Bukefalos 28 år!

Islandshästfoder?

Sv: Islandshästfoder?

Äh, strunt samma. Lönt att tjafsa sönder kvandis tråd, vem som än tjafsar.
Jag har presenterat forskningsgrunden, som önskat, men jag är inte ute efter att frälsa någon ;) man har rätt att tycka annorlunda, och även tycka att forskningen på ämnet är fel.

Det var ju bara ett par år sedan som man i "hästfocus" redovisade en forskning kring "färdigfoder" jämfört med exempelvis gamla, goda havre.

Den studien, som jag har för mig att SLU stod bakom, visade att havre bättre överensstämde med hästens behov av mineraler och spårämnen jämfört med alla då jämförda färdigfoderblandningar.
Men jag vet förstås inte om det fabrikat du hänvisar till, var med i den jämförelsen.

Jag som fodrar med hösilage, mineraler och salt, och havre till de individer som behöver extra energi (och soja till någon enstaka som verkar ha behov av lite extra protein - det är torrt och praktiskt att hantera) tyckte förstås att den sammanfattningen var trevlig.:D
 
Sv: Islandshästfoder?

Och det senaste jag hört är att många hästar blir heta av havre för att deras magar inte tål det, så som sagt, man kan hitta alla läger ;)
 
Sv: Islandshästfoder?

Inte heta kanske, men det bildas stärkelse av havren, liksom av korn, majs och annat stärkelserikt foder. Stärkelsen kan skapa oreda i mag- och tarmsystemet och kan ge en orolig häst som tolkas som "het". Det är därför jag säger att ett bra grovfoder är det bästa för islandshästen. Fattas det protein så finns det lucernpellets utan tillsatser att köpa, för MJ och evt ge hästen extra energi räcker det med betfor. Det är ofta det som hästen mår bra av.
 
Sv: Islandshästfoder?

Men det där med att hästar blir heta av havre, stämmer det verkligen? Jag skulle kunna tänka mig att det finns en liten grund om man ger galet stora mängder, men seriöst, finns det någon islandshäst som får mer än några dl om dagen?
Bara en undran.

Själv ger jag Diskó lusernpellets, mineraler och några dl havre efter ridning. Hon är lite tunn och jag tror på lusern som fodermedel - stråfoder och högt i protein!

Tillägg: hade inte sett Balderums svar när jag skrev. Men vi verkar vara något sånär överrens i alla fall :)
 
Sv: Islandshästfoder?

Nu pratade jag om hästar i allmänhet. Inte bara islandshästar. Det man har sagt om havre, att hästarna blir "heta" eller stressade av havre, är pga magen. Inte bara att de får mer energi.
 
Sv: Islandshästfoder?

Nu pratade jag om hästar i allmänhet. Inte bara islandshästar. Det man har sagt om havre, att hästarna blir "heta" eller stressade av havre, är pga magen. Inte bara att de får mer energi.

Det är mycket möjligt att de flesta hästar blir "heta" av havre.
Det är dock inget som hittills drabbat någon av mina hästar, oavsett ras. Det var inte heller ett problem vid det inackorderingsstall där jag tidigare stod, trots att havre var det kraftfoder som ingick i hyran och därmed gavs till i stort sett alla hästar.

Men var och en blir salig på sin tro, vilket även gäller mig.

För mig underlättar det att kunna köpa hösilage och havre från samma leverantör, och med mina 16 hästar underlättar det också att kunna få kraftfodret (havren) i storsäckar om ca 600kg. Det vore jobbigt att hantera små fodersäckar till 16 hästar.

Jag har ett par unghästar som haft lite svårt att gå upp i vikt, däribland mitt tvååriga islandssto. Antagligen har hon inte fått så mycket av hösilaget i hagen av rang-skäl. Hon har fått havre, och som tillägg Spillers sutd and youngstock mix vilket varit mycket effektivt för att höja hullet på både henne och de andra unghästar som fått detta.

Det vanligaste problemet, generellt sett, med islandshästar verkar ju dock vara övervikt och det problemet kan ju delvis lösas genom att helt avstå från kraftfoder.

Ungefär hälften av mina hästar klarar sig bra på enbart hösilage, salt och mineraler. Andra hälften får tillskott i form av kraftfoder.

En av dem är väldigt ranglåg och får därför komma in från flocken och äta hösilage och havre inne i stallet ett par timmar per dag. Han väljer märkligt nog hösilaget och ratar havren...
han är fin i hull, men ska förstås inte tappa och därför ser jag till att han får i sig extra.
 
Sv: Islandshästfoder?

*KL*

Ja det är besynnerligt vad människor kan krångla till det ;)

Islandshästfoder är ett grovfoder med låg energi (c:a 5 MJ) med bibehåller smrp (50g +/- 5g).
För att buffra upp protein är det naturliga alternativet som är lättast och bäst, ex. lusern utan tillsatser. Då vi här nere har lite lågt mineralvärde så ger man lite mineraler och om man behöver öka energin, linfröolja med extra E-vitamin.

Det överlever våra pållar på. Jag anser inte att stärkelse är ett hästfoder då hästarna måste vänjas in sakta för att tåla det. De är inte gjorda för att spjälka stärkelse:meh:
Använder man naturlig foder så behöver man inte bekymra sig för vad de innehåller eller inte. De enda som blir lyckliga när man använder olika kraftfoder är kraftfoderproducenterna, inte hästarna :meh:

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift
 
Sv: Islandshästfoder?

Tittar man på analysen på "islandshästfoder" förefaller de vara av typen "mindre av allt", dvs mindre energi och mindre protein än andra färdigfoder. Eftersom jag har en svårfödd (jodå, de finns!) islandshäst har det aldrig varit aktuellt för mig att fodra med det. Jag ger hösilage i så stora mängder som hästen äter, och kompletterar med lusern och mineraler. Och så havre och morötter som "krubbskrammel".

Tycker att många färdigfoder av muslityp är väldigt tilltalande - luktar gott och ser trevliga ut - men de har många ingredienser som jag är tveksam till, exempelvis vitlök.
 
Sv: Islandshästfoder?

Tittar man på analysen på "islandshästfoder" förefaller de vara av typen "mindre av allt", dvs mindre energi och mindre protein än andra färdigfoder. Eftersom jag har en svårfödd (jodå, de finns!) islandshäst har det aldrig varit aktuellt för mig att fodra med det. Jag ger hösilage i så stora mängder som hästen äter, och kompletterar med lusern och mineraler. Och så havre och morötter som "krubbskrammel".

De s k "islandsfodren" skulle inte passa min häst heller - jag har en som är svårfödd. Hon blir väldigt snabbt mätt och då spelar det ingen roll ens om det finns kraftfoder kvar i krubban - hon lämnar. (Hon här högst i rang i hagen, så hade hon inte blivit mätt så snabbt hade hon ju haft stora möjligheter att äta lite extra varje dag genom att ta från de andra.)

Försökte först att, förutom grovfoder, ge havre och betfor. Men om hon ska få sina behov av energi och protein täckta behövde jag ge större mängd än vad hon orkade äta upp. Därför började jag komplettera kraftfodret med Krafft Muskel. Då behövs mindre volym och tack vare det har vi hittat en balans där hon får hon i sig tillräckligt för att både hålla hullet och bygga muskler.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: MiniLi
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Murray
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 057
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Jag har nyligen höftledsröntgat Slyngeln. Jag fick titta rätt noga på röntgenbilderna tillsammans med veterinären på kliniken och hon...
2
Svar
26
· Visningar
2 241
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp