Istället för ridning?

Idag var sista dagen jag red min häst på minst ett halvår.

Jag begriper inte hur jag ska palla att inte rida. Samtidigt känns det onödigt att ”bara” rida på ridskola för att hålla igång kroppen.

Finns det nån annan träning som tränar liknande? Tänker främst på min EDS som hålls i schack med ridning.

För flåsets skull har jag en stepbräda, det funkar bra. Men sen?

Ska nog kika på några ridskolor ändå…
 

Tycker vissa ridmuskler är svåra att komma åt men MTB i terräng tycker jag är bra. Mycket ben och balans/kroppskontroll.
 
Balett/barre? Gör en rätt är det mycket fokus på ben, höfter, och bålstabilitet. Tycker i alla fall personligen att det är en bra kombo med ridning, skapar bra kroppskännedom och kontroll av alla små muskler.
 
Balett/barre? Gör en rätt är det mycket fokus på ben, höfter, och bålstabilitet. Tycker i alla fall personligen att det är en bra kombo med ridning, skapar bra kroppskännedom och kontroll av alla små muskler.

Låter iofs lite avancerat… ;)
 
Låter iofs lite avancerat… ;)
Jag har en kompis som är instruktör inom barre. Jag tycker det verkar kanon för att muskla hållningsmuskularur och bli sunt stark!
När hon själv började gå på barre-lektioner hade hon aldrig gjort ngt liknande. De började på en väldigt basic nivå.
Kräver ingen dyr utrustning och man kan öva på övningarna hemma mellan passen.
 
Låter iofs lite avancerat… ;)
Jag har haft en otrolig nytta av att ha dansat på olika sätt när det kommer till min ridning.
Många övningar kan man göra hemma.
Jag har dansat balett, bra för kroppskontrollen.
Showdans, bra för styrka och kondition.
Sällskapsdans typ bugg och foxtrot, bra för takt och följsamhet.
Folkdans, bra för allt möjligt.

Att dansa är ju också ett sätt att umgås med andra människor.
 
Eftersom det bara gäller ett halvår är jag inte säker på att jag hade gjort nåt speciellt eller börjat med nåt nytt. Antingen hade jag ridit på ridskola, tagit en ridpaus eller hört om nån jag känner vill ha hjälp med sin häst i ett halvår.

Om jag tagit en ridpaus finns det ju andra motionsformer som jag hade utövat: promenader eller cykla. Då menar jag inte motionscykling med dyr motionscykel och tights. Utan min vanliga cykel (tantcykel) och stillsamma turer i närområdet. Då kan man ta med sig en liten fika i korgen dessutom. En termos med gott te och en macka och ta lunchen utomhus.

Om det inte variut pandemi hade jag eventuellt gått på gym i ett halvår och fokuserat på att bli starkare i bålen vilket hade gynnat ridningen.
 
Eftersom det bara gäller ett halvår är jag inte säker på att jag hade gjort nåt speciellt eller börjat med nåt nytt. Antingen hade jag ridit på ridskola, tagit en ridpaus eller hört om nån jag känner vill ha hjälp med sin häst i ett halvår.

Om jag tagit en ridpaus finns det ju andra motionsformer som jag hade utövat: promenader eller cykla. Då menar jag inte motionscykling med dyr motionscykel och tights. Utan min vanliga cykel (tantcykel) och stillsamma turer i närområdet. Då kan man ta med sig en liten fika i korgen dessutom. En termos med gott te och en macka och ta lunchen utomhus.

Om det inte variut pandemi hade jag eventuellt gått på gym i ett halvår och fokuserat på att bli starkare i bålen vilket hade gynnat ridningen.

Det där med gym är lite skämmigt för mig. Vi har nämligen ett gym på jobbet som nästan alltid är tomt när jag är där (kvällstid). Kanske dags att hitta rutinen med att gymma lite när jag ändå är där. Hm...
 
Nu blev det ridskola ändå. Men islandshästar, så jag slipper få höjdskräck. ;) Känns himla spännande och lite nervöst. Så nu måste jag köpa en jacka att rida i, har allt annat som behövs redan. :)
 
Nu blev det ridskola ändå. Men islandshästar, så jag slipper få höjdskräck. ;) Känns himla spännande och lite nervöst. Så nu måste jag köpa en jacka att rida i, har allt annat som behövs redan. :)

Spännande! Har du ridit islandshäst innan? Jag hade tyckt att det var vore jätteroligt att få lära mig rida dem i alla gångarter korrekt!
 
Spännande! Har du ridit islandshäst innan? Jag hade tyckt att det var vore jätteroligt att få lära mig rida dem i alla gångarter korrekt!

Ja, jag har en stallkompis med islandshäst som jag ridit lite (men den föredrar grisepass framför tölt) och sen red jag en termin på islandshästridskola för minst 15 år sen. Så det ska bli skoj att testa lite mer! Jag brukar säga att min tanthäst ska bli en islandshäst. ;)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 663
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 095
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 152
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp