Bukefalos 28 år!

Ispropp i motorn?

Líf

Trådstartare
Misstänker att jag fått en ispropp i motorn. Hade lite diesel i motorn och den stannade oprovocerat, vägrar starta. Har tyvärr ingen motorvärmare (varför är inte det standard i nyare bilar?), kan man knöla ned en kupévärmare i motorrummet eller finns det något bättre sätt?
 
Har du flått soppatorsk så behöver man ibland pumpa fram diesel manuellt till motorn, även på vissa modernare bilar.
Om du fått ispropp så borde temp.mätare gått upp
 
Misstänker att jag fått en ispropp i motorn. Hade lite diesel i motorn och den stannade oprovocerat, vägrar starta. Har tyvärr ingen motorvärmare (varför är inte det standard i nyare bilar?), kan man knöla ned en kupévärmare i motorrummet eller finns det något bättre sätt?
För att svara på din fråga: ja. Min mamma gjorde det för många herrans år sedan. Hur effektivt det var uttalar jag mig dock inte om. Skulle tro att bilen det gällde blev trögstartad när det var kallt.
 
Om du fått ispropp så borde temp.mätare gått upp
Om det är en propp i bilens kylarsystem, ja.
Om det är propp i bränslesystemet, nej.

I det senare fallet skulle jag vara försiktig med en kupévärmare i motorrummet, inte bara för att man kan ställa till med elände om man är oförsiktig - saker kan ta eld, utan även för att proppen mycket väl kan vara nån annanstans än i motorrummet.
 
Om det är en propp i bilens kylarsystem, ja.
Om det är propp i bränslesystemet, nej.

I det senare fallet skulle jag vara försiktig med en kupévärmare i motorrummet, inte bara för att man kan ställa till med elände om man är oförsiktig - saker kan ta eld, utan även för att proppen mycket väl kan vara nån annanstans än i motorrummet.
Vad det gäller dieselmotorer så har det i alla de fall jag råkat ut för bräslestopp varit fråga om vatten i skit som satt igen filter o vattensvskilljare.
Att som en del gör, hälla k sprit i dieseltanken är inte att rekomendera, det sänker flampunkte, kanske till en nivå där motorskador uppstår.
Det finns däremot "korvar" man kan köpa och föra ner i tanken. Dessa suger år sig vattnet men inte dieseln, och sedan drar man tillbaka korven och på det viset kan man hålla kondensvattnet sången.
Ha full tank när bilen ska stå ett tag. så minskar man kondensproblemen ytterligare.
 
För att komplicera lite finns det ju också sommar- och vinterdiesel, där man åtminstone norröver (och åtminstone tidigare) säsongsmässigt börjar sälja vinterdiesel. Den paraffinerade sig mindre under sträng kyla.
 
Tack för alla svar! Jag lutar åt/hoppas att det är soppatorsk. Datorn tyckte att det var 14 mil kvar i tanken men det kanske blir någon felmätning när det är riktigt kallt?

Bogserar bort den till varmgaraget, fyller i diesel och luftar motorn. Då borde även en ev ispropp någonstans tina bort. Subaruverkstaden tyckte att jag skulle bogsera bilen till den så de kunde fixa den för dyra pengar, vill helst undvika det ..
 
Tack för alla svar! Jag lutar åt/hoppas att det är soppatorsk. Datorn tyckte att det var 14 mil kvar i tanken men det kanske blir någon felmätning när det är riktigt kallt?

Bogserar bort den till varmgaraget, fyller i diesel och luftar motorn. Då borde även en ev ispropp någonstans tina bort. Subaruverkstaden tyckte att jag skulle bogsera bilen till den så de kunde fixa den för dyra pengar, vill helst undvika det ..
Passa på att kolla kylarvätskan också, så att den tål även lägre temperaturer.
 

Liknande trådar

Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 888
Senast: Migo
·
IT & mobiler Jag ska egentligen testa lite olika brusreducerande hörlurar men det känns som om tiden rinner lite i väg och kanske skulle jag ha lite...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 922
Senast: Enya
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp