Istadig..?

Så du menar att hästar inte kan vara olika som individer utan att jag präglar min häst att bli likadan som min förra häst? Jag har två travare från samma uppfödare med ett ar år emellan så då borde de vara "likadana", nej du det köper jag inte. Sedan är det ju en annan sak att en osäker människa ger en osäker häst, men den debatten ska man inte föra under "tävla TRAV"

Sen tycker jag att jag ska kunna prata med kusen i vilka ordalag jag vill utan att folk ska ha åsikter. Jag vet att jag inte är inkompetent och osäker och det räcker för mig.

/// Ghost
 
gulan,
Där kommer du med förutfattade meningar. Jag är inte imot proffstränare. Har aldrigt sagt det. Har faktiskt själv jobbat flera proffs-stall. Jag har aldrig sagt att alla citaten kommer ifrån proffs tränare. Det finns ju även en skara människor som inte är proffstränare, trots allt. Jag jag ibland kan ifrågasätta är hela proffskonceptet som hos många bygger på 7-16, långa dagar i stall, lite utevistels. MEN det är något helt annat och hör inte hemma här -tycker jag.
*
Alternativ träning behöver inte ta längre tid är traditionell träning sett i minuter och timmar. Det kan kännas som om man håller på mer, men det är mer omställningen som gör det, tror jag. Det ena behöver inte utesluta det andra. Men ett öppet sinne kan små förändringar leda till stora resultat. Både på gott och ont beroende hur det utförs.

Visst har hästarna olika personligheter. Det håller jag med dig om. Men att en knepig häst alltid måste vara knepig är trist, för jag tror att det finns något gott hos alla levande individer. Vissa har bara svårt att visa/uttrycka det i den miljön dom vistas i/ den uppgift dom utför. Jag tror, precis som du säger att travhästar är individer och alla inte är ägnade till att tävla.

Beträffande dig fråga så tycker jag att jag svarat på det i mitt förra inlägg. Jag har aldrig påstått att hästen alltid måste ha ont, men ofta är så fallet.
Det finns många faktorer som spelar in inte bara smärta, iallafall om man väljer att tänka utfrån ett holistiskt perspektiv, och det gör jag. :bow:

ghost,
Två individer kan aldrig bli exakt likadana, inte ens enäggstvillingar -såvitt jag vet. Men däremot så kan två individer influeras av en tredje, så att vissa saker förändras men uttrycket förblir personligt. Vissa prägas mer andra mindre, men det finns fakta som visar att en häst som rids av en ryttare under en längre period tar åt sig samma symptom som ryttare bär på. En mycket intressant studie, gjord i Tyskland bland lansdlagsryttare. Jag tror att det gäller alla hästar, oavsett om man rider eller ej, men det kan vara mindre synligt.
Du får tycka precis vad du vill, :)
på samma linje som jag tycker precis vad jag vill. Det är din fulla rätta att säga och göra precis vad du vill med din häst, men på ett forum så kan det du skriver bli ifrågasatt. Hur du vill tolka det som skrivs är helt upp till dig. Vill du ta det presonligt så är det din tolkning, men kom i håg att det är inte min mening att kritisera dig personligt -utan jag ifrågasätter det som skrivits, alltså inte dig som person. :bow:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 408
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 485
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 286
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp