Ja, ledsen...men ännu en sadeltråd.

lakrits

Trådstartare
Ja, jag måste besvära er med en sadeltråd...sorry :o, men med eran kunskap och erfarenhet här så är det här man kan få bäst hjälp ;).

Jag behöver en ny sadel till min haflinger men det är inte lätt.
Han har hög manke och därmed är han ganska smal nedanför manken och han är också lite svankig i ryggen.
Hur hittar man någon som passar till en sådan häst? Jo, prova förstås men jag behöver tips på märke.

Jag har också läst en del andra sadeltrådar och det har ju pratats om svängd bom, en del säger att det finns och andra inte, har ni kommit fram till om det existerar? Jag misstänker att min häst behöver en sadel med svängd bom, om det nu finns.

Min budget ligger på 5000-6000 just nu men ev. kan jag lägga på lite till.

Är det någon som har eller haft samma problem eller snarare samma modell på rygg som på min häst, vad hittade ni?

De sadlar jag provat är Garland reining och en Dakota. Dakotan låg bra tills jag drog gjorden för då trycktes den ner i fram, möjligtvis skulle en built-up pad vara ett alternativ men tyvärr är inte den sadeln till salu.
 
Sv: Ja, ledsen...men ännu en sadeltråd.

Jag skulle också ha testat med en svängd bom annars kommer den bara att ligga på bak och fram.
 
Sv: Ja, ledsen...men ännu en sadeltråd.

Ja, om det nu finns :confused:.
Vet inte vad man kom fram till i de diskussionerna.
 
Sv: Ja, ledsen...men ännu en sadeltråd.

Ja, om det nu finns :confused:.
Vet inte vad man kom fram till i de diskussionerna.

Kollade lite på blocket och hittade några i den prisklassen, rundskurna med arab bom är ofta svängda.
 
Sv: Ja, ledsen...men ännu en sadeltråd.

aha....hm..vill inte ha rundskuren egentligen..men tack för tipset, jag ska kila dit och kolla :bow:
 
Sv: Ja, ledsen...men ännu en sadeltråd.

aha....hm..vill inte ha rundskuren egentligen..men tack för tipset, jag ska kila dit och kolla :bow:

Då kan det nog bli värre.....men jag förstår dig, är inte mycket för rundskuren jag heller ;)
 
Sv: Ja, ledsen...men ännu en sadeltråd.

*snor lite av tråd*

Vad kan tänkas passa på ett lite halvsvankigt normalt halvblod?
min premier är aldeles för rak!
 
Sv: Ja, ledsen...men ännu en sadeltråd.

Har själv en crates rundskuren till min arab som är lite svankig och kort i ryggen. Däremot är han bred men har ganska mycket manke. Den kostade 8000:- begagnad och jag köpte en built up pad till.
 
Sv: Ja, ledsen...men ännu en sadeltråd.

*kl*

Hur är märket "Courts" ?
Har de svängda bommar på allround/pleasure modeller?
 
Sv: Ja, ledsen...men ännu en sadeltråd.

Ja, jag måste besvära er med en sadeltråd...sorry :o, men med eran kunskap och erfarenhet här så är det här man kan få bäst hjälp ;).

Jag behöver en ny sadel till min haflinger men det är inte lätt.
Han har hög manke och därmed är han ganska smal nedanför manken och han är också lite svankig i ryggen.
Hur hittar man någon som passar till en sådan häst? Jo, prova förstås men jag behöver tips på märke.

Jag har också läst en del andra sadeltrådar och det har ju pratats om svängd bom, en del säger att det finns och andra inte, har ni kommit fram till om det existerar? Jag misstänker att min häst behöver en sadel med svängd bom, om det nu finns.

Min budget ligger på 5000-6000 just nu men ev. kan jag lägga på lite till.

Är det någon som har eller haft samma problem eller snarare samma modell på rygg som på min häst, vad hittade ni?

De sadlar jag provat är Garland reining och en Dakota. Dakotan låg bra tills jag drog gjorden för då trycktes den ner i fram, möjligtvis skulle en built-up pad vara ett alternativ men tyvärr är inte den sadeln till salu.
Svängda bommar ? :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: tror du på UFO:n ?
 
Sv: Ja, ledsen...men ännu en sadeltråd.

Svängda bommar ? :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: tror du på UFO:n ?

Hörru Putte kan du inte komma med lite konstuktiv kritik eller tips så kan du väl va sarkastisk i en fjanttråd i stället.:cool:
Det finns sadlar byggda för hästar som inte har raka ryggar.
 
Sv: Ja, ledsen...men ännu en sadeltråd.

Hörru Putte kan du inte komma med lite konstuktiv kritik eller tips så kan du väl va sarkastisk i en fjanttråd i stället.:cool:
Det finns sadlar byggda för hästar som inte har raka ryggar.
Och var hittar du dom?
 
Sv: Ja, ledsen...men ännu en sadeltråd.

Men du.....om du läser mitt inlägg så står det att jag läst tidigare diskussioner om svängd eller icke svängd bom och ställer också frågan om man kom fram till huruvida de fanns eller inte.

Så UFO på dig själv du!!!!

Varför inte bara ge ett konkret svar, tex. Nej, det finns inga svängda bommar men titta på ett sånt här eller sånt här märke, kanske kan passa.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 426
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 872
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 731
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 450
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp