• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare womba_womba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 9 498
W

womba_womba

någon som varit på läger på irland?
jag har varit på flowerhill 2 gånger

Låter kul! Kan Du lägga ut eller PM:a epost-adress eller hemsida? Tack på förhand!/Maverick

Sv: Re: Irland

Hej alla flowerhill älskare!! Kan också bara hålla med och säga åk dit!!

Sv: Irland

Jag har också varit på Flowerhill! 3 ggr :D
Hästarna är bara helt otroliga, hoppar allt! Vet två som köpte hästar med sig hem :angel:

Dessutom fick jag en ny favoritgren, Polocross, bästa turisten på länge, de tyckte jag skulle spela i landslaget :banana: Man blir ju helt vild när man spelar det :rofl:

Någon som varit där nyligen? Det var nog nästan två år sen sist jag var där :cry:

Såg att det här var en gammal tråd men jag hoppas att någon kanske orkar svara ändå ;)
jag har tänkt att åka till Irland i slutet av augusti och är i valet och kvalet mellan Flowerhill och Ashford (åker med Häst & Sport resor). Alla tidigare inlägg pekar ju på att Flowerhill verkar vara det bästa alternativet och det känns bättre i "magen" på nåt sätt :p

men jag kan fortfarande inte bestämma mig!:confused: det kostar ju ändå ganska mkt, speciellt om man är en fattig student, och jag vill få ut det bästa möjliga av resan. Så ni som har varit på Flowerhill är ni helt nöjda med resan? vad var bra resp. dåligt, bodde ni på pensionatet lr på gården?

Jag kan ju svara igen :angel:
Det var nog en sex år sen jag var där, men vi bodde iaf på gården. Det var det enda man kunde välja på då. Jag och min kompis delade rum med en annan tjej och det var bra. Det var fina rum med dusch och toalett och vi fick god mat :p
Som sagt, det var jättefina hästar. Speciellt om man inte har hoppat så mycket terräng innan. De hoppade allt! Och det var hur mycket mark som helst att rida på.
En gång red vi ut på en lång tur till en annan liten bana och var borta flera timmar, man kan rida hur långt som helst och det är bara gröna ängar överallt :love: Eller så red man till puben :D

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som var dåligt, jag bara älskade att vara där. Fast om du har möjlighet så åk när det inte är högsäsong på sommaren.
Jag har varit där både på påsken och sommaren, på sommaren kändes det inte riktigt lika personligt och alla där var mer stressade. När jag var där på påsken var det inte så mycket folk, vi fick rida extra små turer på kvällarna och så. Det var mysigare där då :)

Tack för svar :D
ÅÅåå det låter ju helt fantastiskt! :bump:
Har nog bestämt mig för att det får bli Flowerhill. Har ju bara hoppat lite små terränghinder på hästarna i england så erfaren är jag ju definitivt inte :smirk: hoppas det är lika bra som det var för 6 år sen då ;)

Om du vill resa med Häst & Sportresor (räknas detta som reklam?) så finns info på deras hemsida. Av någon anledning stämmer dock inte uppgifterna på hemsidan överens med uppgifterna i katalogen så det kan vara värt att kolla upp vad som gäller för vissa resor. Just den resan som jag har tänkt åka på går lös på 11400kr för boende på pensionat med halvpension :crazy:

Jag ska till Irland på läger i sommar med Häst- & Sportresor. :) Det ska bli jättekul! Ska tilll ett ställe i Wicklow som heter Calliaghstown Riding Centre, är det någon som har varit där?

KL

Jag har varit på Flowerhill och jag var inte så imponerad.... Man kan väl säga som så här, man vill INTE göra så med sin egen häst som man gör med hästarna på Flowerhill!! Ca 3 minuter (max!) efter att man suttit upp på hästen börjar man hoppa!! Det är INTE tal om uppvärming, bara ut från stallplanen och sen full fart mot första terränghinderna.... Inte särskilt nyttigt för hästarna, men naturligtvis valuta för pengarna för turisterna som kommer dit för att just hoppa terräng. De har en jättefin terrängbana, det är helt klart och man för hoppa jättemycket, men jag tror inte att hästarna egentligen mår vidare bra. De hoppar ju varje dag, massor av språng.

De flesta hästarna hoppar allt, men jag tyckte inte att det var med nån vidare glädje. De lägger gärna in ett extra galoppsprång (förmodligen visa av erfarenhet efter för många obalanserade turister på ryggen...).

En dag fick jag en häst som jag inte ansåg gick rent och påpekade detta, men det var ingen som brydde sig om detta. Det var bara att rida på....

Men absolut, man får hoppa hur mycket som helst och det är självklart kul, men man måste lite blunda för hur det går till.....

Har för mig att jag sett lite om det på tv i någotsammanhang, det verkade då väldigt trevligt iaf. :D Blev väldigt sugen då :p

Jag reagerade också lite på det, men och andra sidan så är alla hästar där till salu, de stannar inte så länge. Alla dagar i veckan hoppade de inte heller, vi hade dressyr någon dag och alla hästar var inte med varje dag.

Men visst, de har inte samma hästhållning som vi har i Sverige. Det får man ju vara beredd på.
Jag tyckte dock de var rätt noga med hästarna, de som var halta av någon anledning gick inte med och någon som hade tappat sko under en tur fick gå hem och slå på den.
De hästar jag red där var fräsha och fina att rida i terrängen. Men jag var också noga med att berätta vad för sorts hästar jag ville rida ;)
De har ju hästar som är bra till nybörjare och de som är lite roligare om man har ridit mer...

Men som sagt, det var sex år sedan jag var där. Det kan ju ha ändrat sig...

Senast ändrad av en moderator:

När var du där? Var det nyligen?

Är det så stor skillnad på hästhållningen alltså? :confused:
När jag bodde i England så tyckte jag att den standarden jag såg på gårdarna runtomkring och på den gården där jag jobbade var väldigt lika den svenska standarden, både de bra och de dåliga sidorna. Hade trott att Irland skulle vara likadant då... men jag kanske är lite naiv :crazy:

läste dessutom i en annan tråd att vi svenskar är kända för att rida fram våra hästar "onödigt" länge..
jag vet ju vad jag anser är rätt resp. fel men alla handlar väl på det sätt som de anser vara bäst.
lyckliga är de som är helt övertygade om att deras sätt är det enda rätta

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Fälttävlan Är det inte dags för en tråd ägnad åt fälttävlan här på forumet? Denna fullkomliga tävlingsform innehåller tre grenar som ska tränas... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 425
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Irland tog hem segern i nederländska Boekelo, medan Sverige red in på en åttondeplats. Individuellt blev Amanda Staam bästa svensk.
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Irlands Conor Swail behövde sätta en felfri runda för att hålla Irland kvar i nationshoppningen i Falsterbo Horse Show. Men istället...
Svar
3
· Visningar
703
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Häng med och tävla i Sveriges bredaste mästerskap! Rider du fälttävlan på H100 eller 2* nivå? Då kan du vara med och kvala till Stora...
Svar
0
· Visningar
53
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka