Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Min dotter tävlar startbox-pass och har så gjort de senaste 7-8 åren med två olika hästar. Inga blåslagna knän! :)
Jag vet att det oftast går bra men jag har fått höra lite skräckhistorier med.

Precis som att många, många går lugnt och snällt in men jag har en tendens att minnas de som stegrar sig och håller på.
 
Han är i allafall väldigt väldigt gullig min lilla (stora) S :love:
20240227_150634.jpg
 
I dag har jag ridit islandshäst för första gången på ett och ett halvt år. Ett 15-årigt sto som en kompis köpte förra veckan. Kompisen har inte så mycket islandshästerfarenhet så jag ska göra mitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt.
 
Någon av er som kan ge lite inputt?

Lif, 16 årig femgångare. Välseparerade gångarter. Men alltid varit lite styv och passaktig.
Rider jag lektioner och böjer och rider på volt o tvärar så blir det bättre. Men underhåller jag inte detta så blir det som sagt passaktigt.
Nu har jag mest ridit ut under vintern och tölten har såklart tappat takten pga det. Hon är ganska lydig. Lätt att böja. En enkel häst, men ganska medioker om man ska förklara hennes lydighet. Lite kass på att tvära. Vill inte gärna det utan att man måste påminna lite med spöt om att man inte bara ska flytta sig lite halvlamt åt sidan.
Ligger gärna på i tölten. Blir även lite hög i formen ute.

Idag tog jag tillbacka o ryggade när hon la sig på. Vilket resulterar i lydigare men mer frustrerad häst som blir spänd och hög i formen. Kanske något bättre taktmässigt.

Jag orkar inte rida på volter eller öppna såfort vi ska tölta. Det suger.

Har ni tips på övningar?
 
Någon av er som kan ge lite inputt?

Lif, 16 årig femgångare. Välseparerade gångarter. Men alltid varit lite styv och passaktig.
Rider jag lektioner och böjer och rider på volt o tvärar så blir det bättre. Men underhåller jag inte detta så blir det som sagt passaktigt.
Nu har jag mest ridit ut under vintern och tölten har såklart tappat takten pga det. Hon är ganska lydig. Lätt att böja. En enkel häst, men ganska medioker om man ska förklara hennes lydighet. Lite kass på att tvära. Vill inte gärna det utan att man måste påminna lite med spöt om att man inte bara ska flytta sig lite halvlamt åt sidan.
Ligger gärna på i tölten. Blir även lite hög i formen ute.

Idag tog jag tillbacka o ryggade när hon la sig på. Vilket resulterar i lydigare men mer frustrerad häst som blir spänd och hög i formen. Kanske något bättre taktmässigt.

Jag orkar inte rida på volter eller öppna såfort vi ska tölta. Det suger.

Har ni tips på övningar?
Går ju att böja ute också, och rida lite serpentiner. Annars brukar nyckeln vara att aktivera bakdelen på såna hästar, gissar att hon har bra egen motor så din drivning blir mindre när ni är ute? Det är ju ofta en orsak till att det blir bättre på volt, för att man måste driva mer på böjt spår för att behålla samma fart och steglängd som på rakt.
 
Går ju att böja ute också, och rida lite serpentiner. Annars brukar nyckeln vara att aktivera bakdelen på såna hästar, gissar att hon har bra egen motor så din drivning blir mindre när ni är ute? Det är ju ofta en orsak till att det blir bättre på volt, för att man måste driva mer på böjt spår för att behålla samma fart och steglängd som på volt

Motorn är ok. Piggare hemåt såklart. Ligger på lite då. Jättepigg i paddoxken, konstigt nog.
Svarar skapligt på hjälperna. Alltså hon svarar bra, men kan absolut bli bättre. Mer alert.
Blir jag bekväm utnyttjar hon det direkt.

En tränare tycker hon är för långsam i bakbenen. En annan vill lösgöra.
Hålla på och flytta till oändligheten är aom sagt skittråkigt.
 
Motorn är ok. Piggare hemåt såklart. Ligger på lite då. Jättepigg i paddoxken, konstigt nog.
Svarar skapligt på hjälperna. Alltså hon svarar bra, men kan absolut bli bättre. Mer alert.
Blir jag bekväm utnyttjar hon det direkt.

En tränare tycker hon är för långsam i bakbenen. En annan vill lösgöra.
Hålla på och flytta till oändligheten är aom sagt skittråkigt.
Kan du göra det lite roligare med koner, slalom, med bom som working equitation-style att ni ska sidoförflytta er längsöver, jag gillar som Hedinn nämnde också serpentiner bättre än volt (roligare att fysiskt komma nån vart och byta varv). Också att träna specifikt och varierat, vid den stolpen halvhalt, vid den stolpen trav, mellan de stolparna öppna, volt flytta innåt halva volten, utåt halva volten, öka en långsida, serpentin och byt varv, upprepa, variera gångarterna ...

Nån tränare sa till mig nåt i stil med att gör det som är lätt och roligt 80% av tiden och jobba på utmaningarna 20%, nåt sånt kan man ju också tänka på så att man alltid ser framemot sina träningspass.

Liknande, sa en annan tränare sa att om hästen har svårare i ett varv, arbeta då, under en viss tid, tex 2 veckor, mest i det lättare varvet, gör små "utflykter" till det svårare varvet och erbjud att se om det har lossnat, men man blir liksom inte bättre av att rida på fel sätt i svåra varvet och tjata på hästen i något ni inte är bra på. 2 steg rätt är bättre än 3 varvs tragglande fel.
 
Någon av er som kan ge lite inputt?

Lif, 16 årig femgångare. Välseparerade gångarter. Men alltid varit lite styv och passaktig.
Rider jag lektioner och böjer och rider på volt o tvärar så blir det bättre. Men underhåller jag inte detta så blir det som sagt passaktigt.
Nu har jag mest ridit ut under vintern och tölten har såklart tappat takten pga det. Hon är ganska lydig. Lätt att böja. En enkel häst, men ganska medioker om man ska förklara hennes lydighet. Lite kass på att tvära. Vill inte gärna det utan att man måste påminna lite med spöt om att man inte bara ska flytta sig lite halvlamt åt sidan.
Ligger gärna på i tölten. Blir även lite hög i formen ute.

Idag tog jag tillbacka o ryggade när hon la sig på. Vilket resulterar i lydigare men mer frustrerad häst som blir spänd och hög i formen. Kanske något bättre taktmässigt.

Jag orkar inte rida på volter eller öppna såfort vi ska tölta. Det suger.

Har ni tips på övningar?
Jag har en häst som i regel är lite passtaktig i tölten. Han är naturligt rätt mjuk i kroppen, lätt att flytta osv. Vill jag få honom ren i tölten kan jag jobba med ställning (öppna, volter, skänkelvikning etc). Men det som brukar ge bäst effekt, och möjlighet till att tölta rent en stund på rakt spår, är att aktivera bakbenen genom att få honom riktigt vaken för hjälperna. Det tar en stund, men om jag är på honom som en hök om att genast gå fram, stanna, tvära etc för hjälpen så kommer den rena tölten fint sen.
 
Någon av er som kan ge lite inputt?

Lif, 16 årig femgångare. Välseparerade gångarter. Men alltid varit lite styv och passaktig.
Rider jag lektioner och böjer och rider på volt o tvärar så blir det bättre. Men underhåller jag inte detta så blir det som sagt passaktigt.
Nu har jag mest ridit ut under vintern och tölten har såklart tappat takten pga det. Hon är ganska lydig. Lätt att böja. En enkel häst, men ganska medioker om man ska förklara hennes lydighet. Lite kass på att tvära. Vill inte gärna det utan att man måste påminna lite med spöt om att man inte bara ska flytta sig lite halvlamt åt sidan.
Ligger gärna på i tölten. Blir även lite hög i formen ute.

Idag tog jag tillbacka o ryggade när hon la sig på. Vilket resulterar i lydigare men mer frustrerad häst som blir spänd och hög i formen. Kanske något bättre taktmässigt.

Jag orkar inte rida på volter eller öppna såfort vi ska tölta. Det suger.

Har ni tips på övningar?
S är ju passtaktig och det som funkar för oss är lösgjordhet, lätthet fram och kvickhet bak. Är ju svårt att träna på allt det på samma gång men ute kan jag köra mycket öppna och öva på riktningen framåt. Växla mellan det och kvickhet bak. Kvickhet bak brukar komma av "nästan skritt-tölt-nästan skritt". Tölta på i friskt tempo, fånga upp energin och korta steget, nästan så det blir skritt. Sen direkt fånga upp och driva upp tempot i tölt igen. Ute får han vara kort och hög i formen till att börja med, den brukar gå att länga efter en stund.

På ridbanan är det istället mycket lösgjordhet som gäller med volter, öppna och sluta, motställd på volt och hela tiden hålla koll på ytter för att inte rinna iväg. Ibland ställer jag fram koner så att vi har något att sikta på då S är väldigt lätt att flytta och lätt rinner iväg utan att man kanske riktigt märker det. Det är inte det roligaste jobbet på banan men det måste göras.
 
Någon av er som kan ge lite inputt?

Lif, 16 årig femgångare. Välseparerade gångarter. Men alltid varit lite styv och passaktig.
Rider jag lektioner och böjer och rider på volt o tvärar så blir det bättre. Men underhåller jag inte detta så blir det som sagt passaktigt.
Nu har jag mest ridit ut under vintern och tölten har såklart tappat takten pga det. Hon är ganska lydig. Lätt att böja. En enkel häst, men ganska medioker om man ska förklara hennes lydighet. Lite kass på att tvära. Vill inte gärna det utan att man måste påminna lite med spöt om att man inte bara ska flytta sig lite halvlamt åt sidan.
Ligger gärna på i tölten. Blir även lite hög i formen ute.

Idag tog jag tillbacka o ryggade när hon la sig på. Vilket resulterar i lydigare men mer frustrerad häst som blir spänd och hög i formen. Kanske något bättre taktmässigt.

Jag orkar inte rida på volter eller öppna såfort vi ska tölta. Det suger.

Har ni tips på övningar?

Just för att aktivera bakbenen och "få med sig" dem tycker jag det är en bra övning att rida zick-zack i skänkelvikning i tölt när jag rider ute på grusvägarna. Och ja, det är ju jobbigare att tvära än att bara paddla på rakt fram, så det kan väl vara lite svårt i början, men jag tycker det har god effekt på lösgjordhet och takt. Så det är nog värt att lägga ner lite arbete på!

Jag rider även både öppna och sluta i skritt ute som förberedelser inför tölt och för att få till böjningen utan att behöva rida på volt (jag har också ridit på grusväg i typ 4 månader över vintern, så behöver ju hitta vettiga träningsalternativ även "rakt fram"). Då rider jag öppnan/slutan med så hög samling vi klarar och som "belöning" släpper jag fram i tölt direkt ur rörelsen - det aktiverar också bakbenen och funkar bäst ur sluta, tycker jag.

I övrigt är galopp en väldigt underskattad gångart för att förbättra tölten, tycker jag. Den är naturligt lösgörande och tränar hästen på att bära med bakbenen. Jag rider gärna tempoväxlingar i galopp och övergångar galopp-tölt-galopp. För träning i bärkraft kan man också göra galoppfattningar ur öppna i skritt. Att rida galoppen i en lätt öppna kan också vara ett sätt att hålla nere tempot utan att det blir "dragkamp" om man har en häst som ligger på mycket.
 
Just för att aktivera bakbenen och "få med sig" dem tycker jag det är en bra övning att rida zick-zack i skänkelvikning i tölt när jag rider ute på grusvägarna. Och ja, det är ju jobbigare att tvära än att bara paddla på rakt fram, så det kan väl vara lite svårt i början, men jag tycker det har god effekt på lösgjordhet och takt. Så det är nog värt att lägga ner lite arbete på!

Jag rider även både öppna och sluta i skritt ute som förberedelser inför tölt och för att få till böjningen utan att behöva rida på volt (jag har också ridit på grusväg i typ 4 månader över vintern, så behöver ju hitta vettiga träningsalternativ även "rakt fram"). Då rider jag öppnan/slutan med så hög samling vi klarar och som "belöning" släpper jag fram i tölt direkt ur rörelsen - det aktiverar också bakbenen och funkar bäst ur sluta, tycker jag.

I övrigt är galopp en väldigt underskattad gångart för att förbättra tölten, tycker jag. Den är naturligt lösgörande och tränar hästen på att bära med bakbenen. Jag rider gärna tempoväxlingar i galopp och övergångar galopp-tölt-galopp. För träning i bärkraft kan man också göra galoppfattningar ur öppna i skritt. Att rida galoppen i en lätt öppna kan också vara ett sätt att hålla nere tempot utan att det blir "dragkamp" om man har en häst som ligger på mycket.
Jag galopperar mycket. Både på lös tygel och i form. Tölt-galopp-tölt kan vara svårt då hon gärna tar pass i stället.
Det här är något hon börjat med sista åren. Innan dess fanns inte alls passen i henne som den gör nu.

Ofta lägger hon sig även i pass generellt i en nedtagning från en samlad galopp ner i tölt. Nedtagning från galopp på lös tygel blir trav.

Ska testa skänkelvikning i zick-zack.
Öppna gör vi endel också. Men sågort jag rätar ur henne lägger hon sig på och ökar.
 
Jag galopperar mycket. Både på lös tygel och i form. Tölt-galopp-tölt kan vara svårt då hon gärna tar pass i stället.
Det här är något hon börjat med sista åten. Innan dess fanns inte alls passen i henne som den hör nu.

Ofta lägger hon sig även i pass generellt i en nedtagning från en samlad galopp ner i tölt. Nedtagning från galopp på lös tygel blir trav.
Jag tänker att allt som är "svårt" säger något om vad man behöver träna på. Inte så att man bara ska träna svåra grejer, men att göra det en stund på ridpasset eller då och då är inte så dumt. Allt sånt förbättrar hästens ridbarhet och utökar därmed den "verktygslåda" du har för att påverka gångarterna. Att kunna välja vilken gångart det blir vid avsaktning från galopp är en sån sak, att kunna välja höger eller vänster galopp på rakt spår en annan.

Nu har jag ju aldrig sett din häst, så det är såklart jättesvårt att säga vad som är "för svårt" och vad som är "lagom svårt" för henne, men generellt måste man ju pusha sig själv och hästen i någon riktning för att få en utveckling. T.ex. hitta ett komforttempo i tölten där hästen går som bäst och töltar som "lättast" och så öka och minska tempot därifrån för att på sikt utöka hästens töltregister. Göra de där kontrollerade nedtagningarna från galopp för att inte hamna i pass. På en passtaktig och styv häst kan det också vara bra att göra övergångar mellan tölt och trav. Någonstans däremellan finns ju den helt rena tölten! Tölt på lös tygel (så länge hästen bär sig vettigt) kan också rensa takten - alternativt att växla mellan tygelkontakt och lös tygel i tölt.

Jag hade en styv, lite passtaktig, femgångare i 18 år. På honom var fart och lösgjordhet bättre än samling och skritt-töltövergångar för att få bättre takt. Men man får kanske prova sig fram beroende på hur den enskilda hästen funkar. Samlade jag den hästen för mycket i tölten så kunde jag få ren grisepass - red jag däremot på framåt på halvlös tygel så rensade han sig själv! På honom var det också fördelaktigt med bomlös sadel, jag tycker han blev mjukare av det.
 
Idag har jag ridit båda mina hästar i vårsolen :love:

Började med gammelhästen, som jag senast red för drygt två månader sen (i sju minuter...) och innan dess vilade han sex månader. Vi höll på i en kvart, han var lite allmänt kantig och har skaffat sig en del ovanor men jag tyckte det kändes som en ärlig utgångspunkt. Nu kan det bara bli bättre.

Sen fick jag lite feeling och bestämde mig för att rida lillhästen också. Han är inte tiden på ca sju månader, har blivit longerad några gånger och då har det mest varit galopp och luftsprång :angel: Men jag tänkte att lite skritt i paddocken borde vi klara, och bara vara beredd att avbryta om det skulle bli spänt. Men alltså, vilken otrolig häst jag har :love: Från första sekund jag kom upp i sadeln var han lugn, fokuserad och glad. Så mjuk och fin i kroppen, och trots att han är en häst som är känslig för sits och balans och kan tycka det är obehagligt med otydlig ryttare så tog han hand om mig och min post-gravida vingliga, svaga kropp på ett så fint sätt. Jag höll på i en knapp kvart, och hann förutom skritt med trav, tölt och ett steg i galopp. Jag red med världens flin på läpparna och var så tacksam att vi inte har grannar, så högt och frekvent berömde jag lillhästen. Han fick mig att känna mig duktig, och oj vad efterlängtat det var. Alla borde få ha en häst som är en så bra ridhästmodell, med så lätt för sig i allt (om än med vissa hjärnspöken...).

Nu längtar jag efter nästa chans att komma upp i sadeln igen!
 
Det har varit en fantastisk dag här med. Strålande sol och flytt av häst. Han tog resan och det nya stallet med ro och är nu inkvarterad i sin nya box. Det ska bara torka upp lite mer i markerna innan det blir ihopsläpp, fram till dess går han i hagen brevid sina nya kompisar. Nu i helgen blir det att komma iordning och utforska de närmaste omgivningarna lite försiktigt ❤️
 
Hej och hå vad det är segt som sirap här. Fy vad tufft det är.

S står ju ensam i hagen sen förra sommaren. Sen dess har vi också haft en boxplats ledig och förhoppningen har ju varit att en valack ska flytta in som kan gå med S. Men det har tydligen varit svårt att hitta en passande hyresgäst. Nu flyttade slutligen ett sto in för någon månad sedan. Så ingen potentiell kompis till S.

Dessutom flyttade den enda andra valacken och in kom ytterligare ett sto. Då det står en hingst i stallet fick vi ändra bland boxarna så att hingsten inte står bredvid ett sto. Så då fick ju S byta box för att stå bredvid hingsten. De har stått i hagar bredvid varandra innan vilket har gått bra, så jag tänkte att det skulle gå bra att de skulle bli boxgrannar. Men icke. De sparkar i väggarna, reser sig mot varandra och hugger. Även hästen på andra sidan S har blivit upprörd av det här. Jag känner inte igen min häst och han är väldigt stressad.

I hagen har det också blivit sämre. Det har varit extremt lerigt och motionen i hagen är lika med noll. Det har blivit många hagbyten och allt flängande med hagar och slutligen box gör mig så trött. Motivationen var inte på topp innan och det här hjälper inte. Jag får också höra att S beteenden kan komma från att jag inte motionerar honom tillräckligt. Och visst, jag motionerar honom inte varje dag men det finns inte en chans att jag kan motionera så mycket som behövs för att kompensera för noll hästkompisar, noll rörelse i hagen och mycket frustration i boxen.

Så varken jag eller S trivs i stallet längre. Så jag har sagt upp stallplatsen och vi åker på bete en månad tidigare än tänkt. Det är så sjukt trist, för jag älskar stallet vi står i egentligen :( Och sen efter sommaren får jag hitta en ny stallplats till oss, förhoppningsvis i lösdrift.

Men det här känns inte kul längre. Jag känner mig verkligen som en riktigt kass hästägare. Jag orkar inte rida. Allt är svårt, Sölvi är stel och understimulerad. Jag orkar inte vara konsekvent nog.

Jag längtar liksom tills han får gå på bete i stor hage med kompisar och jag inte behöver åka ut till stallet varje dag. Jag har till och med funderat på att sälja. För jag är så trött. Så här skulle det ju inte bli :(
 
Hej och hå vad det är segt som sirap här. Fy vad tufft det är.

S står ju ensam i hagen sen förra sommaren. Sen dess har vi också haft en boxplats ledig och förhoppningen har ju varit att en valack ska flytta in som kan gå med S. Men det har tydligen varit svårt att hitta en passande hyresgäst. Nu flyttade slutligen ett sto in för någon månad sedan. Så ingen potentiell kompis till S.

Dessutom flyttade den enda andra valacken och in kom ytterligare ett sto. Då det står en hingst i stallet fick vi ändra bland boxarna så att hingsten inte står bredvid ett sto. Så då fick ju S byta box för att stå bredvid hingsten. De har stått i hagar bredvid varandra innan vilket har gått bra, så jag tänkte att det skulle gå bra att de skulle bli boxgrannar. Men icke. De sparkar i väggarna, reser sig mot varandra och hugger. Även hästen på andra sidan S har blivit upprörd av det här. Jag känner inte igen min häst och han är väldigt stressad.

I hagen har det också blivit sämre. Det har varit extremt lerigt och motionen i hagen är lika med noll. Det har blivit många hagbyten och allt flängande med hagar och slutligen box gör mig så trött. Motivationen var inte på topp innan och det här hjälper inte. Jag får också höra att S beteenden kan komma från att jag inte motionerar honom tillräckligt. Och visst, jag motionerar honom inte varje dag men det finns inte en chans att jag kan motionera så mycket som behövs för att kompensera för noll hästkompisar, noll rörelse i hagen och mycket frustration i boxen.

Så varken jag eller S trivs i stallet längre. Så jag har sagt upp stallplatsen och vi åker på bete en månad tidigare än tänkt. Det är så sjukt trist, för jag älskar stallet vi står i egentligen :( Och sen efter sommaren får jag hitta en ny stallplats till oss, förhoppningsvis i lösdrift.

Men det här känns inte kul längre. Jag känner mig verkligen som en riktigt kass hästägare. Jag orkar inte rida. Allt är svårt, Sölvi är stel och understimulerad. Jag orkar inte vara konsekvent nog.

Jag längtar liksom tills han får gå på bete i stor hage med kompisar och jag inte behöver åka ut till stallet varje dag. Jag har till och med funderat på att sälja. För jag är så trött. Så här skulle det ju inte bli :(
Det där är nog inget som kan lösas med mer motion, han behöver en bättre box- och hagsituation. Bra att ni flyttar ❤️
 
Vi har också bytt stall, för en vecka sedan. Gamla stallet hade bara jätteleriga hagar mennu är det bättre. Det tog ca en vecka men nu har pålle landat och verkar må väldigt bra. På köpet verkar vi ha fått en rumsren pålle som inte kissar inne.
De kommer ut tidigt på morgonen, ca 6:30 och in sent, efter kl 20. Så han håller sig och kissar inte förrän han kommer ut!
Nu ska vi bara landa i att det inte är så många hästar som tidigare.
 
Hej! Jag undrar om det är någon här som också hoppar med islandshäst? Just nu är vi på jakt efter en hoppsadel och de vi hittills har provat har inte funkat så bra då de lutat mkt och inte alls suttit bra. Undrar nu vad ni som då hoppar med era islänningar har för sadel, vad finns det för bra sadlar med kort anläggningsyta?
 
Hej och hå vad det är segt som sirap här. Fy vad tufft det är.

S står ju ensam i hagen sen förra sommaren. Sen dess har vi också haft en boxplats ledig och förhoppningen har ju varit att en valack ska flytta in som kan gå med S. Men det har tydligen varit svårt att hitta en passande hyresgäst. Nu flyttade slutligen ett sto in för någon månad sedan. Så ingen potentiell kompis till S.

Dessutom flyttade den enda andra valacken och in kom ytterligare ett sto. Då det står en hingst i stallet fick vi ändra bland boxarna så att hingsten inte står bredvid ett sto. Så då fick ju S byta box för att stå bredvid hingsten. De har stått i hagar bredvid varandra innan vilket har gått bra, så jag tänkte att det skulle gå bra att de skulle bli boxgrannar. Men icke. De sparkar i väggarna, reser sig mot varandra och hugger. Även hästen på andra sidan S har blivit upprörd av det här. Jag känner inte igen min häst och han är väldigt stressad.

I hagen har det också blivit sämre. Det har varit extremt lerigt och motionen i hagen är lika med noll. Det har blivit många hagbyten och allt flängande med hagar och slutligen box gör mig så trött. Motivationen var inte på topp innan och det här hjälper inte. Jag får också höra att S beteenden kan komma från att jag inte motionerar honom tillräckligt. Och visst, jag motionerar honom inte varje dag men det finns inte en chans att jag kan motionera så mycket som behövs för att kompensera för noll hästkompisar, noll rörelse i hagen och mycket frustration i boxen.

Så varken jag eller S trivs i stallet längre. Så jag har sagt upp stallplatsen och vi åker på bete en månad tidigare än tänkt. Det är så sjukt trist, för jag älskar stallet vi står i egentligen :( Och sen efter sommaren får jag hitta en ny stallplats till oss, förhoppningsvis i lösdrift.

Men det här känns inte kul längre. Jag känner mig verkligen som en riktigt kass hästägare. Jag orkar inte rida. Allt är svårt, Sölvi är stel och understimulerad. Jag orkar inte vara konsekvent nog.

Jag längtar liksom tills han får gå på bete i stor hage med kompisar och jag inte behöver åka ut till stallet varje dag. Jag har till och med funderat på att sälja. För jag är så trött. Så här skulle det ju inte bli :(
Men stackare, vilken jobbig situation :( Men ta inte åt dig av kommentaren om motionen, även om du hade ridit 1 h varje dag så hade det ju inte kunnat kompensera för att övriga 23 h är obra.

Och du är förstås ingen kass hästägare för att en situation som du trodde skulle bli bra i slutändan inte blev det. Du tar ju ansvar och flyttar Sölvi, det är snart sommar! Faktiskt, om åtta veckor är vi inne i maj, det är grönt ute och hela sommaren ligger framför en. Det blir bra.

När jag tycker hästlivet är tungt så unnar jag mig vila. Skippar ridningen ett tag, går ut och promenerar, pysslar och gör bara grejer helt utan krav på prestation. Jag var i en sån situation i somras, när jag bara var så himla trött pga massa orsaker. Egentligen "borde" jag ha ridit så mycket som möjligt eftersom det skulle bli vila sen ändå då jag skulle få barn på hösten. Men jag var trött och less och orkade inte, och det blev typ tre månaders vila till. Visst, hästar mår bra av motion, men de klarar sig faktiskt utan det ett tag också, och ridning bara för att man ska brukar inte generera så värst mycket positivt.

Till sist - alla beslut man fattar är inte definitiva. Just nu, med de förutsättningar som gäller nu, så trivs ni inte i stallet och behöver byta. Det behöver inte betyda att det inte kan passa er i framtiden igen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
103 029
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
66 172
Senast: Lyan
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 214
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 593
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp