
Okej, nu hoppade jag in här igen tack vare taggningen.

För att uttrycka mig så extremt klart som jag kan så använder jag mig av tekniken 'uttrycka en känsla i ord för att kontrollera om jag förstått saken rätt' när jag skriver "jag tolkar detta/dig så här....."

Det betyder INTE att jag är nedlåtande eller vill tillskriva någon några åsikter.
Jag vill kontrollera att jag uppfattar saker korrekt.

Om jag då bemöts av " och jag tolkar dig" följt av en emoji så UPPLEVER jag det som ett hånfullt och otrevligt svar på ett inlägg som jag skrivit för att klargöra diskussionen och föra den framåt på ett konstruktivt sätt.

Ofta skriver jag allmänt hållna inlägg om olika saker. Det betyder INTE att jag personligen tycker att det är bra saker alla gånger. Om jag, tack vare mina kunskaper om Ryssland förvirrar mig in i någon sådan tråd och beskriver den ryska kulturen t.ex så betyder det INTE att jag stöder Putin för att jag förstår hur det ryska valsystemet är upplagt.
Ja. Och det är samma sak förmig. Om jag skriver att jag upp fattar nån eller tolkar nån på ett sätt så är det för att jag försöker förklara hur jag upp fattar den. För att kolla om den menar så eller om det är nåt miss förstånd från nån sida.
Så om jag skriver att jag upp fattar nån som att den är neggativ mot dom som har hög iq så är det för att jag får den upp fattningen av det som den personen har skrivit.
Det är inte att det är hån fullt mot den utan heltenkelt att jag upp fattar det så.
 
Och det är även det jag menar att ibland så verkar det inte spela nån roll vad jag skriver så tror alltid endel att jag är MOT saker och sånt. Fast detenda kanske är att jag skriver en komentar att JAG tycker att det är fel att diskri minera nån pågrund av högt iq BARA. Men ändå så blir det en jätte disskution om det och att endel verkar an ta att jag inte fattar att före tag väljer vem som vill an ställa och alltmöjligt. Men själv klart så fattar jag det men får man inte tycks att nåt är fel bara utan att det be tyder att man inte tror på att det ÄR så ibland?
 
Jag fick 135, har så himla svårt för minne och huvudräkning på tid 😅 Bilderna går bra sålänge de är ganska lika och det bara är att räkna ut typ hur många varv de snurrat men de sista ser jag ingen logik i alls.

Bilder: 17/20
Språk: 18/20
Minne: 14/20
Logik: 20/20
Matte: 19/20

Inte så förvånad, jag vet att jag är ganska "skolsmart" och brukar få bra på tester (1.7 på högskoleprovet t.ex.) men vet också att jag inte brukar se något logiskt mönster i de allra svåraste bildtesterna. Och jag vet att jag typ max kan komma ihåg 4-5 siffror i taget, kommer t.ex inte ihåg ett helt mobilnr i följd utan måste dela upp i två delar.
 
Och det är även att för MIG så är det neggativt att ha hög iq. För att jag både blir som miss trodd att jag inte kan ha det för att folk ut går från att jag är dum i huvudet eller nåt. Och att endel blir chockade att jag HAR hög iq för att jag som inte kan få ut det.
Men jag VET att jag har hög iq och jag ÄR smart men jag har som inte alla sätt för att få ut det.
Och då om det är helt okej att diskri minera och väljs bort nån pågrund av dens iq så känns det ju ännu sämre. För det är inte som att man passar eller inte passar för nåt jobb bara pågrund av sin iq! Men nehe då kanske man bara ska ha vissa jobb om man har förhög iq då för att annars så an ses man inte passa pågrund av bara iq.
Så vad ska man göra då om man har hög iq men man kanske vet att dom såkallat geni jobben INTE ALLS passar för en utan att man passar för mera enkla jobb?
Men dom kan man inte få för att man har förhög iq och då passar man inte för dom jobben enligt vissa?
Så då är man dubbel körd då heltenkelt?

Jag tänker att endast ett högt IQ, helt isolerat, kan vara ett trubbigt "redskap" att ta sig fram i livet med. Tillämpningen är ju det viktiga här. Sen har jag nog aldrig i vuxen ålder haft en diskussion kring IQ varken med vänner eller arbetskollegor. Det har helt enkelt aldrig känts relevant.
 
Jag skrev hur JAG tolkade dig lika som DU skrev hur DU tolkade mig. Men okej 🤷🏻‍♀️
Du skriver ju ofta om att det är viktigast att vara en trevlig och snäll person (ungefär, inte ordagrant). Men du själv blir ofta väldigt otrevlig mot människor så fort de inte håller med dig eller svarar på "rätt sätt" enligt dig. Det här citatet är ett bra exempel, om nån skriver att den blir lite ledsen över ditt sätt att diskutera så tror jag faktiskt du själv förstår att det där inte är ett trevligt svar på det?
 
Du skriver ju ofta om att det är viktigast att vara en trevlig och snäll person (ungefär, inte ordagrant). Men du själv blir ofta väldigt otrevlig mot människor så fort de inte håller med dig eller svarar på "rätt sätt" enligt dig. Det här citatet är ett bra exempel, om nån skriver att den blir lite ledsen över ditt sätt att diskutera så tror jag faktiskt du själv förstår att det där inte är ett trevligt svar på det?

Jag tänker dock att det i detta fallet handlar om en mkt ung, inte myndig person med någon form av funktionsnedsättning/förvärvad hjärnskada. Det är ju tydligt att det finns ett behov av kognitivt stöd/hab och liknande. Jag vet dock inte om användare på Buke ska vara rådgivande i detta?
 
Nej, just att användare på buke ska vara rådgivande i saker som rör @LiviaFilippa s mående har jag ifrågasatt många gånger. Men oavsett diagnoser eller funktionsnedsättningars vara eller icke vara så tycker jag inte att det kan vara fritt fram att bete sig hur som helst.

Absolut, så är det. Det är naturligtvis svårt att som användare på ett forum känna till historiken bakom enskilda användare. Jag har själv trampat i klaveret ett flertal gånger och man kan inte förväntas ha en fullständigt anamnes om samtliga användare. I denna tråd tycker jag dock att det blir ganska uppenbart.
 
Jag fick 135, har så himla svårt för minne och huvudräkning på tid 😅 Bilderna går bra sålänge de är ganska lika och det bara är att räkna ut typ hur många varv de snurrat men de sista ser jag ingen logik i alls.

Bilder: 17/20
Språk: 18/20
Minne: 14/20
Logik: 20/20
Matte: 19/20

Inte så förvånad, jag vet att jag är ganska "skolsmart" och brukar få bra på tester (1.7 på högskoleprovet t.ex.) men vet också att jag inte brukar se något logiskt mönster i de allra svåraste bildtesterna. Och jag vet att jag typ max kan komma ihåg 4-5 siffror i taget, kommer t.ex inte ihåg ett helt mobilnr i följd utan måste dela upp i två delar.
Har du gjort nåt riktigt iq test tillexempel hos en psykolog nångång? Tänkte bara om du vet om det var ungefär lika isåfall eller väldigt o lika resultat!
 
Jag tänker att endast ett högt IQ, helt isolerat, kan vara ett trubbigt "redskap" att ta sig fram i livet med. Tillämpningen är ju det viktiga här. Sen har jag nog aldrig i vuxen ålder haft en diskussion kring IQ varken med vänner eller arbetskollegor. Det har helt enkelt aldrig känts relevant.
Nej såklart att bara iq är ju inget red skap alls! Det menade jag inte heller utan jag menade bara att för MIG så är det neggativt att ha ganska så hög iq och att JAG skulle nog tycks att livet var iallafall lite enklare om jag hade lägre iq. Alltså inte jätte lågt men normal nivå liksom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 783
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 345
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 708
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 683
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp