Isabellhingsten Mackay

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Isabellhingsten Mackay

Min erfarenhet av Mackayare är att de oftast är gudomligt snälla och godmodiga hästar, däremot inte alltid med den snyggaste modellen.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Nu får jag äntligen möjlighet att svara på dessa inlägg. Jag har varit ägare till Mackay i nästan hela hans liv och vet vad som har hänt med honom. Det är kostigt att inte folk går till ägaren och frågar, utan "tror" en massa saker. Mackay var godkänd i DPA (Dansk palominoavel) Och PSA (palomino, sporthästavel) Som är ett EU godkänd förbund. När vi flyttade till Sverige i 1998 var där fortfarende visningsplikt och vi visade honom i Skövde 19 år gammal och då hade han präcis varit sjuk. Eftersom domarna inte ville bedömme honom som palominohingst men som halvblod, gav dom honom väldigt låga poäng. Lagen blev senare upphävd då många klagade på denna visningsplikt. Många fina hingstar av annan ras än halvblod blev nedvärderade och inte rekommanderade på dessa visningar. Mackay är pappa till många fina avkommer som har fått högsta poäng både i Norge och Danmark och mina egna avkommer har nästan varje år tagit hem bäst in show priset. Han har flera huvudstamboksto eftersig och en godkänd hingst. Han verkade i aveln som palomino och inte som halvblodshingst och jag hoppas att alla som pratar skit här på denna sida har fått svar på frågan nu och inte lyssnar till folk som inget vet. Med vänlig hälsning Anne Axéll
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Mackay stog ju en sommar på Nävra Gård Pataholm , där jag betäckte 2 ston,
ena avkomman som var undan ett sto efter Ambassadeur-Zaran-UthosX red jag själv upp till LA dressyr innan han exporterades till England till den välkände ryttaren/tränaren David Hunt. Han red den hästen upp till svår klass och var under många år placerad på Nationell nivå. Sedan såldes den hästen som läromästare till USA till en ung ryttare. Jag skickade en kopia av Dressage Newsletter där hästen omnämndes med bild och stam, till ASVH och trodde att dom skulle vara intresserade av en svensk export till USA, men fick ett snorkigt svar tillbaka att eftersom min uppfödning var efter en ej godkänd hingst så var det totalt ointressant.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Jan Brink har faktiskt också en hingst som inte blev godkänd i Sverige. Sen åkte den till Tykland och blev godkänd där. Nu har han visst fått den godkänd på meriter, men inte sitter jag och kritiserar hans hingstar för det.

Är du säker? Om du menar Okeanos sa blev han godkänd i Tyskland innan han visades i Sverige, men vad jag vet sa visades han aldrig i Sverige innan han blev godkänd i Tyskland.

Dessutom, Mackay var ju renrasigt svenskt halvblod, det är klart nämnden ville bedöma honom som det halvblod han var?
 
Senast ändrad:
Sv: Isabellhingsten Mackay

Är det verkligen så konstigt att ASVH (Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen) bara är intresserade av svenska varmblod :confused:
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Svarade på Ja, det låter som ASVH och tyvärr en tråkig trend där inget annat än svensk halvblodsavel duger som anneaxell skrev.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Och hästen har inte visats som svenskt varmblod utan som palomino. Kan ju varit det ASVH hängde upp sig på? Uppenbarligen klassar inte anneaxell honom som svenskt varmblod eftersom hon inte ville ha honom visad som halvblod utan som palomino.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Jag gissar att ASVH inte var intresserade för att hingsten inte var godkänd. De vill väl inte göra reklam för icke-godkänd avel i sitt annonsblad, skulle jag tro.

Palomino är ju i princip bara en färg, stammässigt sa var Mackay renrasigt svenskt halvblod. Hade han varit ett sto hade han gett gröna papper i aveln.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

kl

Avel enbart pga farg ar illa tycker jag. Om Mackay var sa fantastiskt bra, varfor blev han inte godkand for halvblodsavel?
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

kl

Mackey var säkert en supertrevlig individ med goda allround egenskaper MEN det är ju den största andelen av alla hästar innom den Svenska Varmblodsaveln.

Som avelshingst innom ASVH dög han inte!
Dock har palomino föreningen i danmark ansett att han var god nog för dem.

Man kan ju anta att de har en lägre lägstanivå för att godkänna hingstar i sitt förbund eftersom de har en så snäv avelsbas (dvs ett fåtal individer), då måste man få in nya individer annars riskerar man inavel.

Om man avlar på färgen isabell (alltså "rasen" palomino) är kanske Mackey (eller liknande hingst) det bästa man kan få tag på.

Men om man avlar Svenska Varmblod MED färgen isabell, alltså har avelsmålet fär svenskt varmblod för ögonen OCH att man vill ha färgen, då finns det ju andra hingstar MED blekanlaget som som ÄR godkända innom ASVH.
Sedan finns det ju även ett antal ston med blekanlag som man kan avla på utan att ge total avkall på övriga avelsmål.
Avlar man Svenska Varmblod så vill man väl ha individer med gröna papper och där faller ju dessa inom ASVH icke godkännda hingstar.

Att man har högre krav på en hingst för att få använda den i avel än vad man har på ett sto är mkt enkelt.
En dålig/defekt hingst har ju möjlighet att sprida sina gener till 100 tals avkommor varje år (se tex på quarteraveln och deras HYPP som tillkom genom EN enda hingst, Impressiv som hade en genmutation som han nedärvde till sina avkommor) medans ett sto på sin höjd får 15 avkommr under en livstid. Därför lägger man inom avelsförbunden högre krav hingstarna och lägger ansvaret på stona hos stoägarna.

Så det är upp till varje stoägare att ransaka sig själv i användandet av sina ston i avel.
Sedan läggs ju även ansvaret på stoägarna att välja en bra/passande hingst till sitt sto.

Jag tror att all avel där man avlar hårt mot utställning/utseende tex är dåligt för rasen på sikt. Kolla bara hur det håller på att gå för Paint/quarterhästarna (halter), araberna (utställningslinjen) Och hur det ser ut innom hund och kattaveln mfl. Här under faller de egenskaper som inte har något användningsområde, som inte förbättrar hästen på något sätt tex färg.
Och nej, exteriör är inte samma sak, man avlar på en god exteriör för att få en hållbar, brukbar, frisk häst. Då har man ett skäl till varför man vill ha vissa egenskaper och inte andra.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Jag tycker att ASVH avlar bara på gång och prästation. Inget fel i det för dom som vill ha det, medan jag avlar på hållbarhet och temperament- och färg. Många av dom hästarna som ASVH avlar är för tuffa och högt prästerande till att Svensson klarar av dom. Det förklarar dom många islandhästar och barockhästar, för folk vill inte ha en häst som ska longeras 1 timme innan man kan sätta sig på den. Vi har olika avelsmål, jag har mitt, och jag avlar inte dåliga hästar bara för att jag inte har samma avelsmål som ASVH. Kom du hem och hälsa på min stoflock, det är lugna vettiga individer och jag köper dom efter det. Sedan har jag använd Mackay som hade super temperament och nu har jag en ny, som folk undrar om det verkligen är en hingst. Dom kan ändå prästera för det och många av dom är ute och tävla också.
MVH Anne Axéll
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Mackay var ju ett renrasigt svensk halvblod, varför skulle han inte bedömas som den ras han var?
Vad är det för skillnad på att bli bedömd som palomino och som halvblod? Palomino är ju en färg medan halvblod en ras, om än en icke så konsoliderad och med öppen stambok.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Jag tycker att ASVH avlar bara på gång och prästation. Inget fel i det för dom som vill ha det, medan jag avlar på hållbarhet och temperament- och färg. Många av dom hästarna som ASVH avlar är för tuffa och högt prästerande till att Svensson klarar av dom. Det förklarar dom många islandhästar och barockhästar, för folk vill inte ha en häst som ska longeras 1 timme innan man kan sätta sig på den. Vi har olika avelsmål, jag har mitt, och jag avlar inte dåliga hästar bara för att jag inte har samma avelsmål som ASVH. Kom du hem och hälsa på min stoflock, det är lugna vettiga individer och jag köper dom efter det. Sedan har jag använd Mackay som hade super temperament och nu har jag en ny, som folk undrar om det verkligen är en hingst. Dom kan ändå prästera för det och många av dom är ute och tävla också.
MVH Anne Axéll

Jag kan förvisso hålla med dig om att jag också tycker att ASVH:s avelsmål är knepiga, men det gagnar ingen att avla renrasiga halvblod utanför föreningen, jag tycker det är bättre att man kämpar för att avelsmålen skulle förändras inom föreningen. Eller kanske tom startar en annan förening för halvblod där inte sporthästidealet står i centrum, utan hållbarhet och temperament i första hand för fritidsryttaren. Tyvärr framstår din avel idag utanför ASVH som mindre seriös då du avlat på en icke godkänd hingst i Sverige. Och då spelar det liksom ingen roll hur trevliga avkommor du får eller vilken färg de har. Och visst kan man vara "frifräsare" utanför de etablerade organen, men som sagt var, det tycker jag är synd. Det är bättre att jobba inom föreningen och försöka förändra där.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Jag kan förvisso hålla med dig om att jag också tycker att ASVH:s avelsmål är knepiga, men det gagnar ingen att avla renrasiga halvblod utanför föreningen, jag tycker det är bättre att man kämpar för att avelsmålen skulle förändras inom föreningen. Eller kanske tom startar en annan förening för halvblod där inte sporthästidealet står i centrum, utan hållbarhet och temperament i första hand för fritidsryttaren. Tyvärr framstår din avel idag utanför ASVH som mindre seriös då du avlat på en icke godkänd hingst i Sverige. Och då spelar det liksom ingen roll hur trevliga avkommor du får eller vilken färg de har. Och visst kan man vara "frifräsare" utanför de etablerade organen, men som sagt var, det tycker jag är synd. Det är bättre att jobba inom föreningen och försöka förändra där.
Det är fantastiskt att en hingst kan väcka sådarna känslor!
Och vissa inlägg är ganska komiska, så bara för att någon uppfödare går egna vägar så anses denna uppfödare som ej seriös av vissa pappersavlare på detta forum. Jag kan bara konstatera att den enda häst jag fött upp/utbildat och exporterat först till england och sen vidare till Usa och som gått svår klass i dressyr på två kontinenter är efter denna hingst som enligt vissa tydligen har varit ett så svårt hot mot den rena svenska halvblodsaveln.
Det finns faktiskt en värld utanför ASVH och gröna papper :idea::idea:
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Som du säger så verkar det som att Mackay väcker mycket känslor hos en del. Jag har valt att avla inom palominoaveln, som är lika mycket ras som halvblod. Det verkar tyvärr inte som folk accepterar mitt belut. Jag har inte gjort något krimminelt, folk som köper hästar hos mig är supernöjda. Jag skulle verkligen gärna i kontakt med dig som har haft denna fina avkomma efter Mackay. Det är alltid lika roligt att höra bra saker, inte bara sura kommentarer från folk som sitter hemma vid datorn och bedömmer hästar utifrån en bild.
MVH Anne Axéll
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Nu har denna tråd lämnat ursprungsämnet för evigheter sedan och alla har fått säja sitt.
Tråden får ett hänglås på sig och får sakta dala ner i arkivet, där den finns kvar att läsa för den som vill.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 768
Senast: Saeta
·
Avel Jag har varit på uppsamlings premiering samt fölbesiktning, en trevlig tillställning men det fick mig verkligen att fundera… Är dessa...
Svar
16
· Visningar
1 589
Senast: kicket
·
Träning Har inte hittat någon annan tråd, så nu startar jag en tråd. För alla oss med 4 åringar. Jag visade min 5 åring (fick föl förra...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Månsane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Ny Samsung?
  • Läka blåsa snabbt?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp