Bukefalos 28 år!

Islandshäst veksamhet?

N

Nattfari

Hej. Jag har planer på att öppna en islandshäst verksamhet. Jag vill ha ridlekis med shettisar, turridning med islandshästar och en massa roliga andra aktiviteter. Har ni några bra förslag om vad man kan ha för tjänster för att klara ekonomin? både hemma och i stallet? Krävs det jobb vid sidan om verksamheten? Krävs det utbildningar m.m. för att få ha ridverksamhet? alltså inga riktigt lektioner. Bara för att lära ut grunderna isånafall. Jag vill mest bara ha skojjiga turer och roliga aktiviteter. Ett ställe där alla islandshäst intresserade trivs :rofl:
 
Sv: Islandshäst veksamhet?

Börja att kolla efter en kurs i hästföretagande. Gå den och fundera på det igen.
På kursen får du info om affärsplan, marknadsföring, ekonomi, lagar och regler mm.
I norra halland där jag bor börjar många sådana verksamheter lägga av för att det går inte ihop sig... Tyvärr...
 
Sv: Islandshäst veksamhet?

Bra tips:

* Se till att du har kunskaper om företagande OCH hästverksamhet!
* Försök hitta något som gör din verksamhet annorlunda. Att starta ännu en traditionell turridning och allt-i-allo hästverksamhet tror jag aldrig du får lönsam!
* Det är svårt att få lönsamhet och det kostar mycket marknadsföring för att nå ut. Så det krävs ett ordentligt startkapital! Räkna med att satsa 10-20% av omsättningen på marknadsföring.
* Du behöver tillstånd paragraf 16 Djurskydslagen från kommunen. Kostar runt 2500kr/år.
* För ev. matservering i samband med turer behöver du också tillstånd. Olika kostnad beroende på typ.
* Räkna på dina produkter och TA BETALT! Ingen tackar dig för att du bjuder på ridning. Du kan inte leva på det och du förstör marknaden för andra seriösa aktörer.
* Kolla upp marknaden och konkurrensen kring dig. Finns det redan många liknande verksamheter i närheten så är det ännu viktigare att du har något väldigt speciellt.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 877
Senast: Myrten
·
Fritid Jag ska vara brudtärna på ett bröllop i september (om allt går enligt plan med Covid och grejer) och det börjar bli dags att fundera på...
2
Svar
20
· Visningar
1 972
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 095
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 818
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp