Istadig..?

K

kangaroo

Har skrivit här förut om min travarvalack. En duktig kille som gjort två starter med fina tider och lysande recentioner.. :love: Men sen då..? Han har haft en tendens att vilja galoppera vid tempoökningar (aldrig gjort tidigare), får ont i länden efter hårdare jobb och har börjat skjuta rygg och sparka bakut i vagnen..! Det verkar inte som om han är less för han vill springa och jobba, han älskar när han får jobba och när man pysslar med honom men ändå när han ska ta i så "spårar" han ur med att antingen slå eller galoppera. Hästen har alltså ont, eller???? :confused:
Jag har varit hos veterinär sammanlagt 4 gånger senaste två månaderna och gjort böjprov(helt ren!), ultraljudat och röntgat ryggen(utan defekter!), massör och equiterapeut har gått igenom honom och hittar inga fel förutom ngt spänd i muskulaturen som blivit bättre med massage och laser. Många tusen kronor fattigar undrar jag så vad som är fel. Han travar kanon fortfarande förutom vid tempoökningar eller när han får ta i lite extra som tillexempel vid backe. Vad skall jag göra nu?? :cry:
Tips mottages :idea:
 
har ni kollat bakknäna?? eller haserna, det är ställen få veterinärer "kan med" faktiskt..tänderna???
 
Hej!
Kan problem med haserna eller bakknäna visa sig så här? Vi har bara kollat genom böjprov och hästen visade ingen reaktion efter detta. Vad mer kan man göra, röntga dessa? Nu skrittar jag bara honom i vagn och det går ju bra men samtidigt är man ju lite skraj för att han ska sparka i vagnen som han börjat göra. Vad kan man göra åt det mer än att ha slaggjord på?
 
Kör du mycket backe så kan det gärna vara bakknäna..många veterinärer kan inte böja fram hälta på varken knän eller haser bak, en häst som startar med ömma bakknän vill gärna bli lite framtung och lägga ner sig i käken...ELLER bara köra upp huvudet så det inte blir nåt framskjut alls...beror på vad för skalle hästen har
bakknän/haser har oxå en tendens att ge hästarna en karprygg(så är inte alltid fallet, bara en parentes)
försök att få tag på nån som kan kolla, böja eller hitta gallor i knäna...iannat fall så har du ju i allafall eliminerat det om det skulle vara ok där.
 
Hej!
Tack för svar.
Han har börjat att lägga sig väldigt i käken...vore skönt(?!) om det var bakknäna eller haserna för då visste jag iallafall vad det var som är fel. Av vilken anledning kan de få karprygg då? Han kniper med baken rätt vad det är och får karprygg. Fast förresten om han har så ont i dessa delar varför är han inte det minsta halt? Han är böjd, körd samt longerad för veterinär flera gånger och de hittar inget fel. Jag ska iallafall be någon böja igenom honom bak ännu en gång. Tack för tipset, fler förslag..? :bow:
 
Dom skjuter rygg bara för att dom ställer under sig när det gör ont, tänk dig hur du själv skulle springa om du var tvungen...med ont i knäna...kotor,haser och höft får ta allt, samtidigt som du inte har ett bra frånskjut
det är inte säkert att dom har BÖJT haser eller knäna, det är heller inte säkert att hästen får problem förrän vidd snabbare tempon...
Det KAN även vara SI leden, men det kan du ta med CL...hon är expert på det :)
 
Det kan möjligen inte vara så att din häst har en lös benbit någonstans? Även om han är friröntgad kan det finnas en benbit som inte upptäcktes.
En lös benbit kan ge reaktioner som att knipa med svansen/baken eller slå. En häst som har ont någonstans försöker ju också att avlasta sig med påföljd att han får ont någon annanstans.

mvh
Lena
 
Vi hadde förut en märr som knep och kunde slå. Vi kollade henne hos vet,han tyckte inte att det var något fel.Men vi ville ändå röntga haserna, och hon hadde en lös benbit i ena hasen. Annars finns det en som är bra på att hitta fel. Lindblom heter han.
 
Eller Ullberg. Han sägs vara Sveriges bästa veterinär och han är lite över 70år. Uppfödare och ägare till Tapto och är oxå uppfödare till Vamp....Ngn som vet vem det är.
 
Hej!
Opererade ni den lösa benbiten och försvann problemet med att hon knep och slog då..?
Min häst har ett jäkla humör så jag vet inte om det även kan bero på att han ju i tävlingskondition men sedan ett par veckor bara skrittat eller går långsamma motionsjobb. Han har mkt överskottsenergi (syns i hagen..!!)
 
Ja, vi oppererade henne. Men tyvärr så gjordes det så sent som 5-åring. Hon gick nya rekord och blev lite bättre,och knep mindre. Men det gick inte att lita på henne helt. Innan opperationen sprang hon under sig. Och det blev också bättre sen. Vi slutade med henne sedan och hon blev ingen stjärna. Om det hadde satt sig i huvudet, eller om hon inte var bättre, är frågan. Vi ägde henne inte, men vet att hon fått föl nu. Vi får se om det blir nått`. Hoppas att det INTE är så i ditt fall. Dom säger att det är värre, att ha lösa benbitar i haser än i kotor. Lycka till !!!
 
Hej igen!
Jo, vi opererade bort ett par lösa benbitarna som på den hästen (då fyra år gammal) satt i en bakkota. Han kom till start senare, tjänade nästan 300 000 kr, gick 14,9 och vann lite lopp.
Han uppförde sig till stora delar som du beskriver att din häst gör med undantaget att han aldrig slog. Det var han lite för lat för.
mvh
Lena
 
Är hästen svag i lårmuskulaturen så är det jättevanligt att de blir ansträngda i patellaligamenten. Det brukar kunna ge sådana symtom, plus att de blir styva i ländryggen.
Enkelt att åtgärda - underhudsblistring och sedan träna upp lårmusklerna så hästen blir stark.
Ett annat problem som oftast glöms bort är höfterna som blir ansträngda när bakknäna är svaga. Om du drar med fingrarna på din häst runt höftleden (mellan bäcken och lårben)så märker du om den reagerar.
Oftast när man behandlat bakknän o rygg så ligger denna ömhet ändå kvar och stör hästen.
 
Jag har i snart 12 år hållit på aktivt med trav, och ALDRIG någonsin har en häst slagit för att den haft ont. Hästar som varit ordentligt muskelömma och/eller halta har möjligtvis varit/blivit väldigt heta. Och när man åtgärdat problemen blivit bättre eller mycket bättre. Likaså tycker jag att hästar som inte mår bra får ett ledsammt uttryck i ansiktet. Visar inga känslor………helt enkelt lessna. Usch!
Dom som manipulerar si-leden menar ju att i princip 95% av alla tävlingshästar lider av spänningar där, och då är det ju konstigt att jag som ändå kört en hel del ofräscha travare genom åren, aldrig haft en enda som slagit för den varit halt eller haft ont?! Jag menar om det är ett fenomen som kan inträffa, så borde väl jag eller någon annan i vårt stall råkat ut för en sådan häst………
Däremot så har det hänt att en piggelin häst efter vila eller konvalcens slagit, eller en häst som kommit lös och kusken tappat kontrollen över, slagit sig fri till och med.
Du har grundligt låtit undersöka din häst och lagt ner en mindre förmögenhet, så jag föreslår att du nu provar och saxar upp hans huvud, ger en rejäl dask med tömmen i arslet på’n, och ryter i som fort han nyper i, eller börjar springa på sne. Se till att han får trava på ordentligt med högburet huvud, det blir lite svårare att slå då. Och jag är säker på att du redan kör med slagjord! Tål inte din häst smisk, får du se till att driva på honom i raskare trav. Ev får du sätt på käk.
Du skriver också sen att du bara skrittar han. Varför? En rask joggingrunda gör bara gott.
Kanske prova ett par boots i jobben, tynga ner lite. Han kanske är för lätt nu? Har du något proffs som kan känna på honom, och ge dig råd ang. galopperna vid tempoökningarna. Ibland måste man ändra utrustningen lite varteftersom.
När han tar i vid backträning, brukar han slå då eller travar han dåligt då? Hur gammal är din häst?
Vänliga hälsningar gulan fd.gulla
 
Hej, hej!
Tack för dina synpunkter! Det ligger nog lite i vad du säger. Hästen har haft ont i ryggen men är behandlad med laser, akupunktur och massage och är nu helt symtomfri i denna. Har kört några motionsturer hemma med honom och han kniper och slår, då ringde jag till kusken som har mest flyt och tur av alla kuskar just nu och han provade gärna hästen. Åkte dit med honom och hästen knep inte eller slog en enda gång (!), däremot sprang han som han hade eld i baken. Kuskens kommentar var att det var en jättefin travare :love: som efter konvalecensen hade enormt mycket överskottsenergi :bump: som han inte kunde hantera riktigt. Vi har varit hos kusken vid ytterligare tillfällen och hästen går nu som en klocka där och är nästan som en ängel hemma :o Jag är amatör och känner mig som en amatör :o Det verkade som om kusken trodde jag hade snott hästen, närå men han kunde nog inte fatta hur han kunde vara så fin med en sån a m a t ö r till tränare..
För övrigt så backtränas inte hästen som ni verkat tolka.. på varaslätten finns inga backar..

Fia
 
Fast där är du lite ute o cyklar :p....jag har hållit på med trav sen 1972 och visst kan hästar slå ifall dom har ont, det beror på vad det är för en individ...en del blir ledsna, andra blir arga, den tredje blir vrång osv....
Jag hade en som knappt kunde gå ut ur stallet engång innan hon började slå...det visade sig att hon hade kraftiga urkalkningar i båda framknäna...bl a

Men nu verkar det ju inte att så är fallet i denna tråden, och jag vet också att många är lite fega att släppa på hästarna och då är det ju lätt att dom nyper och kanske vill slå ;)och sen blir allt en ond cirkel....
 
Igår var jag ute och cycklade, inte idag ;). jag har inte hållit på så många år som du, men jag tycker ändå att jag kört en jäkla massa olika och alla har ju inte varit kärnfriska :cry:. Och just som du skriver så vissa blir förbannade, vrånga och lessna. Men det är sant, jag har adrig haft en häst som slagit i vagnen för smärta. Men vem vet det kanske dyker upp någon. Och tyvärr, jag är inte sen att läxa upp en sådan häst. Ont eller inte.

Vi hade tandläkaren ut en gång, och han skulle göra tänderna på en häst. Satte in munstegen och skulle öppna munnen. Hästen som var förövrigt en snäll en, blev oxtokig och slog både fram och bak. Tandläkaren avbröt direkt och gjorde om allt igen, samma visa, skitarg och slog. En del hästar blir verklit förbannade ibland när vetrinären ska titta i hals, eller larviga när tandis ska fixa tänderna. Men den här blev verkligen urarg. Vi stod och dividerade om vi skulle ge lugnade och försöka igen. vi provade en tredej gång och det gick bara inte. Då sade han att han tyckte att vi skulle ta en röntken. det visade sig att han hade en sprika fram i munnen. Antagligen en spark. jag ryser varje gång jag tänker på om vi verkligen med våld försökt få upp munnen med munstegen. Vilken smärta!!
hälsningar gulan fd.gulla
 
ja...det är ju ofta det är nåt galet om hästarna beter sig så...jag fick hit en "folkilsken" hingst som tagit skötaren och helt enkelt försökt att eliminera denne....hästen kom hit med munkorg och varningar...senare visade det sig att han hade en käkfraktur, och hade svinont när man tog tag i grimman :crazy:
 
Oj, oj, oj gulan. Du har nog tydligen inte träffat den typen av hästar som säger ifrån...
*
(Vissa människor lär sig inte om dom så håller på i 122 år för att dom har bestämt sig för att dom redan vet, kan och förstår allt.)
Jag kan tala utav erfarenhet. Har en häst som blivit undersökt och idiotförklarad av en skara människor. Hon har slagit både i vagn och framförallt vid hantering.
Jag har fått höra många terorier, men det lustiga är att endast EN människa (plus mig), har brytt sig om att ens försöka förstå hästen och få den att må bättre.

Jag har behandlat bakknän, lår, haser, höfter och när SI- leden var det enda som återstod så hände ngt magiskt: hon blev en GLAD, SNÄLL, TREVLIG, GOSIG (och genomfräsch) häst som är snäll att sko och ger allt hon har vid träning.
Nu är vi bästa kompisar och jag upplever henne som den ärligase häst jag någonsin mött.
Jag hade flera gånger fått upmaning om att slakta henne så fort som möjligt, av människor som "förstår sig på" hästar, människor som inte en gång kunde komma med konstruktiva tips på VAD som kunde vara fel...

:bow:
Vid eftertanke så är det inte stoet som är "pissmärr" utan alla som stått bredvid och snackat skit!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 364
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 425
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 244
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp