Islandshästar med höga avkommor.

MaRomer

Trådstartare
Finns det någon islandshäst som är känd för att lämna efter sig höga avkommor? Dvs 145 och uppåt...

Har funderat på detta då jag för några år sedan red 2 höga pojkar, de mätte 148 i mkh resp 147cm.

De heter Sveipur och Vikingur och var släkt med varandra.

Sv: Islandshästar med höga avkommor.

Islandshästen ska inte vara upp mot 150cm i mkh tycker inte jag:crazy:

Max 145.....

Þytur frá Kúskerpi har givit ett flertal avkommor på 145-150 cm. Han finns dock inte i Sverige längre.

hahaha.. mjo de sant iof..

Hm nu vet jag inte om de stämmer men thorsteinn från tjotandi kan ge höga avkommor..De föl jag fick var väldigt stort som föl..Nu vet ju inte jag om han är stor som föl för att sedan atanna av och bli omväxt av andra föl=)

Jorunn är 135 idag och var som föl störst av de alla så hennes växtkurva är vääääldigt snabb de första 3 åren för att nästan helt avta.
Nu vet man ju inte hur stor hon hade blivit OM hon inte haft föl så tidigt.. jag är nästan supersäker att hon är så pass liten som hon är bara för hon fick föl så tidigt..

Kroppen lägger ju 100% på att göra ett föl och låter stoet stanna till ist och lägger all fokus på fölet.

Har inge så stor koll på hur stora thorsteinns andra föl är men kanske värt å kolla upp=)

Thorsteinn är en ganska liten hingst men det är möjligt att han ger större avkommor.

Gim har iaf blivit högbent, med en medelgrov kropp :love: hans pappa är Dagur frá Kjarnholtúm.

Ypsilon ger nog relativt stora avkommer, oftast större än han själv.. Men hur stora ver jag inte,över 140 iaf. Skaffar jag islänning vill jag ju helst ha en över 140 iaf..

ja han var väl bara 135 eller 136 cm har jag för mig..

Ska mäta Jorunn nu när hon kommer hem den 24:e sep.. hon var 132 innan betet så ska vi se nu om det har hänt något=)

Hoppas de iaf=)

KL.
Håller med första svaret i den här tråden, Askur.
Han har gett MÅNGA avkommor som är runt 145 och högre.

Jag har en som mättes till 149cm för 2 år sen E: Askur.

Blaer från stenholmen lämnar rätt stora avkommor.
I alla fall de jag har sett....

Har själv en här hemma på 149 cm i mkh!
Så de är ju rätt stort!!! :p

Har träffat och ridit en avkomma efter Atlas från Björkskär undan mamma med Kolkuósistam. Han var sist 153 cm och växte nån cm till.

fast jag tror inte Atlas fr Björkskär ger stora avkommor generellt, inte vad jag sett iaf.

fast jag tror inte Atlas fr Björkskär ger stora avkommor generellt, inte vad jag sett iaf.

Jag har sett många då jag bott där han varit verksam och de flesta ligger inom "normalnivån" kring 138-140. Han har gett mindre också.

Misstänker denna avkomma jag nämner är i kombination med Kolkuosistam.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 054
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 504
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 758
Senast: bellala
·
Islandshäst Hej alla, jag är ny på Bukefalos! Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan...
Svar
8
· Visningar
4 715
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025