Bukefalos 28 år!

Isabellhingsten Mackay

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Isabellhingsten Mackay

Nej, men varför avla på allt bara för att det går. Jag har hört många diskussioner på travsidan där en del tycker att det borde slaktas ur ordentligt på stosidan för att få fram en mer kvalitativ avel. Varför så deastiska metoder? Jo, för att alla avlar på sina "kassa" ston och gärna då med "kassa" hingstar dessutom.
Observera att jag inte är för massavlivning! Men jag tror att uppfödare bör ta sitt ansvar avelsmässigt och inte avla hur som helst bara för att man kan. Det finns bra "allround" förärvare inom de godkända hingstarna också.

Betäck det bästa med det bästa och hoppas på det bästa!

Mvh / Fia

jag tycker absolut inte att man ska avla på allt som går, jag är inte ett faans av den ovan nämnda hingsten, i ärlighetens namn har jag inte en aning om vem han är, säkert av flera skäliga anledningar. Det jag reagerar på är att TS frågar efter om någon mer än TS själv har en avkomma att jämföra med. och det hon får till svar är hur värdelös han är av hur många hundra olika skäl som helst! Hon har ju uppenbarligen en trevlig liten häst efter honom och ska man dra åt lite så kritiseras ganska så mycket hennes häst i slutändan oxå, när det beskrivs att det endast ges "anskrämande" avkommor och annat som det skrivits.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Gick in o sökte på Mackay för att jag var nyfiken om där fnns någon gammal tråd om honom. Det fanns där. Jag blev riktigt besviken när jag läste vad folk skrivit. En hel del skitsnack. Visst, han är inte godkänd men han är dock avelsvärderad MEN godkänd i Danmark. Han har faktiskt bra poäng på sin gång. Har ett 2års sto efter honom och hon rör sig RIKTIGT bra. Hoppar bra oxå. Var på en löshoppning med henne förra året och tränaren va imponerad för honom hade inte heller hört så mkt positivt om honom. Premierade även henne förra året och där fick hon jättebra poäng. Alla hingstar kan både lämna bra och dåliga avkommor.

Skulle så gärna vilja veta om här är någon annan som har en avkomma efter Mackay!

jag tycker absolut inte att man ska avla på allt som går, jag är inte ett faans av den ovan nämnda hingsten, i ärlighetens namn har jag inte en aning om vem han är, säkert av flera skäliga anledningar. Det jag reagerar på är att TS frågar efter om någon mer än TS själv har en avkomma att jämföra med. och det hon får till svar är hur värdelös han är av hur många hundra olika skäl som helst! Hon har ju uppenbarligen en trevlig liten häst efter honom och ska man dra åt lite så kritiseras ganska så mycket hennes häst i slutändan oxå, när det beskrivs att det endast ges "anskrämande" avkommor och annat som det skrivits.

Jag kan inte tolka ts inlägg (övre citatet) som annat än kritik emot dem som har skrivit något negativt om pappan till hennes häst.
Dessutom är det en ganska gammal tråd som pluppat upp till ytan igen...
 
Senast ändrad:
Sv: Isabellhingsten Mackay

Vill bara tillägga att det rör sig om pengar, pengar och åter pengar.

Höjdpunkten med Palominoavel är att få ett cremelloföl, dessa ger alltid palomino om man betäcker med fux.

Lyckas man få ett cremelloföl e.Mackay kan man kränga fölet för 60'

Sorgligt men sant, dubbelt sorgligt för oss som väljer (kanske dyra) prestationston och betäcker med Bra (dyr) hingst.:mad:
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Ja smaken är som baken:D Alla kan inte gilla samma hingstar. Mackay blev ej godkänd pga att han hade för små runda knä och inte tog ut skritten. Han blev visad på kvalitets bedömningen året efter och fick mycket bra point och kom som 5. bästa dressyrhäst av 56 deltagere och som nr. 12 inom hopp. Han följde med till Danmark och blev som 17 åring godkänd inom palominoaveln och när Anne och Jens åter flyttade till Sverige, blev han avelsvärderad för at kunna betäcka i Sverige. Mackay är världens bästa allround häst. Han har tävlat både hopp, dressyr, fälttävlan, gått jakt, körd i tävling, körd med brudpar och student, dragit ut stockar från skogen och många nybörjare har lärt sig at rida på honom. Kort sagt ett fantastisk temprement som han ger vidare till sina avkommer.....:banana: http://www.palomino.se/palomino-mackay.html



Men lite väl mkt skitsnack om denna gamla hingst, har du/ni träffat honom i verkligheten.....Det har jag. En hingst med mkt bra psyke:smirk:
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Men det är så jag tycker, sedan att man fått isabeller efter henne ser jag bara som ett pluss i kanten.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Vet inte om jag tyckte det var så super poäng. Temperamentet säger jag inget om, men resten. Har sett 1 föl ir efter honom, kanon snygg som föl, men ser helt anskrämlig ut nu som äldre. Med ett riktigt bra möderne på den också. Men men, du tycker vad du vill och vi andra vad vi vill.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Men Mackay har inte ens tävlingslicens?
Är han tävlad regionalt (eller på C-tävling somd et hette förr)?

Siffrorna från kvalitets går att se här: http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47ny?Intidnr=2258

Detta är då från 1983, jag vet inte om kvalitets såg exakt likadant ut då som nu men samma siffror var det i alla fall!

Oh jösses vilka siffror :crazy: hästarna måste verkligen vara kassa om detta räkte till 5a i gångarter och 12 i hoppning i finalen, har svårt att tro det, det var måste vara regionalt och då är inte placeringarna så mycket att komma med.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Tycker det är märkligt att man kan utse han till världens bästa allround häst utan några säkra bevis på det? :crazy:

Finns många hästar som tävlat dressyr, hoppning, som barn lärt sig rida på, som gått framför vagn osv. :)
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Ja smaken är som baken:D Alla kan inte gilla samma hingstar. Mackay blev ej godkänd pga att han hade för små runda knä och inte tog ut skritten. Han blev visad på kvalitets bedömningen året efter och fick mycket bra point och kom som 5. bästa dressyrhäst av 56 deltagere och som nr. 12 inom hopp. Han följde med till Danmark och blev som 17 åring godkänd inom palominoaveln och när Anne och Jens åter flyttade till Sverige, blev han avelsvärderad för at kunna betäcka i Sverige. Mackay är världens bästa allround häst. Han har tävlat både hopp, dressyr, fälttävlan, gått jakt, körd i tävling, körd med brudpar och student, dragit ut stockar från skogen och många nybörjare har lärt sig at rida på honom. Kort sagt ett fantastisk temprement som han ger vidare till sina avkommer.....:banana: http://www.palomino.se/palomino-mackay.html



Men lite väl mkt skitsnack om denna gamla hingst, har du/ni träffat honom i verkligheten.....Det har jag. En hingst med mkt bra psyke:smirk:
Apropå hingstar som inte passerat nålsögat men är "fantastiska" allround- och tävlingshästar så är hans obefintliga resultat ingenting att komma dragande med om man jämför med ex-vis Chabloons.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Meeen! Han har ju inte lika fin fääärg juuu!
*är barnslig så här på nattkröken* ;)
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Var så lite så, upptäckte bara att jag missat lägga in en av hennes föl där.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Det finns ju alltid bättre och ngt sämre hingstar, det bero ju på vad man vill ha och ska använda hästen till:smirk: huvudsaken att man inte avla på sjuka hästar där avkommorna kan nedärva sjukdomar de sedan kan föra vidare. Sen tycker jag psyket på en häst spelar stor roll och han är lugnet själv, min systerdotter ägde honom i några år, en mkt trevlig häst fast inte i min smak, men för all del kan jag ju inte prata skit om honom för det. Själv tycker jag han är för stor, skulle se ut som en myra på en häst som är så hög;)
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Gick in o sökte på Mackay för att jag var nyfiken om där fnns någon gammal tråd om honom. Det fanns där. Jag blev riktigt besviken när jag läste vad folk skrivit. En hel del skitsnack. Visst, han är inte godkänd men han är dock avelsvärderad MEN godkänd i Danmark. Han har faktiskt bra poäng på sin gång. Har ett 2års sto efter honom och hon rör sig RIKTIGT bra. Hoppar bra oxå. Var på en löshoppning med henne förra året och tränaren va imponerad för honom hade inte heller hört så mkt positivt om honom. Premierade även henne förra året och där fick hon jättebra poäng. Alla hingstar kan både lämna bra och dåliga avkommor.

Skulle så gärna vilja veta om här är någon annan som har en avkomma efter Mackay!

Gammaltråd men jag svara ändå;)

Jag har själv träffat Mackay, min systerdotter ägde honom i några år, sen köpte A tillbaka honom. Det var en underbar häst oavsett vad vissa okunniga hästmänniskor säger. Trots att han "bara" var avelsvärderad. Inget att bry sig om. Hon köpte en avkomma efter honom. Ett sto som är helt underbar:banana: Själv betäckte jag mitt ena halvblod med Zeb, även han avelsvärderad, den hingsten valde jag pga att jag tro att den avkomman kommer att bli det jag letat efter. Nu finns ju gamlingen uppe i hästhimlen.

Oj, jag var visst sist här förlänge sedan :D
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Apropå hingstar som inte passerat nålsögat men är "fantastiska" allround- och tävlingshästar så är hans obefintliga resultat ingenting att komma dragande med om man jämför med ex-vis Chabloons.

Finns ju faktiskt alltid dem som är både sämre och bättre. Det är ju en smaksak och vad man är ute efter.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Det var en underbar häst oavsett vad vissa okunniga hästmänniskor säger.
Det är väl ingen som sagt något om hur han är som individ? En hingst/häst kan vara hur trevlig som helst själv utan att ge bra avkommor för det. Och med bra avkommor menar jag då sådana som gör framsteg i aveln, inte bara att det blir "trevliga hästar".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 912
Senast: Saeta
·
Avel Jag har varit på uppsamlings premiering samt fölbesiktning, en trevlig tillställning men det fick mig verkligen att fundera… Är dessa...
Svar
16
· Visningar
1 609
Senast: kicket
·
Träning Har inte hittat någon annan tråd, så nu startar jag en tråd. För alla oss med 4 åringar. Jag visade min 5 åring (fick föl förra...
Svar
4
· Visningar
1 080
Senast: Månsane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp